AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #1 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg sliter med muskel og leddsmerter. Legen har ikke funnet noe galt med meg, han sa at jeg kunne bruke smertestillende de dagene det er verst. Jeg kan ikke lenger bruke Ibux grunnet magesår og Paracet har ingen effekt når jeg har smerter. Finnes det andre alternativer enn Ibux og Paracet eller må man til lege for å få resept på noe da? Anonymkode: 9bccf...7b3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #2 Skrevet 23. oktober 2018 Hva med Voltarol? Eller så må du nok til legen for å få sterkere smertestillende. Anonymkode: 396e2...910
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #3 Skrevet 23. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med Voltarol? Eller så må du nok til legen for å få sterkere smertestillende. Anonymkode: 396e2...910 Voltarol har også god effekt på smertene, men den er tydeligvis i samme kategori som Ibux (NSAID-preparater) og kan ikke brukes hvis man har / har hatt magesår. Dritt Har hørt om Tramadol, er det et sånn «sterkere» preparat? Jeg prøvde Paralgin Forte en gang og ble skikkelig ruset, på en fæl måte. Føltes ikke godt. Så det er utelukket. Anonymkode: 9bccf...7b3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #4 Skrevet 23. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med Voltarol? Eller så må du nok til legen for å få sterkere smertestillende. Anonymkode: 396e2...910 Er jo samme innhold som ibux. Siden det er kun pga magesår du ikke kan bruke ibuprofenpreperater, så kan du jo prøve voltaren gel? Anonymkode: a36e3...d95
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #5 Skrevet 23. oktober 2018 Få han til å sende deg til en revmatolog, røntgen og MR av problemområdene. Anonymkode: 5a697...fbe
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #6 Skrevet 23. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Voltarol har også god effekt på smertene, men den er tydeligvis i samme kategori som Ibux (NSAID-preparater) og kan ikke brukes hvis man har / har hatt magesår. Dritt Har hørt om Tramadol, er det et sånn «sterkere» preparat? Jeg prøvde Paralgin Forte en gang og ble skikkelig ruset, på en fæl måte. Føltes ikke godt. Så det er utelukket. Anonymkode: 9bccf...7b3 Tramadol er reseptbelagt og nok sterke enn pralgin forte. Anonymkode: a36e3...d95
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #7 Skrevet 23. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er jo samme innhold som ibux. Siden det er kun pga magesår du ikke kan bruke ibuprofenpreperater, så kan du jo prøve voltaren gel? Anonymkode: a36e3...d95 Funker det også på dypere smerter? Skjønner liksom ikke hvordan det skal funke når man bare smører det på huden. Kan noen forklare? Men jeg skal definitivt prøve! Anonymkode: 9bccf...7b3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #8 Skrevet 23. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Få han til å sende deg til en revmatolog, røntgen og MR av problemområdene. Anonymkode: 5a697...fbe Han tok en blodprøve av meg for å finne ut om det var revmatisk og den prøven var negativ. Så han konkluderte med at det var psykosomatisk 🤷🏼♀️ Pappa har bekhterev og mamma har psoriasis artritt, og de kjenner seg igjen i de symtomene jeg har nå i denne alderen (20) så jeg var nesten litt overassket over at prøven var negativ. Men, men. Det er vel bra egentlig! Anonymkode: 9bccf...7b3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #9 Skrevet 23. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Funker det også på dypere smerter? Skjønner liksom ikke hvordan det skal funke når man bare smører det på huden. Kan noen forklare? Men jeg skal definitivt prøve! Anonymkode: 9bccf...7b3 jeg har leddgikt og føler det demper smerter i ledd litt. Det trekker seg jo inn i huden, og virker lokalt. Hvor dypt det går vet jeg ikke, men hjelper både på fingre og skuldersmerter pga leddgikt her. Ikke at de fjerner smerten, men de demper de. Er det pga betennelse du har smerter så prøv å holde isposer på områdene, Anonymkode: a36e3...d95
Annihilator Skrevet 23. oktober 2018 #10 Skrevet 23. oktober 2018 " Diagnostikk Det finnes ingen undersøkelser som med sikkerhet kan påvise Bekhterevs sykdom. For å stille diagnosen må legen derfor vite nøyaktig hvordan plagene arter seg. Legen må også gjøre en undersøkelse av ryggen din, og vanligvis er det aktuelt å ta noen blodprøver. I tillegg vil røntgen-, CT- og MR-bilder være nyttige. Når resultatet av disse undersøkelsene foreligger, vurderer legen om du har Bekhterevs sykdom ut fra bestemte kriterier. Det finnes flere kriteriesett som kan brukes til å fastsette diagnosen. Disse lister opp karakteristiske funn ved sykdommen, og diagnosen baserer seg på fravær eller funn av disse. Typiske symptomer med smerte og stivhet i korsryggen hos unge mennesker og som er verst om morgenen, er ett av punktene. Videre vurderes resultatet av legeundersøkelsen, der det er typisk å finne redusert bevegelighet i korsryggen og brystkassen. Til slutt ser man på bildene fra røntgen, CT eller MR." Kilde: https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/bekhterev/bekhterev-utredning/ Anbefaler deg å be om å bli videre undersøkt for det og få komme til en revmatolog dersom legen ikke virker å ta deg på alvor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå