Gå til innhold

Diabetes kosthold. Hva er mye karbohydrater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har diabetes type 2 og sliter med for høyt blodsukker. Har notert meg ned i flere dager nå hva jeg spiser til alle måltid. Men er usikker på hvor mange karbohydrater bør jeg holde meg innenfor pr dag. Og også hvor mye sukker er akseptabelt for en med dia 2 som ikke er godt kontrollert. Følger ikke en lavkarbo diett helt enda.

I dag har jeg inntatt ca 82 g karb og 20 g sukker. Karbohydratene og sukker er i hovedsak av knekkebrød havre og fullkorn og et halvt eple. 

Er dette mye? Eller helt innenfor? 

Anonymkode: cf0e1...187

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør du jo ta med fastlegen din.

Anonymkode: 98ce1...022

• Liker 1
Skrevet

Her ville jeg fått råd fra lege og ikke fra KG. Fått henvisning til kostveiledning for diabetikere? Alle sykehus skal tilby dette?

Anonymkode: f36f2...103

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette bør du jo ta med fastlegen din.

Anonymkode: 98ce1...022

Ja, og det skal jeg. Men fram til jeg skal til legen så spør jeg også her for å få litt meninger. Kanskje det er andre inne på KG som har Dia 2 som kan dele sin erfaring med dette. Jeg er nødt å måle blodsukker jevnt og trutt, så jeg følger med. Føler bare at jeg spiser veldig lite, så jeg skulle gjerne visst hva andres erfaring er. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ville jeg fått råd fra lege og ikke fra KG. Fått henvisning til kostveiledning for diabetikere? Alle sykehus skal tilby dette?

Anonymkode: f36f2...103

Stilte kanskje spørsmålet mitt litt dumt. Skal til både lege og senere få kostholdsveiledning. Jeg ville bare ha litt meninger fram til da. Uansett råd, så må jeg jo følge med på hva som påvirker mitt blodsukker så klart. Holder på med kostholdsendring og sitter og noterer ned. 

Skrevet

Jeg har vært på "diabetes kurs" i regi av sykehus. Der får du "spis ofte, flere små måltider for å holde blodsukkeret jevnt". For noe svada. Jeg anbefaler deg å lese boken "the diabetes code" av Dr. Jason Fung . Han finner du på youtube også.  Anbefaler også nettsiden til dietdoctor. Masse nyttig informasjon om riktig diett til  diabetes type 2. 

For å holde diabetesen i sjakk, må du gjøre det de fleste ikke vil høre om. Lavkarbo! 

Anonymkode: cbeb5...278

• Liker 4
Skrevet

Kommer an på ksotholdet ditt. Karbohydrater e rikke nødvendigvis farlige. For eks er ikke brokkoli like farlig som hvitt sukker. 

Man ser for eks at et høykarbo vegansk kosthold som regel gjør at man kan redusere medisinbruk etter noen få uker

Vegetarisk kosthold har dessuten vist seg å virke positivt inn på blodsukker, insulinfølsomhet, blodlipider og oksidative stressmarkører (8–10).

Økt kroppsvekt er en viktig risikofaktor for utvikling av insulinresistens og DM2. En randomisert intervensjonstudie som nylig ble publisert i Journal of the American College of Nutrition (11), viste at vegetarkost ga dobbelt så stort vekttap sammenlignet med en konvensjonell kost for diabetikere, til tross for at de to diettene hadde samme kaloriinnhold.

Vegetarkosten førte ikke bare til et større vekttap, men også en større reduksjon av fettet i og rundt muskulaturen, som er knyttet til økt forekomst av insulinresistens. Forandringene i fettnivå korrelerte med endringer i langtidsblodsukker, fastende blodsukker, og betacelle-insulinfølsomhet hos deltakerne.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/11/18/pasienter-bor-fa-vite-at-vegetarkost-er-gunstig/

Anonymkode: baebe...7cd

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil også anbefale dietdoctor.com, har vært medlem der i 3 år, fått masse nyttig informasjon som har hjulpet meg med kostholdet. 

Anonymkode: aa536...84d

• Liker 4
Skrevet

Lavkarbo, lavkarbo, lavkarbo! Kroppen din klarer ikke å håndtere karbohydrater så bra, så du MÅ redusere mer på karbohydratene. Hvor mye spørs hvor dårlig din kropp klarer å håndtere karbohydrater. Senskadene av dårlig regulert diabetes er blindhet, amputasjon, slag, infarkt, nyreskade +++. Ikke noe å tulle med altså! Du bør redusere så mye du kan. Korn og frukt er ikke noe du bør spise når du har diabetes. Bare tenk på at alle karbohydrater som blir fordøyd blir til blodsukker. Karbohydrater blir kategorisert etter hvor mange sukkermolekyler det inneholder. Monosakkarider (ett), disakkarider (to) og polysakkarider (fra tre til mange, mange tusen). Stivelse er bare en lang, lang kjede med opptil flere tusen sukkermolekyler.

Kroppen klarer helt fint å lage alle de karbohydratene den trenger uten at du tilfører dem. Vi har mange hormoner som kan øke blodsukkeret når det trengs, men kun ett som kan senke det når det trengs. Det forteller oss at vi ikke er laget for å spise et høykarbo-kosthold og at vi har utviklet oss på et lavkarbo-kosthold.

Og ikke vær redd for naturlig fett. Fett er sunt og når man ikke får energi fra sukker så må man få det fra fett. Protein er en viktig byggeblokk, men en dårlig energikilde. Når man spiser veldig lite karbohydrater ligger man ofte på ca 20-25% protein og 70-80% fett.

Anonymkode: 89ff9...045

• Liker 5
Skrevet

Takk for svar! 😊 Jeg trapper ned på karbohydrater, men føler meg ikke helt klar for å gå over til et lavkarbo kost helt. Men jeg må jo gjøre det som er nødvendig for helsen. Jeg er ikke helt inne i alt rundt lavkarbo heller, så jeg må lese meg opp. Det jeg synes er vanskelig nå er alle endringene som skal gjøres i livet mitt. Både med kosthold, og med andre ting som har oppstått som ikke har med dette å gjøre. Det blir mye på en gang. Skal jeg nå kutte ut brødmat, poteter, ris og pasta i tillegg til annet som påvirker virker blodsukker så blir det mye. Det er jo mat jeg er vant med og liker som nå blir tatt fra meg. Ikke bare for en liten periode, men gjerne i langttid fram. Trenger bare å venne meg til endringene litt gradvis. Og jeg har gjort mye endringer. 

Men ting går seg nok til etterhvert. 

Skrevet

Har kostholdsregulert svangerskapsdiabetes, så har på mange måte hatt en utfordring som ligner din. 

Jeg har hatt god støtte og funnet mange gode tips på en Facebook-gruppe for sv.dia. Det finnes helt sikkert noe lignende for dia2! Og om du bor med noen uten dia, de må nesten bare være med på denne reisen sammen med deg! Jeg hylgråt da samboeren bestilte pizza en sen kveld når han kom hjem fra jobb, den tabben gjør han bare en gang;) 

Om du MÅ ha brød/knekkebrød (sånn som meg) anbefales proteinbrød fra rema 1000 eller fiber og frø fra Coop (?) proteinbrødet funker best for meg, det har bare rundt 18g karbo pr. 100g. Ikke bruk sånn oppskjæringsmaskin på butikken. Skjær brødet selv, på den måten kan du skjære tynne skiver og redusere karboen enda mer. Av knekkebrød er brisk (glutenfrihylla) eller mesterbakerens spelt-knekkebrød (rema 1000) nesten uten karbo. Det blir svindyrt i lengden å leve på disse, så anbefaler å bake selv. Ganske lett å få til, Google lavkarboknekkebrød.

Jeg tåler ganske godt frukt som pære, eple og den nye favoritten persimon. Banan, druer, ananas og annen «sukkerfrukt» funker dårlig. Regner me du har fått, eller får måleapparat, sånn at du kan teste selv hva som funker for deg:) 

Ellers er det å holde seg ganske greit unna alt av hvetebakst, hvit ris, hvit pasta, kornprodukter og generelt ting med karbohydrater. Eldorado har sukkerfri gelé, godt med en venn i nøden. Bacongull laget av ekte svinesvor funker som chips-erstatter. Ha med egen snacks på fest, da er risikoen for å gå på en smell mye mindre. Ellers mange gode oppskrifter på nett på lavkarbo-snacks som kan erstatte det verste søtsuget. Men det er faktisk sånn at behovet for sukker blir mindre når man spiser mindre av det. Nå synes jeg en rute 70% sjokolade er kjempesøt! 

Jeg tenker mer på hvor mange kh jeg kan ha pr. Måltid enn pr. dag. Sånn at man unngår høye topper og bunner i blodsukker om man kjører på med høykarbo til frokost og lavkarbo til lunch f.eks. Prøver å fordele så godt jeg kan. 

Min erfaring er at den aller største omveltningen er i hodet, ikke maten! Lykke til, dette klarer du! 

• Liker 2
Skrevet

Takker for gode tips! Ligger nok i hodet dette, det er helt sikkert! Har en samboer som også må lære mer om Dia2, men han er veldig støttende og har ikke noe i mot at han også endrer litt på kosten sin. Så han vil ta hensyn. 😊

Skrevet
På ‎22‎.‎10‎.‎2018 den 22.08, AnonymBruker skrev:

Jeg har diabetes type 2 og sliter med for høyt blodsukker. Har notert meg ned i flere dager nå hva jeg spiser til alle måltid. Men er usikker på hvor mange karbohydrater bør jeg holde meg innenfor pr dag. Og også hvor mye sukker er akseptabelt for en med dia 2 som ikke er godt kontrollert. Følger ikke en lavkarbo diett helt enda.

I dag har jeg inntatt ca 82 g karb og 20 g sukker. Karbohydratene og sukker er i hovedsak av knekkebrød havre og fullkorn og et halvt eple. 

Er dette mye? Eller helt innenfor? 

Du finner mye informasjon på https://www.diabetes.no/om-diabetes/behandling/

Hovedsaken er å holde blodsukkeret nede og finne måter du kan få til for å sikre dette, enten med kosthold, trening eller medisinering.

Det finnes ingen konkret fasit for vi er forskjellige. Hvor mye blodsukkeret ditt stiger av en viss mengde karbohydrater kan du finne ut av ved å måle ofte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...