AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #21 Skrevet 23. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Legger andre veldig godt merke til det når man bruker hun/henne feil? Jeg gjør jo selvfølgelig ikke det, men blir det rart for dere som kan det? Jeg ville jo syns det var merkelig om noen brukte «du» om «deg» f.eks 😳 Forstår ikke hvorfor jeg skal slite sånn med akkurat hun og henne. Anonymkode: 35517...e9b Jeg gjør det. Det skjærer i ørene mine. Jeg tror du må bare øve deg. Kanskje snakke litt for deg selv hjemme med forskjellige setninger med "hun" og "henne", og så sitter det etterhvert. Alt kan læres! Anonymkode: 529b3...820 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #22 Skrevet 23. oktober 2018 Det motsatte er like grusomt, når noen bruker "hun" der det skal være "henne" Eksempel: Jeg har sagt det til hun *grøss* Jeg tenker på hun *grøss igjen* Anonymkode: 49485...d2a 10
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #23 Skrevet 23. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det motsatte er like grusomt, når noen bruker "hun" der det skal være "henne" Eksempel: Jeg har sagt det til hun *grøss* Jeg tenker på hun *grøss igjen* Anonymkode: 49485...d2a Helt enig. Høres fryktelig ut. Anonymkode: 0cbe9...007 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #24 Skrevet 23. oktober 2018 8 minutter siden, Mystic woman skrev: Ja ja, men de fleste snakker ikke nordnorsk. Dessuten er det vel her i tråden snakk om korrekt skrivemåte. Trådstart handler om talemåte og språkutvikling, som kan ta ulike former det - så mine innlegg er helt innenfor tema de. "Henne snakker ikke korrekt" handler ikke om skrivemåte 😉 Anonymkode: 770e9...8e1 1
Gjest Kendall Skrevet 23. oktober 2018 #25 Skrevet 23. oktober 2018 Høres ut som innvandrere, spørr du meg
Mystic woman Skrevet 23. oktober 2018 #26 Skrevet 23. oktober 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trådstart handler om talemåte og språkutvikling, som kan ta ulike former det - så mine innlegg er helt innenfor tema de. "Henne snakker ikke korrekt" handler ikke om skrivemåte 😉 Anonymkode: 770e9...8e1 Du har aldeles rett. Jeg var fjern der. Har justert innlegget nå. Endret 23. oktober 2018 av Mystic woman
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #27 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg gjorde noen oppgaver fra den linken en la ut med reglene for hun/henne. På øving 1 gikk jeg for det svaret jeg trodde/syns hørtes mest riktig ut. Fikk faktisk 70% så litt fornøyd med det (men skal sies at det var mye gjetninger så heldig der). På øving 2 tenkte jeg på reglene med «jeg», «meg», «du», og «deg» og da fikk jeg søren meg 100%. Jeg kommer til å få brukt det skriftlig ihvertfall, men jeg klarer jo ikke å tenke raskt nok i dagligtalen. Det er ikke logisk for meg 😕 Anonymkode: 35517...e9b
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #28 Skrevet 23. oktober 2018 Der jeg bor, er «henne» en del av dialekta vår. Til og med eldre mennesker sier henne her, så ikke et fenomen blandt de unge. Anonymkode: 4bf52...b16
Tiger1974 Skrevet 23. oktober 2018 #29 Skrevet 23. oktober 2018 30 minutter siden, Mystic woman skrev: Hvordan skal barn lære noe som helst, lurer jeg på, hvis de ikke blir rettledet og korrigert når det er nødvendig. Så sant😊
Snowbrigade Skrevet 23. oktober 2018 #30 Skrevet 23. oktober 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en voksen kvinne fra Oslo. Etnisk norsk. Jeg sliter med hun og henne. Har alltid gjort det og får det ikke til! Gode huskeregler på dette? Anonymkode: 35517...e9b En enkel regel (ikke alltid korrekt, men ofte) er at du sier hun om det er før verbet (det noen gjør i setningen), og henne etter. I praksis betyr det at man nesten aldri sier henne som første eller andre ord. Feks: Hun løper fort. Jeg liker ikke henne. Hun sa noe stygt igår. Det regner hver gang jeg skal møte henne.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #31 Skrevet 23. oktober 2018 Akkurat nå, Snowbrigade skrev: En enkel regel (ikke alltid korrekt, men ofte) er at du sier hun om det er før verbet (det noen gjør i setningen), og henne etter. I praksis betyr det at man nesten aldri sier henne som første eller andre ord. Feks: Hun løper fort. Jeg liker ikke henne. Hun sa noe stygt igår. Det regner hver gang jeg skal møte henne. Det er faktisk slik jeg har pleid å gjøre det, så kanskje jeg ikke var helt på viddene likevel. Sikkert den regelen som festet seg litt da jeg gikk på skolen. Men det skal sies at jeg ikke «hører» forskjellen. Innmari irriterende egentlig! Jeg tar jo ikke feil av «jeg» og «meg» Anonymkode: 35517...e9b
Belima Skrevet 23. oktober 2018 #32 Skrevet 23. oktober 2018 35 minutter siden, Bamba skrev: Det stemmer ikke. Jeg er lærer, og jeg retter på barna om de sier noe feil (på en pedagogisk måte selvsagt!) Så fint, men det er ikke alle lærere som gjør det. Da hadde vel alle barn hatt et mer korrekt norsk språk. Da datteren min begynte i første klasse i 1987, sa læreren at det ikke ble rettet skrivefeil før de kom til fjerde klasse. Grunnen var at skrivelysten kunne bli ødelagt av røde streker. Sikkert derfor så mange på ungdomsskolen sliter i norsk skriftelig. Har en venninne som er lærer på ungdomsskolen som uttrykker det hver gang hun får nye klasser.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #33 Skrevet 23. oktober 2018 Ingen tør å rette noe som helst lenger, de gir heller en diagnose, og går videre. Det er samfunnet som burde fått en diagnose.Språket speiler resten av samfunnet. Anonymkode: 1066a...b58 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #34 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg gjør det omvendt. «Er invitert hjem til hu», evt «jeg liker a», «liker du a?» «jeg liker hu», «hu liker hu»/ «hu liker a». Bytter om litt. Jobba med unger i en by der de sa «henne» hele tida. Litt uvant ja! 8 hours ago, AnonymBruker said: Kanskje de begynner å bli litt nord-norske? Her sier vi jo demmers - eller "dæmmers" om deres Henne for hun derimot, er jo bare totalt ulogisk - lengre og vanskeligere å si/uttale er det jo også? Nei, vi kjører heller på med "ho"! 😛 Anonymkode: 770e9...8e1 Jeg bruker heller ikke «henne». Sier «hu» eller «a». «Hu liker a». Er fra Oppland. Jobba et sted hvor alle sa «henne». Uvant ja! Anonymkode: b5af7...583 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #35 Skrevet 24. oktober 2018 Haha trodde jeg hadde fått sletta det første jeg skrev, ble litt gjentakelser der, sorry! Anonymkode: b5af7...583
Rucula Skrevet 24. oktober 2018 #36 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg får totalt fnatt når folk sier feil av hun/henne og hvem/hvilken... Og jeg har dysleksi 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #37 Skrevet 24. oktober 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har også hørt mange ungdommer si henne istedet for hun på Romsås i Oslo øst. Tror ikke de har de beste skolene der. Anonymkode: fcbd1...a1d Det er greit å si henne istedet for hun, men det brukes ikke som erstatning for hun i norsk skriftspråk Anonymkode: 0e570...fa0 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #38 Skrevet 24. oktober 2018 10 timer siden, Kendall skrev: Høres ut som innvandrere, spørr du meg Jeg satt akkurat å tenkte på at det er mer et "Oslo vest" fenomen. Jeg jobber på forskjellige skoler i Oslo så jeg føler jeg får en god oversikt, og det med si hun for henne er i hvert fall veldig vanlig på Oslo vest. Det og denne rare Østfold L'en de har lagt seg til. Anonymkode: 6141b...e5d 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #39 Skrevet 24. oktober 2018 Også har vi de som også sier hun i flertall. Huns. Det var huns leke. Da himler jeg med øynene, det går ikke an å ikke få en reaksjon da. Anonymkode: 0d328...fb3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #40 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg grøsser innvendig hver gang folk sier "de" i stedet for "dem". Jeg så de i går! 😬 Anonymkode: 0b827...4b2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå