Uni Skrevet 22. mars 2005 #1 Del Skrevet 22. mars 2005 Jeg har såvidt begynt å bruke tamponger i en alder av 19. Jeg har prøvd å finne ut hvor lenge man kan ha en tampong inne, men finner forskjellige svar overalt... Noen steder står det 3-4, noen steder 4-6, noen steder opptil 8, noen sier de sover med tampong om natta hver gang de har mens, noen sier man aldri skal gjøre det. Jeg fikk nettopp lekasje i den splitter nye buksa mi istad, er rimelig lei av lekasjer(blør relativt mye), og skal snart på jobb og jobbe i 4 timer. Da lurer jeg på om jeg må sette inn tampongen når jeg kommer på jobb og ta den ut rett etter jeg er ferdig, eller om jeg kan sette den inn en time før, når jeg drar hjemmefra. Hva pleier dere andre her å gjøre i slike situasjoner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 22. mars 2005 #2 Del Skrevet 22. mars 2005 Er ikke så farlig.. bare du helst ikke har den inne lenger enn 5 timer Noen ganger har jeg hatt den inne i flere timer, men det gjør litt vondt å få den ut... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #3 Del Skrevet 22. mars 2005 Det kommer jo an på hvor mye du blør. Når du sier at du er plaget med lekasjer, tyder det vel på at du burde skifte oftere. Jeg pleier å bruke tampong+truseinnlegg (i tilfelle små lekasjer) om dagen, og vanlig bind om natta. Men jeg blør ikke spesielt mye. Den dagen jeg blør mest,bruker jeg to eller tre tamponger. Gå hyppig på toalettet og se etter begynnende lekasjer. Dersom jeg skulle ha jobbet i fire timer, hadde jeg satt den inn før jeg gikk på jobb, hvis det var mest praktisk for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 22. mars 2005 #4 Del Skrevet 22. mars 2005 Det kommer jo an på hvor mye du blør. Når du sier at du er plaget med lekasjer' date=' tyder det vel på at du burde skifte oftere. [/quote'] Kanskje gå opp en størrelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinge_Ling Skrevet 22. mars 2005 #5 Del Skrevet 22. mars 2005 Tenkte jeg også på.. sikkert lurt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest seroxata Skrevet 22. mars 2005 #6 Del Skrevet 22. mars 2005 de første dagene når jeg har mensen, skifter jeg ca hver 3 time, eller noe, men jeg blør veldig og da.. Og bruker truseinnlegg i tillegg.. De siste dagene prøver jeg å ikke gå lenger enn 6 timer, da føler jeg meg litt "ekkel" der nede... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 22. mars 2005 #7 Del Skrevet 22. mars 2005 Du bør ikke bruke tampongen mer enn 4-5 timer. Du kan risikere å utvikle såkalt tampongsyke ( selv om det er sjeldent i Norge). Sykdommen skyldes som regel at man har hatt en tampong inne for lenge. Da får skadelige bakterier sjansen til å formere seg og lage et giftstoff. (Typiske symptomer er høy feber, frysninger, muskelsmerter, oppkast og utslett. Tampongsyke må behandles i sykehus) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni Skrevet 22. mars 2005 Forfatter #8 Del Skrevet 22. mars 2005 Iogmed at jeg bare såvidt har begynt med tamponger så er jeg ikke så sikker på hvilken størrelse som passer meg best ennå (selv om jeg sannsynligvis vil trenger mer enn vanlig). Iogmed at jeg har sett flere på internett skrive at de sover med taompong og ikke har tatt skade av det, så må man tydeligvis ha den inne i mer enn 7 timer(som er ca vanlig sovetid) for å få TSS. Uansett så var det litt rart da jeg kom hjem fra jobb og sku ta ut tampongen nå... Det var såvidt litt blod på bindet som jeg hadde i tillegg, men da jeg tok ut tampongen så hadde den ikke utvidet seg... Hva kan det komme av? Søsteren min bruker samme tampongmerke, men hun sier hun aldri har opplevd det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 22. mars 2005 #9 Del Skrevet 22. mars 2005 Iogmed at jeg har sett flere på internett skrive at de sover med taompong og ikke har tatt skade av det, så må man tydeligvis ha den inne i mer enn 7 timer(som er ca vanlig sovetid) for å få TSS. Det anbefales ikke å sove med tamponger, nettopp fordi du da har den i såpass lenge at det blir større risiko for å få TSS. Jeg ville ikke tatt den sjangsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 22. mars 2005 #10 Del Skrevet 22. mars 2005 Det anbefales ikke å sove med tamponger, nettopp fordi du da har den i såpass lenge at det blir større risiko for å få TSS. Jeg ville ikke tatt den sjangsen. Eg sover alltid med tampong, brukar aldri noko anna. Har forhørt meg med legen min, og han har sagt at det ikkje er noko problem å ha ein tampong inne i 8 timar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni Skrevet 22. mars 2005 Forfatter #11 Del Skrevet 22. mars 2005 Hm god idè, jeg kan spørre legen min neste gang jeg er der. Som alle andre så er jo leger ofte litt uenige de også, men hun burde vite ca når det begynner å bli risky i tillegg til hva som anbefales Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2005 #12 Del Skrevet 22. mars 2005 Det vil du merke. Det er faktisk på lik linje med et bind. Når det er fult så er det fult. Du vet hvordan det merkes. Man blør forskjellig, så noen oppskrift på det finner du ut selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #13 Del Skrevet 23. mars 2005 Jeg har opplevd det du beskriver. Litt blod på truseinnlegget, så jeg trodde tampongen var "full", men så var den ikke det. Da har jeg nok bare satt den inn litt skeivt, eller kanskje litt langt inn. Vet ikke. Sånt skjer. En gang klarte jeg å sette inn en tampong mens plasten fortsatt var på på øverste halvdelen. Ikke bra... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #14 Del Skrevet 23. mars 2005 Jeg har opplevd det du beskriver. Litt blod på truseinnlegget' date=' så jeg trodde tampongen var "full", men så var den ikke det. Da har jeg nok bare satt den inn litt skeivt, eller kanskje litt langt inn. Vet ikke. Sånt skjer. En gang klarte jeg å sette inn en tampong mens plasten fortsatt var på på øverste halvdelen. Ikke bra...[/quote'] He, he - det har jeg gjort også...Ikke bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 23. mars 2005 #15 Del Skrevet 23. mars 2005 Det anbefales ikke å sove med tamponger, nettopp fordi du da har den i såpass lenge at det blir større risiko for å få TSS. Jeg ville ikke tatt den sjangsen. I bruksanvisningen som følger med tamponger står det at det går fint å sove med tampong i 8 timer. Tviler derimot at det går like bra å bruke tampong 8 timer i strekk om dagen, da man blør mer oppreist enn når man ligger nede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2005 #16 Del Skrevet 28. mars 2005 Ja, det står på at jeg kan sove med den i 8 timer, så da sover jeg med den i mine 7 timer som jeg får på ei natt, uten dårlig samvittighet av den grunn. Jeg har også en gang satt den inn med den øverste delen av plasten på, godt å høre at det er flere av oss. -Det så litt rart ut da jeg tok den ut bare, utvidet bare nederst. Dersom det er blod i truseinnlegget/bindet, men tampongen ikke er full er det mest sannsynlig at den ikke har stått helt rett på plass, slik at det har rent forbi. Slikt kan skje, særlg dersom du ikke helt vet hvordan du skal sette den rett inn, et kommer med øvelse. FOR LANGT OPP får du den ikke, den sklal så langt opp som den kommer. Men feil plassert kan den bli, og da kan slikt skje. Det er slett ikke farlig å ha en tampong inni i 4-5 timer, så det med jobb burde ikke være noe problem, men med tiden vil du finne en størresle som passer deg, så da slipper du sikkert å engste deg for lekkasje også. Jeg sover altså med mine, det står da på at det er helt greit, og bytter når jeg står opp. Bytter i lunsjtider på jobb, og giejn før elelr etter jeg går hjem, og sånn generelt bruker jeg ganske små størrelser jeg da, pga en begrenset p-pilleblødning. Jeg sluttet med pillene nå nylig, og venter min første "naturlige mens" på noen år sånn i løpet av de neste ukene. Så det kan jo forandre seg. Sett inn i god tid før jobb, og sov med dem o du vil, uten at det er noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #17 Del Skrevet 29. mars 2005 Mener å huske at det kun står du kan sove med de på allways pakkene? Jeg personlig er ikke villig til å høre på allways, når det som alle andre selskap som er ute etter å tjene mest mulig penger. Har snakket med min egen lege som fraråder å sove med tampong. Ikke så mye pga at det er lenge (at jeg går med en tampong i 8 timer i strekk en skjelden gang pga jobb el går greit, men jeg bør ikke gjøre det ofte pga sopp ol), som pga faren for å bli syk når en sover. Når du sover merker du ikke symptomene på TSS så lett, og tampongen kan bli sittendes i lengere enn den hadde gjordt om du var våken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #18 Del Skrevet 29. mars 2005 Always tjener mindre på at jeg sover med den enn at jeg ikke gjør det, for da måtte jeg jo byttet i løpet av natten, og brukt to. Eller sovet kortere da... (for meg er det totalt uaktuelt å sove med bind om jeg kan slippe, for å sove med bind er for meg egentlig å ikke sove, jeg er våken minst en gang i timen, gjerne oftere. Det var en lettelse da jeg "oppdaget" tampongene.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 29. mars 2005 #19 Del Skrevet 29. mars 2005 Det anbefales ikke å sove med tamponger, nettopp fordi du da har den i såpass lenge at det blir større risiko for å få TSS. Jeg ville ikke tatt den sjangsen. Jeg har tatt sjansen i snart 20 år og har aldri merket noe trøbbel. Og det gjør meg ingenting om jeg sover mer enn 8 timer heller. Jeg orker nemlig ikke bind. Og natterstid så ble det alltid søl på sengetøy selv med nattbind. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 29. mars 2005 #20 Del Skrevet 29. mars 2005 Signerer på Persilles post her. Jeg har brukt kun tamponger i over 10 år. Husker blodige laken og det som verre er fra tiden med bind om natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå