Gå til innhold

Hva betyr "odelssøksmål trekkes"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med salg av en gård som har vært i slekten i generasjoner, ville søskenet som kjøpte gården, at vi andre skulle sende inn såkalt "odelssøksmål trekkes", slik at ingen kunne andre i slekten kunne komme og kjøpe gården fra hen de første seks måneder.

Men, om hen etterhvert vil selge gården ut av slekten, da har vel vi andre søsken rett til å kjøpe gården på odel?

Anonymkode: 63fee...966

Videoannonse
Annonse
Skrevet

H*n ønsker nok en høy pris og derfor at alle skal ha frafalt odel, tenker jeg.

Anonymkode: 9b514...5be

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

H*n ønsker nok en høy pris og derfor at alle skal ha frafalt odel, tenker jeg.

Men "odelssøksmål trekkes" spesifikt i forbindelse med et salg, utgjør vel ikke en totalt fraskrivelse av odelsrett ved eventuelt senere salg på det frie marked? I så fall er vi blitt lurt og salget foregikk på falske premisser.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men "odelssøksmål trekkes" spesifikt i forbindelse med et salg, utgjør vel ikke en totalt fraskrivelse av odelsrett ved eventuelt senere salg på det frie marked? I så fall er vi blitt lurt og salget foregikk på falske premisser.

Dere har dessverre blitt lurt her, ja.

Anonymkode: e96d9...830

• Liker 5
Skrevet

Men du skriver jo ikke under noe uten å vite hva det er! 

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, LilleVanilje skrev:

Og der skrev du det jeg ikke rakk å ta med. TS, las dere ikke før dere signerte, evt sjekket opp med advokat på det dere ikke forsto?...

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, LilleVanilje skrev:

Dette foregikk mens jeg var student og 19 år, og fikk forklart av søsken at dette kun var en formalitet for å hindre andre i slekten å kjøpe gården i løpet av seks måneder....

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må løse ut en gård på odel innen seks måneder etter salget.

Skrevet

Dere har dessverre blitt lurt her, ja.

Du er sikker på hva "odelssøksmål trekkes" betyr? Altså om det er en totalt fraskrivelse av odel eller en fraskrivelse kun i forhold til søsken med dårligere odel?

Skrevet

Man må løse ut en gård på odel innen seks måneder etter salget.

Ja, men det er vel noe om at en slektsgård selges til en utenforstående, kan de med odel kjøpe den tilbake innen seks måneder fra salgsdato.... lurer på om jeg har den muligheten om mitt søsken en dag velger å selge ut av slekten...

Skrevet

Du er sikker på hva "odelssøksmål trekkes" betyr? Altså om det er en totalt fraskrivelse av odel eller en fraskrivelse kun i forhold til søsken med dårligere odel?

http://www.arvehjelpen.no/index.php/component/content/article?id=49

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk du ikke svar i den andre tråden. Odel er komplisert, hvis man var ung eller under verge når man skrev under. Men var du nitten er du myndig. 

Endret av Atea
  • Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men det er vel noe om at en slektsgård selges til en utenforstående, kan de med odel kjøpe den tilbake innen seks måneder fra salgsdato.... lurer på om jeg har den muligheten om mitt søsken en dag velger å selge ut av slekten...

Du må finlese det du skrev under på. Du kan ha fraskrevet deg retten helt, eller du kan ha gjort det bare i forhold til det ene salget. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, har en niese som var født før jeg og hennes mor sendte inn "odelssøksmål tekkes", betyr det at vi eventuelt kan kjøpe tilbake gården på odel i hennes navn om det blir aktuelt at gården selges ut av slekten?

Skrevet

Det spørs jo helt hva som står i dokumentet dere har fylt ut. Det finnes flere måter å gjøre dette på. Dere kan ha fraskrevet dere odelsretten kun for søskenet og dennes etterkommere, slik at odelsretten igjen blir gjeldende hvis gården skal selges til noen andre (noen som ikke har odelsrett, eller rett og slett på det åpne markedet). Dere kan også ha frasagt dere odel på nevnte eiendom for alltid, dvs. uansett hvem gården senere selges til. Les igjennom det du har skrevet under på, hvis du fortsatt er usikker, snakk med noen som kan tolke det for deg. Bondelaget har folk med peiling på dette, eller du kan kontakte en advokat.

lykke til!

Anonymkode: 0117b...2cf

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hm, har en niese som var født før jeg og hennes mor sendte inn "odelssøksmål tekkes", betyr det at vi eventuelt kan kjøpe tilbake gården på odel i hennes navn om det blir aktuelt at gården selges ut av slekten?

Nei, det tror jeg ikke, men et interessant spørsmål. Vet ikke med salg, les avtalen. 

Skrevet
4 minutter siden, Atea skrev:

Nei, det tror jeg ikke, men et interessant spørsmål. Vet ikke med salg, les avtalen. 

Står ingenting utover at "odelssøksmål trekkes," og selvsagt signaturer og dato.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står ingenting utover at "odelssøksmål trekkes," og selvsagt signaturer og dato.

Da dekker det neppe mer enn det aktuelle salget, skal være spesifisert dersom det skal gjelde noe mer og være gyldig. Litt usikker på om det faktisk er gyldig i det hele tatt, så lenge ingenting annet er skrevet, men det har vel uansett gått mer enn 6 måneder siden den gang? Hvis din bror har tenkt til å selge, tviler jeg sterkt på at du ikke kan komme med odelssøksmål på grunnlag av denne kontrakten du beskriver, hvis noen hevder noe annet ville jeg tatt kontakt med advokat. Odelsretten er fortsatt sterk i Norge, så der ville du nok hatt en god sak!

Skrevet

Da dekker det neppe mer enn det aktuelle salget, skal være spesifisert dersom det skal gjelde noe mer og være gyldig. Litt usikker på om det faktisk er gyldig i det hele tatt, så lenge ingenting annet er skrevet, men det har vel uansett gått mer enn 6 måneder siden den gang? Hvis din bror har tenkt til å selge, tviler jeg sterkt på at du ikke kan komme med odelssøksmål på grunnlag av denne kontrakten du beskriver, hvis noen hevder noe annet ville jeg tatt kontakt med advokat. Odelsretten er fortsatt sterk i Norge, så der ville du nok hatt en god sak!

Prøv forresten å få tak i de to ulike skjemaene her;

https://www.bondelaget.no/jusilandbruket/fraskrivelse-av-odelsrett-eller-losningsrett-article96019-8391.html 

og sammenlikn det med hva du har underskrevet. Tviler som sagt på at det er godt nok, men da har du i hvert fall fått se hvordan det burde sett ut. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må finlese det du skrev under på. Du kan ha fraskrevet deg retten helt, eller du kan ha gjort det bare i forhold til det ene salget. 

Søkte opp og fant avtalen med ordlyden som er/var slik:

"X og Y fraskriver seg sin odelsløsningsrett til eiendommen i forhold til Z." Og dette fra tingretten:

"Mellom X og Z er det i sak …………………………….for NN tingrett inngått slik avtale

1. Odelssøksmålet trekkes."

Betyr ikke dette da at vi kun har fraskrevet oss odel til fordel for dette søskenet, og at det ved salg ut av slekten/frie marked, betyr at vi kan kjøpe tilbake gården på odel innen 6 måneder eller 1 år?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...