Gå til innhold

Strikke votter- glemt hull til tommel 🤪


MHC

Anbefalte innlegg

God kveld.

Har strikket mange vottepar, senest en haug med sælbovotter. Vanligvis strikker jeg inn en tråd i kontrastfarge der tommelen kommer, og henter opp maskene etterpå og drar ut kontrasttråden.

Så har jeg klart å strikke hele votten ferdig uten å strikke inn tråd til tommelhull.... Orker ikke rekke opp 3/4 vott, så spørsmål- er litt blank i hodet i kveld.

Kan jeg fiske opp maskene på vanlig måte over og under det som skal bli hull, sy «hjørnene» med sytråd for å sikre? 

Vil dette rakne opp???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det heter selbuvotter.

Du kan tre maskene inn på to hjelpepinner og så klipper du mellom dem, så tar du maskene inn på pinnene og strikker tommel

Anonymkode: 7772a...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det heter selbuvotter.

Du kan tre maskene inn på to hjelpepinner og så klipper du mellom dem, så tar du maskene inn på pinnene og strikker tommel

Anonymkode: 7772a...d73

Dette vil jo rakne? 

Anonymkode: 596f8...bd3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette vil jo rakne? 

Anonymkode: 596f8...bd3

Det vil det... 

Anonymkode: f47fc...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har strikket selbuvotter skal det jo økes til tommelen fra vrangborden. Dette løser du ikke ved klipping og sying. Det er bare å rekke opp å strikke votten på nytt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Du må faktisk bare rekke opp og strikke på nytt igjen. Og det vil sansynligvis være mindre jobb enn hvis du skal begynne å knote det til på andre måter (som neppe kommer til å bli vellykket), det tar ikke så lang tid å strikke en selbuvott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det vil ikke rakne, om du gjør det nøye og planlegger litt før du kutter tråden.

Det viktige - kutt tråden midt på der du vil tommelen. Sånn at du rekker opp halvparten av maskene mot høyre, halvparten mot venstre. Grunnen? Da får du to trådender, som du siden kan sy fast. Er de for korte, kan du forlenge dem med å enten tove på en trådstump, eller "sy inn"  en annen garntråd i enden.

Bruk gjerne også maskemarkører i masken der du kutter og i sidene, om du er redd for at maskene skal skli ut. Med garn som ikke er så glatt er det stort sett ikke noe problem. 

Dette går helt fint, og lar seg fikse - gjort det mange ganger... 😛 #vimsebøtte
https://ohdessa.com/2011/02/04/afterthought-afterthought-thumb-a-tutorial/

Anonymkode: 8ab2b...ac2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Nei, det vil ikke rakne, om du gjør det nøye og planlegger litt før du kutter tråden.

Det viktige - kutt tråden midt på der du vil tommelen. Sånn at du rekker opp halvparten av maskene mot høyre, halvparten mot venstre. Grunnen? Da får du to trådender, som du siden kan sy fast. Er de for korte, kan du forlenge dem med å enten tove på en trådstump, eller "sy inn"  en annen garntråd i enden.

Bruk gjerne også maskemarkører i masken der du kutter og i sidene, om du er redd for at maskene skal skli ut. Med garn som ikke er så glatt er det stort sett ikke noe problem. 

Dette går helt fint, og lar seg fikse - gjort det mange ganger... 😛 #vimsebøtte
https://ohdessa.com/2011/02/04/afterthought-afterthought-thumb-a-tutorial/

Anonymkode: 8ab2b...ac2


Ah, fikk ikke med meg at det var snakk om selbuvotter. Beklager, da må du nok rekke opp - pga tommelkilen. Den lar seg jo ikke flytte på annet vis.

Jeg har strikka mest enkle basic votter uten kile eller tovavotter - da lar det seg fint gjøre å strikke på tommel. 

Anonymkode: 8ab2b...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men votten ts strikker skal vel ikke ha tommelkile, når hun sier hun pleier å strikke inn kontrasttråd og plukke opp masker derfra? I så fall bør det jo funke slik en over skriver. Vet noen strikker hæl i sokker etterpå, er vel det som heter afterthought heel, eller noe sånt? 

Jeg rekker gjerne opp hvis jeg mener noe ikke blir fint, men hvis ting kan gjøres på en lur måte, hadde jeg forsøkt det først. Ikke rekke opp bare for å rekke opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Prøver med å kutte tråden osv. Skal bruke vottene selv, så ikke så nøye. Uansett får jeg testet om det går bra!

Har fått med meg nå at det heter Selbuvotter! 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette vil jo rakne? 

Anonymkode: 596f8...bd3

Ikke når du har maskene på hjelpepinner. Har gjort det selv.

Anonymkode: 7772a...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Vera Vinge skrev:
 

Men votten ts strikker skal vel ikke ha tommelkile, når hun sier hun pleier å strikke inn kontrasttråd og plukke opp masker derfra? I så fall bør det jo funke slik en over skriver. Vet noen strikker hæl i sokker etterpå, er vel det som heter afterthought heel, eller noe sånt? 

Jeg rekker gjerne opp hvis jeg mener noe ikke blir fint, men hvis ting kan gjøres på en lur måte, hadde jeg forsøkt det først. Ikke rekke opp bare for å rekke opp. 

Du strikker da inn kontrasttråd når du strikker tommelkile. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for hjelp her inne. Har klippet tråden, brukt hjelpepinne osv, og det gikk helt fint. Veldig bra link som ble delt her inne! Kan ikke se hvilken vott jeg glemte tommelhullet til 😄.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, MHC skrev:
 

Takk for hjelp her inne. Har klippet tråden, brukt hjelpepinne osv, og det gikk helt fint. Veldig bra link som ble delt her inne! Kan ikke se hvilken vott jeg glemte tommelhullet til 😄.

Så bra! :)

Anonymkode: 3654d...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hadde ti tusen tommeltotta, næggelsprett og sælbuvotta, storsko og stillongs me´ strækk! :romeo:

Anonymkode: 86b02...ab8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.10.2018 den 17.02, MHC skrev:
 

Til Vera Vinge

 

Her er oppskrift på Russe/ Russersokker. 

 

https://www.gyldendal.no/content/download/67816/1236758/file/Oppskrift på russesokker.pdf

Takk, sånn, ja! 

19 timer siden, Oida skrev:
 

Du strikker da inn kontrasttråd når du strikker tommelkile. 

Nå er det et par år siden jeg strikket votter a la selbuvotter, men jeg strikket ikke inn noen kontrasttråd, da. Satte tommelmasker på tråd, men å strikke inn kontrasttråd er vel en helt annen vottemodell? Latviske votter? Altså den smalere typen. Jeg er riktignok ikke noen stor vottestrikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vera Vinge skrev:
 

Takk, sånn, ja! 

Nå er det et par år siden jeg strikket votter a la selbuvotter, men jeg strikket ikke inn noen kontrasttråd, da. Satte tommelmasker på tråd, men å strikke inn kontrasttråd er vel en helt annen vottemodell? Latviske votter? Altså den smalere typen. Jeg er riktignok ikke noen stor vottestrikker. 

Om du strikker Selbuvotter, Latviske votter, sjøvotter, barnehage votter etc, kan du strikke inn kontrasttråd. Det har absolutt ingenting med vottemodell å gjøre, men å sette av maskertil tommel. Det blir det samme som om du velger å sette maskene til tommel på en tråd. Forskjellen er at om du strikker inn masketråd får du masker til både "forside og bakside" av tommelen. Setter du maskene på en tråd må du plukke opp masker til "baksiden".

Endret av Oida
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Oida skrev:
 

Om du strikker Selbuvotter, Latviske votter, sjøvotter, barnehage votter etc, kan du strikke inn kontrasttråd. Det har absolutt ingenting med vottemodell å gjøre, men å sette av maskertil tommel. Det blir det samme som om du velger å sette maskene til tommel på en tråd. Forskjellen er at om du strikker inn masketråd får du masker til både "forside og bakside" av tommelen. Setter du maskene på en tråd må du plukke opp masker til "baksiden".

Du har sikkkert rett, og jeg skjønner jo at man kan gjøre begge deler. Jeg har bare ikke sett kontrasttråd i oppskrifter med tommelkile, men jeg har ikke strikket drøssevis av den type votter. Men nå løste det seg for ts, så uansett strikket hun først kile eller så var det en type vott uten kile. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...