AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1 Skrevet 24. oktober 2018 Hei Du som jobber med regnskap, hvilken utdanning har du? Jeg vurderer å ta en bachelor i økonomi og administrasjon, men jeg har hørt at man ikke lærer noen regnskapsprogrammer (f.eks. Visma) eller noe særlig praktisk regnskapsføring der. Man lærer mer om organisasjonsteori, samfunnsøkonomi og litt analyser og sånt, og det er ikke det jeg vil. Jeg er veldig detaljfokusert og introvert, og vil ha en jobb der jeg bare gjør mine oppgaver i fred. Jeg vil ikke bli noen form for leder, økonomiansvarlig i et prosjekt eller drive med forskning. Så hva slags utdanning passer for meg? Anonymkode: 60aec...089
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #2 Skrevet 24. oktober 2018 Er utdannet med bachelor i regnskap og revisjon. Jeg tok utdanning på høgskolen i vestfold for noen år siden, den var da lite praktisk rettet og vi lærte ingen programmet. Man fører jo ikke regnskap i Excel i næringslivet, det ville blitt for dyrt. Men det hjelper på forståelsen å ha gjort det på gamlemåten. Hvis du skal gjøre endringer på boksføringlistene til programmene så må man ha forståelse.Du må også innom litt forskjellige fag for å få utdanningen som gir grunnlaget for autorisasjon som regnskapsfører. Du kommer altså ikke unna med kun de regnskapstekniske fagene. Det stemmer nok at regnskap kan være et typisk "introvert" yrke, men når du har kundeansvar så er det endel kundekontakt. Du blir riktignok din egen sjef og har stor frihet til selvstendig arbeid uten noen form for samarbeid med ledere eller andre medarbeidere. Dette vil selvfølgelig avhenge av størrelse og kompleksiteten til kundene. Anonymkode: 085f1...9e5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #3 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg var ferdig utdannet for 15 år siden (økonomi/adm + siviløkonom), og det kan selvfølgelig ikke sammenlignes hvordan utdanningen var da kontra nå. Husker vi lærte ett eller annet program i utdannelsen, men det var ikke noe til hjelp for meg i de jobbene jeg har hatt. Programmene lærer man seg når man jobber med dem, du får opplæring på arbeidsplassen Det som er viktig er å forstå teorien bak slik at du skjønner hvordan et regnskap henger sammen. Programmene er veldig ulike, så selv om du hadde lært deg Visma på skolen så er det ikke sikkert det ville hjulpet deg i en jobb hvor de bruker SAP. Det du får bruk for uansett program er jo forståelsen av balanse vs resultatregnskap, debet/kredit, kontantstrøm og likviditetsanalyse osv. Det tekniske kommer når du jobber. Når du jobber med økonomi og regnskap så kan du jobbe en del selvstendig, men som forrige innlegg sier så vil du antagelig ha ganske utstrakt kontakt med kunder eller eventuelt kollegaer som jobber ute "i linja" i større selskap. Man sitter ikke i sin egen lille hule hele tiden, du må forholde deg til folk. Anonymkode: 079ab...ba9
Eliza Doalot Skrevet 24. oktober 2018 #4 Skrevet 24. oktober 2018 Dersom du ønsker å jobbe med regnskap ville jeg nok valgt en bachelor i regnskap og revisjon, fremfor en øk/ad. Det gir mye mer relevant kompetanse. Ingen av utdannelsene har så vidt jeg fokus på praktisk opplæring i enkeltsystemer, til det er det for mange. Jeg tror heller ikke det egentlig er et problem. Du kommer lett inn i systemer du skal bruke, så lenge du kan de grunnleggende reglene som du lære på studiet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå