AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1 Skrevet 24. oktober 2018 Hei! Jeg er nyansatt på Coop, post i butikk. Ligger nå i senga og får ikke sove fordi jeg tenker så fælt på om jeg har gjort noe galt. Det var en mann som kom med en giro utbetalings-blankett for barnet sitt. Jenta var med, men hun hadde kun utenlandsk ID. Hun hadde et personnummer som han hadde skrevet ned på en lapp. Han selv hadde norsk legitimasjon. Det jeg gjorde var å skrive ned personnummeret hennes og legitimasjonsinformasjonen hans på blanketten og leverte ut pengene. Men begynner nå å tenke om det var feil. Skulle jeg spurt om å få dokument på at personnummeret stemmer? Skulle jeg isåfall kopiert det og sendt det til banken (typ som med D-nummer)? Og skulle jeg spurt om dokumentasjon på at hun var datteren hans? Eller går det fint når hun er med? Hjelp meg med å få ro i sjela! Jeg skal ikke på jobb før om en uke, er så nervøs for at jeg har gjort noe feil. Det var snakk om en stor sum med penger i tillegg. Anonymkode: 32f5b...63f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #2 Skrevet 24. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er nyansatt på Coop, post i butikk. Ligger nå i senga og får ikke sove fordi jeg tenker så fælt på om jeg har gjort noe galt. Det var en mann som kom med en giro utbetalings-blankett for barnet sitt. Jenta var med, men hun hadde kun utenlandsk ID. Hun hadde et personnummer som han hadde skrevet ned på en lapp. Han selv hadde norsk legitimasjon. Det jeg gjorde var å skrive ned personnummeret hennes og legitimasjonsinformasjonen hans på blanketten og leverte ut pengene. Men begynner nå å tenke om det var feil. Skulle jeg spurt om å få dokument på at personnummeret stemmer? Skulle jeg isåfall kopiert det og sendt det til banken (typ som med D-nummer)? Og skulle jeg spurt om dokumentasjon på at hun var datteren hans? Eller går det fint når hun er med? Hjelp meg med å få ro i sjela! Jeg skal ikke på jobb før om en uke, er så nervøs for at jeg har gjort noe feil. Det var snakk om en stor sum med penger i tillegg. Anonymkode: 32f5b...63f Du skulle spurt en kollega om hjelp for hvordan du skulle løse saken. Sannsynligvis skulle ikke pengene blitt utbetalt. Anonymkode: 02534...8ed 6
NysgjerrigPer321 Skrevet 24. oktober 2018 #3 Skrevet 24. oktober 2018 Det var dèt jeg gjorde, og personen gikk god for det. Greia er at vedkommende nesten ikke har stått i post heller, men det var bare vi på jobb. Selv om kollegaen var leder denne dagen, så var det jeg som var postansvarlig. Tenker nå at jeg skulle ringt posten og hørt for å være sikker. Ingen som har noen erfaring?
Gremlin Skrevet 24. oktober 2018 #4 Skrevet 24. oktober 2018 (endret) Dersom legitimasjonen til jenta var gyldig (pass eller europeisk id-kort) trenger du ikke tilleggsdokumentasjon på personnummer. Da er det opplysningene fra hennes legitimasjon du skal skrive ned, men hun må signere selv. Hvis hun var for ung til at dette skulle la seg gjøre er det farens legitimasjon og underskrift du skal ha, men han må i tillegg dokumentere at hun er hans datter (fødselsattest eller dåpsattest). Endret 24. oktober 2018 av Gremlin hennes datter til hans datter
NysgjerrigPer321 Skrevet 24. oktober 2018 #5 Skrevet 24. oktober 2018 3 timer siden, Gremlin skrev: Dersom legitimasjonen til jenta var gyldig (pass eller europeisk id-kort) trenger du ikke tilleggsdokumentasjon på personnummer. Da er det opplysningene fra hennes legitimasjon du skal skrive ned, men hun må signere selv. Hvis hun var for ung til at dette skulle la seg gjøre er det farens legitimasjon og underskrift du skal ha, men han må i tillegg dokumentere at hun er hennes datter (fødselsattest eller dåpsattest). Tusen takk for godt svar, det gir mening. Hun var typ 15 år, signerte selv. Pengene skulle inn på farens konto, men det utgjør vel ingen forskjell mtp legitimasjon? Så om jeg forstår det riktig, trenger man bare fødselsattest/dåpsattest hvis hun ikke er med (og under 18 år) eller er for ung til å skrive under?
NysgjerrigPer321 Skrevet 24. oktober 2018 #6 Skrevet 24. oktober 2018 Har enda et spørsmål nå når jeg først er i gang😅 i hvilke situasjoner trenger man egentlig tilleggdokumentasjon på personnummer? Aldri når man har europeiske id-kort eller pass?
Gremlin Skrevet 24. oktober 2018 #7 Skrevet 24. oktober 2018 5 timer siden, NysgjerrigPer321 skrev: Tusen takk for godt svar, det gir mening. Hun var typ 15 år, signerte selv. Pengene skulle inn på farens konto, men det utgjør vel ingen forskjell mtp legitimasjon? Så om jeg forstår det riktig, trenger man bare fødselsattest/dåpsattest hvis hun ikke er med (og under 18 år) eller er for ung til å skrive under? Uttak fra giro og innskudd på konto går som to forskjellige transaksjoner (selv om du får opp valg om innskudd når du skal utføre en giro utbetaling), så innskuddet gjør ingen forskjell mtp legitimasjonsopplysningene du fyller ut på blanketten nei. Ja, foreldre må ta med fødselsattest eller dåpsattest som beviser tilknytning til barnet, samt ha med sin egen legitimasjon. 5 timer siden, NysgjerrigPer321 skrev: Har enda et spørsmål nå når jeg først er i gang😅 i hvilke situasjoner trenger man egentlig tilleggdokumentasjon på personnummer? Aldri når man har europeiske id-kort eller pass? Du trenger tilleggsdokumentasjon på personnummer når kunden har gyldig, utenlandsk legitimasjon, og det er nødvendig å fylle inn kundens personnummer for å utføre oppgaven -f.eks ved henting av PUM eller uttak/ innskudd på konto uten bankkort. Bare spør i vei om du har flere spørsmål😊
NysgjerrigPer321 Skrevet 24. oktober 2018 #8 Skrevet 24. oktober 2018 9 timer siden, Gremlin skrev: Uttak fra giro og innskudd på konto går som to forskjellige transaksjoner (selv om du får opp valg om innskudd når du skal utføre en giro utbetaling), så innskuddet gjør ingen forskjell mtp legitimasjonsopplysningene du fyller ut på blanketten nei. Ja, foreldre må ta med fødselsattest eller dåpsattest som beviser tilknytning til barnet, samt ha med sin egen legitimasjon. Du trenger tilleggsdokumentasjon på personnummer når kunden har gyldig, utenlandsk legitimasjon, og det er nødvendig å fylle inn kundens personnummer for å utføre oppgaven -f.eks ved henting av PUM eller uttak/ innskudd på konto uten bankkort. Bare spør i vei om du har flere spørsmål😊 Ahaa, så man trenger aldri d-nummer ved giro utbetaling i det hele tatt egentlig? Bare ved typ PUM, uttak/innskud uten kort? Her må det inn med teskje haha😅 Ja, kan jo spørre et par spm til nå når jeg først får så utfyllende svar (har såvidt anledning til å spørre om sånt, siden vaktskiftet er på den traveligste tiden og de andre på jobb ikke kan det..). D-nummer, igjen; i de situasjonene man trenger det, må man ta kopi av dokumentasjonen og sende det til banken? Eller holder det bare å skrive det ned? Og hvis ikke, hvor strengt er det? Holder det med et mobilbilde liksom? Et annet scenario; hvis noen tar med giro utbetalingsblankett på vegne av en bedrift, må man kopiere det og sende det inn? Eller holder det her, igjen, å bare se på det, evt et bilde/kopi? Takk for svar! Har vært såå usikker på disse tingene!
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #9 Skrevet 24. oktober 2018 Du finner svar på det meste på den pcen dere har i posten. Hvis ikke ringer du brukerstøtte. Det kan ta litt tid å komme fram til en person som kan svare, men et eller annet sted langt inne i systemet finnes det en som vet svaret på akkurat det du lurer på (jeg snakket med 6 personer for å få svar på et enkelt ja/nei-spørsmål, så du må ha litt tålmodighet...). Anonymkode: 27346...ecc
Gremlin Skrevet 24. oktober 2018 #10 Skrevet 24. oktober 2018 34 minutter siden, NysgjerrigPer321 skrev: Ahaa, så man trenger aldri d-nummer ved giro utbetaling i det hele tatt egentlig? Bare ved typ PUM, uttak/innskud uten kort? Her må det inn med teskje haha😅 Ja, kan jo spørre et par spm til nå når jeg først får så utfyllende svar (har såvidt anledning til å spørre om sånt, siden vaktskiftet er på den traveligste tiden og de andre på jobb ikke kan det..). D-nummer, igjen; i de situasjonene man trenger det, må man ta kopi av dokumentasjonen og sende det til banken? Eller holder det bare å skrive det ned? Og hvis ikke, hvor strengt er det? Holder det med et mobilbilde liksom? Et annet scenario; hvis noen tar med giro utbetalingsblankett på vegne av en bedrift, må man kopiere det og sende det inn? Eller holder det her, igjen, å bare se på det, evt et bilde/kopi? Takk for svar! Har vært såå usikker på disse tingene! Nei, du trenger ikke d-nummer eller personnummer ved giro utbetaling. 😊 Ved utlevering av PUM skal kunder som ikke har norsk legitimasjon ha med seg et offentlig dokument som dokumenterer d-nummer/personnummer, f.eks skattekort. Det skal være et fysisk dokument, altså holder det ikke med et mobilbilde av dokumentet. Nå som vi har den nye PUM-scanneren holder det at du skriver inn personnummeret og velger hvilket type dokument det er snakk om. Dette skal komme opp automatisk. Det hender seg at det ikke går an å levere ut med PUM-scanneren, og da må man bruke gamlemetoden ved å ta kopi av brev og legitimasjon sammen med PUM-malen. Da skal også eventuell tilleggsdokumentasjon kopieres og sendes inn sammen med det ferdig utfylte skjemaet. Merk: I disse tilfellene skal avsenderen godkjenne at brevet blir utlevert ved bruk av den gamle måten. Posten har gjort en del oppdateringer av PUM-scanneren, så forhåpentligvis skal ikke dette være nødvendig lenger. Dersom noen kommer med en giro utbetalingsblankett på vegne av en bedrift, må de ha fullmakt fra daglig leder i bedriften for å gjøre dette. Mange bedrifter har varig fullmakt som ligger lagret i piben der navnene til de som evt. kan benytte giro utbetalingskort står skrevet. Merk at det da skal være krysset av for giro utbetaling på fullmakten. De kan også ta med engangsfullmakt signert av daglig leder, men må i tillegg ha med firmaattest. Dersom daglig leder kommer selv skal hun/han også ha med seg firmaattest som bevis for tilknytning til bedriften. Uansett hvem som henter skal de ha med sin egen gyldige legitimasjon. Du trenger ikke å sende inn kopi av firmaattesten sammen med billaget for giro utbetaling til banken, det holder at du skriver av legitimasjonsopplysningene. Ta gjerne en kopi og legg ved sammen med evt. engangsfullmakt, men disse skal kun lagres i piben og ikke sendes inn. Kanskje det ble litt langt og rotete dette, men håper det var til noe hjelp.😁
NysgjerrigPer321 Skrevet 25. oktober 2018 #11 Skrevet 25. oktober 2018 På 24.10.2018 den 23.59, Gremlin skrev: Nei, du trenger ikke d-nummer eller personnummer ved giro utbetaling. 😊 Ved utlevering av PUM skal kunder som ikke har norsk legitimasjon ha med seg et offentlig dokument som dokumenterer d-nummer/personnummer, f.eks skattekort. Det skal være et fysisk dokument, altså holder det ikke med et mobilbilde av dokumentet. Nå som vi har den nye PUM-scanneren holder det at du skriver inn personnummeret og velger hvilket type dokument det er snakk om. Dette skal komme opp automatisk. Det hender seg at det ikke går an å levere ut med PUM-scanneren, og da må man bruke gamlemetoden ved å ta kopi av brev og legitimasjon sammen med PUM-malen. Da skal også eventuell tilleggsdokumentasjon kopieres og sendes inn sammen med det ferdig utfylte skjemaet. Merk: I disse tilfellene skal avsenderen godkjenne at brevet blir utlevert ved bruk av den gamle måten. Posten har gjort en del oppdateringer av PUM-scanneren, så forhåpentligvis skal ikke dette være nødvendig lenger. Dersom noen kommer med en giro utbetalingsblankett på vegne av en bedrift, må de ha fullmakt fra daglig leder i bedriften for å gjøre dette. Mange bedrifter har varig fullmakt som ligger lagret i piben der navnene til de som evt. kan benytte giro utbetalingskort står skrevet. Merk at det da skal være krysset av for giro utbetaling på fullmakten. De kan også ta med engangsfullmakt signert av daglig leder, men må i tillegg ha med firmaattest. Dersom daglig leder kommer selv skal hun/han også ha med seg firmaattest som bevis for tilknytning til bedriften. Uansett hvem som henter skal de ha med sin egen gyldige legitimasjon. Du trenger ikke å sende inn kopi av firmaattesten sammen med billaget for giro utbetaling til banken, det holder at du skriver av legitimasjonsopplysningene. Ta gjerne en kopi og legg ved sammen med evt. engangsfullmakt, men disse skal kun lagres i piben og ikke sendes inn. Kanskje det ble litt langt og rotete dette, men håper det var til noe hjelp.😁 Fantastisk, tusen takk!! Nå faller brikkene på plass. Jeg spurte postsjefen i butikken i dag om det samme og hun visste ikke hva d-nummer er en gang, så kommer sikkert veldig sjelden borti det. Et aller siste spørsmål ang d-nummer, så skal jeg slutte😂 hvis det er snakk om uttak/innskudd uten bankkort, bør man ta kopi av dokumentet da også? Regner med at dokumentet også da må være fysisk?
sweety pie Skrevet 26. oktober 2018 #12 Skrevet 26. oktober 2018 Du er ny og slikt kan skje. Men har du fått opplæring? Det lureste du kan gjøre er å lage notater, det er gull. Lykke til i den nye jobben 😊
Gremlin Skrevet 26. oktober 2018 #13 Skrevet 26. oktober 2018 12 timer siden, NysgjerrigPer321 skrev: Fantastisk, tusen takk!! Nå faller brikkene på plass. Jeg spurte postsjefen i butikken i dag om det samme og hun visste ikke hva d-nummer er en gang, så kommer sikkert veldig sjelden borti det. Et aller siste spørsmål ang d-nummer, så skal jeg slutte😂 hvis det er snakk om uttak/innskudd uten bankkort, bør man ta kopi av dokumentet da også? Regner med at dokumentet også da må være fysisk? D-nummer er et midlertidig personnummer gitt til utlendinger som skal oppholde seg i Norge i lengre tid (under seks måneder), men ikke skal bosette seg fast her. Hvis uttaket/ innskuddet er på under 25000 kr skal det ikke være nødvendig å ta kopi av dokumentet (med mindre du anser transaksjonen som mistenkelig, da kan det være lurt. Det er viktig at du følger hvitvaskingsloven). Kontroller at navnet i dokumentet stemmer med navnet i legitimasjonen. Ved uttak skriver du opp legitimasjonsopplysningene på bilaget som kommer ut, og der kan du i også skrive hvilket tilleggsdokument kunden hadde med. Dokumentet må være fysisk ja. Ved innskudd/ uttak på 25000 eller mer skal du ta kopi av legitimasjonen til kunden. Da kan du ta kopi av evt. tilleggsdokumentasjon også. Kopien av legitimasjonen skal stemples med enhetsnummer, påføres dato og pengesum og signeres av både deg og kunden. Husk at bankkort aldri er gyldig som legitimasjon ved uttak uten kort. Jeg må rette på et tidligere svar jeg skrev forresten! Hvis en giro utbetaling er utstedt i navnet til personer under 18 år, skal foreldre/verge godkjenne uttaket, og ta med sin egen legitimasjon og dokument som beviser tilknytning til barnet. Opplysningene til foreldre/verge skal skrives opp på blanketten, og disse skal signere. Det er bare å fyre løs med spørsmål om du lurer på noe mer altså, jeg har svaret på det meste😄. Det er veldig mange regler og rutiner å sette seg inn i i posten da, så som du ser kan selv jeg etter sju års erfaring bli i tvil, men da er postlink en god venn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå