Gå til innhold

Henne snakker ikke korrekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 23.10.2018 den 23.14, Kendall skrev:

Høres ut som innvandrere, spørr du meg 

Den gamle sjefen min, etnisk østfolding på femti, kunne ikke forskjell på hun og henne. Jeg irriterte meg over det hver gang han sa f.eks Henne kommer innom senere, jeg ringte til hun osv... 

Anonymkode: 21c14...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så klart får innvandrere skylda for dette også. :roll: Min erfaring er derimot at det er typisk velstående østlendings-jenter som snakker slik. 

Anonymkode: f5957...203

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2018 den 23.11, AnonymBruker skrev:

Det motsatte er like grusomt, når noen bruker "hun" der det skal være "henne"

Eksempel: Jeg har sagt det til hun *grøss* Jeg tenker på hun *grøss igjen*

Anonymkode: 49485...d2a

«Voff!» tenker jeg. 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:
Det og denne rare Østfold L'en de har lagt seg til.

Anonymkode: 6141b...e5d

Jeg har hatt den L’en i årevis :blink: Ingen grunn til at jeg skulle ha den, men det har jeg altså. Har ingen slekt fra Østfold. Merksnodig fenomen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2018 den 22.26, AnonymBruker skrev:

Hva er denne greia med at unger i Oslo ikke sier hun/ han

hører daglig unger bruke objektsformen av 3. Person entall istedefor subjektformen. Er dette en ny trend? Hva lærer ungene på skolen. Hører det mest hos barn m innvandrerbakrgunn og foreldrene korrigerer ikke overhode.

henne ble redd for hunden

Kan henne få is også

har henne hatt bursdag.

jeg gremmes langt inn i sjela....

Anonymkode: 0cbe9...007

Har også hørt godt voksne si dette. Kan det være en form for dialekt eller sosiolekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Peanut skrev:

«Voff!» tenker jeg. 

Jeg har hatt den L’en i årevis :blink: Ingen grunn til at jeg skulle ha den, men det har jeg altså. Har ingen slekt fra Østfold. Merksnodig fenomen! 

Den L'en er en talefeil i følge en logoped jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/23/2018 at 10:26 PM, AnonymBruker said:

Hva er denne greia med at unger i Oslo ikke sier hun/ han

hører daglig unger bruke objektsformen av 3. Person entall istedefor subjektformen. Er dette en ny trend? Hva lærer ungene på skolen. Hører det mest hos barn m innvandrerbakrgunn og foreldrene korrigerer ikke overhode.

henne ble redd for hunden

Kan henne få is også

har henne hatt bursdag.

jeg gremmes langt inn i sjela....

Anonymkode: 0cbe9...007

Du har helt rett, dette er feil. Det heter HENNER! Og det har det hett siden før 60-tallet, og i alle fall langt før det ble noen masseinnvandring til Norge.

Henner ha'kke peil, ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mange her som sier/skriver "henne liker Espen"?

Regner med at svaret er nei. Men setninga er korrekt grammatisk, dersom vi legger til grunn at det er henne Espen liker.

I så fall kan vi trygt si at vi i meget stor grad lar rekkefølgen av orda (SVO-oppbygning) være det styrende for syntaksen i setningene. Sånt sett slår det meg at mange ikke skjønner at kasusene blir mindre viktige i språket vårt, og at de gradivs forsvinner. Hvorfor skal ungdom lære dem? Fordi dere synes det er penere? Dere bruker jo egentlig ikke den verdien som ligger i dem, selv, jfr. eksempelet over.

I Gudbrandsdalen og deler av Sunnmøre sier de "oss skal på butikken". Store deler av Sørlandet sier de "jeg skal til du". I Nord-Norge sier man som regel "dæm va med". Hva synes dere om det? "Jeg har hørt skolene der ikke er så gode".

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Overrasket skrev:

Ja stemmer. Men bruker man oss for vi bruker man vel stengt tatt også dei for de og dem?

Dialekten min har ikke "dei", men "døm".

Anonymkode: 327e9...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...