AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #1 Skrevet 23. oktober 2018 Hei Er det noen som har erfaring med denne rasen? Jeg går å drømmer, og tenker på å anskaffe meg en sånn. Anonymkode: 6132b...d8f
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #2 Skrevet 23. oktober 2018 Hva skal den brukes til og hvordan skal den stå oppstallet? Anonymkode: 15945...35d
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #3 Skrevet 23. oktober 2018 Naboen min har to stykker, som kostet ca 90.000 kr hver. De er flotte, jeg har ridd på tur med henne flere ganger, men de er forsiktige varmblodshester som må tas med ro og hensyn,ikke anbefalt rundt skrik og skrål. Jeg foretrekker min egen kaldblods som jeg kan virkelig fly rundt i skog og fjell på som foter seg bedre og mye mindre forsiktig. De må kunne være inne, de går ikke på utegang. Anonymkode: b9ba3...0f9 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #4 Skrevet 23. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Naboen min har to stykker, som kostet ca 90.000 kr hver. De er flotte, jeg har ridd på tur med henne flere ganger, men de er forsiktige varmblodshester som må tas med ro og hensyn,ikke anbefalt rundt skrik og skrål. Jeg foretrekker min egen kaldblods som jeg kan virkelig fly rundt i skog og fjell på som foter seg bedre og mye mindre forsiktig. De må kunne være inne, de går ikke på utegang. Anonymkode: b9ba3...0f9 For noe tull, her jeg bor går det flere friesere på utegang. Både sommer og vinter, de er friske og fine. De ris hovedsaklig på tur også, ikke så mye på bane. Anonymkode: 78b42...85d 9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #5 Skrevet 23. oktober 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noe tull, her jeg bor går det flere friesere på utegang. Både sommer og vinter, de er friske og fine. De ris hovedsaklig på tur også, ikke så mye på bane. Anonymkode: 78b42...85d Nå blir det gjerne -45 her jeg bor, og da trives ikke naboens friesere ute med dekken en gang, men fordi de du kjenner kan gå ute hele året kan alle det? Jeg bare uttalte meg om mine erfaringer med naboens, ikke om alle frisere i Norge. Anonymkode: b9ba3...0f9
Kvartz Skrevet 23. oktober 2018 #6 Skrevet 23. oktober 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Naboen min har to stykker, som kostet ca 90.000 kr hver. De er flotte, jeg har ridd på tur med henne flere ganger, men de er forsiktige varmblodshester som må tas med ro og hensyn,ikke anbefalt rundt skrik og skrål. Jeg foretrekker min egen kaldblods som jeg kan virkelig fly rundt i skog og fjell på som foter seg bedre og mye mindre forsiktig. De må kunne være inne, de går ikke på utegang. Anonymkode: b9ba3...0f9 De fleste hester kan gå på utegang til og med varmblodshester. 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #7 Skrevet 23. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva skal den brukes til og hvordan skal den stå oppstallet? Anonymkode: 15945...35d Den skal stå i en stall, og brukes til tur/dressur 😊 Anonymkode: 6132b...d8f 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #8 Skrevet 23. oktober 2018 3 minutter siden, Kvartz skrev: De fleste hester kan gå på utegang til og med varmblodshester. Har hørt flere si at dem ikke tåler så mye, og at dem må behandles pent! Den jeg skal kikke på er forholdsvis ung, 3 1/2 år, men innridd. Anonymkode: 6132b...d8f
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #9 Skrevet 23. oktober 2018 Syns bare de er så utrolig flotte😊 Anonymkode: 6132b...d8f 2
Kvartz Skrevet 23. oktober 2018 #10 Skrevet 23. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den skal stå i en stall, og brukes til tur/dressur 😊 Anonymkode: 6132b...d8f De fleste hester kan passe til det. Har du mye erfaring med hest? Hva ser du etter i en hest bortsett fra at du skal bruke den til tur/dressur?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #11 Skrevet 23. oktober 2018 Vær obs på nakke, manke, rygg og problemer med krysset og i bogen.. Det er/burde være forståelig og opplyst om slike problemer pga den spesielle kroppsholdningen og halsen. De dårlig avla kan dessverre gi trasig og dyre konsekvenser i form av leddproblem og feilstillinger i kroppen, derav feilbelasting og slitasje. Vær obs og se etter gode hover, har du stort budsjett vil jeg anbefaler skikkelig vetsjekk inkludert tenner/munn. Flotte hester, men ville ikke kjøpt denne rasen selv! Vil heller anbefale deg varmblods ridehest eller enda bedre, Shagya Araber(nei, det er ikke samme som fullblodsaraber, shagya er hardføre og sterke, tåler utgang etc). Mange flotte og bra avlede her til lands 👍 Anonymkode: d0477...bea 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #12 Skrevet 23. oktober 2018 Friserer er flotte hester. Dog er det et par ting å tenke på: Kodeleddene bak. Dette er et kjent fenomen jos frieserne. De er lave, og har vært et problem rundt avlen på fireseter. det finnes en norsk blogger om frieseren som har slitt med dette og skrevet masse om emnet. Men det skal sies at denne frieseren ser annerledes ut i virkeligheten enn på photoshoppede bilder. Samt at den må gjøre triks og fiks utenpå være tilstrekkelig oppvarmet (stått på samme stall så har vært vitne til dette) og tenker mye kunne vært unngått av skader om man trener riktig med god oppvarming av hester med lave/myke kodeledd. Frieseren er hardfør, men sett deg inn i historikken dens og vit at det er mye hest å håndtere. Ikke alt er like fint og flott som på bilder! Anonymkode: 2831a...345 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #13 Skrevet 23. oktober 2018 1 time siden, Kvartz skrev: De fleste hester kan passe til det. Har du mye erfaring med hest? Hva ser du etter i en hest bortsett fra at du skal bruke den til tur/dressur? Ser etter en som er stødig og snill, også liker jeg litt størrelse på dem😊 Anonymkode: 6132b...d8f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #14 Skrevet 24. oktober 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Ser etter en som er stødig og snill, også liker jeg litt størrelse på dem😊 Anonymkode: 6132b...d8f Virker ikke som du vet helt hva en hest er... Størrelse på en hest har lite å si på rasen. Alle raser (hest) kan være i samme str som en frieser. Er du kun ute etter frieser som "barbiehest" så bør du ikke skaffe hest. Er du 14 år? Anonymkode: e60ad...dc2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #15 Skrevet 24. oktober 2018 Jeg har en kaldblods og en frieser. Begge like kalde i hodet og like brukene til alt jeg vil på hobby nivå. Anonymkode: dcec4...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #16 Skrevet 24. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Virker ikke som du vet helt hva en hest er... Størrelse på en hest har lite å si på rasen. Alle raser (hest) kan være i samme str som en frieser. Er du kun ute etter frieser som "barbiehest" så bør du ikke skaffe hest. Er du 14 år? Anonymkode: e60ad...dc2 Jeg vet veldig godt hva en hest er, men har aldri eid en Frieser før! Kun ridehest. Anonymkode: 6132b...d8f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #17 Skrevet 24. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Virker ikke som du vet helt hva en hest er... Størrelse på en hest har lite å si på rasen. Alle raser (hest) kan være i samme str som en frieser. Er du kun ute etter frieser som "barbiehest" så bør du ikke skaffe hest. Er du 14 år? Anonymkode: e60ad...dc2 Er du 14??? Du er sikkert en sånn som har ridd litt i ca 4 år, nederst på rangstigen i stallmiljøet ditt, og tar det ut på KG der du kan fremstå som proff ved å være ufin😂 Jeg har rett, ja? Viste det!!! Anonymkode: 93261...a2f 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #18 Skrevet 24. oktober 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: For noe tull, her jeg bor går det flere friesere på utegang. Både sommer og vinter, de er friske og fine. De ris hovedsaklig på tur også, ikke så mye på bane. Anonymkode: 78b42...85d Det er forskjell på varmblods og kaldblods. Varmblods hester er opprinnelig født, for varme klimaer og har ikke pels og høver, som kaldblods hester, og omvendt. Anonymkode: adf08...03e
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #19 Skrevet 24. oktober 2018 Frieseren er vakker, ingen tvil om det. De frieserene jeg har vært borti, har vært både barnevennlig og kald i hodet, med fantastisk fin personlighet. De kan bli plaget med mugg, som alle hester med mye hovskjegg. Personlig liker jeg ikke ri friseren, da de har litt "voldsomme" bevegelser: du har sikkert sett hvordan de løfter bena høyt? Ser vanvittig flott ut, da, men jeg er litt pysete😅Føler meg nesten sjøsyk når jeg rir den. Men nå har jeg bare ridd to friesere, så ikke sikkert alle er sånn. Dessuten blir man vant til den hesten man har, og måten den beveger seg på. Anonymkode: 93261...a2f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #20 Skrevet 24. oktober 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frieseren er vakker, ingen tvil om det. De frieserene jeg har vært borti, har vært både barnevennlig og kald i hodet, med fantastisk fin personlighet. De kan bli plaget med mugg, som alle hester med mye hovskjegg. Personlig liker jeg ikke ri friseren, da de har litt "voldsomme" bevegelser: du har sikkert sett hvordan de løfter bena høyt? Ser vanvittig flott ut, da, men jeg er litt pysete😅Føler meg nesten sjøsyk når jeg rir den. Men nå har jeg bare ridd to friesere, så ikke sikkert alle er sånn. Dessuten blir man vant til den hesten man har, og måten den beveger seg på. Anonymkode: 93261...a2f Syns selvfølgelig også de er store, men har lest så mye positivt om dem Jeg skal i allefall reise å se på den jeg har funnet, også må jeg ta det der i fra. Han er jo kun 3 1/2 år, født i 2015, så jeg vil tro at han kanskje er litt krevende (kasterert). Anonymkode: 6132b...d8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå