Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er de lokale forhandlingene over på jobb. Jeg hadde lagt inn lønnskrav og fått høre fra leder at jeg var prioritert. Var åpenbart ikke så høyt prioritert da, siden jeg ikke fikk noen lønnstrinn 😞

Ble litt smådeppa.. jeg har dårligst lønn av alle på gruppen min. Får gode tilbakemeldinger på innsats og sånn.

Hva gjør jeg nå??

Anonymkode: 5011c...543

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da spør du leder hvorfor du ikke nådde opp.

• Liker 1
Skrevet

Tenker at du enten ikke er så god som du tror, eller at du er for dårlig til å stå opp for deg selv. Du kan uansett spørre, i beste fall har du misforstått noe. Gjerne mer følelsen av å bli verdsatt som betyr noe, mer enn noen tusenlapper i året. Men ofte er lappene bevist på at en er verdsatt.

Hjelper ingen ting å være sur å lei. Men kan vær lønnsdrivende å bytte jobb innimellom så du kan sjekke mulighetene for det.

Anonymkode: bc2b1...c7e

• Liker 1
Skrevet

Den beste måten å få skikkelig lønnsøkning på er å bytte jobb.

Anonymkode: ea81a...213

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:
Nå er de lokale forhandlingene over på jobb. Jeg hadde lagt inn lønnskrav og fått høre fra leder at jeg var prioritert. Var åpenbart ikke så høyt prioritert da, siden jeg ikke fikk noen lønnstrinn 😞

Ble litt smådeppa.. jeg har dårligst lønn av alle på gruppen min. Får gode tilbakemeldinger på innsats og sånn.

Hva gjør jeg nå??

Anonymkode: 5011c...543

Jeg vil tro at det at din leder sier du er prioritert betyr at du er prioritert hos ham/henne, men så må din leder argumentere for at du skal få lønnsøkning og kjempe for deg mot andre ledere på samme trinn, for å fordele lønnspotten de har til rådighet. Det kan tenkes at en eller flere av de andre lederne hadde ansatte som hadde enda bedre krav enn deg så det ikke ble noe igjen til deg, eller du kan være så uheldig at din leder rett og slett ikke er god nok til å argumentere for saken din. 

Sånn fungerer det i alle fall hos oss. Jeg er statsansatt saksbehandler på lavt nivå. Jeg har stått stille på samme lønnstrinn nå i flere år, og vært lettere frustrert over å bli forbigått av nyansatte med lavere kompetanse og mindre erfaring. (Men i år fikk sjefen min endelig kjempet meg frem, og jeg fikk faktisk et påslag som virkelig monner.) 

Når det gjelder hva du gjør fremover: 1) Legg inn lønnskrav igjen neste år. 2) Har du de samme arbeidsoppgavene og det samme ansvaret nå som før, eller har stillingen blitt utvidet/endret/fått større ansvar uten at lønna gjenspeiler dette? Da kan du ha en sak. 3) Du kan også søke jobb andre steder, og enten få høyere lønn hos annen arbeidsgiver eller bruke et tilbud fra en annen arbeidsgiver til å forsøke å presse lønna di oppover. 4) Jeg har også sett tidligere kollegaer ta en rask tur ut av staten og inn i det private og/eller kommunale, for så å søke på den gamle jobben sin etter et år eller to, og bli ansatt på nytt med adskillig høyere lønn. :P For det er lettere for ledere å få gjennomslag for å gi markedslønn til nyansatte, enn å heve lønnen til folk som allerede er ansatt opp til markedslønnen. 

Anonymkode: 7249f...8ab

Skrevet

Hvor mange lønnstrinn gikk dere opp? Og hvor mange søkte dere om? Hva er vanlig? Jeg gikk opp to lønnstrinn, er ikke fornøyd da jeg har hatt oppgaver langt utover min stilling lenge nå..

Anonymkode: 846a0...853

Skrevet

Statsansatt her også. Gikk lenge uten særlig lønnstillegg. Jeg måtte sette hardt mot hardt og true med å slutte, da løsnet det. Fikk MYE i lønnstillegg for å bli.

Anonymkode: ae9fa...8af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...