AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #1 Del Skrevet 23. oktober 2018 Hva er denne greia med at unger i Oslo ikke sier hun/ han hører daglig unger bruke objektsformen av 3. Person entall istedefor subjektformen. Er dette en ny trend? Hva lærer ungene på skolen. Hører det mest hos barn m innvandrerbakrgunn og foreldrene korrigerer ikke overhode. henne ble redd for hunden Kan henne få is også har henne hatt bursdag. jeg gremmes langt inn i sjela.... Anonymkode: 0cbe9...007 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #2 Del Skrevet 23. oktober 2018 Har også hørt mange ungdommer si henne istedet for hun på Romsås i Oslo øst. Tror ikke de har de beste skolene der. Anonymkode: fcbd1...a1d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 23. oktober 2018 #3 Del Skrevet 23. oktober 2018 I følge mine barnebarn, så har ikke lærere lov til å rette på barna lenger. De gåt i treje og sjetteklasse. Ikke i Oslo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JDT Skrevet 23. oktober 2018 #4 Del Skrevet 23. oktober 2018 2 minutter siden, Belima skrev: I følge mine barnebarn, så har ikke lærere lov til å rette på barna lenger. De gåt i treje og sjetteklasse. Ikke i Oslo! Hva!! Hvordan skal barna lære om ingen får korrigere dem? Lærere er jo den som er mest med barnet, etter foreldre, så de er klart den som kam påvirke mest. Idiotisk opplegg. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #5 Del Skrevet 23. oktober 2018 Synes det er enda verre at de sier dems istedet for deres... Anonymkode: fcbfc...d33 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 23. oktober 2018 #6 Del Skrevet 23. oktober 2018 3 minutter siden, Belima skrev: I følge mine barnebarn, så har ikke lærere lov til å rette på barna lenger. De gåt i treje og sjetteklasse. Ikke i Oslo! Hvordan skal barn lære noe som helst, lurer jeg på, hvis de ikke blir rettledet og korrigert når det er nødvendig. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 23. oktober 2018 #7 Del Skrevet 23. oktober 2018 (endret) 3 minutter siden, JDT skrev: Hva!! Hvordan skal barna lære om ingen får korrigere dem? Lærere er jo den som er mest med barnet, etter foreldre, så de er klart den som kam påvirke mest. Idiotisk opplegg. Er så enig med deg som det går an å bli. Hvis barn i dag blir rettet på så ødelegges lysten til å lese og skrive. Rart at vi som har vokst opp før ikke er totalt ødelagte. Endret 23. oktober 2018 av Belima Rettet skrivefeil 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #8 Del Skrevet 23. oktober 2018 Jeg er en voksen kvinne fra Oslo. Etnisk norsk. Jeg sliter med hun og henne. Har alltid gjort det og får det ikke til! Gode huskeregler på dette? Anonymkode: 35517...e9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #9 Del Skrevet 23. oktober 2018 3 minutter siden, Belima skrev: I følge mine barnebarn, så har ikke lærere lov til å rette på barna lenger. De gåt i treje og sjetteklasse. Ikke i Oslo! På vår skole retter læreren opp. Både skriftlig og muntlig. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har også hørt mange ungdommer si henne istedet for hun på Romsås i Oslo øst. Tror ikke de har de beste skolene der. Anonymkode: fcbd1...a1d Vi har barn på skole i nærheten av Romsås og vi er svært fornøyd. Skolene på selve Romsås har jeg hørt av andre foreldre at ikke er veldig frempå faglig, jeg tror dette har noe med at de har hatt veldig sosialt fokus i de siste årene. Nå har de byttet om på hele skoleopplegget på Romsås så det blir kanskje bedre. Jeg tror mange utenlandske barn snakker slik fordi de ikke blir rettet på hjemme. Både fordi de hjemme ikke snakker korrekt selv og fordi de sjeldent snakket norsk hjemme i utgangspunktet. Anonymkode: efcaf...3a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamba Skrevet 23. oktober 2018 #10 Del Skrevet 23. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er en voksen kvinne fra Oslo. Etnisk norsk. Jeg sliter med hun og henne. Har alltid gjort det og får det ikke til! Gode huskeregler på dette? Anonymkode: 35517...e9b Veldig lett. Der du kan si "du", bruker du "hun", og der du kan bytte ut med "deg", bruker du "henne". 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #11 Del Skrevet 23. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er enda verre at de sier dems istedet for deres... Anonymkode: fcbfc...d33 Kanskje de begynner å bli litt nord-norske? Her sier vi jo demmers - eller "dæmmers" om deres Henne for hun derimot, er jo bare totalt ulogisk - lengre og vanskeligere å si/uttale er det jo også? Nei, vi kjører heller på med "ho"! 😛 Anonymkode: 770e9...8e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamba Skrevet 23. oktober 2018 #12 Del Skrevet 23. oktober 2018 10 minutter siden, Belima said: I følge mine barnebarn, så har ikke lærere lov til å rette på barna lenger. De gåt i treje og sjetteklasse. Ikke i Oslo! Det stemmer ikke. Jeg er lærer, og jeg retter på barna om de sier noe feil (på en pedagogisk måte selvsagt!) 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 23. oktober 2018 #13 Del Skrevet 23. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en voksen kvinne fra Oslo. Etnisk norsk. Jeg sliter med hun og henne. Har alltid gjort det og får det ikke til! Gode huskeregler på dette? Anonymkode: 35517...e9b Hun/henne - Norsksidene 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #14 Del Skrevet 23. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kanskje de begynner å bli litt nord-norske? Her sier vi jo demmers - eller "dæmmers" om deres Henne for hun derimot, er jo bare totalt ulogisk - lengre og vanskeligere å si/uttale er det jo også? Nei, vi kjører heller på med "ho"! 😛 Anonymkode: 770e9...8e1 Ding, ding! På nordnorsk skiller vi selvsagt ikke mellom hun og henne - vi sier ho om begge deler. Det går helt fint det Anonymkode: 770e9...8e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #15 Del Skrevet 23. oktober 2018 1 minutt siden, Bamba skrev: Veldig lett. Der du kan si "du", bruker du "hun", og der du kan bytte ut med "deg", bruker du "henne". Ja, takk! Det gir mening. En huskeregel jeg faktisk kan bruke (ihvertfall skriftlig). Jeg kommer til å glemme meg i dagligtalen, men får øve litt 😃 Anonymkode: 35517...e9b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 23. oktober 2018 #16 Del Skrevet 23. oktober 2018 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ding, ding! På nordnorsk skiller vi selvsagt ikke mellom hun og henne - vi sier ho om begge deler. Det går helt fint det Anonymkode: 770e9...8e1 Ja ja, men de fleste snakker ikke nordnorsk. Endret 23. oktober 2018 av Mystic woman Fjernet noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamba Skrevet 23. oktober 2018 #17 Del Skrevet 23. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Synes det er enda verre at de sier dems istedet for deres... Anonymkode: fcbfc...d33 Det er vel dialekt. På østkanten har man jo tradisjonelt hatt "dem" som både subjekt og objektsform, mens på vestkanten har man brukt "de" i begge tilfellene (skjønt de mer bevisste har nok korrekt brukt "dem" i objektsform. Fra bruken av "dem" i begge formene har nok formen "dems" kommet til og jeg ser ikke på det som ukorrekt i talt språk. Derimot synes jeg det er ille med dem som ikke kan skille mellom "de" og "dem" i skriftspråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #18 Del Skrevet 23. oktober 2018 5 minutter siden, Bamba skrev: Det stemmer ikke. Jeg er lærer, og jeg retter på barna om de sier noe feil (på en pedagogisk måte selvsagt!) Ja, det skulle tatt seg ut om det ikke ble gjort på en pedagoisk måte Anonymkode: 49485...d2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #19 Del Skrevet 23. oktober 2018 Legger andre veldig godt merke til det når man bruker hun/henne feil? Jeg gjør jo selvfølgelig ikke det, men blir det rart for dere som kan det? Jeg ville jo syns det var merkelig om noen brukte «du» om «deg» f.eks 😳 Forstår ikke hvorfor jeg skal slite sånn med akkurat hun og henne. Anonymkode: 35517...e9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 23. oktober 2018 #20 Del Skrevet 23. oktober 2018 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legger andre veldig godt merke til det når man bruker hun/henne feil? Jeg gjør jo selvfølgelig ikke det, men blir det rart for dere som kan det? Jeg ville jo syns det var merkelig om noen brukte «du» om «deg» f.eks 😳 Forstår ikke hvorfor jeg skal slite sånn med akkurat hun og henne. Anonymkode: 35517...e9b Feil bruk av hun/henne legger jeg godt merke til. I Stavanger og deromkring (tror jeg) sier de for eksempel "enig med du". Endret 23. oktober 2018 av Mystic woman 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå