Gå til innhold

Rengjøring-hvor ofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor en enebolig med 2etasjer. Viber to voksne og et barn på småskoletrinnet. Jeg kommer fra et hjem hvor pappa var renholder av yrke,så hos oss var det stort sett plettfritt. Klarer ikke det med full jobb,men prøver å vaske overflater på dusj,do og vask hver 3-4 dag, kjøkkenet på daglig basis,og jeg vasker gulvene 1x pr uke.....hvor ofte rengjør dere huset slik at det alltid ser plettfritt og rent ut uansett når det kommer noen på besøk? Gjør dere noe annet i det hele tatt?

Anonymkode: 8ab8a...857

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må det se plettfritt ut, da?

Jeg har vaskedag på fredag, hvor jeg tørker støv, vasker bad og do, støvsuger osv. Kjøkkenbenken vaskes jo gjerne etter bruk. Klesvask og generell opprydning gjøres når det trengs. Vil ikke kalle det plettfritt her, men det er mer enn godt nok hvis det skulle komme besøk.

Har forresten to barn i barneskolealder i hus annenhver uke.

Anonymkode: 19520...543

• Liker 5
Skrevet

Ser aldri plettfritt ut her ihvertfall.  Vasker hver helg. 

Anonymkode: 56160...d14

• Liker 3
Skrevet

Jeg har det veldig ryddig, som gjør at det lettere ser plettflitt ut. Men, jeg er ikke opptatt av at det må se plettfritt ut. Har katt som mister en del hår, og jeg støvsuger ikke daglig.

Tar flatene på kjøkkenet daglig, toalett/dusj et par ganger i uka. Ellers støvsuger jeg en gang eller to i uka, og vasker gulvene kanskje en gang i måneden. Er ikke behov for ukentlig med bare meg og en katt, skitner ikke gulvene så mye til.

Anonymkode: c3ff3...96d

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor en enebolig med 2etasjer. Viber to voksne og et barn på småskoletrinnet. Jeg kommer fra et hjem hvor pappa var renholder av yrke,så hos oss var det stort sett plettfritt. Klarer ikke det med full jobb,men prøver å vaske overflater på dusj,do og vask hver 3-4 dag, kjøkkenet på daglig basis,og jeg vasker gulvene 1x pr uke.....hvor ofte rengjør dere huset slik at det alltid ser plettfritt og rent ut uansett når det kommer noen på besøk? Gjør dere noe annet i det hele tatt?

Anonymkode: 8ab8a...857

:klo:

Hvorfor skal «plettfritt» være et mål?

Rent nok er mitt mål. Det betyr at huset aldri (noensinne) er helt rent. Jeg vasker gjerne kun doen når den er litt ubekvem og tar kjøkkengulvet annenhver måned om det ser ok ut. Om det er fingermerker på vinduet og støvdotter under vasken? Meh - det er godt nok. Jeg har artigere ting å ta meg til. Ingen har uansett død av skitne gulv. :)  pPå sommeren når alle går inn og ut med bare ben så er gulvet så skittent at jeg vasker det først til høsten. Da blir kluten helt grå. :ler: men det er skitnere ute på plenen, og ingen trives med et «må ikke»-hjem.

Anonymkode: 40258...d13

• Liker 3
Skrevet

Vi har det rimelig rent, men slett ikke plettfritt.  Mannen min og jeg har fordelt rengjøringen av alle rom i huset på hverandre.  Mitt ansvar er kjøkken og stuer.  Han har ansvar for to bad, vaskerom, garderobe, ganger og soverom. 

Begge vasker litt om gangen og når vi selv vil.  Men vi er enige om at innen søndag skal oppgavene være gjort. Altså blir bad og wc, og alle andre rom rengjort èn gang per uke, men vi holder orden løpende.

Det fungerer fint når vi er to som deler.   

• Liker 2
Skrevet

Vasker gulv på kjøkken, bad og ganger hver 3-4 uke.  Resten av huset enda sjeldnere. Vasker baderomsinnredning og do ca en gang i uke. Støvsuger hele huset hver uke. Støvtørk i hele huset kanskje hver 3 uke.

• Liker 2
Skrevet

Dette gjør jeg for å holde det plettfritt.

Hver dag: 

Vasker doen og servanten.

Støvsuger hele huset.

støvsuger soffan.

Overflater som spisebord, stuebord og benkeplater.

Dette gjøre jeg en gang i uken:

Vasker alle overflater.

Alle gulv.

Skifter på senga.

Tørker støv.

Renser ovnen.

Vaske kjøleskapet. 

Vasker hele bade grundig.

Så rydder jeg om det trengs. Elsker å ha det plettfritt. Mange synes vell det er for mye men jeg klarer ikke å se hvis det er skittent eller støvete. 

Anonymkode: b17c6...d28

• Liker 3
Skrevet

Bor i et stort enebolig og fordeler rengjøringen på alle familiemedlemene i huset.

Vi vasker huset hver lørdag på en ordentlig måtte. Det vil si vaske badet, dusjen, vinduene, trappa, støvsuge alle etasjene, vaske kjøleskapet, tørker støv osv.

Også vasker vi kjøkkenbenken, doen, spisebord så og si hver dag.

Anonymkode: 61b46...66b

• Liker 2
Skrevet

For meg er det viktigere at det er ryddig enn at det er klinisk rent. Derfor ryddes ting på plass etter at de er brukt. Vasker og støvsuger leiligheten en gang per uke, oppvaskmaskinen går nesten hver dag, tørker/vasker benkeplater, spisebord og koketopp etter at de er brukt. Og én gang per år vasker jeg inni skap, alle dørene, bak bøkene i bokreolen osv., en skikkelig (kjedelig) rundvask. 

Noen av dere høres forøvrig ut som dere bruker halve fritiden på å vaske. Dere om det, jeg vil heller fylle dagene mine med mer interessante gjøremål enn å sørge for at hjemmet er prikkfritt til enhver tid. 

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjør jeg for å holde det plettfritt.

Hver dag: 

Vasker doen og servanten.

Støvsuger hele huset.

støvsuger soffan.

Overflater som spisebord, stuebord og benkeplater.

Dette gjøre jeg en gang i uken:

Vasker alle overflater.

Alle gulv.

Skifter på senga.

Tørker støv.

Renser ovnen.

Vaske kjøleskapet. 

Vasker hele bade grundig.

Så rydder jeg om det trengs. Elsker å ha det plettfritt. Mange synes vell det er for mye men jeg klarer ikke å se hvis det er skittent eller støvete. 

Hva vil det si å vaske hele badet grundig? Vil det si at du vasker  tak og vegger også hver uke?

Skrevet

Bor bare i 2-roms leilighet og vasker en gang i uka på søndager. Støvsuger, vasker overflater. 1-2 ganger i måneden tar jeg skikkelig vask i kriker og kroker, skrubber bad, kjøkken med ovn osv. Doen vasker jeg derimot grundig en gang i uken. 

Klarer ikke å forstå hvordan folk med enebolig order å vaske så det er plettfritt hele tiden 🤔

Anonymkode: df58b...5cd

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Ayesh skrev:

Hva vil det si å vaske hele badet grundig? Vil det si at du vasker  tak og vegger også hver uke?

Ja det stemmer 😊 Vasker dusjen skikkelig, vasker inni skap osv. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det stemmer 😊 Vasker dusjen skikkelig, vasker inni skap osv. 

Hvordan rekker du å vaske hele huset hver dag?  Er du hjemmeværende?

Skrevet
4 minutter siden, Peonjenta skrev:

Hvis man vasker hver dag litt og litt så tar det ikke veldig lang tid . Jeg vasker huset hver dag, og har fulltidsjobb.

Anonymkode: 61b46...66b

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, Peonjenta skrev:

Nei, men tar man litt hver dag så tar dette maks 30 min. Og det har jeg før jeg drar på jobb 😊

• Liker 1
Skrevet

Vasker hver dag, litt her og litt der. Men selv om dey er rent, så betyr det ikke at det ikke er litt rot her og der. Har hunder, så derfor vaskes gulv hver dag i tillegg til kjøkkenbenk, servanter og wc.

Anonymkode: 4f86c...61f

Skrevet

Gjør som deg og støvsuger i tillegg nesten daglig, vi har fire katter. Også har jeg det veldig ryddig,  eller så ryddig som man kan ha det med to småbarn. Jeg tror det at det er så ryddig gjør at det ser renere ut enn det er. 

Anonymkode: a6d7d...220

Skrevet

Robotstøvsuger som går hver dag pga hundehår er hvertfall helt gull her! 

Skrevet

Det er vel bare plettfritt her hver onsdag, da har jeg vaskedag - og fri fra jobb. Når mann og tre barn kommer hjem ser det ofte ut som en tornado har vært her. :ler: Prøver likevel å holde det i grei stand. Vi er to voksne, 2 små unger og en stor. 

Hver dag:

Drar over vask og do, speil som har fått flekker, flater som kjøkkenbenker og bord. Setter på plass sko, jakker og veske. Vasker over tripp-trapp-stolene. Rydder her og der, setter på plass leker etc. 

Hver uke:

Rydder hele huset ordentlig. Panter flasker. Vasker alle fronter og flater på kjøkkenet ordentlig. Vasker hele badet. Støvsuger hele huset inkludert sofaene. Tørker støv. Skifter på senger. Rydder og vasker i kjøleskap. Vasker møbler som bord, tv-benk, skjenk, høyttalere, kommoder etc. Vasker alle gulv. Vasker speil og vinduer. 

Når det trengs:

Vaske skuffer og skap innvendig. Vaske dørkarmer, lister og vegger etc. 

17-åringen har ansvar for sitt rom og bad, der er det litt så som så. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...