AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #1 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg begriper ikke at vi i 2018 fortsatt ser på det som en selvfølge at det er mannen som skal fri, og at han skal ned på kne. Det er latterlig, og tilhører fortiden da kvinner ble sett på som et "bytte" for menn. Vi er godt i gang med et likestilt samfunn, men fortsatt henger det mye "grums" igjen som blir kamuflert som "tradisjoner". Dette bør vi få slutt på, og her er det først og fremst kvinnene selv som må bidra ved å gi klar beskjed til sin potensielle ektemake at dette er uakseptabelt. Det samme gjelder selvsagt de latterlige skikkene der menn holder døra åpen og tar ut stolen for kvinnen, og selvsagt skal man dele på regninga på date! Vi lever i 2018, ikke i 1930! Anonymkode: 5d0ba...af8 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #2 Skrevet 23. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begriper ikke at vi i 2018 fortsatt ser på det som en selvfølge at det er mannen som skal fri, og at han skal ned på kne. Det er latterlig, og tilhører fortiden da kvinner ble sett på som et "bytte" for menn. Vi er godt i gang med et likestilt samfunn, men fortsatt henger det mye "grums" igjen som blir kamuflert som "tradisjoner". Dette bør vi få slutt på, og her er det først og fremst kvinnene selv som må bidra ved å gi klar beskjed til sin potensielle ektemake at dette er uakseptabelt. Det samme gjelder selvsagt de latterlige skikkene der menn holder døra åpen og tar ut stolen for kvinnen, og selvsagt skal man dele på regninga på date! Vi lever i 2018, ikke i 1930! Anonymkode: 5d0ba...af8 Det er tydeligvis du som lever i 1930. For oss andre er det like vanlig å høre at det er kvinnene som frir. Anonymkode: 1c163...0fc 30
zaco Skrevet 23. oktober 2018 #3 Skrevet 23. oktober 2018 Synes det er fint å vite hvordan en skal oppføre seg som gentleman jeg. Mange damer setter heldigvis pris på det. Grøsser til det første innlegget. Sukker også oppgitt over at årstallet 2018 skal være tiden for å oppgi alt av tro og tradisjoner, som om ikke samfunnet er rotete nok dit vi er kommet i dag. Synes faktisk vi trenger mer holdning og prinsipper, og enda sterkere vern omkring våre tradisjoner. Ønsker dessuten gjerne en touch av 1950-tallet tilbake. Men vi er alle forskjellige, det er også et poeng. 15
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #4 Skrevet 23. oktober 2018 Går man ned på kne? Er det et krav? Hm.... For seint å si fra til mannen nå. Anonymkode: 1f134...210 4
ItchyBitchySpider Skrevet 24. oktober 2018 #5 Skrevet 24. oktober 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg begriper ikke at vi i 2018 fortsatt ser på det som en selvfølge at det er mannen som skal fri, og at han skal ned på kne. Det er latterlig, og tilhører fortiden da kvinner ble sett på som et "bytte" for menn. Vi er godt i gang med et likestilt samfunn, men fortsatt henger det mye "grums" igjen som blir kamuflert som "tradisjoner". Dette bør vi få slutt på, og her er det først og fremst kvinnene selv som må bidra ved å gi klar beskjed til sin potensielle ektemake at dette er uakseptabelt. Det samme gjelder selvsagt de latterlige skikkene der menn holder døra åpen og tar ut stolen for kvinnen, og selvsagt skal man dele på regninga på date! Vi lever i 2018, ikke i 1930! Anonymkode: 5d0ba...af8 Men da trenger ikke kvinnen å varte opp mannen når han er syk, kvinnen må herved ta alle tunge løft og alt som har med bil og vedlikehold av hus å gjøre. Mekker du din egen bil? Reparerer du kloakk? Legger gulv og tak på hus? Og jeg regner da med at din mann syr, strikker og stryker gardiner? Menn og kvinner ER forskjellige. Likestilling handler ikke om at menn ikke lenger skal oppføre seg som gentlemenn. Den handler om like muligheter for menn og kvinner - lik lønn for lik arbeid, like muligheter i arbeidslivet, lik rett til utdanning, deltakelse i politikk, omsorg for barn, lik rett på fritid og respekt. Likestilling handler overhode ikke om å viske ut forskjeller mellom kjønn fullstendig. Da har du misforstått. Man trenger heller ikke å dele regninga på date. Jeg synes at den som inviterer, betaler. Det gjelder også når man skal ut med venner. Sånn det praktiseres i min omgangskrets. For øvrig har jeg opplevd da jeg var singel (og hørt fra mine single venninner) at mange menn reagerer negativt når en dame prøver seg på dem eller tar initiativ. De vil helst ta initiativ selv. Bare se på de mange trådene på KG som gjelder dating og forhold - damer som er frempå, prøver seg osv blir ansett som desperate. Hvorfor? Fordi det faktisk er forskjeller mellom kjønnene. Biologi. 9
Jolene Skrevet 24. oktober 2018 #7 Skrevet 24. oktober 2018 Jaja, godt vi er forskjellige ts. Likestlling handler om like rettigheter og valg, ergo man kan faktisk velge selv. 6
Påkrevd Skrevet 24. oktober 2018 #8 Skrevet 24. oktober 2018 (endret) 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er godt i gang med et likestilt samfunn, men fortsatt henger det mye "grums" igjen som blir kamuflert som "tradisjoner". Anonymkode: 5d0ba...af8 Likestilling = like rettigheter, ikke like preferanser. Det blir ikke kamuflert som en tradisjon, det er en tradisjon (som ikke må følges, vel og merke). Skal alt på død og liv være likt, burde det i 50% av alle bryllup vært mannen som gikk i brudekjole. «Brudens dag», liksom. Det er da 2018. Eller? Endret 24. oktober 2018 av Påkrevd 11
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #9 Skrevet 24. oktober 2018 14 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev: Men da trenger ikke kvinnen å varte opp mannen når han er syk, kvinnen må herved ta alle tunge løft og alt som har med bil og vedlikehold av hus å gjøre. Mekker du din egen bil? Reparerer du kloakk? Legger gulv og tak på hus? Og jeg regner da med at din mann syr, strikker og stryker gardiner? Menn og kvinner ER forskjellige. Likestilling handler ikke om at menn ikke lenger skal oppføre seg som gentlemenn. Den handler om like muligheter for menn og kvinner - lik lønn for lik arbeid, like muligheter i arbeidslivet, lik rett til utdanning, deltakelse i politikk, omsorg for barn, lik rett på fritid og respekt. Likestilling handler overhode ikke om å viske ut forskjeller mellom kjønn fullstendig. Da har du misforstått. Man trenger heller ikke å dele regninga på date. Jeg synes at den som inviterer, betaler. Det gjelder også når man skal ut med venner. Sånn det praktiseres i min omgangskrets. For øvrig har jeg opplevd da jeg var singel (og hørt fra mine single venninner) at mange menn reagerer negativt når en dame prøver seg på dem eller tar initiativ. De vil helst ta initiativ selv. Bare se på de mange trådene på KG som gjelder dating og forhold - damer som er frempå, prøver seg osv blir ansett som desperate. Hvorfor? Fordi det faktisk er forskjeller mellom kjønnene. Biologi. Hvorfor må vi være forskjellige? Det er da kvinner som mekker bil og menn som syr. Min mann har null peiling på bil, den kommer på verksted til en forøvrig kvinnelig mekaniker. Fikse kloakk gjør da rørleggere, håndverkere fikser hus. Jeg kjenner ikke en eneste mann som gjør alt det. Løfte tungt gjør jeg selv, ber ikke en mann om hjelp for det, men jeg har ikke så mye tunge ting å løfte rundt hele tiden. Ikke kan jeg sy eller strikke heller. Og jeg tok initiativ overfor mannen min, en venninne fridde også til mannen sin. Sorry ikke alle gidder leve i ditt 50-tallsunivers. Anonymkode: 793bb...502 6
ItchyBitchySpider Skrevet 24. oktober 2018 #10 Skrevet 24. oktober 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må vi være forskjellige? Det er da kvinner som mekker bil og menn som syr. Min mann har null peiling på bil, den kommer på verksted til en forøvrig kvinnelig mekaniker. Fikse kloakk gjør da rørleggere, håndverkere fikser hus. Jeg kjenner ikke en eneste mann som gjør alt det. Løfte tungt gjør jeg selv, ber ikke en mann om hjelp for det, men jeg har ikke så mye tunge ting å løfte rundt hele tiden. Ikke kan jeg sy eller strikke heller. Og jeg tok initiativ overfor mannen min, en venninne fridde også til mannen sin. Sorry ikke alle gidder leve i ditt 50-tallsunivers. Anonymkode: 793bb...502 Jeg fridde også til min mann. Likevel liker jeg at han åpner døra for meg. Hva er problemet? Og jeg hadde heller ikke avvist ham hvis han gikk ned på kne. 2
pingeling Skrevet 24. oktober 2018 #11 Skrevet 24. oktober 2018 3 timer siden, ItchyBitchySpider skrev: Men da trenger ikke kvinnen å varte opp mannen når han er syk, kvinnen må herved ta alle tunge løft og alt som har med bil og vedlikehold av hus å gjøre. Mekker du din egen bil? Reparerer du kloakk? Legger gulv og tak på hus? Og jeg regner da med at din mann syr, strikker og stryker gardiner? De aller fleste kjøper seg ut av slike større oppgaver som kloakk, skifte tak og reparere bil. Varte opp mannen når han er syk er en selvfølge, på samme måte som han varter opp meg når jeg er syk. Verken min mann eller jeg syr, strikker eller stryker gardiner og er det virkelig tunge løft så tar vi det gjerne sammen (men kan fint ta tunge løft selv) . Om det virkelig var så kjønnsdelt ville jo ingen single menn eller kvinne klart seg alene ..... 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #12 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg gikk ned på et kne for han. Jeg ordner opp i like mye oppussing som han. Jeg ordner like mye bil som han og vi deler foreldrepermisjon likt. Vet om mange som er som oss. Anonymkode: 83626...263 2
ItchyBitchySpider Skrevet 24. oktober 2018 #13 Skrevet 24. oktober 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk ned på et kne for han. Jeg ordner opp i like mye oppussing som han. Jeg ordner like mye bil som han og vi deler foreldrepermisjon likt. Vet om mange som er som oss. Anonymkode: 83626...263 Vel, min mann har mekket bil siden han var 10 år og er utdannet snekker. Er bare tull at jeg skal knote med noe han kan til fingerspissene. Gjør dere alle virkelig de samme oppgavene begge to? Og alle er like flinke til alt som mannen? Hva slags genier er det som lever i dette landet, som kan alt? 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #14 Skrevet 24. oktober 2018 Noen feminister kjemper for å få frem kvinners rettigheter, andre griner fordi en mann vil være høflig og åpne døren for de.... Må si det er helt vanlig at kvinner kan fri, men dette er vel opp til paret selv. Hvis en først skal gifte seg har man vel pratet om det og er kanskje allerede da klar over hvem som skal fri. Ja, vi lever i 2018, og ja, kvinner kan fri. Så slutt å grin. Anonymkode: 20e91...782 2
ItchyBitchySpider Skrevet 24. oktober 2018 #15 Skrevet 24. oktober 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen feminister kjemper for å få frem kvinners rettigheter, andre griner fordi en mann vil være høflig og åpne døren for de.... Må si det er helt vanlig at kvinner kan fri, men dette er vel opp til paret selv. Hvis en først skal gifte seg har man vel pratet om det og er kanskje allerede da klar over hvem som skal fri. Ja, vi lever i 2018, og ja, kvinner kan fri. Så slutt å grin. Anonymkode: 20e91...782 Og så har vi oss der kvinnen har fridd, men der mannen åpner dører. No problemo. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #16 Skrevet 24. oktober 2018 Likestillingskampen har gått så langt at romantikken må vike. Anonymkode: 9a1f8...e18 4
Ogle Skrevet 24. oktober 2018 #17 Skrevet 24. oktober 2018 (endret) Akkurat nå, ItchyBitchySpider skrev: Og så har vi oss der kvinnen har fridd, men der mannen åpner dører. No problemo. Absolutt Endret 24. oktober 2018 av Ogle
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #18 Skrevet 24. oktober 2018 20 timer siden, zaco skrev: Synes det er fint å vite hvordan en skal oppføre seg som gentleman jeg. Mange damer setter heldigvis pris på det. Grøsser til det første innlegget. Sukker også oppgitt over at årstallet 2018 skal være tiden for å oppgi alt av tro og tradisjoner, som om ikke samfunnet er rotete nok dit vi er kommet i dag. Synes faktisk vi trenger mer holdning og prinsipper, og enda sterkere vern omkring våre tradisjoner. Ønsker dessuten gjerne en touch av 1950-tallet tilbake. Men vi er alle forskjellige, det er også et poeng. ❤️ Anonymkode: f972f...9c9 4
Gjest supernova_87 Skrevet 24. oktober 2018 #19 Skrevet 24. oktober 2018 Man misforstår likestilling når man tror det betyr at menn og kvinner skal være like i ett og alt. Likestilling handler om å ha like muligheter, rettigheter og plikter. En kvinne KAN gå ned på kne, hvis hun vil, og en mann KAN la være hvis han vil. Veldig mange liker tradisjonelle kjønnsrollemønster når det kommer til dating og kjærlighetsliv, men ikke på andre områder, og da er det helt OK å velge det. For meg ville det blitt fremmed å skulle fri til noen, og jeg har alltid drømt om å en dag få oppleve et frieri. Forhåpentligvis finner jeg da sammen med en mann som ser det på samme måte, og selv ønsker å være den som frir.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #20 Skrevet 24. oktober 2018 Er det et krav? Godt jeg ikke visste det da, den dagen jeg satt med forsikringspapirer etc spredd utover stuebordet, og oppgitt sier til mannen at "Skal vi ta og gifte oss, så går alt dette automatisk?" (arv, tilgodeses i forsikringer etc) Jada, det var greit det, sier mannen. Da ordner jeg da og undersøker når og hvor? sier jeg. Det var også greit. Så da gjorde jeg det. Og vi giftet oss borgerlig på en ambassade i utlandet. Bare oss to. Bryllupsreisen ble noen dager i det landet vi giftet oss. Varmt og vakkert vær. Rimelig bryllup og helt i min stil. Jeg hadde aldri orket noe pompøst og dyrt kirkebryllup med hundre folk tilstede. Jeg tror mange i dag blir enige om å gifte seg, og ikke "krever" at mannen skal gå ned på kne. Det høres merkelig ut at noen tror det MÅ være sånn i dag. Anonymkode: fec13...846 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå