AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #1 Skrevet 22. oktober 2018 Altså, siden bv er et veldig upopulært tema her på forumet, så må jeg bare beklage at jeg bringer det frem her, men jeg ønsker tips/råd/innspill til hvordan vi skal forholde oss til naboen. Jeg ønsker ikke å diskutere bv og deres arbeid. Når det er sagt, så har det seg slik at vi har tenkt å bygge på huset vårt og generelt pusse opp. Vi har også kjøpt en ganske ny bil. Vi er venner med alle naboer her vi bor, bortsett fra en familie som holder seg stort sett for seg selv. Vi prater ikke sammen, men viser normal høflighet når vi treffer på dem. Det er en ganske fattig familie som har hatt mye med bv å gjøre tidligere, uten at jeg vet noe mer. Tidligere i høst havnet vi på samme arrangement, hvor hun da har fortalt at hun mistenker at noen av naboene har meldt henne inn bare for å være slem. Videre har hun sagt ting om naboene som jeg rett og slett ikke kjenner igjen. Jeg hadde ikke samme oppfatning av naboene våres, og det har jeg sagt til henne rett ut også. Faktisk, synes jeg at de er kjempegreie mennsker som vi er blitt veldig glad i, og dermed har vi ikke tenkt å kutte dem ut. Hun mente at jeg kunne ikke stole på dem og at jeg kom kanksje til å oppleve det som hun gjorde, nemlig bekymringsmelding fra bv. Vel, jeg sitter her og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til alt dette, nå midt i oppussingen, småbarn og mye jobb. Jeg orker ikke ha dårlig stemning, så jeg prøver å omgås alle naboer slik som jeg pleide, men jeg merker at hun damen som jeg snakker om her trekker seg mer og mer tilbake, såvidt hun prater til meg. Det jeg tenker er at hun er muligens litt skuffet fordi jeg «ikke hørte på hennes råd» om å ikke omgås med naboene mine. Vi er som sagt gode venner og treffes ofte, går på besøk til hverandre og ungene våres leker masse i lag. Så jeg er rett og slett usikker nå. Mistenker at hun er en smule misunnelig på oss også, fordi vi har god råd, «nytt» hus og ny bil, god kontakt med alle naboer og gode jobber, mens hun har ingenting, og det er selvfølgelig litt trist at det skal være sånn, men jeg har ikke dårlig samvittighet, jeg bestemmer selv hvem jeg vil omgås og stole på og hvem jeg vil holde meg langt unna. Beklager at jeg er muligens veldig frekk nå, men jeg redd for at hennes misunnelse går over i hat, og hun vil dermed sende en falsk melding på oss til bv. Hvorfor bv? Jo, fordi hun har tross alt advart meg mot de andre naboene, da kan det jo se ut som det var noen andre som meldte oss inn og ikke henne. Samtidig så får hun tatt «hevn». Uff, beklager igjen. Dette ble vel litt i det lengste laget, men jeg måtte få med meg alt jeg ville få frem her 😅 Anonymkode: f416a...3de
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #2 Skrevet 22. oktober 2018 Om hun gjør det og dere har deres på det tørre så er det jo ikke noe å frykte. Anonymkode: 7b571...9fd 9
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #3 Skrevet 22. oktober 2018 Har du ikke spurt om dette før? Har lest nøyaktig samme historie her tidligere. Uansett, hvem som helst kan jo sende en bekymringsmelding, tviler på at naboen din kommer til å gjøre det, og det spiller vel uansett ingen rolle hvis dere ikke gjør noe galt? Vil også tro det er andre naboer som er mer utsatt enn dere, siden det tydeligvis er en av dem hun allerede mistenker og ikke deg. Anonymkode: ad9e5...7ea 3
Rullestolbruker Skrevet 22. oktober 2018 #4 Skrevet 22. oktober 2018 Alle kan jo i utgangspunktet anmelde andre til BV. Men slike ting vil jo vel bli utredet og da kanskje slå tilbake på dem?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #5 Skrevet 22. oktober 2018 Hvem som helst kan melde hvem som helst til BV for alt mulig rart, heldigvis. Terskelen skal være veldig lav, av naturlige årsaker og av hensyn til barna MEN BV ser jo veldig fort om det er ''falske anklager'' eller om det faktisk kan ligge noe i det. Videre vil Barnevernet ta kontakt med dere, og eventuelt arrangere et møte eller et hjemmebesøk. Her vil de også raskt se om det er grunn til bekymring eller ikke. Det er ikke verre enn at Barnevernet ''henlegger'' saken dersom de ikke finner noe grunn til bekymring. Generelt er det ingen som trenger å gå rundt å være redd Barnevernet. Får de inn en sak, sjekker de den ut - og er alt vel i familien så lukker de saken. Null stress Anonymkode: eca2d...3b4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #6 Skrevet 22. oktober 2018 Det er mulig denne naboen rett og slett er vanskelig, og gjør alt for å stikke kjepper i hjulene til folk, helt utav det blå. Noen mennesker er slik dessverre. Hun kan teknisk sett melde dere inn, men hvis dere har alt på stell, er det ingenting å frykte. Samtidig kan man ikke utelukke at det er en årsak til at vedkommende operer slik tenker jeg. Kan være at hun også har blitt behandlet dårlig. Anonymkode: 4f783...b04 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #7 Skrevet 22. oktober 2018 Glemte også å nevnte dette: Da vi flyttet i dette nabolaget for en ett par år siden, så valgte vi å ha barnet hennes hos oss en gang i blant for å avlaste henne, hun var alenemor på den tiden. Anonymkode: f416a...3de
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #8 Skrevet 22. oktober 2018 Vi er overhode ikke redd barnevernet og har ingenting å skjule, men det er litt dumt å ha det slik, voksne folk må jo klare å oppføre seg bedre enn som så. Men vi skal ikke ta sorgen på forskudd! For all del, det er ikke sikkert hun vil melde oss inn, dette er bare en tanke jeg fikk. Er litt synd i henne også synes jeg. Anonymkode: f416a...3de
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #9 Skrevet 22. oktober 2018 Hvem som helst kan melde til bv, men om saken går til undersøkelse tar det ikke så veldig lang tid før bv ser at det er falsk melding om det er det. Anonymkode: 888d5...1ad
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #10 Skrevet 22. oktober 2018 En venninne ble meldt til barnevernet av skolen til barna. Dette etter at venninnen min var kritisk til måten skolen håndterte konflikter mellom barna og prøvde å komme med en løsning. Hun ble altså meldt til barnevernet og de fikk jevnlig besøk av barnevernet hvor det endte med at barnevernet klaget skolen til kommunen for falsk anmeldelse. Det endte faktisk med at rektoren sa opp «frivillig». Anonymkode: b5832...6e2 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #11 Skrevet 22. oktober 2018 Eneste jeg er litt skeptisk til er at hun velger å oppgi alvorlige anklager mot oss hvor barna blir hentet på dagen. Og selv om vi får dem tilbake etter en stund så er skaden allerede skjedd. Tenk å atskille barn fra sine foreldre pga en gal og sjalu nabo. Det hadde ikke vært så gøy. Og jeg tenker spesielt på barna. Hvordan de hadde taklet det osv. Det kan bli ganske alvorlig situasjon for dem. De er jo for liten til å forstå at de må bare flytte for en liten periode mens bv undersøker saken og at de skal snart få flytte hjem igjen når saken er ferdig. DET som gjør at jeg tenker mye på det om dagene. Ikke at de vil komme på besøk her for underøske mens barna er hjemme. Anonymkode: f416a...3de
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #12 Skrevet 22. oktober 2018 Men håper at hun er ikke så gal at hun vil gjøre noe slikt, har tross alt vært der for henne når hun trengte det mest! Men har lest litt på akuttvedtak. Skumle greier. Og melder slipper ikke unna heller dersom det senere viser seg at meldingen er falsk. Anonymkode: f416a...3de
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #13 Skrevet 22. oktober 2018 Ingen henter barn utifra en melding, uten å sjekke noe som helst først. Slapp helt av. Anonymkode: c39fe...ccc 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #14 Skrevet 22. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen henter barn utifra en melding, uten å sjekke noe som helst først. Slapp helt av. Anonymkode: c39fe...ccc Jo det kan de. Har opplevd det selv. Anonymkode: d0d0a...196
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #15 Skrevet 22. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen henter barn utifra en melding, uten å sjekke noe som helst først. Slapp helt av. Anonymkode: c39fe...ccc Jo, leste nettop om noe som heter akuttvedtak dersom innholdet i meldingen er alvorlig nok. Anonymkode: f416a...3de 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #16 Skrevet 22. oktober 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det kan de. Har opplevd det selv. Anonymkode: d0d0a...196 Uff. Har det virkelig skjedd deg? Hvor lenge var barna vekke da? Har de fått traumer pga dette? Og det var falsk melding? At noen kan være så ond! Anonymkode: f416a...3de
UhmmHæ? Skrevet 22. oktober 2018 #17 Skrevet 22. oktober 2018 Jepp, naboer kan faktisk bruke bv til å ta hevn på hverandre. En sur lærer, barnehagetante. Eller en forsmådd partner, osv. Triste greier.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #18 Skrevet 22. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Uff. Har det virkelig skjedd deg? Hvor lenge var barna vekke da? Har de fått traumer pga dette? Og det var falsk melding? At noen kan være så ond! Anonymkode: f416a...3de Ja opplevde dessverre en falsk bekymringsmelding som resulterte i et akuttvedtak. Mistet barna i 30 dager, før vedtaket ble opphevet og saken henlagt. Men skaden er alt skjedd. Har nå to småå barn som er livredde for at jeg skal forlate dem igjen 😞Dette skjer i Norge i 2018, og jeg er dessverre ikke alene. Anonymkode: d0d0a...196
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #19 Skrevet 22. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, leste nettop om noe som heter akuttvedtak dersom innholdet i meldingen er alvorlig nok. Anonymkode: f416a...3de Jeg ringte bv på mamma og pappa som 14 åring og de hentet meg og min bror. Idag er jeg veldig glad min søster ikke var født da for da ville hun blitt skilt fra mamma som liten baby og det er jo ikke bra. Tok faktisk åtte uker før vi fikk komme hjem igjen. Anonymkode: 1180b...f31
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #20 Skrevet 22. oktober 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen henter barn utifra en melding, uten å sjekke noe som helst først. Slapp helt av. Anonymkode: c39fe...ccc Jo, selvfølgelig gjør de det når innholdet i meldingen er så alvorlig at man ikke har tid til å vente på å sjekke opplysningene. Det sier vel egentlig seg selv. Anonymkode: cae33...0ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå