Gå til innhold

Hvor mange fritidsaktiviteter har 3.-4. klassingen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer.

Vår jente turner to dager i uken, og spiller fotball en dag i uken.
Hun synger også i kor en time en kveld i uken. Dette blir hun ikke "sliten" av.

Hun vil gjerne forsøke alt. Og vil ikke gi seg med noe. Synes det er vanskelig å velge.

Innimellom vil hun leke hjemme, da får hun ta seg fri.

Jeg synes det er vanskelig å regulere. Er det ok å "være opptatt" med aktiviteter du liker 4 kvelder per uke, når du er 8-9 år gammel?

Anonymkode: 44c34...8ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt på 8 år vil helst ikke ha noen, da han er sliten etter skolen og vil slappe av/leke hjemme. Hadde et års pause da han ikke trivdes med fotball og vi har usikre på hva vi skulle melde han på. Men nå har han begynt på svømming på tirsdager og speideren på tirsdager. Noe mer blir ikke aktuelt, både for oss og han. 

Anonymkode: 3b8a9...0db

• Liker 1
Skrevet

Fotball og korps, tredje klasse ☺️

Skrevet

Min 3klassing driver kun med fotball. Annenhver fredag er det disko. Syns det holder. Han skal ha tid til venner, leke og lekser. Føler ikle tiden strekker til. Fotball er trening en gang i uka, og kamp en gang i sesongen. 

Vi har tre barn, jeg jobber turnus, så syns ikke det er så lett å følge opp for mange ting, så hvert barn får holde på med en aktivitet hver. 

Anonymkode: a4336...435

Skrevet

Tredjeklasse. Turn en dag. Skitrening en annen dag. Nå er det barmarkstrening da. Synes to dager holder.

Anonymkode: de32b...09e

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare lurer.

Vår jente turner to dager i uken, og spiller fotball en dag i uken.
Hun synger også i kor en time en kveld i uken. Dette blir hun ikke "sliten" av.

Hun vil gjerne forsøke alt. Og vil ikke gi seg med noe. Synes det er vanskelig å velge.

Innimellom vil hun leke hjemme, da får hun ta seg fri.

Jeg synes det er vanskelig å regulere. Er det ok å "være opptatt" med aktiviteter du liker 4 kvelder per uke, når du er 8-9 år gammel?

Anonymkode: 44c34...8ba

Det er sikkert individuelt. Min er 10 år, har aktivitet en kveld i uka og er fornøyd med det.

Anonymkode: 24abe...b19

• Liker 1
Skrevet

Min 8-åring spiller fotball og håndball. Trening en gang i uken på begge. I høst har det vært overlapp med kamper for begge deler i tillegg, slik at opptil 4 dager har gått til aktiviteter. Da har han selv gitt uttrykk for at det blir slitsomt. Han ønsker tid til å leke med vennene sine også, han er typen som forsvinner ut etter middag og leker ute med venner nesten fram til leggetid, så det er nok aktivitet.

Nå har han akkurat kommet med ønske om å prøve bordtennis. Det er trening rett etter håndballen på samme sted, og lite annet enn trening den ene gangen i uka, så det vurderer vi å si ja til. Vi har ellers hatt en grense på max 2 aktiviteter pr barn, da vi har 3 barn. I alle fall hvis de trenger kjøring til/fra.

Anonymkode: 30dbf...de2

Skrevet

Kun en aktivitet, kunst & håndverk. Men vi drar omtrent hver uke også i bassenget, barnet og meg da som oftest sammen med flere i klassen. 

Anonymkode: 3faec...b51

• Liker 1
Skrevet

Min fjerdeklassing går på fotball og friidrett. 

Anonymkode: ff483...f8c

Skrevet

Det er nok individuelt, også har det litt å si om de går på sfo eller ikke. Det gjør jo stor forskjell i hvor mye fritid de har hjemme.

Min går ikke på SFO og har fritidsaktiviteter 3 dager i uka. Speideren en dag og svømming to dager. Det er stort sett passe, men det hender vi dropper den ene dagen med svømming. Merker han setter pris på de dagene det ikke skjer noe spesielt også.

Anonymkode: 83d28...397

Skrevet

5 dager i uken

fær ikke droppe trening fordi man er sliten, men får lov om hen er syk

Anonymkode: 2ca59...98a

Skrevet

Det er ok så lenge hun ikke blir sliten og har tid til mat og lekser.

Min har i perioder hatt for mye, aktiviteter som korps og fotball er jo mer enn én dag i uka, mens kunst og kor er mindre tidkrevende både for barn og foreldre. Så har vi hatt ting som slalåm og svømming som har vært litt for mye i tillegg til alt annet, men som er avgrensede kurs som har vært nyttige og som slutter etter ti ganger eller så. Korps og fotball er nesten som en livstil å regne for hele familien sammen lignet med det.

Anonymkode: 24a57...856

Skrevet

Jente 10 år spiller fotball 4 ganger i uken.

Gutt 13 år spiller fotball 4 dager i uken.

Syns alle barn burde drive med en fysisk idrett MINIMUM 2 dager i uken. Ungdommer som aldri har drevet med idrett blir litt snåle i mine øyne....

Anonymkode: 8316b...3c0

Skrevet

2 og 4 klassingen min spiller fotball en dag i uken. Tidligere hadde de også allidrett, men sluttet med det nå i høst.

Men 4 klassingen sliter vi med å få avgårde, så vet ikke hvor lenge vi klarer å holde det i gang.

2 aktiviteter er mer enn nok. Vi har tre barn, jeg jobber turnus og opptil 3 kvelder i uka pluss helgevakter, så kan bli mye stress for mannen min om de skal ha mange aktiviteter hver i løpet av uka. Dessuten syns jeg det er kjekt med "frikvelder" der vi kan finne på noe også, som å gå i svømmehallen, på bibiloteket, kino/teater osv

Anonymkode: d8bc2...ada

Skrevet

Karate en dag og piano en annen. Nok for både henne og oss. Hun liker godt å lese, tegne, spille og leke seg hjemme, så hun trenger fritid til det også. 

Anonymkode: d52c6...b56

• Liker 1
Skrevet

Andreklassingen går på speider én gang i uken.

Femteklassingen går på speider én gang i uken (+ hyttetur en helg i måneden), svømming én gang i uken og kodeklubb én gang i uken.

Så lenge det er lystbetont, hun ønsker det selv og det ikke går utover skolearbeid, sosialt samvær eller livskvalitet (at hun blir stresset eller sliten) tenker jeg det er greit. De er barn så det er foreldrene som styrer fritidsaktivitetene, og barn klarer ikke nødvendigvis selv å forstå at de er stresset og burde trappe ned. De trenger uorganisert fritid.

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns alle barn burde drive med en fysisk idrett MINIMUM 2 dager i uken. Ungdommer som aldri har drevet med idrett blir litt snåle i mine øyne....

Folk som mener alle andre burde tenke og gjøre som dem er snåle. 

Anonymkode: 933d1...56a

• Liker 10
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som aldri har lært seg noe om musikk er snåle syns jeg.

Anonymkode: 24a57...856

• Liker 3
Skrevet

Synes noe av det viktige de lærer, ved å være involvert i aktiviteter de selv velger, er at de også forplikter seg til det. Det skaper trøbbel for resten av gruppa/koret/deltakerne om ikke alle deltar og lærer ting sammen. Skal en først være med på noe, bør det ikke være en lettvint vei ut å bare velge å være hjemme når en har mest lyst til det - eller at det er blitt alt for mye organisert aktivitet.

Da ville jeg heller brukt det som et springbrett, for å ta opp at selv om ting er gøy - så er det også viktig å balansere egen fritid, og ikke ta på seg for mye. Det er i grunn i seg selv en viktig lærdom å få med seg.

Anonymkode: 40874...6d5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...