Gå til innhold

Burde det være forbudt å gi barn små dyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Små gnagere, for eksempel? Jeg husker jeg hadde mus, og selv om jeg ikke var direkte "slem", så gjorde jeg ting som kanskje ikke var det beste. Jeg husker at jeg en gang ruller musen min inn i toalettpapir fordi den skulle sove (hodet stakk ut altså). Jeg har hørt så mange fortellinger fra folk om hvordan de lekte med smågnagerne sine, og jeg bare tenker "Jeg kommer ALDRI til å gi mitt barn en mus eller et hamster." 

Hvis barnet er litt eldre, sånn rundt 13-14 år, da tenker jeg at det går greit. Men barn under 10 år burde IKKE få lov til å ha hamster. Det er jo veldig synd i dyrene. 

Anonymkode: c92db...70f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn under 16 år har ikke lov å eie dyr. Mange foreldre burde heller ikke få lov til det, de er ikke modne nok til å ta vare på dyr. 

Noen barn kan læres å omgås med dyr, men spesielt når de er små må det skje under oppsyn. Jeg og mine søsken var ikke snille med katten, jeg trodde alle barn var slik. Men min venninne har flere barn og flere katter som aldri har opplevd noe skummelt med barna, så jeg tror at om du er nøye med å lære barna å være snille med dyrene er det mulig. Og som sagt, ikke la dem være alene sammen mens barna er veldig små.

• Liker 4
Skrevet

Jeg kommer ALDRI til å la barna mine få små dyr nei. De kommer mest sannsynlig til å vokse opp med hund - mine hunder. Jeg selv hadde fugl, kanin osv som barn, og som A70f sier; selv om jeg ikke var direkte slem så lekte jeg og gjorde mye rart med dem. 

Barn bør heller ikke få gå tur alene med hunder. Jeg har sett SÅ mye stygg håndtering av hund ute gjort av barn helt nede i 7-8 års alder (napping i bånd og lugging osv).

Anonymkode: dc4d9...b9c

• Liker 2
Skrevet

NEI, bør ikke være lov. Husker jeg hadde hamster når jeg var sånn 6 år, å jeg kasta hamsteren i lufta fordi den bet meg. ALDRI gi små barn små dyr/gnagere. 

Anonymkode: bee80...bff

Skrevet

Det er faktisk ikke lov eller, man må være 16 for å eie et kjæledyr. Men samtidig sier det jo ingenting om at foreldre kjøper og dermed "eier", men barn håndterer og er med det i hverdagen.

Jeg synes det er kjempeviktig å gå imot og opplyse om dette med barn og små dyr. Gnagere, kaniner osv skal ikke eies av små barn. De blir levende kosedyr som sitter i bur hele dagen utenom kanskje 15-20 min med kos/lek.

• Liker 3
Skrevet

Holder med de andre. Ikke gi små barn dyr. Huff, jeg hadde så lyst på hund, men det hadde vi ikke tid til så jeg fikk katt. Kjøpte sånn lite halsbånd og turbånd og begynte å gå tur med den som om den skulle vært en hund. Den begynte selvfølgelig å ta spranget når jeg nærmet meg etter hvert. 
Barn skjønner ikke når dyr har det vondt eller er ukomfortable. De er ihvertfall ikke flinke til å ta hensyn. 
Gnagere er så forfarsløse at jeg synes det bør bli forbudt å selge. 

• Liker 2
Gjest Promqueen
Skrevet (endret)

Ja!!! Ingen burde ha alene ansvar for et dyr før de kan passe på seg selv først

Endret av Promqueen
Skrevet

Er det noen som er så tette i pappen at de lar små barn ta ansvaret for dyret selv da? Jeg har lyst å gi sjuåringen min hamster til jul, men den skal bo i stua, ansvaret er mitt og den skal kun ut av buret med en voksen til stede. Hun skal få gi den mat og vann og hjelpe til med å holde buret rent, men jeg sjekker jo og hjelper henne.

Anonymkode: cf597...4ee

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som er så tette i pappen at de lar små barn ta ansvaret for dyret selv da? Jeg har lyst å gi sjuåringen min hamster til jul, men den skal bo i stua, ansvaret er mitt og den skal kun ut av buret med en voksen til stede. Hun skal få gi den mat og vann og hjelpe til med å holde buret rent, men jeg sjekker jo og hjelper henne.

Anonymkode: cf597...4ee

Ja, det er det faktisk. Blant annet mine foreldre, som lot meg ha fugler og kaniner på rommet og bare husket å minne meg på ang mat og rense bur. 

Skrevet

Jeg hadde hamstere da  jeg var 9 til 14 og det gikk helt fint. Stelte bur som det skulle, koste med dem, selv om de er veldig aktiv og ikke direkte kosedyr. var nøye med for osv.

Så noen kan ta vare på dyr, uten å skade dem.

Men det er best å vente til de er eldre, så man forstår mer av ansvar og slikt.

• Liker 1
Skrevet

Smårollinger burde nok ikke eie dyr nei. Gjelder ikke bare smådyr men også større dyr.

Har hørt om foreldre som har dratt ut klørne til katt, sånn at den ikke skal forsvare seg når smaungene behandler den.

Foreldre må da kunne bruke skjønn og ikke dra alle barn under en kam. En empatisk 8 åring klarer fint å behandle dyr bra med litt veiledning.

Skrevet

Har en sønn på 9 som har "fått" 2 husdyr. Da har han ansvar for dokasse, mat og vann på morningen. Gjør han ikke det, så tar vi det, men da mister han pc-en resten av dagen. Vi tar kveldsstellet. 

Dyrene er ikke på rommet hans, men på stua.

Vi har brukt mye tid på å lære han opp med dyrene og hvordan man behandler det. I utgangspunktet er det jo vi som har de og har ansvaret, men "gav" han det slik at han føler et ansvar ovenfor de. Et barn kan aldri ha ansvaret for et dyr alene. 

Anonymkode: 7d885...eea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...