AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1 Skrevet 24. oktober 2018 Støtt og stadig leser jeg historier om folk som har blitt bitt av hund. Jeg har selv hund. Ofte står det kun en versjon i avisene/på facebook. Og det er den som ble bitt sin versjon. Selvsagt skal jo ikke hunder bite helt plutselig, men av og til så kan man kanskje forstå hvorfor hunden bet dersom eier kommer fram med sin historie. Nylig stod det i avisen om en dame som ble bitt av hund da hun gikk som bøssebærer. Men det står ingenting om hvor hunden bet. Kom den løpende ut da eier lukket opp døren? Var den løs i en inngjerdet hage som bøssebærer bare gikk rett inn i? Var den i bånd? Uansett, så merker jeg at jeg er veldig skeptisk. Jeg synes jo selvsagt min hund er kjempe snill, men jeg vet jo at man aldri kan stole 100% på de, og spesielt fordi man ikke vet hvordan andre tilnærmer seg hunden (kanskje på en måte som kan virke truende). I disse dager holder jeg på å gi vekk/selge unna ting hjemme, og jeg møter alltid kjøper UTENFOR og døren lukket bak meg. Jeg er livredd for at noe plutselig kan skje (det gjør jo mest sannsynlig ikke det) eller at de som kommer er redd eller misforstår hva hunden gjør (om den plutselig hadde hoppet opp på de, ikke bitt, men kun ville hilse på), så vet man jo aldri hvordan de tolker det. Jeg vet også at enkelte overdriver. Er det virkelig slik at vi hundeeiere må være redd for slike situasjoner? I det siste har jeg også ofte sagt nei til at folk får klappe hunden min, spesielt barn, da jeg er livredd for at foreldrene misforstår noe eller "klikker" om hunden sleiker på hånden. Anonymkode: 7323d...6e1 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #2 Skrevet 24. oktober 2018 Ja, alle slike episoder er ditt ansvar som hundeeier. Anonymkode: dd58a...45e 9
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #3 Skrevet 24. oktober 2018 I dag er ALT hunden/eiers feil. Uansett om en unge sparker en hund så er det hundens feil at den biter å den skal da selvfølgelig avlives. En hund har i dag ikke lov til å forsvare seg. Det er helt latterlig mener nå jeg. Anonymkode: af092...b33 26
bippo Skrevet 24. oktober 2018 #4 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg har hvertfall begynt å bli veldig streng på at fremmede barn ikke får klappe hunden min. Jeg vet ikke hvordan de vil oppføre seg, og hunden min er ikke så vant til barn, selv om han er ekstreeemt tålmodig (og elsker barn!). Men dersom han kommer med et bjeff eller hopper litt, så kan det mistolkes. Så når det kommer barn løpende og spør om de kan klappe, så sier jeg bare nei og går. De blir veldig ofte fornærmet, men det driter jeg helt ærlig i. 5
Hentacruel Skrevet 24. oktober 2018 #5 Skrevet 24. oktober 2018 Det beste er å ikke knytte seg altfor mye til hunden, slik at du ikke blir redd for å miste den. Så om uhellet er ute og den kvester en unge så er det bare å avlive og skaffe ny.
Gjest COSL Innovator Skrevet 24. oktober 2018 #6 Skrevet 24. oktober 2018 6 minutter siden, Hentacruel skrev: Det beste er å ikke knytte seg altfor mye til hunden, slik at du ikke blir redd for å miste den. Så om uhellet er ute og den kvester en unge så er det bare å avlive og skaffe ny. Håper ikke du har noe dyr selv. Hvis du ikke bryr deg om ett dyr du eier skal avlives, så egner du deg ikke som dyreeier. De fleste som har dyr blir utrolig glad i de, de er familiemedlem. Jeg har mistet 3 hunder og jeg skal love deg at det ble snørr og tårer da de måtte avlives.
Hentacruel Skrevet 24. oktober 2018 #7 Skrevet 24. oktober 2018 Just now, COSL Innovator said: Håper ikke du har noe dyr selv. Hvis du ikke bryr deg om ett dyr du eier skal avlives, så egner du deg ikke som dyreeier. De fleste som har dyr blir utrolig glad i de, de er familiemedlem. Jeg har mistet 3 hunder og jeg skal love deg at det ble snørr og tårer da de måtte avlives. Hunder er ikke mer enn et verktøy og de blir aldri barna dine.
Snaskesnusken Skrevet 24. oktober 2018 #8 Skrevet 24. oktober 2018 5 minutter siden, Hentacruel skrev: Hunder er ikke mer enn et verktøy og de blir aldri barna dine. Verktøy?? De er levende vesener med egen personlighet! Du bør ikke tenke tanken på å skaffe deg hund med den misforståtte oppfatningen av et levende vesen. 10
Hentacruel Skrevet 24. oktober 2018 #9 Skrevet 24. oktober 2018 Just now, Snaskesnusken said: Verktøy?? De er levende vesener med egen personlighet! Du bør ikke tenke tanken på å skaffe deg hund med den misforståtte oppfatningen av et levende vesen. Har hund fra før så det går fint. Den brukes hovedsaklig til jakt og har vart overraskende lenge.
Sirinna Skrevet 24. oktober 2018 #10 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg lar ikke mine hilse på fremmede lengre, nettopp pga denne problemstillingen. En gang jeg var sammen med en venninne og hennes barn slo 4-åringen hennes tispa mi på snuten og hun glefset tilbake slik at jenta fikk en liten overfladisk rift (fra klo, ikke tenner) på hånden. Venninnen min forlanget så at jeg skulle avlive hunden min da hun mente den var «farlig». Vi fikk til slutt dratt ut av jenta at hun slo først. Venninnen min lot det heldigvis ligge. 3
Million Skrevet 24. oktober 2018 #11 Skrevet 24. oktober 2018 (endret) Jeg sier alltid nei til fremmede som vil "bare klappe hunden" min. Uansett om det er barn eller voksne. Dette gjør jeg av hensyn til hunden, som ikke liker fremmede, og skyr unna barn. En periode svarte jeg barna "Nei, det kan du ikke, hunden liker ikke barn", men det ble det så mange forskrekkede barnefjes av, så jeg endret det til "Nei, hunden liker ikke noen fremmede, hun er litt redd dem". Det var en nesten-episode med et barn for noen år tilbake, der hunden min glefset etter et barn som forfulgte henne, og hun ikke ble kvitt det innpåslitne barnet som løp etter henne med hånden hevet for å klappe. Etter det har jeg holdt hunden helt unna barn. Voksne skjønner selv at hunden ikke vil klappes som regel, da hunden viker unna utstrakte hender med en gang. Voksne oppfatter dette lettere enn barn, og er ikke pågående etterpå likevel, slik som barn er. Når det kommer folk på døren her hjemme, lukker jeg hunden inne på et soverom ved siden av. Hunden har ikke noe med å stå i gangen ved døra og bjeffe halsen av seg når jeg prøver å snakke med noen som har ringt på. Så derfor fjerner jeg henne og setter henne bak en lukket dør. Er det besøk som skal inn til meg, slipper jeg henne ut når gjesten har fått kommet seg inn og hengt av seg jakken etc. Dette for å gjøre det enklere, ikke fordi jeg er redd hunden min skal bite noen som kommer. Jeg ber alle gjester om å overse hunden og ikke gjøre mine til å klappe henne eller noe, for hun skal ikke klappes og få positiv oppmerksomhet når hun bjeffer. Det skal hun ikke roses for. Hvis du er redd hunden din skal bite noen, gjør du rett i å skjerme den fra møter med fremmede slik du gjør. Da oppstår det færre situasjoner der hunden kan bite en fremmed. Fortsett å møte Finn-kjøpere utenfor døren etc. Endret 24. oktober 2018 av Million 5
Drakan Skrevet 24. oktober 2018 #12 Skrevet 24. oktober 2018 Selv politifolk elsker hunden sin, om den en hovedsakelig er et "verktøy" mot kriminalitet. Aldri hørt om jegere som omtaler bikkja si som er redskap de bare kan erstatte ut av det blå. Er mye trening og kjærlighet til dyr involvert med arbeidshunder. Uansett... når det gjelder TS. Du burde ikke være redd for å la hunden møte folk, men vær obs på å ikke la barn klappe hunden din om du ikke er trygg på at barna kan oppføre seg. Noen hunder takler barn bedre, men de fleste barn har ikke respekt for dyr under alderen av 10 år. Og tenker aviser gjerne burde vise flere sider i slike saker. Er omtrent demonisering av hunder i aviser ved slike tilfeller. Aviser skal jo være nyansert, så er kritikk som burde rettes til aviser og media. 6
sølvdryss Skrevet 24. oktober 2018 #13 Skrevet 24. oktober 2018 Det burde kommet en lov som omhandlet hunder og akkurat dette temaet. Hunder bør ha sine rettigheter. Om en person gjør noe mot hunden som hunden tolker som at den må beskytte seg selv (f.eks glefse), så burde ikke avlivning være alternativet. Å plage en hund er dyreplageri. Så å slå, spenne, knipe, dra i halen, dra i øret ol. er dyreplageri. Og da burde heller den personen som gjorde det bli straffet. Men dette stiller seg jo selvsagt litt annerledes dersom det er et barn. Men da synes jeg foreldrene burde være ansvarlig. Om en hundeeier sier nei til et barn om klapping, og den likevel klapper og hunden glefser, så er jo ikke dette hundeeeier sin feil? Hvert fall ikke om man sørger for å ha hunden i bånd og på avstand (la oss si barnet løper bort for å klappe likevel og en får ikke sjans til å komme seg unna/gi beskjed). Om hundeeier sier ja til at hunden kan bli klappet (og gjerne forteller hvordan), men hunden likevel glefser/biter, så må hundeeier ta det på sin kappe. Jeg syns en bedre løsning hadde vært at hundeeier får en annen type "straff" enn avlivning i flere tilfeller. F.eks at man blir dømt til å teste hunden hos profesjonelle for aggresjon, samt blir dømt til å trene og få hjelp hos hundeinstruktør. Om hunden er løs og plutselig løper uprovosert bort til et menneske og biter, så er jo gjerne avlivning eneste løsning. Synes det er dumt folk må være redd. Jeg har ikke lyst å være den sure og kjipe hundeeieren som alltid må si nei, men jeg gjør det likevel fordi jeg aldri vet hva andre kan gjøre mot hunden som evt. kan resultere i glefsing. Jeg er jo 99% sikker på at slike ting ikke skjer, men hva om det viser seg at den likevel gjør det? 8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #14 Skrevet 24. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nylig stod det i avisen om en dame som ble bitt av hund da hun gikk som bøssebærer. Men det står ingenting om hvor hunden bet. Kom den løpende ut da eier lukket opp døren? Var den løs i en inngjerdet hage som bøssebærer bare gikk rett inn i? Var den i bånd? Anonymkode: 7323d...6e1 Jeg tenker jo sånn generelt at det bør være uproblematisk å ringe på noens dør eller gå inn i en inngjerdet hage uten å være redd for å bli angrepet av hund da. Da bør man hvertfall sette et skilt på porten. Var selv bøssebærer og møtte mange hunder, og det gikk heldigvis kjempefint. Det er jo ikke normal hundeoppførsel å bite noen bare fordi de kommer inn på eiendommen... Ellers er det jo trist at så mange tar så lett på feks barn som «plager» hunder. Altså, ikke eiere, men foreldre til barna. Barna mener jo som regel ikke noe galt med det, men her må voksne ta ansvar og skape situasjoner der hunden ikke føler seg plaget. Hunder har lite rettsvern, og det er trist at de skal bli avlivet fordi FOLK ikke er snille med dem. Anonymkode: c3a15...b76 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #15 Skrevet 24. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tenker jo sånn generelt at det bør være uproblematisk å ringe på noens dør eller gå inn i en inngjerdet hage uten å være redd for å bli angrepet av hund da. Da bør man hvertfall sette et skilt på porten. Var selv bøssebærer og møtte mange hunder, og det gikk heldigvis kjempefint. Det er jo ikke normal hundeoppførsel å bite noen bare fordi de kommer inn på eiendommen... Anonymkode: c3a15...b76 Det kommer helt an på hunden. Noen hunderaser har sterkt vakt/beskyttelsesinstinkt. Jeg stiller store spørsmål til vurderingsevnen til noen som valser inn i en hage der det står en fremmed husky, dogue de bordeaux, dogo argentino, leonberfer eller ovcharka. Man vet ikke hvordan de reagerer om man ikke kjenner hunden. Anonymkode: 34211...d9f 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #16 Skrevet 24. oktober 2018 2 timer siden, Hentacruel skrev: Det beste er å ikke knytte seg altfor mye til hunden, slik at du ikke blir redd for å miste den. Så om uhellet er ute og den kvester en unge så er det bare å avlive og skaffe ny. Trenger ikke engag å kveste en unge lengre heller. En hund ble begjæret avlivet da den virket sint når den sto i hagen sin og bjeffet. Men som svar til TS, at ja, alt er vist hundeeiers ansvar nå og møter du på feil menneske kan de begjære hunden din avlivet på fillesaker. Så jeg lar ikke folk hilse lengre jeg, de kan bare bli så sure de vil, men jeg risikere ikke bikkjas liv for at du skal få klappe på en hund, eller gud foby, la ungen din klappe bikkja. Heldigvis bjeffer mine mye, så folk fleste holder seg unna Anonymkode: 035a5...f5a 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #17 Skrevet 24. oktober 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på hunden. Noen hunderaser har sterkt vakt/beskyttelsesinstinkt. Jeg stiller store spørsmål til vurderingsevnen til noen som valser inn i en hage der det står en fremmed husky, dogue de bordeaux, dogo argentino, leonberfer eller ovcharka. Man vet ikke hvordan de reagerer om man ikke kjenner hunden. Anonymkode: 34211...d9f Hvis man har en sinna hund eller en hund som vokter så stekt, så bør det minste man gjør er å sette et skilt på porten om at man ikke skal gå inn. Det er da helt vanlig å ringe på hverandres dører - alt fra kakesalg til TV-aksjonen til at presten kommer for å fortelle at noen har dødd på tragisk vis. Selv hadde jeg nok ikke gått inn i en hage hvis det stod en stor hund der, men jeg mener faktisk hundeeier har ansvaret hvis en person prøver å gå bort til noens dør for å ringe på, og blir angrepet av en hund. At folk kommer på døren ens må man faktisk regne med at folk gjør, tenker jeg. Hvis man selv går bort til hunden som står i bånd feks, så er det noe annet. Eller bare sett et skilt på porten, som nevnt. Anonymkode: c3a15...b76 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #18 Skrevet 24. oktober 2018 Da jeg gikk på ungdomsskolen så klarte min venninne å si til sin mor at flere hunder angrep meg. Denne moren tok helt av og kontaktet min mor og den personen det gjaldt. Sannheten var jo at to hunder hadde hoppet opp på meg i regn glede så jeg falt på rompa bare og ingenting annet skjedde. Min venninne som stod 20 meter unna så på dette som et angrep og mente jeg bare tullet det bort. Det løste seg, men hadde det ikke gjort det så ville to hunder kanskje blitt avlivet fordi noen tolket situasjonen feil. Anonymkode: 00e9c...f6d
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #19 Skrevet 24. oktober 2018 53 minutter siden, AnonymBruker said: Det kommer helt an på hunden. Noen hunderaser har sterkt vakt/beskyttelsesinstinkt. Jeg stiller store spørsmål til vurderingsevnen til noen som valser inn i en hage der det står en fremmed husky, dogue de bordeaux, dogo argentino, leonberfer eller ovcharka. Man vet ikke hvordan de reagerer om man ikke kjenner hunden. Anonymkode: 34211...d9f Så oss som ikke har hund må lære oss hunderaser? Anonymkode: 5f0e3...622 5
Edie Skrevet 24. oktober 2018 #20 Skrevet 24. oktober 2018 Ryddet for spekulasjoner og avsporinger. Edie, adm. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå