Gå til innhold

Venner som driver med musikk og annen kunst, støtter du dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flere venner og bekjente som driver med musikk og kunst(maling, grafikk etc) uten å lykkes/slå gjennom. En kompis synger i et band som turnerer mye men de får det liksom aldri til. Det er kjipt å se han stresse sånn over økonomi og at han muligens ikke når drømmene sine. Tror bandet lager bra musikk i sin sjanger, men kanskje ikke så store muligheter for rockeband nå til dags?

Så har jeg en vennine som bor i USA for å slå gjennom som sanger. Personlig kan jeg aldri se for meg det skje, hun har en nasal stemme og skriver umodne tekster a la "i feel bad, im so sad, make me glad". Men jeg gir da lykkeønskninger og tommel opp. Det er vel ikke min plass å si at jeg ikke liker det hu gjør? Akkurat nå overlever hun på forskjellige sugar daddies og det høres virkelig skummelt ut. Har tryglet henne om å finne seg jobb i stedet men jeg tror hun romantiserer situasjonen sin veldig...

Enda en vanskelig ting med kunstnervenner er når de " trenger" at venner kjøper ting av dem. Jeg hører aldri på CD lenger men jeg har 5 liggende i en skuff og støve av bekjente middelmådige musikere. 

Hvordan forholder du deg til dine kunstnervenner? Er du ærlig når du har muligheten til å ytre negative tanker? Selv kjenner jeg på det at deres kunst er så nært og personlig for dem, så jeg skrur alltid på et smil og masse godsnakk...

Anonymkode: 24065...94f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen kunstnervenner. Hadde jeg hatt det ville jeg ikke støttet dem økonomisk med mindre jeg faktisk likte produktet.

Skrevet
Akkurat nå, The Kitten skrev:

Jeg har ingen kunstnervenner. Hadde jeg hatt det ville jeg ikke støttet dem økonomisk med mindre jeg faktisk likte produktet.

Gjerrigknark!!!!!!!!!!!

Anonymkode: 24d1d...c58

• Liker 7
Skrevet

Jeg pleier å være positiv og slik som du, men hadde jeg blitt presset til å kjøpe cder hadde jeg takket nei. Har fått cd gratis, da har jeg tatt imot, men som du sier jeg hører ikke på cd.

Anonymkode: f50e7...296

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjerrigknark!!!!!!!!!!!

Du trenger ikke rope :sjenert:

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gjerrigknark!!!!!!!!!!!

Er du en kunstner som «lever» av vennene dine?

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, The Kitten skrev:

Du trenger ikke rope :sjenert:

Neida, bare tullet. :) 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du en kunstner som «lever» av vennene dine?

Kanskje du er det?

Skrevet

Jeg "støtter" ikke-finansielt, men med tiden min. Går på utstillinger, lytter til musikk, ser på ting de legger ut. Kjøpe gjør jeg ikke med mindre jeg liker tingene. Det kan man heller ikke forvente. Og jeg tror det er å gjøre dem en bjørnetjeneste.

VI har alle hatt harde tider som student eller i starten av karrieren, og da måtte man bare få det til å fungere. Det er ikke slik at man kan lene seg på sine venner kun fordi man har valgt et kreativt felt. Hvis det ikke er innafor for en jusstudent å jevnlig låne cash av venner, så er det ikke innafor for en kunstner å påtvinge skulpturer på venner som har andre ting de vil bruke pengene på.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har faktisk kjøpt plater fra tidligere bekjente. Men hvis jeg ikke mottar ting, som er kjøpt... Så tenker jeg at det er fordi vedkommende hater meg, så gir jeg faen og er alt annet en høflig hvis jeg skulle møtt på vedkommende på en gig, for eksempel. 

Anonymkode: 2c0cd...f48

Skrevet

Jeg støtter de jeg virkelig har troen på, og er litt mindre oppmuntrende til de jeg skjønner aldri kommer til å gjøre det stort uansett. Altså, de er venner, så jeg støtter dem i å drive med det de brenner for, men jeg sier ganske tydelig til noen at det nok er veeeldig lurt å ha en annen jobb/utdanning i bakhånd.

Jeg kjøper ikke produkter jeg ikke liker samme hvem det er av. Men har jeg f.eks kjøpt (eller fått) plata til en venn jeg virkelig har tro på, sørger jeg for å spille den hver gang jeg har besøk. 

Anonymkode: 47908...f03

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så har jeg en vennine som bor i USA for å slå gjennom som sanger. Personlig kan jeg aldri se for meg det skje, hun har en nasal stemme og skriver umodne tekster a la "i feel bad, im so sad, make me glad". Men jeg gir da lykkeønskninger og tommel opp. Det er vel ikke min plass å si at jeg ikke liker det hu gjør? Akkurat nå overlever hun på forskjellige sugar daddies og det høres virkelig skummelt ut. Har tryglet henne om å finne seg jobb i stedet men jeg tror hun romantiserer situasjonen sin veldig...

Smart venninna di er. Man trenger ikke talent for å slå gjennom som sanger. Bare good looks, nettverk og gullhår i rumpa ;)

Skrevet

Jeg har begrenset av både tid og penger. Fritida bruker jeg på god musikk, gode serier og gode bøker, ikke dårlig rock med elendig lyd, innholdsløse kortfilmer eller kioskromanaktige novellesamlinger. Så nei, kunstnervennene mine tjener ikke mye på å være venn med meg. Hadde kanskje stilt seg annerledes om jeg så et talent i dem, men det gjør jeg ikke.

Anonymkode: 3092b...28b

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk kjøpt plater fra tidligere bekjente. Men hvis jeg ikke mottar ting, som er kjøpt... Så tenker jeg at det er fordi vedkommende hater meg, så gir jeg faen og er alt annet en høflig hvis jeg skulle møtt på vedkommende på en gig, for eksempel. 

😮 Ingen hater noen uten grunn. 

Anonymkode: de52c...5db

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg støtter de jeg virkelig har troen på, og er litt mindre oppmuntrende til de jeg skjønner aldri kommer til å gjøre det stort uansett. Altså, de er venner, så jeg støtter dem i å drive med det de brenner for, men jeg sier ganske tydelig til noen at det nok er veeeldig lurt å ha en annen jobb/utdanning i bakhånd.

Jeg kjøper ikke produkter jeg ikke liker samme hvem det er av. Men har jeg f.eks kjøpt (eller fått) plata til en venn jeg virkelig har tro på, sørger jeg for å spille den hver gang jeg har besøk. 

Anonymkode: 47908...f03

TS her:

Det tenker jeg og, å støtte uansett. Men når det gjelder hu venninna mi så blir jeg redd da. Men jeg tror hun hadde reist uansett om jeg hadde sagt noe. Hun har vært der i 2 år og ingenting skjer, bare kleine coverlåter på instagram med snapfilter... 

Skrevet

Jeg har et par venner som maler. Hun ene får solgt litt hist og her og pusher ikke bekjente med bildene sine. Her hadde jeg kunne kjøpt om det ble laget noe i min stil. Hun andre maler bilder på nivå med barneskolen. Hun maser over alt på sosiale medier om at folk må kjøpe bildene hennes og hadde nylig en lang rant om at det var så dårlig gjort å like bildene hennes på Facebook, men å ikke kjøpe dem. Kjøper ikke av henne,men liker heller ikke bildene. 

Oppsummert: Hadde kjøpt om jeg likte det, kjøper ikke når jeg ikke liker men kan heller gi noen støttende ord. 

Anonymkode: 18a06...f79

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

😮 Ingen hater noen uten grunn. 

Anonymkode: de52c...5db

Hah! Folk elsker å hate! Usikre personer, hater de som de er misunnelig og sjalu på. Mindre pene kvinner hater vakre og pene jenter. Menn hater kvinner som ikke vil ligge med de osv. Folk hater faen meg uten grunn!!! 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig kan jeg aldri se for meg det skje, hun har en nasal stemme og skriver umodne tekster a la "i feel bad, im so sad, make me glad".

Den neste Amy Diamond? 

Nå kan man støtte folk ved å stille på konserter og spre det glade budskap via nett. Man er avhengig av nettverk for å slå gjennom. Jeg har heldigvis aldri følt direkte press fra folk jeg kjenner som ikke eier talent da.. 

Skrevet

De jeg kjenner som "driver med noe kreativt" tar det på alvor og jobber hardt for å gjøre sitt arbeid kjent og verdsatt blant folk. De går mye lenger enn det å poste bilder på Instagram eller Facebook eller hvor det måtte være, eller å legge ut miksen på Youtube og håpe på berømmelse.

De er ute i den virkelige verden og jobber r.... av seg for å ha en mulighet til å gjøre det kreative arbeidet de liker, og i tillegg har de "straite" jobber for å ha noe å leve av i hverdagen. Så vidt jeg kan se er de fornøyd med å i det hele tatt ha et marked for sin virksomhet, det blir en jobb nr. 2/krevende hobby, og gir litt ekstrainntekt. Jeg støtter dem gjerne, jeg.

Men altfor mange wannabes drømmer om status og berømmelse, uten å innse hvor mye hardt arbeid som ligger bak suksessen til de ytterst få som blir berømte. Hardt arbeid - og ikke minst flaks av typen lottomillionær.

Anonymkode: fdd74...fb1

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg liker musikken ja, hvis ikke nei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...