Gå til innhold

Å bruke pipeleke som belønning ute på tur. Dårlig ide mtp andre hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har inntil nylig kun brukt godbiter til trening ute, passering osv. Men så kom jeg på at hunden min elsker å leke med en pipeleke inne. Så jeg tok denne meg meg på tur i går og sjekket oppmerksomheten hennes ute. Det så ut som hun likte det godt og vi lekte litt. Så jeg begynte på tilbakeveien å trene kontakt, men brukte ballen som belønning. 

Men så kom jeg på i ettertid at dette kanskje ikke er så lurt? I alle fall ikke om det kommer andre hunder? De kan kanskje reagere negativt på pipelyden? Og kanskje det kan skape "farligere" situasjoner?

Anonymkode: 97f08...d01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du kan risikere er at det kommer en annen hund bort til deg som eeeeelsker ball/pipeleker. Jeg bruker aldri godbit lenger som belønning, og det er bare en sjelden gang vi har fått besøk av fremmed hund når jeg leker med min.

Det jeg har erfart er at andre hunder prøver å leke/trene istedenfor å høre på eieren som roper. Hvis din hund er lydig å ikke bryr seg for mye om andre så hadde jeg bare kost meg å belønnet med pipeleke.

Anonymkode: 3225d...2cd

Skrevet

Det er også verdt å tenke på at leke girer opp mens godbiter roer ned. Dvs at du kan få høyere stress og dermed mer draing i båndet og lavere terskel for å reagere på andre hunder om du bruker leke. Det er også veldig lett at leke blir avledning i passeringstrening i stedet for trening (noe godbiter også kan bli).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...