Gå til innhold

Henne snakker ikke korrekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva folk sier er en naturlig utvikling av språk og dialekter. Man kan ikke sette en norm på hvordan det muntlige språket skal og må utvikle seg. 

Det skriftlige språket må derimot være korrekt i forhold til de normer som er satt. Dette fordi et skriftspråk skal kunne forstås av alle som leser det, ikke bare de med samme dialekt. 

I et stadig mer internasjonalisert samfunn er det også viktig at norsk språk er korrekt skrevet,  slik at eventuelle oversettelser går fint. 

Anonymkode: da592...583

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Også har vi de som også sier hun i flertall. Huns. Det var huns leke. 

Da himler jeg med øynene, det går ikke an å ikke få en reaksjon da. 

Anonymkode: 0d328...fb3

Den har jeg ikke registrert enda. Er det også et nytt fenomen. Huff 😢

Anonymkode: 0cbe9...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva folk sier er en naturlig utvikling av språk og dialekter. Man kan ikke sette en norm på hvordan det muntlige språket skal og må utvikle seg. 

Det skriftlige språket må derimot være korrekt i forhold til de normer som er satt. Dette fordi et skriftspråk skal kunne forstås av alle som leser det, ikke bare de med samme dialekt. 

I et stadig mer internasjonalisert samfunn er det også viktig at norsk språk er korrekt skrevet,  slik at eventuelle oversettelser går fint. 

Anonymkode: da592...583

Veldig viktig innspill. Men jeg tror den kampen allerede er tapt. Bare se på oversettelser av barneprogrammer til norsk. Det er stadig helt på viddene. 

Anonymkode: 0cbe9...007

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også har vi de som også sier hun i flertall. Huns. Det var huns leke. 

Da himler jeg med øynene, det går ikke an å ikke få en reaksjon da. 

Anonymkode: 0d328...fb3

Her tar du feil.  "Huns" er ikke flertall. Det er feilskriving for "hennes". Denne formen kalles genitiv, eieform. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mystic woman skrev:

Her tar du feil.  "Huns" er ikke flertall. Det er feilskriving for "hennes". Denne formen kalles genitiv, eieform. 

Så bra, min venninne Mystique woman😉 Dette kan du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Tiger1974 skrev:

Så bra, min venninne Mystique woman😉 Dette kan du!

Takk! Jeg har et bestemt inntrykk av at du også er stø i grammatikken og rettskrivning. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. I tillegg blir jeg eitrende irritert over  de som ikke mestrer sj-/k-lyden.

Og de som sier «hvem farge?» 😑😳

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mystic woman skrev:

Takk! Jeg har et bestemt inntrykk av at du også er stø i grammatikken og rettskrivning. :)

Ja, jeg gjorde det i hvert fall bra mens jeg gikk på skolen. Det er viktig for meg at språket ikke vannes ut, særlig skriftspråket. 😙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har diskutert akkurat dette med mine tenåringer (i Oslo, som ofte sier feil, men som egentlig vet hva som er rett. Deres feil er å si "han" i stedet for "ham". De gjør ikke samme feil mhp hunkjønn, det er vel fordi det er større forskjell på hun og henne, antakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kritt skrev:

Har diskutert akkurat dette med mine tenåringer (i Oslo, som ofte sier feil, men som egentlig vet hva som er rett. Deres feil er å si "han" i stedet for "ham". De gjør ikke samme feil mhp hunkjønn, det er vel fordi det er større forskjell på hun og henne, antakelig.

De språklige myndigheter har bøyd av for denne feilbruken, da. Nå er det tillatt å skrive "han" som akkusativ (objektsform), også. Jeg husker ikke når det ble bestemt.

Som jeg har sagt mange ganger: Når en feil blir begått i lang nok tid av tilstrekkelig mange, blir feilen normen.

Endret av Mystic woman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mystic woman skrev:

De språklige myndigheter har bøyd av for denne feilbruken, da. Nå er det tillatt å skrive "han" som akkusativ (objektsform), også. Jeg husker ikke når det ble bestemt.

Uff, jeg er så gammel at jeg synes det er ille at alt skal bli "lov". Ja til bruk av objektsform :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mystic woman skrev:

Som jeg har sagt mange ganger: Når en feil blir begått i lang nok tid av tilstrekkelig mange, blir feilen normen.

Huff!

Det er tydeligvis mye som skal være greit - fordi vi er i 2018!

Også Guds ord forandres det på. Nå kan homofile gifte seg i ei kirke. På tide at kirken begynner å bygge på egne skrifter da, og ikke Bibelen.

- og snart blir det forbudt å si "indianer" om indianere, fordi det blir så betent siden det er negativt at regnskogen hugges ned.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Tiger1974 skrev:

Huff!

Det er tydeligvis mye som skal være greit - fordi vi er i 2018!

Også Guds ord forandres det på. Nå kan homofile gifte seg i ei kirke. På tide at kirken begynner å bygge på egne skrifter da, og ikke Bibelen.

- og snart blir det forbudt å si "indianer" om indianere, fordi det blir så betent siden det er negativt at regnskogen hugges ned.

Det skulle ikke forundre meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Belima skrev:

I følge mine barnebarn, så har ikke lærere lov til å rette på barna lenger. De gåt i treje og sjetteklasse. Ikke i Oslo!

Da må det være noe spesielt med lærerne til barnebarna dine. Lærere har selvsagt lov til å rette på. Og bruker mye tid på å hjelpe elevene til et bedre språk både muntlig og skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk er forøvrig hele tiden i utvikling. De som har levd noen år har alltid akket seg over hvordan de yngre bruker språket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Overrasket
22 hours ago, AnonymBruker said:

Der jeg bor, er «henne» en del av dialekta vår. Til og med eldre mennesker sier henne her, så ikke et fenomen blandt de unge. 

Anonymkode: 4bf52...b16

2 hours ago, Kanutte said:

Språk er forøvrig hele tiden i utvikling. De som har levd noen år har alltid akket seg over hvordan de yngre bruker språket. 

Dette er de to største misforståelsene i språktråder som denne. 

1) Alt som er feil kan ikke kalles dialekt; og
2) Alt som er feil kan ikke kalles utvikling.

I denne tråden snakker vi verken om dialektbaserte forskjeller eller språklig utvikling. Vi snakker rett og og slett om feil. Språkutvikling og språkfeil er forskjellige temaer. 

Når det gjelder dialekt, nei, det er faktisk ingen dialekt i Norge som har som standard å blande subjekts- og objektsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Overrasket skrev:

Når det gjelder dialekt, nei, det er faktisk ingen dialekt i Norge som har som standard å blande subjekts- og objektsform.

Det kan hende jeg misforstår hva du sier her, men uansett: På dialekten min er "oss" og "dem" subjektsformer. 

Anonymkode: 327e9...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan hende jeg misforstår hva du sier her, men uansett: På dialekten min er "oss" og "dem" subjektsformer. 

Anonymkode: 327e9...c8d

Ja stemmer. Men bruker man oss for vi bruker man vel stengt tatt også dei for de og dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...