Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er 38+3 i dag og de siste 3-4 ukene har jeg hatt vondt rett under høyre bryst, kanskje på ribbein. Jeg vet ikke hva det kan være. Jeg føler ikke disse smertene hvis jeg går eller jobber med noe så lenge jeg står, heller ikke hvis jeg legger meg. Men med en gang jeg setter meg vil disse smertene komme etter 5-10 min. Det svir på en måte. Da går jeg å legger meg så er smertene borte. Jeg håper virkelig det går over etter fødsel

Vet noen hva det kan være

Anonymkode: 607f6...6b8

Skrevet (endret)

Gallestein? Stråler det bak i ryggen? På en måte gjennom kroppen sånn at du blir helt støl i øvre del av ryggen på høyre side? har det samme med en sånn brennende svie under høyre pupp og om det blir riktig ille, så vondt i ryggen at jeg sliter med å trekke pusten. Har hatt det av og på siden uke 28 ca, men har toppet seg nå siste 3 ukene (37+2 i dag). Legevakten (var såpass vondt at jeg ble lempet innom der av samboer) mistenkte gallestein, og det gjør de i utgangspunktet ikke noe med før etter fødsel evt... Syns det er mer vondt enn bekkenløsningen jeg har slitt med nesten hele svangerskapet, spesielt når det blir skikkelig «anfall» og jeg ikke klarer stoppe det. Kommer når jeg sitter, går eller står i mer enn 20 min, blir en del i horisontal på sofaen og vente på fødsel;) håper det blir utløst av at det trangt og blir press på systemet og at det ikke fortsetter etter fødselen. 

Endret av Litafrøkenimagen
Skrevet
22 minutter siden, Litafrøkenimagen skrev:

Gallestein? Stråler det bak i ryggen? På en måte gjennom kroppen sånn at du blir helt støl i øvre del av ryggen på høyre side? har det samme med en sånn brennende svie under høyre pupp og om det blir riktig ille, så vondt i ryggen at jeg sliter med å trekke pusten. Har hatt det av og på siden uke 28 ca, men har toppet seg nå siste 3 ukene (37+2 i dag). Legevakten (var såpass vondt at jeg ble lempet innom der av samboer) mistenkte gallestein, og det gjør de i utgangspunktet ikke noe med før etter fødsel evt... Syns det er mer vondt enn bekkenløsningen jeg har slitt med nesten hele svangerskapet, spesielt når det blir skikkelig «anfall» og jeg ikke klarer stoppe det. Kommer når jeg sitter, går eller står i mer enn 20 min, blir en del i horisontal på sofaen og vente på fødsel;) håper det blir utløst av at det trangt og blir press på systemet og at det ikke fortsetter etter fødselen. 

Oiiii gallestein,?? Nå ble jeg veldig skremt av å lese det du skrev😭 nei stråler ikke bak i ryggen det er kun under høyre pupp.  😣

Ts

Skrevet

Jeg hadde slike smerter da jeg var høygravid og fryktet det kunne være noe farlig,HELLP-syndrom (en farlig form for svangerskapsforgiftning) eller gallestein. Men fikk det sjekket og legen fant ingenting. Legen sa det var ganske vanlig men ufarlig. Ville likevel bestilt time hos legen om jeg var deg. Og husk å få tatt blodprøver. 

Anonymkode: 457cb...c12

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde slike smerter da jeg var høygravid og fryktet det kunne være noe farlig,HELLP-syndrom (en farlig form for svangerskapsforgiftning) eller gallestein. Men fikk det sjekket og legen fant ingenting. Legen sa det var ganske vanlig men ufarlig. Ville likevel bestilt time hos legen om jeg var deg. Og husk å få tatt blodprøver. 

Har time hos jordmor 25 okt. Skal snakke med henne. Men var disse smertene borte etter at barnet ble født???

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oiiii gallestein,?? Nå ble jeg veldig skremt av å lese det du skrev😭 nei stråler ikke bak i ryggen det er kun under høyre pupp.  😣

Ts

Gallestein er vel i utgangspunktet ikke spesielt farlig i seg selv etter det jeg har forstått. Har blitt fulgt opp med blodprøver som sjekker CRP og lever og galle-verdier. Det er for å passe på at det ikke blir betennelse. Selve gallesteinen er ikke ett problem visstnok. «Alle» har steiner i galleblæren, men bare noen får symptomer som krever at man gjør noe med detTror nok jeg er litt arvelig belastet dessverre. Har flere i både nær og fjern slekt på begge sider som har fjernet galleblæren fordi de har vert kraftig plaget med anfall. Det har ikke ført til noen komplikasjoner etterpå for de. Også vanligere å få gallestein som gravid enn ellers. Sikkert lurt å nevne for jordmor, men min tok ikke noe på vei for det, det er visst ganske vanlig. Så lenge urin og blodtrykk er fint og de ikke mistenker HELLP el.l så hadde jeg bare prøvd å unngå de situasjonene der smerten kommer:) er hvertfall det jeg planlegger å gjøre frem til fødsel:) 

Skrevet

Jeg har samme smertene, også under nettopp høyre bryst. Jordmor mistenker ikke sv.forgiftning og jeg er fin på prøver ellers. Jeg lurer på om det er baby som presser noe voldsomt mot ribbeina der? Hun ligger med hodet ned, så kan jo være rumpa som ligger akkurat der.. Jeg er ganske kort i overkroppen, og det er generelt veldig trangt i magen nå. Er i uke 37.  

Anonymkode: 032f1...0ec

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har samme smertene, også under nettopp høyre bryst. Jordmor mistenker ikke sv.forgiftning og jeg er fin på prøver ellers. Jeg lurer på om det er baby som presser noe voldsomt mot ribbeina der? Hun ligger med hodet ned, så kan jo være rumpa som ligger akkurat der.. Jeg er ganske kort i overkroppen, og det er generelt veldig trangt i magen nå. Er i uke 37.  

Anonymkode: 032f1...0ec

Jeg har også hatt fin blodtrykk og urin hele tiden. Akkurat nå Sliter litt med hevelser i føttene og hender og armer som dovner om natten. Skal til jordmor på torsdag så skal spørre henne

Ts

Anonymkode: 5044e...f43

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har time hos jordmor 25 okt. Skal snakke med henne. Men var disse smertene borte etter at barnet ble født???

Ja,de ble borte av seg selv noen uker før fødsel.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja,de ble borte av seg selv noen uker før fødsel.

Godt å høre. Men jeg er i uke 39 snart og har smertene fortsatt

Skrevet

Det er såpass trangt der inne nå at det er godt mulig det er babyen som dytter mot. Det er ganske vondt. Jeg sleit veldig med smerter mot brystbeinene det siste så jeg kunne ikke sitte rett opp og ned. Halvveis liggende, liggende eller opp å gå var det som hjalp. 

Skrevet
38 minutter siden, Duff skrev:

Det er såpass trangt der inne nå at det er godt mulig det er babyen som dytter mot. Det er ganske vondt. Jeg sleit veldig med smerter mot brystbeinene det siste så jeg kunne ikke sitte rett opp og ned. Halvveis liggende, liggende eller opp å gå var det som hjalp. 

Håper virkelig det stemmer det du sier. Fordi jeg kjenner jeg ble redd av å høre det med gallestein. 😔

Skrevet

Gallesteiner har de fleste og de er stort sett greie. Når du er nesten 39 uker, så er det størst sansynlig at det er pga liten plass i magen og barnet dytter på når du sitter. Hadde det vært problemer med gallen, så hadde du merket det uansett stilling.

Anonymkode: 65bfc...bc6

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gallesteiner har de fleste og de er stort sett greie. Når du er nesten 39 uker, så er det størst sansynlig at det er pga liten plass i magen og barnet dytter på når du sitter. Hadde det vært problemer med gallen, så hadde du merket det uansett stilling.

Anonymkode: 65bfc...bc6

Det håper jeg også ☺takk for at du svarte.

Skrevet

Jeg hadde også dette da jeg var gravid. Fikk det faktisk ganske tidlig. Det verste jeg kunne gjøre var å sitte, så jeg måtte ofte opp å reise meg. Merket det ikke da jeg lå nede eller var i bevegelse. Det var ikke direkte vondt, men mer et sviende og irriterende ubehag. Jordmor mente det var fordi babyen presset oppover. 

Anonymkode: ca94e...863

Skrevet

Det er ganske vanlig. Legen min sa at det var en av de følelsene man fikk igjen når man ventet nummer to og bare «ah, der var den igjen ja». Er fordi det er ganske trangt.

Anonymkode: dc19a...2b0

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre. Men jeg er i uke 39 snart og har smertene fortsatt

Mine forsvant den dagen ungen kom ut. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også dette da jeg var gravid. Fikk det faktisk ganske tidlig. Det verste jeg kunne gjøre var å sitte, så jeg måtte ofte opp å reise meg. Merket det ikke da jeg lå nede eller var i bevegelse. Det var ikke direkte vondt, men mer et sviende og irriterende ubehag. Jordmor mente det var fordi babyen presset oppover. 

Anonymkode: ca94e...863

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine forsvant den dagen ungen kom ut. 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske vanlig. Legen min sa at det var en av de følelsene man fikk igjen når man ventet nummer to og bare «ah, der var den igjen ja». Er fordi det er ganske trangt.

Ohh Det var godt å høre at de fleste mener det bare er pga babyen og ikke pga gallestein 😍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...