Gå til innhold

Sønnen min på 19 mnd river ned huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Phu... Er dette vanlig? Det går i 140 fra morgen til kveld. Alle skuffer, alle skap, TV, bad, do, esker, bøker... Hele huset blir snudd på hodet...

Han har til nå bare vært glad... Men har de siste ukene merket et voldsomt sinne... Han kaster, slår, blir super sint når han ikke får viljen sin.

han sitter veldig skjelden stille... Litt på fanget om vi leser, eller når hanner barne TV. Han sitter aldri rolig å leker.. Alt snus opp ned... Er det vanlig for alderen?

Anonymkode: 88030...b87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ADHD, kan faktisk vises i så ung alder men diagnose vil du nok ikke få før han er i skolealder.

Anonymkode: 086a3...5f7

• Liker 7
Skrevet

Nyoppdaget frihet med å kunne bevege seg til beins?😂

Noen er mer aktive en andre, slik er det bare. 

Men går barnet i barnehagen? Sosial med andre på samme alder?

Gå ut, gå tur, snakk masse om alt dere ser etc. Hjernen er fantastisk og skal lære, mental stimuli (ikke tv o.l) er viktig for aktive barn.

Men, det roer seg og blir greit etter hvert😊 vær tålmodig men ha klare grenser, si ifra på en enkel men klar måte. Ikke bli sint selv, men la barnet rase litt(hjemme og ikke ukontrollert så klart) og hjelp sett ord på ting.

Anonymkode: e0f9a...8f4

• Liker 13
Skrevet

Helt vanlig i den alderen. Han har nå skjønt at han kan gjøre ting selv, og kan utforske ting. Vi var mye utendørs i den perioden, sånn at han ikke endevendt hele huset. Samt at han var med på alt av husarbeid for å sysselsette han når leker var kjedelig. Men det går over.. :)

Anonymkode: 7f0fa...95c

• Liker 7
Skrevet

Og ikke sett barnet i ADHD-boksen! Noen barn er mer aktive enn andre. Det er ikke negativt, aktive barn lærer fort og har mye potensiale! Lek med barnet, ball, sandkassen, tur, skog, vann, pinner, klarte, hoppe, løpe, le å ha det gøy!! Vær positiv og ikke gå inn i negativ holdning. Det gjør faktisk mye skade for deg selv og barnet, ALDRI omtal barn som travle eller overaktiv! Man former barn med holdninger.....

Anonymkode: e0f9a...8f4

• Liker 26
Skrevet

Hvorfor skal barn settes i ADHD-boksen bare fordi foreldrene ikke har brukt grensesetting tidligere?

Anonymkode: 79993...b71

• Liker 4
Skrevet

Jepp. Kjenner meg igjen, hadde også en turbo og klatremus. 

Jeg vet det er slitsomt men prøv å se det fra hans side: En helt ny verden han kan oppleve med alle sansene sine, og vitebegjæret er på topp! 

Vi opplevde også at sinnet forsvant gradvis etter hvert som språket kom. Barna blir frustrert og lei når de ikke kan formidle hva de vil og mener, men når språket kommer så roer det seg og dere forstår hverandre bedre. 

Nyt denne kaotiske tiden, plutselig er den over og da savner man den litt.. 

• Liker 8
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Phu... Er dette vanlig? Det går i 140 fra morgen til kveld. Alle skuffer, alle skap, TV, bad, do, esker, bøker... Hele huset blir snudd på hodet...

Han har til nå bare vært glad... Men har de siste ukene merket et voldsomt sinne... Han kaster, slår, blir super sint når han ikke får viljen sin.

han sitter veldig skjelden stille... Litt på fanget om vi leser, eller når hanner barne TV. Han sitter aldri rolig å leker.. Alt snus opp ned... Er det vanlig for alderen?

Handler det om at han ikke får viljen sin, eller kan det være en frustrasjon fra gutten sin side hvis han ikke mestrer/får til? Kan du utdype litt mer akkurat hva som skjer? Beskrive situasjoner dette oppstår?

Anonymkode: bf0df...45f

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler det om at han ikke får viljen sin, eller kan det være en frustrasjon fra gutten sin side hvis han ikke mestrer/får til? Kan du utdype litt mer akkurat hva som skjer? Beskrive situasjoner dette oppstår?

Det er egentlig i begge situasjoner... Både når han ikke får viljen sin, eller når det er noe han ikke får til.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er egentlig i begge situasjoner... Både når han ikke får viljen sin, eller når det er noe han ikke får til.

Når han ikke får viljen sin, hvordan møter du han på det? Kjenner du på "indre stress", når han viser denne "viljen"?  Eller går det greit for deg?

Når han ikke får til noe, hvordan møter du det?  Kjenner du på "indre stress" i de situasjonene? Eller går det greit for deg?

Sjekk ut https://www.youtube.com/watch?v=9NXk9LFD8FY  og se om dette kan være noe. :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde to slike samtidig. Jeg kapitulerte og lot de få boltre seg i det ene kjøkkenskapet så mye de ville. Fylte det med plastbokser og ting de kunne leke med så jeg kunne lage middag mens de rørte rundt. Ofte skyldes slik frustrasjon og sinne at de vil men ikke får det til. Det kan være språklig feks at de vil uttrykke ting de ikke har ord for ennå. De har oppdaget språket som verktøy men mestrer det ikke helt. Hos meg løsnet det når de fikk flere ord og nye ting de fikk utforske. 

Anonymkode: 62162...b3b

• Liker 4
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

ADHD, kan faktisk vises i så ung alder men diagnose vil du nok ikke få før han er i skolealder.

Anonymkode: 086a3...5f7

Helt utrolig!!!! 

Anonymkode: 7ac14...515

• Liker 4
Gjest BearMama
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normalt. Han har et utviklingssprang og innser at han kan påvirke verden rundt seg. Han er frustrert for det er mye han ser han kan gjøre, men han klarer det ikke selv. Han har masse på hjertet, men klarer ikke å formidle det. 

Han vil løpe, snakke, utforske og gjøre ting alene fordi han innser at han kan det, men alt er ikke så lett å gjennomføre.

Vær konsekvent, veiled og hold ut. Det blir bedre.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig!!!! 

Anonymkode: 7ac14...515

Hvorfor er det helt utrolig? Av alle barn under 18 år er det visstnok mellom 3-5 % i Norge som har adhd. Og det er egentlig ganske mange. Hvorfor skal ikke det da ikke kunne vises fra en tidlig alder? Nå sier ikke jeg at vedkommende har det. Da jo en grunn for at de ikke testes når de er så små og det er fordi mange gjerne er veldig aktive og nyskjerrige fra den alderen. 

Anonymkode: e951b...68d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ADHD, uoppmerksom type. Mistenker jentungen min har fått noen bokstaver fra meg. Fra fødsel til rett før 2 års alderen: Veldig sint, veldig aktiv, skal gjøre alt jeg gjør, aaaaldri liggi stille, sitti på fanget, river bare i vil ike kose, stykker og kaster bøker evd eventuell lesing.. osv osv. Men var veldig flink til å gjøre ting da, få til ting, pusle, rydde, skjønte ting raskt, liten mekker. Nå som ho er 2,5 år og kan prate godt, går d mye lettere. Masse kos, klarer å sitte mer stille osv. Men veldig stridig og vanskelig. Er som en vokse dame omtrent😂 om ho så har arva noen bokstaver, så tror jeg ikke det er til plage for ho eller andre. Bare ho ikke blir hyper og slem som de typiske adhd typene, eller uppmerksom som meg, så er jeg fornøyd. Så se an hvordan ungen blir når den får språk! Ikke tenk ADHD med engang!

Anonymkode: 10f0d...d70

Skrevet

Å fy faen nå gruer jeg meg noe jævli til å bli mamma igjen 🤢

Anonymkode: 622a0...5a8

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Bare ho ikke blir hyper og slem som de typiske adhd typene, eller uppmerksom som meg, så er jeg fornøyd. Så se an hvordan ungen blir når den får språk! Ikke tenk ADHD med engang!

Anonymkode: 10f0d...d70

Til å ha Diagnosen ADHD selv så utviser du en total mangel på forståelse når du omtaler noen av de som slemme. 

• Liker 4
Skrevet

HELT NORMALT TS, ikke tenk pånoen diagnosesetting på noen som helst måte, det er fullstendig tullete.

Det går over. Bare vær konsekvent. "Det er ikke lov å klatre på bordet", ta ned ungen og gjenta x1000

"Jeg skjønner du blir frustrert, men det er ikke lov å hive pus inni kjøleskapet"

Alle gutta mine har hatt slike perioder rundt den alderen. (Leker som aktiviserer er forøvrig helt gull nå.)

Jeg bare resignerte og lot de rote på den verste alderen. De er flotte fine rolige gutter nå. Yngstemann er 2,5 og satt en time i går kveld å perlet med meg og dagen før satt han nesten en time alene med kitt.

Anonymkode: c9f07...c90

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg skjønner du blir frustrert, men det er ikke lov å hive pus inni kjøleskapet"

😂 har nesten samme problemstilling bare at det er skapet i gangen..

ts. Ditt barn er ikke unormalt. Bare veldig aktiv og utforskende. Sånn er min lille på 2 også. Endevender alt. Går i skuffer og drar ut ting fordi hun kan. Tror også det er grunnen. Hun har funnet ut at hun kan åpne skuffer, gripe, dra, kaste. Også skal hun sjekke reaksjonen min. Stort sett får hun ingen annen enn at vi sammen rydder det opp. Ang sinne er hun som din. Det var eldste også og det bedret seg betraktelig i takt med bedre språk og forståelse av følelser. Hjelp barnet ditt til å forstå hvorfor han er sint. Han er liten, men det er ikke for tidlig å begynne. Også er det nå engang sånn at noen mennesker er født med et temperament verken språk eller dypdykk i egne følelser kan gjøre noe med. 

Det blir bedre Ts! Trøster både meg selv og deg her😂

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...