Gå til innhold

Vet banken om du har kredittgjeld (boliglån)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har rundt 40 000 i kredittgjeld (og studielån i tillegg). Jeg er i en situasjon der jeg ønsker å kjøpe egen bolig istedet for å leie. Har egenkapital/kausjonist og 100% fast stilling.

Må jeg opplyse banken om kredittgjelden? Er dette noe som kan føre til at jeg ikke får lån? Kan de se det noe sted? Har ingen inkasso/betalingsanmerkninger.

Anonymkode: 9f10e...7bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rundt 40 000 i kredittgjeld (og studielån i tillegg). Jeg er i en situasjon der jeg ønsker å kjøpe egen bolig istedet for å leie. Har egenkapital/kausjonist og 100% fast stilling.

Må jeg opplyse banken om kredittgjelden? Er dette noe som kan føre til at jeg ikke får lån? Kan de se det noe sted? Har ingen inkasso/betalingsanmerkninger.

Du må oppgi hva du har i annen gjeld når du søker lån. Uansett veldig dumt kjøpe bolig før du har betalt ned kredittgjelden.

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Banken skal ha skattemeldingen din og kredittsjekker deg før de gir deg lån. Da finner de ut det de trenger å finne ut, enten du forteller dem det eller ei. 

Anonymkode: 507d1...1f7

• Liker 4
Skrevet

De ser kredittgjelda ja. Jeg sleit med å få gjennom ett boliglån til tross for god egenkapital. Jeg ba om noen tusen ekstra til ny sofa men fikk nei og det var litt rart mtp hvordan det har fungert før når jeg har lånt til hus. Etter at kjøp og salg var gjennomført gikk jeg til lokalavdelingen (ellers hadde jeg kun forholdt meg via telefon med kontoret i Oslo) og der fikk jeg vite at det var ett kredittlån på 50 tusen som gjorde at jeg ikke fikk penger til sofa. Det var bare det at det kredittlånet ble nedbetalt 8 måneder tidligere...når den opplysningen kom på bordet kunne jeg plutselig låne så mye jeg ville. 

Anonymkode: 100cc...6ed

Skrevet

Du har skrevet her før og fått råd om å betale ned kredittgjelden før du kjøper bolig. Ta til deg rådene. 40 000kr skal ikke ta mange måneder å betale ned med full stilling.

Anonymkode: a6782...882

• Liker 5
Skrevet

Du får ikke lån nå uten egenkapital. Kausjonist teller ikke som egenkapital 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan skal du betjene et boliglån om du ikke viser at du klarer å betale ned kredittkortet ditt først?

Anonymkode: f69be...631

• Liker 5
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må opplyse banken om ALL annen gjeld du har, både kredittgjeld og studielån. Det skal opplyses på søknaden. I tillegg vil banken sjekke skattemeldingen din og se hva du hadde i gjeld 31.12.17 og hva du har betalt i renter i løpet av fjoråret.

Studielån inngår i hva du kan ha i gjeld totalt. Studielånet, kredittgjelden og boliglånet "slås sammen", sånn at din totale gjeld ikke overstiger 5 ganger inntekten maks. Mange banker operer med mindre total gjeld enn fem ganger, noen vil ikke låne ut mer enn tre eller fire ganger inntekten.

Hvor mye har du i egenkapital? Var jeg deg, ville jeg brukt egenkapitalkroner på å nedbetale den svindyre kredittgjelden, for den har så skyhøy rente. Så får du heller spare opp mer.

Endret av Million
  • Liker 4
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du søker lån får du gjerne opp en lenke fra banken med fullmakt til å innhente skatteopplysninger. Da kommer alt frem.

Gjest padawan
Skrevet
8 timer siden, prt90 skrev:

Du må oppgi hva du har i annen gjeld når du søker lån. Uansett veldig dumt kjøpe bolig før du har betalt ned kredittgjelden.

Litt avhengig av gjeldsgraden på den nye leiligheten men det kan være mulig for TS å refinansiere kredittkortet og bake den gjelden inn i boliglånet.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja banken vet dette. 

Anonymkode: 2fbea...5da

Skrevet

De kredittsjekker deg. 

Anonymkode: 2fbea...5da

• Liker 1
Skrevet

Til alle som tror man får opp kredittgjeld ved kredittsjekk: dette er feil. En kredittsjekk vil vise om du har betalingsanmerkninger eller ikke.

Gjelden man har vil være oppført på ligningsattesten. Dvs st hvis man nylig har tatt opp gjeld og ny ligningsattest ikke er sendt ut så vil ikke banken se denne gjelden.

Å ikke opplyse om den derimot, vil være kontraktbrudd med banken.

Anonymkode: 25527...8f1

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De ser kredittgjelda ja. Jeg sleit med å få gjennom ett boliglån til tross for god egenkapital. Jeg ba om noen tusen ekstra til ny sofa men fikk nei og det var litt rart mtp hvordan det har fungert før når jeg har lånt til hus. Etter at kjøp og salg var gjennomført gikk jeg til lokalavdelingen (ellers hadde jeg kun forholdt meg via telefon med kontoret i Oslo) og der fikk jeg vite at det var ett kredittlån på 50 tusen som gjorde at jeg ikke fikk penger til sofa. Det var bare det at det kredittlånet ble nedbetalt 8 måneder tidligere...når den opplysningen kom på bordet kunne jeg plutselig låne så mye jeg ville. 

Anonymkode: 100cc...6ed

25 års nedbetalingstid på en sofa hørtes ikke så veldig lurt ut. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, prt90 said:
25 års nedbetalingstid på en sofa hørtes ikke så veldig lurt ut. 

Det er fordi du tenker feil. Hvis du betaler ned ekstra på boliglånet med et beløp tilsvarende det du måtte betalt i tillegg hvis du hadde et et forbrukslån for å kjøpe sofaen så blir det billigere.

Anonymkode: b053d...aa3

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi du tenker feil. Hvis du betaler ned ekstra på boliglånet med et beløp tilsvarende det du måtte betalt i tillegg hvis du hadde et et forbrukslån for å kjøpe sofaen så blir det billigere.

Billigere enn hva?

Skrevet
På 24.10.2018 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Du tar ikke opp et forbrukslån til sofa, enkelt og greit. Jeg hadde heller ikke sofa da jeg flyttet inn, jeg sparte som de fleste andre. Den dagen jeg hadde nevnt forbrukslån overfor mine foreldre hadde de tenkt de hadde feilet grovt i oppdragelsen. 

Anonymkode: bf4d3...122

Skrevet (endret)
På 24.10.2018 den 23.12, prt90 skrev:

Billigere enn hva?

Billigere enn å ta sofaen på avbetalings-opplegg fra et finansforetak som krever skyhøye renter, antar jeg. 

Avbetalingsrente kan f.eks være 20% mens boliglånet er kanskje 2 eller 3%.

Gjør større/ekstra innbetalinger i mnd på boliglånet etter at sofaen er lagt til der, til sofaen er nedbetalt, så drar du ikke nedbetalingen ut over hele boliglånets levetid. For DA hadde sofaen blitt dyr likevel.

Endret av Million
Skrevet

Nok en tråd som viser at privatøkonomi burde vært om lært på skolen.....

• Liker 3
Skrevet
På 24.10.2018 den 9.28, AnonymBruker skrev:

Til alle som tror man får opp kredittgjeld ved kredittsjekk: dette er feil. En kredittsjekk vil vise om du har betalingsanmerkninger eller ikke.

Gjelden man har vil være oppført på ligningsattesten. Dvs st hvis man nylig har tatt opp gjeld og ny ligningsattest ikke er sendt ut så vil ikke banken se denne gjelden.

Å ikke opplyse om den derimot, vil være kontraktbrudd med banken.

Anonymkode: 25527...8f1

Betalingsanmerkninger, er det purringer og inkassovarsler? 

Anonymkode: 3ed0f...11c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...