AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #1 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg vet at i klassen til barnet mitt, er det kun et barn som er muslim og ikke spiser svinekjøtt. Blir ikke disse barna ekstremt utenfor det norske samfunnet hvor det er mye pålegg av svin i barnehagene og det nesten utelukkende serveres pølser og skinkepizza i barnebursdagene? Kjenner jeg synes synd på de barna som havner utafor fellesskapet. Når man tenker på bursdager, klassefester og 17. Mai. Er dere foreldre bevisste på dette når dere inviterer til bursdag? Det er vel foreldrene til barnet som må be oss som arrangerer bursdagen om å kjøpe andre pølser? Anonymkode: 44691...580
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #2 Skrevet 23. oktober 2018 Ikke noe mer enn allergikere. Anonymkode: 6910e...a1a 15
Tvist Skrevet 23. oktober 2018 #4 Skrevet 23. oktober 2018 De blir vel ikke mer utenfor en andre med allergier o.l. Jeg hadde allergi som barn og kunne ikke spise vanlig kake. Tok med kake hjemmefra. Men er selvsagt bra om det blir tatt hensyn til.
GammelKaktus Skrevet 23. oktober 2018 #5 Skrevet 23. oktober 2018 Er ikke vanskelig å tilrettelegge da. Når sønnen min har bursdag så har vi en som er muslim og en vegeterianer. Da har vi kyllingpølser, vanlige pølser og vegetarpølser. Er ikke så stress. 12
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #6 Skrevet 23. oktober 2018 Dere glemmer et viktig aspekt her, Islam er jo blant en del nordmenn stigmatisert som religion. Allergier er vel noe man ikke oppfatter som stigmatiserende. ts Anonymkode: 44691...580
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #7 Skrevet 23. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Dere glemmer et viktig aspekt her, Islam er jo blant en del nordmenn stigmatisert som religion. Allergier er vel noe man ikke oppfatter som stigmatiserende. ts Anonymkode: 44691...580 Et annet viktig aspekt er at det er barn som ikke har den samme egenviljen og konsekvensutredningen en voksen har. Man kan si hva man vil om de voksne, mene hva man måtte mene, ytre det man vil innenfor lovens rammer osv, men når det gjelder barn i barnebursdag så synes jeg ikke det er feil med litt tilrettelegging. Det er ikke riktig tid og sted å ta diskusjonen Anonymkode: 64acf...fe2 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #8 Skrevet 23. oktober 2018 Vi har pølser eller pizza i barnebursdagen. I tillegg har vi skåler med potetgull, gulrotstrimler, agurkstrimler og cherrytomater. Så får folk spise det de vil. En venninne av bursdagsbarnet elsker pølsebrød over alt på jord, så da spiser hun bare det. Det får være opp til hver enkelt. Pleier å skrive hva vi serverer på invitasjonen, og har med en notis om at vi ønsker beskjed dersom det er barn som har spesielle kostholdsrestriksjoner som må tas hensyn til. Så får de som ikke vil ha maten av ulike grunner heller spise hjemme før de kommer, og ta snacks og kake i bursdagen. Anonymkode: 38a67...9b0
BiancaWhite Skrevet 23. oktober 2018 #9 Skrevet 23. oktober 2018 Nei de blir ikke utenfor pga kostholdet. Hadde muslimer i klassen vi og og vi brukte kylling i stedet for svin, som pålegg og kjøttdeig, eller hadde begge deler. Jeg synes at svinepålegg , grillpølser av svin og kjøttdeig begynner å bli litt gammeldags forresten. Nå har vi så masse vegetariske alternativ, dessuten finnes det som oftest kylling for dette. Jeg synes både svin og kylling er ekkelt, så jeg skjønner ikke hvorfor dette med svin er et must i Norge... 1
Blue Berry Skrevet 23. oktober 2018 #10 Skrevet 23. oktober 2018 (endret) Vi spiser ikke svin. (Er ikke muslim). Syntes bare gris er kvalmt rett og slett. Ingen problem med bursdag. Har tatt med kyllingpølser innimellom eller sier fra på forhånd. No problemas. I Norge så virker det som om man på liv og død må spise gris! Helt sykt. Spiser ikke lam eller okse heller. Ingen kommenterer på det. Merkelige greier altså.. Endret 23. oktober 2018 av Absurdah 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #11 Skrevet 23. oktober 2018 Er man utafor om man ikke spiser svin? Hmmm det viste jeg ikke... Vi har aldri spist selv, og det gjør ikke barna våre heller. De går i barnehagen.. Og vet du hva? Dett egår faktisk helt fint. Der er fult inkludert i alt... Pålegg i barnehagen? Det finnes mye påleg uten svin... Barnebursdag? Her synnes jeg det fungerer på samme måte som alergikere. De fleste er flinke til å spørre om det er noe barna er allergis mot eller noe de generelt ikke spiser... så det går helt fint. Trur du skal roe deg litt ned no... Anonymkode: f6367...953 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #12 Skrevet 23. oktober 2018 Bestevennen til sønnen min er muslim og spiser ikke svin, som den eneste i klassen. Jeg har ikke hørt at det har vært noe problem. Alle som serverer pølser i bursdager har kyllingpølser også, noen serverer pizza og da bruker de bare andre ting enn svin. Alle er flinke til å ta hensyn virker det som, så jeg har ikke inntrykk av at det er noe synd på ham. De er ikke opptatt av at det må være halal da, foreldrene har sagt at det ville blitt alt for komplisert når de skal være en del av det norske samfunnet. Det er kun svin de unngår. Vi bruker mye pålegg med svin hjemme, jeg ante ikke at det var så mye før han begynte å komme på besøk her. Så i starten ble det mye syltetøy på ham, men vi har begynt å kjøpe pålegg av kylling og kalkun også. Og vi har alltid mat han kan spise liggende om han skulle dukke opp til middag en dag vi har noe med svin. Null stress. Anonymkode: c0fa5...4c5 5
Solskinnsbolle Skrevet 23. oktober 2018 #13 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg er ikke muslim, og jeg var 42 år 1 gangen jeg smakte svin, og klarer meg fint uten, aldri følt meg utestengt eller ikke inkludert
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #14 Skrevet 23. oktober 2018 Hvis det er noen som ikke blir holdt utenfor, er det muslimer! Tvertimot er alle helt på tuppa for å tilrettelegge. Anonymkode: b8fa0...89d 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #15 Skrevet 23. oktober 2018 Godt å høre svarene deres! Jeg har hørt om en bekjent av mannen som hadde barn i en barnehage. Denne damen var norsk, men gift med en mann fra Iran. Denne mannen var ikke religiøs, men holdt sterkt på mattradisjonene sine, så han ønsket ikke at barna skulle spise noe særlig svin. Så tok pedlederen det opp med mora til barnet på foreldresamtalen, og spurte om det var greit at jenta fikk svin i barnehagen, hun hadde spurt om å få leverpostei da det stod på bordet i barnehagen. Mora og faren til barnet ble enige om at jenta fikk spise svin i barnehagen. Nå var jo ikke mannen muslim, han bare holdt på matkulturen sin, så det var null stress. Men dette forteller vel litt om noen nordmenns holdninger til det å spise svin og «passe inn». Anonymkode: 44691...580 1
Honey Dew Skrevet 23. oktober 2018 #16 Skrevet 23. oktober 2018 Nei, det synes jeg ikke. Det er mange som ikke spiser svin. Ikke pga religion, men fordi de ikke liker det eller tåler det. Synes ting blir tilrettelagt veldig bra for mennesker med diverse religioner her i landet. Til bursdager og annen fest serverer vi f eks kalkunpølser eller lammepølser. Hvis det dreier seg om middager, lager vi mat som ikke inneholder svin.
Arkana Skrevet 23. oktober 2018 #17 Skrevet 23. oktober 2018 Nei, det opplever jeg ikke at de blir. Alle vet at muslimer ikke spiser svin og tar derfor hensyn til det ved matservering i bursdager og andre anledninger hvor det er muslimer blant de inviterte. Jeg har bare opplevd én gang at en muslimsk forelder sa i fra at barnet ikke spiser svin, men jeg har uansett alltid et alternativ når jeg vet det er muslimske barn som kommer. Jeg tror folk har mer peiling på dette enn på å lage mat til allergikere.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #18 Skrevet 23. oktober 2018 1 time siden, Solskinnsbolle skrev: Jeg er ikke muslim, og jeg var 42 år 1 gangen jeg smakte svin, og klarer meg fint uten, aldri følt meg utestengt eller ikke inkludert Men hadde dere aldri ribbe og medisterkaker hjemme? Hva med pølser i bursdag og på 17. Mai! ts Anonymkode: 44691...580 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #19 Skrevet 23. oktober 2018 Er muslim og spiser svin. Alle muslimer er ikke så forbanna konservative av seg. Så greit å høre med foreldrene før man utelukker at barnet spiser svin. Anonymkode: 65a9a...b2a 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #20 Skrevet 23. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er muslim og spiser svin. Alle muslimer er ikke så forbanna konservative av seg. Så greit å høre med foreldrene før man utelukker at barnet spiser svin. Anonymkode: 65a9a...b2a Det har du helt rett i! Viktig å spørre og ha en dialog. ts Anonymkode: 44691...580
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå