AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg kan mye om mat og kosthold, jeg kan mye om trening. MEN jeg klarer ikke følge mine egne råd! Jeg er overvektig med BMI over 30, samtidig som jeg er veldig sterk og trener mye tung styrketrening. Det er styrke jeg liker, synes cardio er så kjedelig... Jeg har gått på lavkarbo for 8 år siden med godt resultat, men det krever for min del å kutte ut bønner, linser, alle grønnsaker som vokser under jord, pluss mel, sukker, ris, bulgur osv. Mitt liv har forandret seg siden da, med småbarn, så er ikke holdbart i lengden nå. Jeg har forsøkt telle kalorier, men etter 4-5 dager så sklier det ut, men en brødskive ekstra, så en til og så er jeg tilbake til start. Og innen kaloritelling har jeg hatt de omganger jeg kuttet ned på fett til minimum og der jeg har kutter litt ned på fett og raske/unødvendige karbohydrater. Har forsøkt ligge på både 1300, 1500 og 1800 kalorier per dag. 5:2 dietten fungerte ikke for meg, forsøkte 3 uker, men ble bare sur. Noen tips om hvordan holde ut så kostholdet faktisk rekker og fungere???? Og bare det å vite hvor mye kalorier er jo et mysterium i seg selv. En amerikansk kalkulator noen la ut idag, skrev jeg skal inta minst 1800, 2300 på treningsfrie dager og 2800 på treningsdager. DET tror jeg neppe stemmer, for det siste er nok det jeg ligger på til vanlig, men går opp i vekt jevnt og trutt. De fleste andre kalkulatorer (myfitnesspal etc) sier min BMR er 1300, og bruker i snitt 1950 kalorier om dagen. Så et program der de tok utgangspunkt i det folk faktisk spiste, for så kutte 25% av kaloriene, i stedet for å se på kalkulatorer og trekke 500 kalorier per dag. Lurer på å forsøke det...Telle rett og slett hvor mye jeg får i meg normalt sett. 1. jeg er for utålmodig, få sjuke cravings etter kort tid, typ 3-4 dager. 2. Ser lite og ingen resultat på så kort tid selvfølgelig, som gjør jeg blir enda mer oppgitt... 3. legge på meg gjør jeg jo veldig lett, normalt kosthold og jeg går opp på dagen! Tips til å holde ut lengere??? Anonymkode: ce195...973
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #2 Skrevet 24. oktober 2018 Ikke tenk diett, tenk langsiktig omstilling. Begynn å lage sunnere utgaver av maten, lavkarbo middager er supre for å spise mindre kalorier, feks fisk med grønnsaker og dropp potetene. Steker du maten, vær forsiktig med oljen. Spiser du mye ost? Bytt til lettere pålegg. Spis rugbrød/sunnere brød. Spis gjerne litt grønnsaker i tillegg til lunsj som feks grønnsaker. Lær deg å like sunn mat, det er en prosess. Spis litt mindre porsjoner. Kontrollert utskeielse en gang i uken, ikke nekt deg alt, men begrens deg. Finn deg en aktivitet du liker og ikke tving deg til ting du ikke ønsker å gjøre. En omstlling må skje gradvis i hodet og skal føles bra, ikke som en straff. Anonymkode: 9e62e...a84 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #3 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg syns det hjalp å bruke appen Lifesum samt å være med i tråden «Vi som skal ned i vekt» her på kg. Hjelper å være flere sammen liksom, og et sted å registrere framgang. Dersom du ikke ønsker å telle kalorier eller gå på diett, kan du jo bare prøve å spise feks halvparten av det du pleier å spise til hvert måltid/snack. Jeg måtte også lære meg å tolerere litt sult, det er ikke farlig å bli skikkelig sulten før man spiser noe. Anonymkode: c584e...e52 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #4 Skrevet 24. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: En amerikansk kalkulator noen la ut idag, skrev jeg skal inta minst 1800, 2300 på treningsfrie dager og 2800 på treningsdager. DET tror jeg neppe stemmer, for det siste er nok det jeg ligger på til vanlig, Anonymkode: ce195...973 Var det denne: https://x-gains.com/MacroCalculator/#/g=male/a=NaN/w=NaN/h=NaN/b=NaN/m=1.725/r=-20/t=20/p=2/e=NaN Stilte du den inn på cut +10/-30% eller lot du den stå på body recomp +20/-20? Anonymkode: ae9d1...e60
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #5 Skrevet 24. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke tenk diett, tenk langsiktig omstilling. Begynn å lage sunnere utgaver av maten, lavkarbo middager er supre for å spise mindre kalorier, feks fisk med grønnsaker og dropp potetene. Steker du maten, vær forsiktig med oljen. Spiser du mye ost? Bytt til lettere pålegg. Spis rugbrød/sunnere brød. Spis gjerne litt grønnsaker i tillegg til lunsj som feks grønnsaker. Lær deg å like sunn mat, det er en prosess. Spis litt mindre porsjoner. Kontrollert utskeielse en gang i uken, ikke nekt deg alt, men begrens deg. Finn deg en aktivitet du liker og ikke tving deg til ting du ikke ønsker å gjøre. En omstlling må skje gradvis i hodet og skal føles bra, ikke som en straff. Anonymkode: 9e62e...a84 Jo forsøker langsiktig, men det er jo det som er så vanskelig.. VIL jo egentlig ha litt rødvin, øl, dessert og så videre i kostholdet mitt. Kanskje jeg ikke vil nok? Spiser allerede lavfett ost, minimalt med poteter, ris, pasta. Vi har alltid salat til middag, mye grønnsaker. Vi lager mat fra grunnen av. Steker i lite olje, har mye bønner og linser, så og si aldri kjøtt med mye fett. Så sunt spiser vi. Jeg spiser bare for mye. Og mauler i brødskiver/pasta om suget kommer. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det hjalp å bruke appen Lifesum samt å være med i tråden «Vi som skal ned i vekt» her på kg. Hjelper å være flere sammen liksom, og et sted å registrere framgang. Dersom du ikke ønsker å telle kalorier eller gå på diett, kan du jo bare prøve å spise feks halvparten av det du pleier å spise til hvert måltid/snack. Jeg måtte også lære meg å tolerere litt sult, det er ikke farlig å bli skikkelig sulten før man spiser noe. Anonymkode: c584e...e52 VET jo dette. Men klarer ikke holde ut, er så kjedelig å regne kalorier, dessuten blir jeg fysen og sugen på mat etter noen dager at jeg sprekker. 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det denne: https://x-gains.com/MacroCalculator/#/g=male/a=NaN/w=NaN/h=NaN/b=NaN/m=1.725/r=-20/t=20/p=2/e=NaN Stilte du den inn på cut +10/-30% eller lot du den stå på body recomp +20/-20? Anonymkode: ae9d1...e60 Husket feil! Med cut innstilt ble det 1512 kalorier på BMR, 1640 på restday og 2578 på training day. Jeg har hittils hatt samme sum på alle dager, kanskje forsøke skille på inntaket treningsdager og hviledager? Kan dog ikke forstå att jeg forbrenner 800 kalorier på trening, 15 min oppvarming (rask gange) og ca 40 min effektivt styrketrening. (ca 1t 20 min på senteret) Takk for alle svar, BTW! Anonymkode: ce195...973
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #6 Skrevet 24. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husket feil! Med cut innstilt ble det 1512 kalorier på BMR, 1640 på restday og 2578 på training day. Jeg har hittils hatt samme sum på alle dager, kanskje forsøke skille på inntaket treningsdager og hviledager? Kan dog ikke forstå att jeg forbrenner 800 kalorier på trening, 15 min oppvarming (rask gange) og ca 40 min effektivt styrketrening. (ca 1t 20 min på senteret) Takk for alle svar, BTW! Anonymkode: ce195...973 Jeg synes det høres fornuftig ut. Det skader jo ikke å prøve det noen uker :). Da ender du jo i alle fall ikke opp med å sprekke helt etter kort tid. Det nytter jo ikke med et teoretisk bra kostholdsprogram om man ikke klarer å følge det. Det er det kostholdet og det treningsprogrammet man kan holde ut med i lengden som er det mest effektive. Anonymkode: ae9d1...e60
Tvist Skrevet 24. oktober 2018 #7 Skrevet 24. oktober 2018 Alke sprekker innimellom. Det fine er at det gjør ingenting. Så lenge du går tilbake til den vanlige planen neste dag. Og du kan ha øl og dessert og vin. Bare ikke alt samtidig. Vet du at du vil skeie ut, spis bare et eple til lunsj eller mindre middag. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #8 Skrevet 24. oktober 2018 Beste tips fra meg som har hatt en tilsvarende BMI - ikke ligg for lavt! Du vil faktisk kunne gå ned på 1800 kcal per dag når du har en BMI på 30. Det gir rom for å spise det du har lyst på, si 2 dager i uken. Spis litt av den maten du får cravings på, men begrens det til de to dagene. Da er det aldri lenge til neste dag du kan spise litt av det du har lyst på, uansett hvor "usunt" det måtte være. Prøv å tenke langsiktig. Ja, du vil gå ned raskt i vekt på 1400 kcal per dag, men effekten vil være midlertidig, og uoppholdbart. Tenk at du skal implementere et kosthold du kan leve med over lang tid, ikke bare til du har nådd ønsket vekt, men utover det for å opprettholde ønsket vekt. Jeg har klart å gå ned 20 kg, men det tok meg faktisk halvannet år, fordi jeg var nødt til å være tålmodig. Jeg var nødt til å finne en balanse for å ikke sprekke, og etter hvert så ble dette kostholdet normalen for meg. Jeg spiser mye mindre enn jeg gjorde som overvektig, men jeg har gjort det rimelig sømløst så det føles ikke som om jeg forsaker noe. Anonymkode: bb950...39d 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #9 Skrevet 25. oktober 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres fornuftig ut. Det skader jo ikke å prøve det noen uker :). Da ender du jo i alle fall ikke opp med å sprekke helt etter kort tid. Det nytter jo ikke med et teoretisk bra kostholdsprogram om man ikke klarer å følge det. Det er det kostholdet og det treningsprogrammet man kan holde ut med i lengden som er det mest effektive. Anonymkode: ae9d1...e60 Skal teste, se om det er årsaken til at jeg føler meg tom, er at jeg får for lite de dagene jeg trener. Takk for tips. 15 timer siden, Tvist skrev: Alke sprekker innimellom. Det fine er at det gjør ingenting. Så lenge du går tilbake til den vanlige planen neste dag. Og du kan ha øl og dessert og vin. Bare ikke alt samtidig. Vet du at du vil skeie ut, spis bare et eple til lunsj eller mindre middag. Joda, men jeg går jo heller ikke ned noe....veide meg idag og OPP 1 kg! Og da hadde vi hjemmelaget grønnsakssuppe med laks til middag, og salat. Siden jeg hadde trent og spist mindre på dagen, så tok jeg litt brød til. Regna på det ble ca 1800 kalorier totalt. 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Beste tips fra meg som har hatt en tilsvarende BMI - ikke ligg for lavt! Du vil faktisk kunne gå ned på 1800 kcal per dag når du har en BMI på 30. Det gir rom for å spise det du har lyst på, si 2 dager i uken. Spis litt av den maten du får cravings på, men begrens det til de to dagene. Da er det aldri lenge til neste dag du kan spise litt av det du har lyst på, uansett hvor "usunt" det måtte være. Prøv å tenke langsiktig. Ja, du vil gå ned raskt i vekt på 1400 kcal per dag, men effekten vil være midlertidig, og uoppholdbart. Tenk at du skal implementere et kosthold du kan leve med over lang tid, ikke bare til du har nådd ønsket vekt, men utover det for å opprettholde ønsket vekt. Jeg har klart å gå ned 20 kg, men det tok meg faktisk halvannet år, fordi jeg var nødt til å være tålmodig. Jeg var nødt til å finne en balanse for å ikke sprekke, og etter hvert så ble dette kostholdet normalen for meg. Jeg spiser mye mindre enn jeg gjorde som overvektig, men jeg har gjort det rimelig sømløst så det føles ikke som om jeg forsaker noe. Anonymkode: bb950...39d Greia er jo at jeg ikke gikk ned på 1400 heller..fordi jeg ikke holder meg innenfor dette lenge nok. Skal nå prøve spise mer de dagene jeg trener, og mindre de dager jeg er inaktiv/mindre aktiv. Jeg hadde jo vært fornøyd bare jeg gikk ned 100 gram i uka, men faktisk gått opp! I morgen skal jeg måle cm også, men utafra klærne så tror jeg cm er samme også. Tror ikke jeg legger på meg så mye muskler. Takk for alle tips og råd! Kom gjerne med podcast, annet om emnet! (hører på podder når jeg trener) Nå skal jeg på gymet og gå/jogge. Hadde styrke igår. (trener styrke mandag, onsdag og fredag, forsøker få inn en ren cardio torsdager, og ev lang gåtur i helgen) Anonymkode: ce195...973
Hentacruel Skrevet 25. oktober 2018 #10 Skrevet 25. oktober 2018 Dietter er bortkastet strev. Du vil bare sette ned forbrenningen og til gjengjeld gå opp i vekt. Hvis du vil bli i form starter du heller å trene og spise mer. 1
Nyttig Skrevet 25. oktober 2018 #11 Skrevet 25. oktober 2018 Å gå på en streng diett kun for å gå ned i vekt kan være hardt. Du må heller legge om til et "normalt" hverdagskosthold, skal du gå på en streng diett å ha for eks 1 spisedag i uken blir det bare surr. Det er litt annerledes med de som stiller i bikinifitness/body building. Kjenner ikke til treningen din, 2-3 dager i uken med hva for eks? Du bør spise "vanlig" mat: kjøtt/fisk/kylling med potet/ris/søtpotet og grønnsaker. Egg og cottage cheese er gode kilder. Du bør ha ca 30-40g karbo på hvert måltid, 30-40g proteiner. Ca 1,5g pr/kg protein. Husk: du er ingen toppidrettsutøver. Eksempel: Frokost: 2 skiver surdeig eller havregrøt(karbo), 3 egg(proteiner og fett). Evt litt frukt/bær på grøten. Lunsj: 150g kjøtt, 50g ris, grønnsaker(200-300g). Middag: 200g torsk, 200g poteter, grønnsaker(200-300g) Kvelds: en boks cottage cheese eller 3 egg, bær/frukt. Evt annen karbokilde. Du huske at det er litt omstilling å endre et kosthold, er man vandt med å spise mye så kan man få litt sultfølelse i starten til kroppen tilpasser seg. Det viktigste er å programmere om hjernen sin, forholdet ditt til mat. Glem alt som heter å KOSE seg med godteri/alkohol etc. Det er den næringsrike maten du skal KOSE deg med! 🙂 Dette krever litt mental omstilling, men det går. Vi læres opp til at Lørdag kan vi spise godteri, største feilen man hjernevasker barna sine med. Ingen dager er godteri dag. Så kort sagt, hold deg til ren mat. Ikke spis noe annet utenom, dropp påleggsmaten som vi nordmenn forguder. Bruk penger på skikkelig kvalitetsmat. Mange som skal ned i vekt har dårlig disiplin, ingen viljestyrke til å gjennomføre. Vil kun høre det de selv er enige i fra en PT. Ikke høre sannheten om hvor hardt det egentlig er. 1
Nyttig Skrevet 25. oktober 2018 #12 Skrevet 25. oktober 2018 Ser du trener 3 ganger i uken, det er nok. Du har også hengt deg totalt opp i bmi/vekt og kalorier. Vekt kan variere flere kg hver dag, etter stress/søvnkvalitet/vannmengde. Vei deg bare 1 gang i uken. Drit i bmi. Du allerede har et usunt forhold til bmi/vekt og kalorier. Litt mentalt trening hadde hjulpet deg, hvordan du forholder deg til trening og kosthold. Til livet generelt.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #13 Skrevet 25. oktober 2018 @Nyttig Trener tung helkroppsstyrke 3 ganger i uka, pluss rask gange 1-2 ganger i uka. Jeg vet hvilken mat jeg skal spise, men det å begrense seg er det vanskelige. "Må" liksom spise til jeg er stappmett. Spiser ellers frokost, lunsj, middag. Kanskje en frukt eller lignende til mellommåltid (1600-1800 kalorier). Det vil si, når jeg "holder meg til normal mengde". Greia er at etter noen dager, som jeg skriver i startinnlegget, så får jeg plutselig sånn sug etter å spise meg stappmett.. Er egentlig litt flaut, føler meg som alkoholiker eller narkoman, bare at det er mat hos meg. ----------------- Vanlig mat hos oss er relativt lav GI, vi lager maten fra grunnen av, mye grønnsaker, rent kjøtt/fisk, salater, bulgur, linser osv. Jeg er den eneste som er overvektig i familien, min mann er den som går ned i vekt, selv om han spiser en sjokoladeplate om dagen og Nutella på brødskiva etter middag. Har forsøkt kosttilskudd (krom, magnesium), mer fett, lavkarbo, m.m. Anonymkode: ce195...973
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #14 Skrevet 25. oktober 2018 Du virker veldig opphengt i at du skal spise mer de dagene du trener. Det er virkelig ikke nødvendig! Det er det totale "regnskapet" over tid som teller. Det som er viktig de dagene du trener er å ha et bra måltid ikke altfor lenge før trening, så du ikke går fullstendig i kjelleren på trening. Etter trening kan du spise normalt. Du trenger ikke noe ekstra da! Jeg spiser faktisk ofte mindre de dagene jeg trener, og så sparer jeg de kaloriene til kvelder med vin. For eksempel. Lifesum er bra, eller Vektklubben på VG. Siste koster litt, men ikke mye, og det er et bra forum der du kan hente inspirasjon og støtte. Anonymkode: fb7d7...a07 2
Hot mess Skrevet 25. oktober 2018 #15 Skrevet 25. oktober 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har forsøkt telle kalorier, men etter 4-5 dager så sklier det ut, men en brødskive ekstra, så en til og så er jeg tilbake til start. Og innen kaloritelling har jeg hatt de omganger jeg kuttet ned på fett til minimum og der jeg har kutter litt ned på fett og raske/unødvendige karbohydrater. Det er kanskje her problemet, og også løsningen ligger? Det er jo ingen automatikk i at en brødskive, eller to, eller tre, skal få deg til å "skli ut". Å spise litt ekstra en dag har jo ikke noe å si på progresjon på lang sikt, så lenge du ikke tenker "åh fuck it, nå har jeg ødelagt alt", og fortsetter å spise for mye/avbryter dietten. Den der "alt eller ingenting"-holdninga der ødelegger for ekstremt mange (jeg har latt meg styre av den i fortiden, og sliter fortsatt i blant med å kjempe mot den tankegangen). Men å spise mer enn planlagt, men så bare fortsette videre, er jo en reell, og egentlig helt logisk måte å reagere på. Sats på å konsistent holde deg til dietten, i stedet for å følge den til perfeksjon. Du er faktisk aldri mer enn ett måltid unna å være tilbake "on track" (sitat paraphrased, vet ikke hvem som er opphavet til det). En brødskive ekstra, eller fire, ødelegger ingenting. Et måltid kan ikke ødelegge en diett, uansett hvor stort det er. Å tenke "jaja, nå har jeg skeiet ut, alt er ødelagt, så kan like gjerne fortsette å spise", er jo det som ødelegger. Det er helt greit å spise mer enn du har planlagt en dag, man er ikke like sulten hver dag. Det er hva du gjør til neste måltid, og alle måltidene som følger, som teller. 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #16 Skrevet 25. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: @Nyttig Trener tung helkroppsstyrke 3 ganger i uka, pluss rask gange 1-2 ganger i uka. Jeg vet hvilken mat jeg skal spise, men det å begrense seg er det vanskelige. "Må" liksom spise til jeg er stappmett. Spiser ellers frokost, lunsj, middag. Kanskje en frukt eller lignende til mellommåltid (1600-1800 kalorier). Det vil si, når jeg "holder meg til normal mengde". Greia er at etter noen dager, som jeg skriver i startinnlegget, så får jeg plutselig sånn sug etter å spise meg stappmett.. Er egentlig litt flaut, føler meg som alkoholiker eller narkoman, bare at det er mat hos meg. ----------------- Vanlig mat hos oss er relativt lav GI, vi lager maten fra grunnen av, mye grønnsaker, rent kjøtt/fisk, salater, bulgur, linser osv. Jeg er den eneste som er overvektig i familien, min mann er den som går ned i vekt, selv om han spiser en sjokoladeplate om dagen og Nutella på brødskiva etter middag. Har forsøkt kosttilskudd (krom, magnesium), mer fett, lavkarbo, m.m. Anonymkode: ce195...973 Jeg har det som deg også, med problemer med å begrense meg. Spesielt når det er noe jeg liker godt. Kan spise til jeg føler meg dårlig. Trikset mitt er å helle nedpå tre glass vann før jeg spiser når jeg føler det slik. Da kan jeg ikke klare å spise så mye. Anonymkode: fb7d7...a07 1
Nyttig Skrevet 25. oktober 2018 #17 Skrevet 25. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: @Nyttig Trener tung helkroppsstyrke 3 ganger i uka, pluss rask gange 1-2 ganger i uka. Jeg vet hvilken mat jeg skal spise, men det å begrense seg er det vanskelige. "Må" liksom spise til jeg er stappmett. Spiser ellers frokost, lunsj, middag. Kanskje en frukt eller lignende til mellommåltid (1600-1800 kalorier). Det vil si, når jeg "holder meg til normal mengde". Greia er at etter noen dager, som jeg skriver i startinnlegget, så får jeg plutselig sånn sug etter å spise meg stappmett.. Er egentlig litt flaut, føler meg som alkoholiker eller narkoman, bare at det er mat hos meg. ----------------- Vanlig mat hos oss er relativt lav GI, vi lager maten fra grunnen av, mye grønnsaker, rent kjøtt/fisk, salater, bulgur, linser osv. Jeg er den eneste som er overvektig i familien, min mann er den som går ned i vekt, selv om han spiser en sjokoladeplate om dagen og Nutella på brødskiva etter middag. Har forsøkt kosttilskudd (krom, magnesium), mer fett, lavkarbo, m.m. Anonymkode: ce195...973 Hvor mange dager holder du før det går til helvete? Har du målt blodsukker, før mat og etter mat for å sjekke karbotoleranse. Du må heller aldri oppbevare nei-mat hjemme. Ting som gjør deg fristet. Er nok hodet ditt som feiler mest, er der jeg ville startet. Ikke heng deg opp i at du skal yte alle dager, 3 dager med styrke holder fint. Normal aktivitet på andre dager, ikke tren for tungt i hver økt. Hvilke øvelser gjør du? Bygg opp alt rundt baseøvelser. Tynne/slanke mennesker som spiser masse søppel kan se veldig dårlig ut på innsiden, masse fett rundt organer etc. Husk dette.
Nyttig Skrevet 25. oktober 2018 #18 Skrevet 25. oktober 2018 Som skrevet, å drikke et glass vann før mat lurer hjernen litt 🙂
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #19 Skrevet 25. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du virker veldig opphengt i at du skal spise mer de dagene du trener. Det er virkelig ikke nødvendig! Det er det totale "regnskapet" over tid som teller. Det som er viktig de dagene du trener er å ha et bra måltid ikke altfor lenge før trening, så du ikke går fullstendig i kjelleren på trening. Etter trening kan du spise normalt. Du trenger ikke noe ekstra da! Jeg spiser faktisk ofte mindre de dagene jeg trener, og så sparer jeg de kaloriene til kvelder med vin. For eksempel. Lifesum er bra, eller Vektklubben på VG. Siste koster litt, men ikke mye, og det er et bra forum der du kan hente inspirasjon og støtte. Anonymkode: fb7d7...a07 Som skreven tidligere, jeg skal forsøke NÅ å øke inntaket treningsdager og minske på ledige dager. Det er altså noe nytt. Tidligere har jeg hatt samme kaloribudsjett alle dager, ca 1400-1600. (forsøkt ulikt). 1 time siden, Hot mess skrev: Det er kanskje her problemet, og også løsningen ligger? Det er jo ingen automatikk i at en brødskive, eller to, eller tre, skal få deg til å "skli ut". Å spise litt ekstra en dag har jo ikke noe å si på progresjon på lang sikt, så lenge du ikke tenker "åh fuck it, nå har jeg ødelagt alt", og fortsetter å spise for mye/avbryter dietten. Den der "alt eller ingenting"-holdninga der ødelegger for ekstremt mange (jeg har latt meg styre av den i fortiden, og sliter fortsatt i blant med å kjempe mot den tankegangen). Men å spise mer enn planlagt, men så bare fortsette videre, er jo en reell, og egentlig helt logisk måte å reagere på. Sats på å konsistent holde deg til dietten, i stedet for å følge den til perfeksjon. Du er faktisk aldri mer enn ett måltid unna å være tilbake "on track" (sitat paraphrased, vet ikke hvem som er opphavet til det). En brødskive ekstra, eller fire, ødelegger ingenting. Et måltid kan ikke ødelegge en diett, uansett hvor stort det er. Å tenke "jaja, nå har jeg skeiet ut, alt er ødelagt, så kan like gjerne fortsette å spise", er jo det som ødelegger. Det er helt greit å spise mer enn du har planlagt en dag, man er ikke like sulten hver dag. Det er hva du gjør til neste måltid, og alle måltidene som følger, som teller. Sant! Er veldig utålmodig av meg genrellt OG stiller krav på meg selv. Så blir nok litt sånn "fuck it". Det uthevede skal jeg ta til meg! 29 minutter siden, Nyttig skrev: Hvor mange dager holder du før det går til helvete? Har du målt blodsukker, før mat og etter mat for å sjekke karbotoleranse. Du må heller aldri oppbevare nei-mat hjemme. Ting som gjør deg fristet. Er nok hodet ditt som feiler mest, er der jeg ville startet. Ikke heng deg opp i at du skal yte alle dager, 3 dager med styrke holder fint. Normal aktivitet på andre dager, ikke tren for tungt i hver økt. Hvilke øvelser gjør du? Bygg opp alt rundt baseøvelser. Tynne/slanke mennesker som spiser masse søppel kan se veldig dårlig ut på innsiden, masse fett rundt organer etc. Husk dette. 3-4 dager, max. Har ikke måltblodsukker i fht mat. Men har sjekket hormoner, vitaminer etc hos lege, flere ganger. Er frisk som en fisk. Trening: 10-15 min oppvarming rask gange, stretch/dynamisk oppvarming - knebøy med stang eller leg press i maskin. - Low row i maskin og sånn roing på benk med hantler (når man står på en benk med ansiktet ned og en fot på golvet) - Enbent knebøy med bakerste ben på box eller enbent knebøy i leg press maskinen - triceps liggende på benk med hantler over hodet (om du forstår). - mageøvelser Der det står "øvelse eller øvelse", bytter jeg på når jeg blir lei eller noen uker eller om maskiner er opptatt. 28 minutter siden, Nyttig skrev: Som skrevet, å drikke et glass vann før mat lurer hjernen litt 🙂 Synes ikke det hjelper... :sjener: Men hvem vet, kanskje jeg hadde spist enda mer uten vannet. ----- Tusen takk for alle innspill! 💗 Anonymkode: ce195...973
Nyttig Skrevet 25. oktober 2018 #20 Skrevet 25. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Som skreven tidligere, jeg skal forsøke NÅ å øke inntaket treningsdager og minske på ledige dager. Det er altså noe nytt. Tidligere har jeg hatt samme kaloribudsjett alle dager, ca 1400-1600. (forsøkt ulikt). Sant! Er veldig utålmodig av meg genrellt OG stiller krav på meg selv. Så blir nok litt sånn "fuck it". Det uthevede skal jeg ta til meg! 3-4 dager, max. Har ikke måltblodsukker i fht mat. Men har sjekket hormoner, vitaminer etc hos lege, flere ganger. Er frisk som en fisk. Trening: 10-15 min oppvarming rask gange, stretch/dynamisk oppvarming - knebøy med stang eller leg press i maskin. - Low row i maskin og sånn roing på benk med hantler (når man står på en benk med ansiktet ned og en fot på golvet) - Enbent knebøy med bakerste ben på box eller enbent knebøy i leg press maskinen - triceps liggende på benk med hantler over hodet (om du forstår). - mageøvelser Der det står "øvelse eller øvelse", bytter jeg på når jeg blir lei eller noen uker eller om maskiner er opptatt. Synes ikke det hjelper... :sjener: Men hvem vet, kanskje jeg hadde spist enda mer uten vannet. ----- Tusen takk for alle innspill! 💗 Anonymkode: ce195...973 3-4 dager? Her må du virkelig skjerpe deg, ellers kan du glemme fremgang. Ville endret på øvelsene dine også, kutt ned til det som må gjøres. I stedet for knebøy øvelsene-dine: Bulgarsk utfall. Eksempel: Bulgarsk utfall, utføres riktig: https://www.youtube.com/watch?v=8CwrPXskKZ0 Ryggøvelse: Nedtrekk med bredt grep. Bakside lår: liggende lårcurl som start, etterhvert RDL. Bryst: brystpress med hantler eller stang. Skulder: Skulderpress med hantler. Mage: 1-2 ganger i uka, planke, roll-out etc. Gjør dette 2 ganger i uken i starten du....skikkelig. Med hjelp av en erfaren pt. Men holdningen din hele veien virker helt håpløs. 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå