AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg har en kollega som er utrolig selvhevdende. Hvis gruppa får skryt av ledelsen etter en travel periode kan vedkommende si at "ja det er ikke noe rart det gikk bra når jeg var involvert " osv. Merker jeg blir kvalm av denne personen. Vedkommende er også ekstremt flink til å ta opp feil andre gjør i plenum, mens hvis denne personen selv gjør feil er det alltid noen andres feil. Vedkommende er også veldig flink til å" gi råd" til medarbeidere slik at ledelsen hører det for å hevde seg selv. Feks "hvis du gjør som meg så blir det mer produktivitet". Hittil har jeg holdt hodet lavt men jeg drømmer om at denne personen skal ødelegge for seg selv på en eller annen måte. Anonymkode: ddc80...987 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #2 Skrevet 24. oktober 2018 Uff, jeg har en slik kollega selv. Hun ødelegger hele dagen hvis jeg må jobbe med henne. Anonymkode: 8f33a...c91 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #3 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg tenker at du skal holde klokelig munn og tenke at denne personen utmerket godt klarer å sette seg selv i dårlig lys uten din hjelp! Tror du at du er den eneste som legger merke til det? Ledelsen er nok ikke noe unntak. Ved å si noe ødelegger du mest for deg selv. Personer som må hevde seg slik, har som regel svært dårlig selvtillit. De som er trygge har ikke behov for å tråkke på andre for å hevde seg selv. Skulle det bli ufint eller på andre måter uheldig er det ledelsen som må ta tak, så da må du gå via de. Tomprat/skryt skal du bare trekke på skuldrene av. Anonymkode: 4f138...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #4 Skrevet 24. oktober 2018 Hmmm sånne som din kollega er sånne som i gruppeoppgaver på skolen "bestemte" at alle skulle gjøre sin del også skulle vi levere til han og hans "jobb" var å se igjennom og rette opp ting samtidig som han kritiserte folk. Å gjøre en oppgave selv går ikke. Still han til veggs og si at du ikke tror det blir mer produktivt på hans måte men han må gjerne bevise for deg det motsatte, men da må han gjøre noe ikke bare si det. Legger han skylda på deg? Ta det der og da og ikke la deg bli overkjørt. Anonymkode: bad85...896 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #5 Skrevet 24. oktober 2018 Huff... har en slik kollega selv. Hun er ute etter å bli sjef i bedriften. Skal hele tiden snakke ned kollegaene sine og ledelsen. Er falsk og smisker med dem som har litt innflytelse på arbeidsplassen. En utrolig manipulerende person. Desverre er det noen som ser seg helt blind på henne. Vanskelig å forholde seg til slike mennesker 😒 Anonymkode: 89cb9...dd1 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #6 Skrevet 24. oktober 2018 Har jobbet med noe lignende, en som kom bort og rettet på andre hele tiden. Også ledere og de som hadde jobbet der i årevis (hun var vikar og hadde jobbet der noen mnd) Jeg begynte etterhvert å sette grenser. Husker en nyansatt trodde vi kranglet, mens egentlig forsøkte jeg å sette grenser, noe som førte til at hun maste enda mer og jeg måtte bli enda strengere. På utsiden var det noen som trodde at vi hadde fiendtlig krangling, noe som var slitsomt i seg selv. Følte jeg fikk skylden når jeg egentlig bare forsøkte si fra, for jeg orket ikke lenger ha henne hengende over meg og kritisere hver minste ting (selv når jeg gjorde det riktig og hun gjorde det feil) Jeg sluttet ihvertfall, og den nyansatte ble sittende igjen på samme arbeidsområde som henne. Tenker hun fikk seg en vekker om hvorfor jeg oppførte meg som jeg gjorde etterhvert, når hun merket at "opplæringen" fra denne dama ikke tar slutt selv etter å ha jobbet der i flere mnd Ganske sikker på at denne dama hadde en diagnose. Muligens narssist Anonymkode: d6313...05e 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #7 Skrevet 24. oktober 2018 Huff, jeg har faktisk ett familie-medlem som oppfører seg på denne måten! Heldigvis ikke så veldig nær familie da, men det hender jo at vi møtes i forskjellige sammenkomster, ferie og litt forskjellig. Hvis hun følger med på noen TV-program / reality-show som handler om folk som skal gå på langtur. Men deltakerne gjør noe feil med kart / kompass, så sitter hun og ler av hvor "vanvittig dumme" disse deltakerne er, at de burde beskyttes mot seg selv, og aldri fått muligheten til å dumme seg så vanvittig lodrett ut pp TV. Samme dersom noen er på TV og skal padle kajakk (eller kano) men de havner i vannet. Så hun ler seg nesten skakk, kaller folk på TV for hjernedøde idioter, og mange andre ting. Hun ville jo aldri i verden ha klart noen av disse tingene selv, ikke i nærheten en gang. Men hun liker å gjøre narr av alle andre, dersom noen gjør noe som hun mener er feil. For en stund siden var det ett TV-program som handlet om en fly-ulykke på grunn av veldig tett tåke og elendig vær + piloter som flyr alt for lavt og krasjet med ett fjell. Da pratet hun hele kvelden (selv lenge etter at programmet var ferdig på TV) om hvor forbanna udugelige SAMTLIGE piloter i hele Norge er. Akkurat den ulykken der var jo selvfølgelig en ulykke, og hovedsaklig det elendige været sin feil. Hun har jo NULL utdannelse eller erfaring innenfor noe som helst av fly, helikopter eller lignende. Hun klarer ikke en gang å fly liten drone, eller radiostyrt helikopter, uten å krasje med for eksempel trær, husvegger / vindu eller andre ting. Likevel innbiller hun seg at hun vissnok kunne ha kjørt større fly helt fantastisk, og ekstremt mye bedre enn de folk som faktisk har utdannelse og mange års arbeidserfaring som pilot. Jeg tørr nesten ikke tenke på hvordan hun oppfører seg mot sine kollegaer og underordnede på arbeidsplassen sin... Anonymkode: 4bc31...2f6 1
I Grosny Skrevet 24. oktober 2018 #8 Skrevet 24. oktober 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at du skal holde klokelig munn og tenke at denne personen utmerket godt klarer å sette seg selv i dårlig lys uten din hjelp! Tror du at du er den eneste som legger merke til det? Ledelsen er nok ikke noe unntak. Ved å si noe ødelegger du mest for deg selv. Personer som må hevde seg slik, har som regel svært dårlig selvtillit. De som er trygge har ikke behov for å tråkke på andre for å hevde seg selv. Skulle det bli ufint eller på andre måter uheldig er det ledelsen som må ta tak, så da må du gå via de. Tomprat/skryt skal du bare trekke på skuldrene av. Anonymkode: 4f138...f5d Mye enig, men ikke bare. Når skrytepaven tar æren for TS sitt arbeid, så må TS stå opp og si, "hallo, dette var mitt verk! " 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #9 Skrevet 24. oktober 2018 1 time siden, I Grosny skrev: Mye enig, men ikke bare. Når skrytepaven tar æren for TS sitt arbeid, så må TS stå opp og si, "hallo, dette var mitt verk! " Det er egenlig det jeg mener med slutten: " Skulle det bli ufint eller på andre måter uheldig er det ledelsen som må ta tak, så da må du gå via de". Å synke ned på kollegaens nivå blir bare teit, det er bedre å gå den ryddige veien. Anonymkode: 4f138...f5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå