Gå til innhold

4-årskontroll hos helsesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag var jeg på fireårs kontroll med min datter på helsestasjon. Det ble  både veid og målt.Det ble testet språkforståelse og ordforåd. Helsesøster spurte også om en rekke ting hva angår kosten, trivsel i barnehage, søvnvaner osv. Helsesøster henvendte seg stort sett til min datter og jeg forholdt meg i bakgrunnen med mindre jeg ble direkte spurt om noe.  
Så spurte helsesøster følgende: "hender det at mamma eller pappa er sinte på deg?" ...noe min datter kunne bekrefte (- naturlig nok, fordi barn også trenger irettesettelse og sinne er en del av alle menneskers følelsesapekter). Videre spurte helsesøster: "..Og hva gjør mamma og pappa når de er sinte?" 
- jeg forsto selvsagt at det her skulle avdekkes omsorgssvikt og mulig vold mot barn. Jeg opplevde dette ubehagelig og jeg følte meg mistenkeliggjort.  Er det virkelig sånn her de liksom skal kunne avdekke kritikkverdige forhold?!.. ved å spørre en fireåring rett ut, med foreldrene tilstede?! 

Er det andre som har opplevd å få liknende spørsmål av helsesøster? ... og hva tenker man om denne metoden som et verktøy for å avdekke vold i hjemmet?  
Jeg tenker å ta dette opp med helsesøster og gi henne en tilbakemelding på hvordan jeg opplevde det - er det "innafor"?  

Anonymkode: 53f8e...ba7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er innafor å klage på dette. Hvordan skal de ellers kunne avdekke slike ting uten å spørre barnet? 

Anonymkode: 567f1...65b

• Liker 16
Gjest Araknoidea
Skrevet

Kan ikke huske at vår ble spurt om det. Det er riktignok noen år siden, så kan hende de har fått nye retningslinjer. 

Skrevet

Nei, det er ikke innafor. En 4åring er ikke i stand til å ta en telefon for å melde ifra om dårlige forhold hjemme. Flott at helsesøstre spør barna rett ut!

• Liker 8
Skrevet (endret)

Jeg som barn hadde blitt veldig usikker, og mest sannsynlig gått inn i meg selv. Men jeg var stille, sjenert og skeptisk.

Hva om jeg sa noe feil? Og da tenker jeg ikke bare på mot mine foreldre, men også noe mot helsesøster. 

Ærlig syns jeg helsesøster burde gjort det på en helt annen måte. En 4 åring skal ikke stilles til veggs slik. Hun burde blitt spurt på en helt annen, mer pedagogisk måte. Er ikke alltid det er best å virke graverende, selv der det skal oppdages omsorgssvikt. Det ER mulig å spørre rett frem, helt uten å si det på den måten hs her sa det på. 

Og hadde jeg blitt utsatt for omsorgssvikt, hadde jeg da i hvert fall ikke sagt noe om det foran min mor eller far! 

Endret av Sinsiew
  • Liker 3
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg synes det var rart. Om barnet hadde blitt utsatt for vold så hadde nok barnet ikke sagt det med mor eller far tilstede.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Idag var jeg på fireårs kontroll med min datter på helsestasjon. Det ble  både veid og målt.Det ble testet språkforståelse og ordforåd. Helsesøster spurte også om en rekke ting hva angår kosten, trivsel i barnehage, søvnvaner osv. Helsesøster henvendte seg stort sett til min datter og jeg forholdt meg i bakgrunnen med mindre jeg ble direkte spurt om noe.  
Så spurte helsesøster følgende: "hender det at mamma eller pappa er sinte på deg?" ...noe min datter kunne bekrefte (- naturlig nok, fordi barn også trenger irettesettelse og sinne er en del av alle menneskers følelsesapekter). Videre spurte helsesøster: "..Og hva gjør mamma og pappa når de er sinte?" 
- jeg forsto selvsagt at det her skulle avdekkes omsorgssvikt og mulig vold mot barn. Jeg opplevde dette ubehagelig og jeg følte meg mistenkeliggjort.  Er det virkelig sånn her de liksom skal kunne avdekke kritikkverdige forhold?!.. ved å spørre en fireåring rett ut, med foreldrene tilstede?! 

Er det andre som har opplevd å få liknende spørsmål av helsesøster? ... og hva tenker man om denne metoden som et verktøy for å avdekke vold i hjemmet?  
Jeg tenker å ta dette opp med helsesøster og gi henne en tilbakemelding på hvordan jeg opplevde det - er det "innafor"?  

At du ikke liker at helsesøster gjør jobben sin og vil klage på at hun gjør jobben sin, særlig på dette området, vil gjøre at man vil måtte vurdere deg, barnets far og hjemmesituasjonen dtil barnet. Har du noe å skjule fordi du ikke liker spørsmålene og føler deg krenket? 

Helsesøster ser ikke bare på barnets verbale forståelse av spørsmålene men også på barnets kroppsspråk, betenkningstid for svar, kommunikasjon med her mamma, og sist men ikke minst barnets verbale svar og mammaens reaksjoner på både situasjonen og kommunikasjonen. 

Er det krenkelsen av din komfortsone du reagerer mest på eller at du skulle ha instruert barnet om at slik snakker vi ikke om utenfor hjemmets fire vegger? Hva tror du ikke barn kan få seg til å si i bhg? Der vil de få melding fra barnemunnene dagen etter at mor eller far har vært sinte eller gjort noe unormalt, spesielt eller dagligdags. 

Begynn å venne deg til at barn wikke har taushetsplikt overfor sine foreldre, verken på godt eller vondt.

Anonymkode: 17a8b...7a9

• Liker 7
Skrevet

La oss si da, at et barn blir utsatt for vold, men får streng beskjed hjemmefra om å ikke fortelle til noen. Alle vet hvor samvittighetfulle barn er til sine egne foreldre, nesten uansett hva - det har man desverre mange eksempler på.

Jeg trodde at helsesøstre hadde god kompetanse på å bruke sitt "klinske blikk" til å "se" andre tegn, da.. annet enn å spørre slik rett ut. 

• Liker 4
Skrevet

At du ikke liker at helsesøster gjør jobben sin og vil klage på at hun gjør jobben sin, særlig på dette området, vil gjøre at man vil måtte vurdere deg, barnets far og hjemmesituasjonen dtil barnet. Har du noe å skjule fordi du ikke liker spørsmålene og føler deg krenket? 

Helsesøster ser ikke bare på barnets verbale forståelse av spørsmålene men også på barnets kroppsspråk, betenkningstid for svar, kommunikasjon med her mamma, og sist men ikke minst barnets verbale svar og mammaens reaksjoner på både situasjonen og kommunikasjonen. 

Er det krenkelsen av din komfortsone du reagerer mest på eller at du skulle ha instruert barnet om at slik snakker vi ikke om utenfor hjemmets fire vegger? Hva tror du ikke barn kan få seg til å si i bhg? Der vil de få melding fra barnemunnene dagen etter at mor eller far har vært sinte eller gjort noe unormalt, spesielt eller dagligdags. 

Begynn å venne deg til at barn wikke har taushetsplikt overfor sine foreldre, verken på godt eller vondt.

I all verden.. Det var da ikke måte på.. 

• Liker 1
Skrevet

Min ble spurt om det på 6-årskontrollen hos skolehelsesøster. «Hva gjør mamma når hun blir sint?» Heldigvis svarte hun «Teller til ti»😅Men jeg ble nervøs, for man vet aldri hva barn sier.  De ser jo på verden på en litt annen måte enn voksne. 

Anonymkode: 002ce...ea9

• Liker 3
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

La oss si da, at et barn blir utsatt for vold, men får streng beskjed hjemmefra om å ikke fortelle til noen. Alle vet hvor samvittighetfulle barn er til sine egne foreldre, nesten uansett hva - det har man desverre mange eksempler på.

Jeg trodde at helsesøstre hadde god kompetanse på å bruke sitt "klinske blikk" til å "se" andre tegn, da.. annet enn å spørre slik rett ut. 

Ja, i tillegg til at barnet nok hadde blitt redd for å få straff for å være ærlig. 

Skrevet (endret)

Ja ble spurt om dette. Det er ok for meg. Det er inget avvik. Men for de barna som faktisk blir utsatt for dette vil det være helt andre svar vil jeg tro. Verbalt og kroppslig. Viktig jobb som ligger hos helseøster her.

Koster meg null å la barna våre svare på dette om det kan hjelpe å avdekke andre barns jævelige liv.

Endret av Wonders
  • Liker 11
Skrevet

Det der føler jeg helsesøsteren vår har gjort ved hver kontroll vi har vært på. Vår er bare 1,5 så det er jo ikke mulig å spørre direkte. Hun skjeller samspill, ser etter tegn på tilknyttningsvansker etc. Nå er jeg sikkert litt ekstra obs på det siden jeg har en pedagogisk utdannelse, men jeg syntes det er veldig bra de gjør det. 

Anonymkode: d08c8...5e4

• Liker 5
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva og hvordan reagerer små barn når de får utfordringer om å røpe forhold de har fått beskjed om å ikke snakke til andre om? Jo, de blir usikre, ser på den voksne, ser ned eller bort fra den som spør, eller er så ærlige at de svarer at det er en hemmelighet, eller ikke lov å snakke om. Da har helsesøster noe å nøste i. Barn svarer ikke bare verbalt, men med hele sitt kroppsspråk. 

At helsesøstre er blitt mer opptatt av barns psyiske oppvekstforhold enn bare å se etter om de følger kurver for vekt og vekst og har rene klær på, skal vi alle aplaudere. Helsestasjonen er jo til for barns beste ikke for å beskytte foreldre. 

Det barnet som svarte at sint mamma telelr til ti :skratte:

• Liker 16
Skrevet

Nå er barnet mitt fortsatt to, men ikke lenge til han blir tre. Får han spørsmål om noe er det ofte han svarer "feil". Som f.eks hva han har gjort i dag, om han har.vært i barnehagen, om han har vært ute og om han har sovet i dag.. Trenger jo på ingen måte og være ærlig det som kommer ut av barnemunn. Da kan det jo skape mye ekstra ubehagelige situasjoner for hele familien? Eller er barn på fire helt til å stole på? 

Anonymkode: c171a...250

• Liker 1
Skrevet

Så flott at de spør barna direkte!! 👏👏

det er mye fokus på avdekking av vold- og det å spørre barn direkte er en viktig del av dette! 

Anonymkode: 9fdd5...83d

• Liker 5
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så flott at de spør barna direkte!! 👏👏

det er mye fokus på avdekking av vold- og det å spørre barn direkte er en viktig del av dette! 

Anonymkode: 9fdd5...83d

Ikke med foreldrene tilstede.

Skrevet

Ble ikke spurt om på fireårskontrollen vi var på tidligere i år, men det hadde ikke gjort meg noe om de hadde gjort det.

• Liker 3
Skrevet

Det hadde ikke gjort meg noe, men ser for meg at min daværende fireåring kunne blitt litt lukket, rett og slett fordi h*n ikke nødvendigvis syntes det var så hyggelig å bli påminnet at mennesker av og til er sinte på hverandre. Mulig dette under argusøyne fra enkelte helsesøstre ville kunne blitt tolket som at noe var galt. 

Anonymkode: 147e5...957

Skrevet

Tror det TS også lurer på om dette spørsmålet er ‘standard’ og noe de spør alle barn om, eller om hennes barn ble spurt spesielt.

Anonymkode: 5cca6...ee5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...