AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #1 Skrevet 23. oktober 2018 Hva synes dere om rike mennesker, som til tross for sin gode økonomi, alltid skal ha sin del av kaka likevel? De vet at andre sliter, de vet at andre ikke har samme stabile økonomi , noen må jo prioritere riktig og kanskje leve et ganske kjedelig liv fordi de ikke kan ta seg råd til reiser osv. Har alltid noe som ødelegger økonomien, som at noe på bilen ryker, plutselig ryker kjøleskapet eller liknende. Jeg har alltid likt å gi litt hjelp dersom jeg vet at noen virkelig sliter... Jeg roper ikke høyt om det, men hvis jeg har 1000 kr sier vi, så kan jeg godt gi 100 kr uten å forlange å få det tilbake, hvis vedkommende jeg hjelper virkelig sliter pga uflaks i livet. Men så har vi så mange av disse som har 5000, men likevel skal ha tilbake sine 10 kr 😛 hvis du skjønner. Denne tråden kommer til å tiltrekke seg mange moralens voktere. De kommer til å skrive slik som "du har ingen rett til å forvente at andre skal bruke pengene sine på noe som helst. Deres penger, skjerp deg!" og masse sånne barnslige latterlige kommentarer. Men jeg spør likevel. Anonymkode: 0d987...86f 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #2 Skrevet 23. oktober 2018 Hvem mener du disse rike folkene skal hjelpe? Er det folk i din familie du henviser til? Dette blir en veldig generell påstand som er vanskelig å ta stilling til. Anonymkode: b8b0a...45c 33
Tvist Skrevet 23. oktober 2018 #3 Skrevet 23. oktober 2018 Det kan jo hende de gir penger til organisasjoner. Det foretrekker jeg i alle fall (selv om jeg ikke er rik). 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #4 Skrevet 23. oktober 2018 De hadde jo ikke vært rike om de ga bort pengene sine. Anonymkode: 9a656...543 15
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #5 Skrevet 23. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men så har vi så mange av disse som har 5000, men likevel skal ha tilbake sine 10 kr 😛 hvis du skjønner. Men hvis du har flere venner, og du ofte gir bort "10 kr", så blir det ganske mye penger. Har betalt ganske mye for venner og aldri forlangt noe tilbake (og fått lite tilbake). Det har blitt ganske mye penger etterhvert. Er ikke rik, men har en god del penger. Anonymkode: 8833f...62b 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #6 Skrevet 23. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvem mener du disse rike folkene skal hjelpe? Er det folk i din familie du henviser til? Dette blir en veldig generell påstand som er vanskelig å ta stilling til. Anonymkode: b8b0a...45c Ja, nå gjelder det i familien. Hadde jeg vært så rik som en av de er, så hadde jeg fint kunnet hjelpe til litt økonomisk. Vedkommende som trenger hjelp liker ikke å be om hjelp, så rikingen hadde ikke trengt å bekymre seg for å bli utnyttet. Det hadde bare blitt et ekstremt lette, dersom denne kunne drite i å "kreve" tilbakebetaling. Jeg har lånt 10.000 til henne nå, fordi hun får renter dersom hun utsetter mer og hun kommer liksom aldri i mål. Hadde rikingen her sagt at hun ikke trenger å tilbakebetale sumen så hadde det vært et ekstremt lette. Sumen som er lånt er ingenting for denne rikingen. Kaller han bare "rikingen" så jeg slipper å bruke navn. Anonymkode: 0d987...86f
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #7 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg hadde syns det hadde vært direkte ubehagelig om folk skulle begynne å gi meg penger fordi de syns synd på meg. Nedverdigende faktisk. "Hei du, jeg har så mye penger jeg, og du har jo ikke det, det ser jeg jo. Så vil du ha litt penger av meg? Jeg er bare snill altså." Nei Guri meg så flau jeg hadde blitt! Anonymkode: 7360d...a96 16
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #8 Skrevet 23. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, nå gjelder det i familien. Hadde jeg vært så rik som en av de er, så hadde jeg fint kunnet hjelpe til litt økonomisk. Folk blir svært lite selvstendig da. Anonymkode: 8833f...62b 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #9 Skrevet 23. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg hadde syns det hadde vært direkte ubehagelig om folk skulle begynne å gi meg penger fordi de syns synd på meg. Nedverdigende faktisk. "Hei du, jeg har så mye penger jeg, og du har jo ikke det, det ser jeg jo. Så vil du ha litt penger av meg? Jeg er bare snill altså." Nei Guri meg så flau jeg hadde blitt! Anonymkode: 7360d...a96 Dette handler ikke om spørre "vil du ha penger av meg", det handler om å lette trykket for folk.... Anonymkode: 0d987...86f 2
Gjest ti10 Skrevet 23. oktober 2018 #10 Skrevet 23. oktober 2018 Man kan jo ikke forvente at rike folk sponser alt og alle. Og selv om de ikke sponser deg eller meg med en femmer eller en hundrelapp, så vet vi ingenting om hva de gjør med pengene sine. For alt du vet, kan de ha gitt vekk flere tusen til andre selv om de ikke gir noe til deg. Og vi har faktisk ikke noe med det, heller.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #11 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg skjønner hva du mener. Jeg ser for eksempel på en person som har flere titalls millioner kroner på bok, og som likevel melder seg på alle "få gratis"-kampanjer som er. (Og vinner mange av dem, for juryen sjekker ikke ligningen for de kårer en vinner) Jeg tenker på slike kampanjer som" fortell litt om deg selv, og hvorfor akkurat du fortjener å få et gratis stuegulv/ hvitevarer/grill fra *produsent*." Denne personen kunne lagt nytt stuegulv 100 ganger uten at det påvirker økonomien, og det er mange andre som hadde hatt mer glede av å vinne kampanjen, men så langt tenker ikke denne personen. Anonymkode: b4fa3...cc5 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #12 Skrevet 23. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Folk blir svært lite selvstendig da. Anonymkode: 8833f...62b Nei! vedkommende er selvstendig! Sånn ellers er jeg vitne til barn som får penger og får penger av foreldre! voksne barn altså. Anonymkode: 0d987...86f
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #13 Skrevet 23. oktober 2018 Det er for å unngå folk som bare vil være venner med deg fordi du har penger. Anonymkode: 9c02f...5a9 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #14 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg synes ikke du kan forvente at rike folk bare gir bort penger. Det skulle bli som om mine venner forventer at jeg betaler 2/3 av felles gaver fordi jeg tjener 30% mer enn dem. Jeg er ikke rik men har ganske bra lønn. Gir til veldedighet, men roper ikke akkurat høyt om det. Har lånt penger til min søster (over 100 000) som hun betaler tilbake etter avtale. Føler det ville vært helt feil å gitt bort penger jeg har spart opp bare fordi jeg kan (og har vært flink å spare). Anonymkode: b8b0a...45c 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #15 Skrevet 23. oktober 2018 TS vil altså bestemme over hva andre skal bruke pengene sine til. Anonymkode: 6b26d...11c 7
Gjest ti10 Skrevet 23. oktober 2018 #16 Skrevet 23. oktober 2018 Og så synes jeg det er litt spesielt at du lager en tråd der du spør om hva folk synes om et tema samtidig som du kaller de som er uenige med deg for "moralens voktere" og "barnslige".
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #17 Skrevet 23. oktober 2018 «Rikingen» kan heller bruke av sin tid og kunnskap til å lære «gjeldsslaven» hvordan man håndterer penger og egen økonomi. «Rikingen» har åpenbart gjort noe riktig, mens «gjeldsslaven» ikke har gjort det. Å dele kunnskap er mye mer verdt enn å bare gi bort penger. Å gi penger letter symptomene, men ikke årsaken til det økonomiske uføret. Anonymkode: 57bff...e7f 9
Lita_go Skrevet 23. oktober 2018 #18 Skrevet 23. oktober 2018 Hvordan kan man vite at folk er rike da? Kan jo være luksusfellen kandidater Om man baserer seg på det ytre/materialisme... Kjenner flere som gir mye til veldedighet, har fadderbarn etc uten at det står i pannen deres 😛 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #19 Skrevet 23. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner hva du mener. Jeg ser for eksempel på en person som har flere titalls millioner kroner på bok, og som likevel melder seg på alle "få gratis"-kampanjer som er. (Og vinner mange av dem, for juryen sjekker ikke ligningen for de kårer en vinner) Jeg tenker på slike kampanjer som" fortell litt om deg selv, og hvorfor akkurat du fortjener å få et gratis stuegulv/ hvitevarer/grill fra *produsent*." Denne personen kunne lagt nytt stuegulv 100 ganger uten at det påvirker økonomien, og det er mange andre som hadde hatt mer glede av å vinne kampanjen, men så langt tenker ikke denne personen. Anonymkode: b4fa3...cc5 Enig, og det er litt slik det er! Og så er det jævlig irriterende når det er en rik person som vinner i Lotto! 😛 Jeg er ikke den eneste som legger merke til det heller. Noen ganger bør folk være litt mer rause....Selv jeg som ikke finnes rik kan gi penger til folk som faktisk trenger det. Anonymkode: 0d987...86f 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #20 Skrevet 23. oktober 2018 1 minutt siden, Lita_go skrev: Hvordan kan man vite at folk er rike da? Kan jo være luksusfellen kandidater Om man baserer seg på det ytre/materialisme... Kjenner flere som gir mye til veldedighet, har fadderbarn etc uten at det står i pannen deres 😛 Hvordan vet du at de gir til fadderbarn da? Selvfølgelig er det ikke vanskelig å vite at en slektning er rik. Anonymkode: 0d987...86f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå