Gjest Annypanny Skrevet 22. oktober 2018 #1 Skrevet 22. oktober 2018 Jeg har kjøpt meg en Suunto Spartan Trainer Wrist og lagt inn høyde og vekt. Ifølge klokken forbrenner jeg ca 1000 kalorier ved en times rask gange. Syntes det hørtes veldig mye ut. Jeg har riktignok høy BMI (35) men likevel. Denne klokken tar ikke høyde for hvileforbrenning så vidt jeg vet. Jeg tenkte derfor at for å vite hvor mye jeg bør trekke fra etter trening, så kan jeg ligge i senga i en time og måle kaloriforbruk, og trekke dette fra kaloriene etter trening. Men så kommer det rare: Etter en time liggende stille i sengen påstår klokken at jeg har forbrent 300 kalorier! Det har jeg jo ikke! Er klokken SÅ på trynet? Det skal sies at den timen med rask gange var 2 timer før dette. Kan jeg forbrenne så mye 2 timer etter trening? Eller er klokken ubrukelig?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #2 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg er ingen ekspert, men er det ikke slik at hvileforbrenningen er mye høyere i timene etter trening? Enda mer for deg med høy BMI sikkert. Så 300 kcal på en time er sikkert riktig, med tanke på at du hadde trent et par timer før. Kanskje noen andre som kan mer kan svare? Anonymkode: 63a8c...ebe
Hot mess Skrevet 23. oktober 2018 #3 Skrevet 23. oktober 2018 Det høres ikke i nærheten av korrekt ut, verken utregningen av en times rask gange eller det du målte at du forbrente på å ligge i ro i senga. Jeg ville tatt det opp med Suuntos kundeservice, de er hjelpsomme og svarer kjapt. Det kan godt hende det er noe galt med innstillingene dine (eller noe galt med klokka). Min Sunnto Spartan er ekstremt pålitelig, og har ikke hørt at de med pulsmåling på håndledd har rykte på seg for å være dårlige/unøyaktige, heller tvert imot. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ingen ekspert, men er det ikke slik at hvileforbrenningen er mye høyere i timene etter trening? Enda mer for deg med høy BMI sikkert. Så 300 kcal på en time er sikkert riktig, med tanke på at du hadde trent et par timer før. Kanskje noen andre som kan mer kan svare? Anonymkode: 63a8c...ebe Nah, den hvileforbrenningen i timer etter trening skal du ikke ta så voldsomt hensyn til, og spesielt ikke når "trening" er en times rask gange.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #4 Skrevet 24. oktober 2018 22 timer siden, Hot mess skrev: Det høres ikke i nærheten av korrekt ut, verken utregningen av en times rask gange eller det du målte at du forbrente på å ligge i ro i senga. Jeg ville tatt det opp med Suuntos kundeservice, de er hjelpsomme og svarer kjapt. Det kan godt hende det er noe galt med innstillingene dine (eller noe galt med klokka). Min Sunnto Spartan er ekstremt pålitelig, og har ikke hørt at de med pulsmåling på håndledd har rykte på seg for å være dårlige/unøyaktige, heller tvert imot. Nah, den hvileforbrenningen i timer etter trening skal du ikke ta så voldsomt hensyn til, og spesielt ikke når "trening" er en times rask gange. Men det må tas med i betraktningen at jeg veier 105 kg, så rask gange i oppoverbakke er rikelig for min del akkurat nå. Men selv med så høy vekt mener du det må være feil? Man forbrenner vel mye mer med så høy vekt? Anonymkode: 63a8c...ebe
Hot mess Skrevet 24. oktober 2018 #5 Skrevet 24. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men det må tas med i betraktningen at jeg veier 105 kg, så rask gange i oppoverbakke er rikelig for min del akkurat nå. Men selv med så høy vekt mener du det må være feil? Man forbrenner vel mye mer med så høy vekt? Anonymkode: 63a8c...ebe Nå er ikke jeg noen ekspert på overvekt/forbrenning, og har ikke vært i nærheten av en slik vekt selv, så dette blir synsing (igjen, kontakt Suuntos kundeservice, de er kjempegreie, og defintivt eksperter på i alle fall Suunto-klokker). Men det høres helt vilt mye ut – med mindre du har løpt. I fjellet. Oppver. I snø. At rask gange i oppoverbakke er rikelig mosjon for din del nå, er jo helt rimelig og helt forståelig, og det er jo absolutt ingenting i veien med det som mosjonsform. Det eneste som er "feil" her er nok antall kalorier klokka anslår du har forbrent på det. Hvis klokken i tillegg mener du forbrenner 300 kcal på å ligge i ro, vil jo det gi deg litt av en hvileforbrenning ganget med 24 timer? Noe du kan gjøre for å sjekke dette er kanskje, hvis klokken din har samme oppsett på meg: det skal være et lite ikon formet som en flamme på skjermen der dagens steg vises. Hvis du finner den skjermen (hos meg er denne skjermvisningen rett under urviser-skjermen, hvis jeg blar ned). Der får jeg, ved å trykke på det ikonet (i stedet for det lille som viser fotavtrykk), opp det klokken min beregner er dagens "aktive kalorier" (på min er det tallet basert på steg + treningsøkt i dag), og hva klokken beregner som totalt antall brukte kalorier på en dag. Jeg tror du kan få en ganske god pekepinn på hvor mye på tur den kaloriberegninga på klokka di er ved å se på det tallet. Klokken er nok helt sikkert ikke ubrukelig, men du bør finne ut av dette, og definitivt ikke "spise tilbake" særlig mye av kaloriene klokken anslår at du har forbrent på trening inntil du har funnet ut av dette. 😊
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #7 Skrevet 25. oktober 2018 Den er helt ubrukelig. Hvis du tar det den sier du forbrant i senga og ganger med 24 timer i ett døgn, ville det blitt 7200 kalorier for å være sengeliggende. Du forbrenner heller ikke noe i nærheten av 1000 kcal på en times gåtur. Tror egentlig ikke man hadde forbrent så mye som 1000 om man hadde løpt den timen engang. Skulle i såfall løpt hardt. Anonymkode: 38fbf...7ad
Gjest Annypanny Skrevet 27. oktober 2018 #8 Skrevet 27. oktober 2018 På 25.10.2018 den 23.48, AnonymBruker skrev: Den er helt ubrukelig. Hvis du tar det den sier du forbrant i senga og ganger med 24 timer i ett døgn, ville det blitt 7200 kalorier for å være sengeliggende. Du forbrenner heller ikke noe i nærheten av 1000 kcal på en times gåtur. Tror egentlig ikke man hadde forbrent så mye som 1000 om man hadde løpt den timen engang. Skulle i såfall løpt hardt. Anonymkode: 38fbf...7ad Jo, skjønner at jeg ikke kan gange det med 24 timer, men det var 2 timer siden jeg trente. Er det ikke slik at hvileforbrenningen er høyere så tidlig etter trening? Er alle Suunto klokker så upålitelige da, eller er det noe feil med min? Hva bør forbrenningen være da, når jeg veier 105 kg og går raskt i oppoverbakke med 80-90% av makspuls i en time?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå