Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg betaler pr idag ned på ett lån der det står igjen 38.000,- 
Samt at jeg har brukt mastercard noe de siste men pga jeg er blitt syk.. Så tilsammen blir det jo mye «småtteri». 

Jeg lurer på om jeg burde ta opp ett lite lån på feks 60.000,-
Få betalt ned og samlet gjelden min og da heller betale ned på den ene tingen...Hva tror dere? 
Det sier jo at det lønner seg å betale ned En ting fremfor 3-4 små»lån» men vet ikke. Det høres liksom så skummelt ut å ta opp?

Anonymkode: 2dfd7...56b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kan få bedre rentevilkår av det, og har planer om å betjene nevnte lån. Samtidig kan du klippe kredittkortet hvis det er slik at du bruker det ved inntektsbegrensninger, i stedet for å vite at du har råd til å betjene det.

Hvis du ikke får bedre rentevilkår, eller ikke klarer å betjene avdragene slik situasjonen nå er, kan du gjøre som dekningsloven § 2-7 siste ledd sier. Ta høyde for livsopphold og reelle boutgifter og sett av alt annet til å betjene gjelden. Hvis du gjør det riktig og betaler prosentvis hver måned etter kravenes størrelse kan utlegg i lønnskrav o.l ikke tas. Dette forutsetter at du gjør månedlige utregninger av renter, og eventuelt endrer innbetalingene deretter. I tillegg må du kunne dokumentere at du ikke utilbørlig begunstiger noen av fordringshaverne.

Anonymkode: 9906b...f0b

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kan få bedre rentevilkår av det, og har planer om å betjene nevnte lån. Samtidig kan du klippe kredittkortet hvis det er slik at du bruker det ved inntektsbegrensninger, i stedet for å vite at du har råd til å betjene det.

Hvis du ikke får bedre rentevilkår, eller ikke klarer å betjene avdragene slik situasjonen nå er, kan du gjøre som dekningsloven § 2-7 siste ledd sier. Ta høyde for livsopphold og reelle boutgifter og sett av alt annet til å betjene gjelden. Hvis du gjør det riktig og betaler prosentvis hver måned etter kravenes størrelse kan utlegg i lønnskrav o.l ikke tas. Dette forutsetter at du gjør månedlige utregninger av renter, og eventuelt endrer innbetalingene deretter. I tillegg må du kunne dokumentere at du ikke utilbørlig begunstiger noen av fordringshaverne.

Anonymkode: 9906b...f0b

Ja jeg betjener gjelden min, har ikke anmerkninger eller noe slik. Men det har vørt en tøff sommer og ett nav system som ikke virker optimalt så da har det vært måneder med for lite inntekt. Har jo fått dette igjen neste mnd :) 
Så føler for meg det da er bedre å ta ett større 
lån, samle gjeld og ha en ting å tenke på (og betale) selvsagt :) 
Men ja er så dårlig på dette med renter osv.... hva som lønner seg

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg betjener gjelden min, har ikke anmerkninger eller noe slik. Men det har vørt en tøff sommer og ett nav system som ikke virker optimalt så da har det vært måneder med for lite inntekt. Har jo fått dette igjen neste mnd :) 
Så føler for meg det da er bedre å ta ett større 
lån, samle gjeld og ha en ting å tenke på (og betale) selvsagt :) 
Men ja er så dårlig på dette med renter osv.... hva som lønner seg

Dette forutsetter naturligvis at det nye, større lånet du tar, har bedre og lavere rente enn de eksisterende lån og kreditter du har. Ellers er det jo liten vits i. Sjekk rundt på markedet. Registrer deg f.eks. hos Lendo, og se hva du får av tilbud der, velg det med lavest rente, dersom det kommer noen tilbud med lavere rente enn du har fra før.

Vet du ikke renten på dine eksisterende gjeldsposter, ring dem og spør, og skriv ned renten på siste faktura.

Skrevet

Bra med lavere rente, men det er ikke lavere rente som vil få deg til å bli kvitt 50 000 i gjeld. Det er det først og fremst store nedbetalinger mot gjelda som vil gjøre. Ikke å spare 1000 kr i året på redusert rente.

Anonymkode: 5d38a...535

Skrevet
11 minutter siden, Million skrev:

Dette forutsetter naturligvis at det nye, større lånet du tar, har bedre og lavere rente enn de eksisterende lån og kreditter du har. Ellers er det jo liten vits i. Sjekk rundt på markedet. Registrer deg f.eks. hos Lendo, og se hva du får av tilbud der, velg det med lavest rente, dersom det kommer noen tilbud med lavere rente enn du har fra før.

Vet du ikke renten på dine eksisterende gjeldsposter, ring dem og spør, og skriv ned renten på siste faktura.

ja ikke sant. det er klart. Det vil jeg jo tro når det er fordelt flere steder selvom det er snakk om små beløp. Men ja takk skal sjekke ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...