Gå til innhold

Familie som glemmer bursdager og annet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg har et barn som nylig fylte ett år. Vi bor på min manns hjemsted, jeg kommer fra en annen kant av landet. Min mann er en del av en større søskenflokk og alle bor her. Jeg har begynt å stusse litt over at noen av min manns søsken glemmer sitt lille tante/onkelbarn. Men siden det ikke er min familie har jeg så langt valgt å ikke si noe.

Vi hadde barnedåp for vårt barn på et sted hvor min familie har tilhørighet. Derfor forventet vi ikke at så mange fra mannens familie kunne komme. Det ble en hyggelig dåp med de som kom fra min og mannens familie. Hans ene søsken svarte aldri på innbydelsen. Samme søsken og et av de andre søsknene verken ga noen hilsen eller gave i forbindelse med dåpen.

Da vi feiret vårt barns første bursdag for en måned siden hadde mine foreldre tatt turen hit. Vi hadde et hyggelig selskap for ettåringen. Men igjen var det de samme to som ikke meldte seg på noe vis, de samme som i dåpen. Det ene søskenet takket nei til invitasjon, det andre skulle komme med sine barn. Sistnevnte dukket ikke opp, og ga heller ikke beskjed om at vedkommende var forhindret fra å komme. Det kom ikke noen hilsen eller annet fra noen av dem. Vi har ikke hørt noe i etterkant.

Så går det et par uker og vi blir invitert i bursdag til mitt barns søskenbarn - barnet av mannens søsken som uteble fra vårt bursdagsselskap. Vi takket ja og dro. Det var et hyggelig selskap. Her var alle mannens søsken til stede.

Det er ikke noe vondt blod mellom noen av min manns søsken. Men så klart litt forskjellig hvor mye kontakt det er mellom de ulike søsknene. Jeg stusser likevel over dette og synes det er litt rart. Det er ikke viktig med gavene eller materielle ting, men det å få en hilsen og bli husket på betyr noe. Jeg synes kanskje mest det er trist da jeg har veldig liten familie og jeg synes det er fint at mitt barn har god kontakt med det som er av familie. Min mann synes også det er merkelig, men vi har ikke sagt noe. Er det vanlig å glemme av dåp og bursdager slik? Burde vi si noe eller gjøre noe ekstra for at det ikke glemmes? Barnet vårt er så liten at hun/han ikke får med seg dette, men hvis det fortsetter så bør vi vel si noe? Noen som har lignende erfaringer?

Anonymkode: 099be...d31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg hadde invitert noen på besøk og ikke fått tilbakemelding, hadde jeg spurt om de kunne komme. De mener nok ikke noe med det, men prioriterer andre ting.

• Liker 2
Skrevet

Noen er bare ikke interessert selv om det er familie. Vokste opp i slekt der det alltid var noen onkler og tanter som glemte eller ikke dukket opp. Jeg begynte se på det som normalt og at noen mennsker er bare ikke sosiale på den måten, eller er ikke interessert i deg og ditt liv. Du må nesten abre innstille deg på at de er slik og at de ikke er interessert i familie og slekt slik som deg

Anonymkode: dbcd2...e44

Skrevet

Prøv å ikke ta det personlig, eller bli lei deg på barnets vegne. Hvis noen skal ta det opp, bør det være mannen din som snakker med sitt søsken.

Anonymkode: 2bfa6...e4f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg stusser mer over at dere automatisk antar at det er noe negativt som ligger bak manglende svar framfor å tenke at de sannsynligvis bare har glemt å svare. Jeg hadde ringt og spurt hvis jeg ikke fikk svar på invitasjon, er ikke det vanlig framfor å gå rundt og lage egne grunner til hvorfor de ikke svarer? Det kan jo være de har god grunn til å utebli (men gave synes jeg man kan sende likevel).

Og så er det bare slik at noen prioriterer familie ulikt. En av mannens brødre (+ kone og barn) ser vi kun ser når vi er i hans hjemby, de kommer aldri hit. Jeg syntes det var litt sårt og litt merkelig i begynnelsen, men har innsett at vi kan ikke styre hva de har lyst å bruke tiden sin på så vi har etterhvert lagt oss på deres linje. Vi sender bursdags- og julegaver til hverandre og sees en gang i året, og det er det. Sånn er det bare, så kan man heller bruke mer tid og energi på andre. :) 

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...