AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1 Skrevet 24. oktober 2018 Er det som i andre land at folk sover på gata? Eller har de en plass de kan gå. Jeg bor i Bergen, og jeg vet at det finnes hospits for narkomane og sånn, men jeg har aldri sett noen sove på gata. Er det kanskje mer av det i Oslo? Jeg husker i alle fall at når jeg bodde i England, så kunne jeg se folk i en sovepose på gata. Anonymkode: 41e37...a10
Drakan Skrevet 24. oktober 2018 #2 Skrevet 24. oktober 2018 (endret) Er folk. Har funnet noen sovende i park benkene i Oslo på tidlig morgen turer. 😕 Ikke sovepose heler. Må være jævlig kaldt å sove slik. Endret 24. oktober 2018 av Drakan 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #3 Skrevet 24. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det som i andre land at folk sover på gata? Eller har de en plass de kan gå. Jeg bor i Bergen, og jeg vet at det finnes hospits for narkomane og sånn, men jeg har aldri sett noen sove på gata. Er det kanskje mer av det i Oslo? Jeg husker i alle fall at når jeg bodde i England, så kunne jeg se folk i en sovepose på gata. Anonymkode: 41e37...a10 Å være hjemløs betyr at du ikke har et fast sted du kan gå og sove. For å få hospits plass så må du på Nav for å få ordning der Nav dekker regningen for hospitsplassen. Folk uten fast bosted legger seg ikke nødvendigvis rett ned på gaten for å sove. De finner seg soveplasser i parkeringshus, oppganger og andre steder der de kan sove tørt, varmt og relativt uforstyrret. Har du ikke sett Petter Uteligger sin første tvdokumentar om livet på gata? Anonymkode: f5a91...5ef 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #4 Skrevet 24. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke sett Petter Uteligger sin første tvdokumentar om livet på gata? Anonymkode: f5a91...5ef Jeg har ikke TV-pakke. Jeg bare streamer med Apple TV. Anonymkode: 41e37...a10
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #5 Skrevet 24. oktober 2018 Men når jeg kommer på det, så tigger ikke nordmenn noe særlig i Bergen. Det er bare signøynere som tigger etter penger. Hvis man er hjemløs, så sitter man vel ofte på gaten å tigger etter penger? Er det ikke det denne Petter Uteligger gjorde? Mener å ha sett et lite klipp. Anonymkode: 41e37...a10
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #6 Skrevet 24. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke TV-pakke. Jeg bare streamer med Apple TV. Anonymkode: 41e37...a10 Ta en gratismåned av tv2 sumo og se om det ligger der enda. Anonymkode: ba403...8e8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #7 Skrevet 24. oktober 2018 Uteliggere blir jaget. Har kommet over minst tre plasser helt tilfeldig der de har gjemt seg. Ikke sett noe til de, men soveposene. På det ene stedet la jeg noe senere merke til at kommunen har lagt kampesteiner for å hindre dem. Dette er i Oslo. Anonymkode: 5cee9...594
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #8 Skrevet 24. oktober 2018 I Norge tror jeg bare det er utlendinger som ikke har noen rettigheter hos Nav og narkomane som ikke kan følge reglene for overnattingstilbudene som finnes som må sove ute. Det er mange romfolk og noen narkomane som sover på gata i Oslo. Anonymkode: 06521...5dd
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #9 Skrevet 24. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I Norge tror jeg bare det er utlendinger som ikke har noen rettigheter hos Nav og narkomane som ikke kan følge reglene for overnattingstilbudene som finnes som må sove ute. Det er mange romfolk og noen narkomane som sover på gata i Oslo. Anonymkode: 06521...5dd Ja, jeg har alltid tenk at du skal aktivt ha gjort noe for å ødelegger for deg selv når du ikke har en plass å sove om natten. Jeg har hørt om folk som har fått feil medisin eller feil dose av leger som fører til rusavhengighet da. Men hvis du ikke bruker alle pengene på rus og lever et ganske normalt liv, så skal det være mulig å ha tak over hodet. Eller... det er i alle fall slik jeg tror det er, men så skal det sier at jeg kommer fra en familie hvor begge foreldrene mine har vært i fulltidsjobb hele livet mitt, vi alltid har bodd i samme hus og alltid har hatt penger til livets opphold. Det kan godt være at jeg er litt naiv. Jeg vet i alle fall at de fleste hjemløse i USA er psykisk syke. Jeg kjente en gang en amerikaner som ble født i en bakgate, fordi moren var hjemløs og hadde schizophreni. Mange på gaten i USA har også autisme. Det er egentlig ganske trist at det er mennesker som burde fått beskyttelse og behandling av staten som bor i pappesker på gaten. Det er ikke riktig. Anonymkode: 41e37...a10
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #10 Skrevet 25. oktober 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: beskyttelse og behandling av staten Staten er problemet og ofte årsaken til at folk blir hjemløse, det er heller private og frivillige som bør sørge for de og beskytte de mot myndighetene Anonymkode: 05664...ad8 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #11 Skrevet 14. januar 2019 Andres leiligheter, andres sofa, andres studio/atelier, bilen. Er lett å falle utenfor systemet selv om du ikke er rusmisbruker/kriminell, og de hjelper ikke folk så lett inn igjen heller, mye pga av akkurat fordommer + byråkrati. Dro opp tråden fordi jeg vet om noen som sliter med dette. Må forresten være mange som sover på gata i Oslo, jeg var der i sommer og så flere på kort tid. Anonymkode: 2cfdf...029 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #12 Skrevet 14. januar 2019 Det er lett å falle utenfor hvis du ikke er ressurssterk. Hvis du møter opp på Nav og ber om hjelp til sted å bo så kan du risikere å få beskjed om å kjøpe deg et telt. Jeg kjenner en autist som bor i telt i skogen. Han skulle egentlig hatt uføretrygd og ekstra hjelp. Men han er ikke flink til å snakke for seg, og han har ingen familie som kan hjelpe. Ellers vet jeg om en mann som bor i bilen sin utenfor et kjøpesenter, men jeg vet ikke hvorfor han har endt opp der. Anonymkode: d08a1...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #13 Skrevet 14. januar 2019 Hjemløse er folk som ikke eier et hjem. Hvorfor de ikke gidder å bare dra ned i banken, ta opp et lån og kjøpe seg et hjem, skjønner jeg ikke. Det er bare til å kjøpe et eller annet så er de ikke hjemløse lenger. Anonymkode: 99c96...1d6
reiseglad Skrevet 14. januar 2019 #14 Skrevet 14. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjemløse er folk som ikke eier et hjem. Hvorfor de ikke gidder å bare dra ned i banken, ta opp et lån og kjøpe seg et hjem, skjønner jeg ikke. Det er bare til å kjøpe et eller annet så er de ikke hjemløse lenger. Anonymkode: 99c96...1d6 Nei, det skjønner du ikke......
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2019 #15 Skrevet 14. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner en autist som bor i telt i skogen Anonymkode: d08a1...eb6 Har du ikke mulighet til å hjelpe denne personen med å få hjelp han har krav på det vil utgjøre en stor forskjell for han, ihvertfall formidle situasjonen til fastlegen og be han følge opp og kjempe for pasienten sin Det er lov å sende hjemløse i telt men kun i helt ekstreme midlertidige situasjoner (alle hoteller er fulle og/eller nekter personen å få bo der) og da skal ting settes i gang for å avhjelpe situasjonen umiddelbart ikke være noen langsiktig løsning med telt. Det er krav i lovverket om forsvarlighet, å sette autister ute i skogen på lang sikt er ikke forsvarlig tilbud og fylkesmannen bør få høre om dette med en gang for å rette opp i det om ikke NAV lokalt gjør det.. På 24.10.2018 den 11.09, AnonymBruker skrev: Er det som i andre land at folk sover på gata? Eller har de en plass de kan gå. Jeg bor i Bergen, og jeg vet at det finnes hospits for narkomane og sånn, men jeg har aldri sett noen sove på gata. Er det kanskje mer av det i Oslo? Jeg husker i alle fall at når jeg bodde i England, så kunne jeg se folk i en sovepose på gata. Anonymkode: 41e37...a10 Er noen utlendinger ettersom de ikke har "krav" på bosted fra NAV,. samt noen norske som ikke ønsker å bo på de bostedene NAV tilbyr dem av gode eller dårlige grunner (det er "regler" på hospitser, samt meget tvilsomt klientell og diverse "problemer" med dem, og NAV "liker" å sende folk på hospits isteden for hotell av gode og dårlige grunner, en del blir jo kastet ut av hotellene de sendes på også av gode og dårlige grunner men det er litt komplisert, men alle nordmenn skal få et tilbud på dagen om de ikke har et sted å sove på dagen de går til NAV etter lovverket. Mange vil også kvalifisere for kommunal bolig på sikt om de har varige problemer med å¨få seg et sted å bo. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.35-lov-om-sosiale-tjenester-i-nav#midlertidig-botilbud Anonymkode: 5226d...e6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå