AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #1 Del Skrevet 22. oktober 2018 Er det fordi de tror det er riktig, eller er det fordi de ikke bryr seg om at det er ukorrekt? Jeg har lurt litt på dette da jeg har sett flere skrive det her inne. La meg bare understreke at jeg er ikke dronningen av rettskriving! Jeg bommer litt med komma av og til, men jeg ville aldri skrevet som jeg snakker. Jeg er fra området rundt Bergen, og det kunne aldri falle meg inn å skrive "Kosar dåkkar dåkkar?" eller "Eg likar ikke dias oppførsel." Ja, jeg overdriver litt nå. Hva tenker dere? Er det fordi de ikke vet at det er feil? Anonymkode: 5ef08...cac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #2 Del Skrevet 22. oktober 2018 De skriver vel dialekt da? Anonymkode: 579d2...fab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #3 Del Skrevet 22. oktober 2018 Hater "dems". Dems, demsesv, demmes, demsere demmest? Anonymkode: ec0c7...44d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #4 Del Skrevet 22. oktober 2018 Ble forvirra.. men vet jo det er feil å skrive «koser dere dere?», hva skal man skrive ellers? Anonymkode: 35a70...647 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 22. oktober 2018 #5 Del Skrevet 22. oktober 2018 Samme menneskene som skriver «hun» isteden for «henne» sikkert. Det har blitt en stor ukultur. «jeg skal gå tur med hun», « vi var i leiligheten huns».... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #6 Del Skrevet 22. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble forvirra.. men vet jo det er feil å skrive «koser dere dere?», hva skal man skrive ellers? Anonymkode: 35a70...647 Har dere det koselig? Foreksempel? Anonymkode: ec0c7...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #7 Del Skrevet 22. oktober 2018 Eller maven? Det skrives vel mage? Anonymkode: ec0c7...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #8 Del Skrevet 22. oktober 2018 Dere, dem, de er høflig tiltale som var svært vanlig før vi i yngre generasjoner begynte med "hei du" osv. Eksempel: -"Det var da meget så vennlig av dem frue." Anonymkode: dbb86...60b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #9 Del Skrevet 22. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har dere det koselig? Foreksempel? Anonymkode: ec0c7...44d Herregud, selvfølgelig! Anonymkode: 35a70...647 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #10 Del Skrevet 22. oktober 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De skriver vel dialekt da? Anonymkode: 579d2...fab Noe man ikke kan gjøre. Spørsmålet er om de skjønner at man ikke kan skrive dialekt, eller om de tror det er riktig. Anonymkode: 5ef08...cac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #11 Del Skrevet 22. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Noe man ikke kan gjøre. Spørsmålet er om de skjønner at man ikke kan skrive dialekt, eller om de tror det er riktig. Anonymkode: 5ef08...cac Det er høflig tiltale som var svært vanlig før i tiden og var et tegn på dannelse og å vise respekt. Anonymkode: dbb86...60b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #12 Del Skrevet 22. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble forvirra.. men vet jo det er feil å skrive «koser dere dere?», hva skal man skrive ellers? Anonymkode: 35a70...647 Vi skriver det slik fordi "kose" er et refleksivt verb. Jeg koser meg, du koser deg, han koser seg osv... Anonymkode: 5ef08...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrodeF Skrevet 22. oktober 2018 #13 Del Skrevet 22. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eller maven? Det skrives vel mage? Anonymkode: ec0c7...44d Mener du magen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #14 Del Skrevet 22. oktober 2018 Er visst ikke håp for denne generasjonen og forstå grunnleggende norsk språk som bruktes i tiltale hvor man viste at man var vel oppdratt og respekt for dem man henvendte seg til. Anonymkode: dbb86...60b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #15 Del Skrevet 22. oktober 2018 Ja magen. Anonymkode: ec0c7...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #16 Del Skrevet 22. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er høflig tiltale som var svært vanlig før i tiden og var et tegn på dannelse og å vise respekt. Anonymkode: dbb86...60b Så det er å skrive "høflig" hvis jeg skriver "Dem sa det var demmes, men det var min" ? Anonymkode: 5ef08...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #17 Del Skrevet 22. oktober 2018 Jeg synes nesten at «hun» i stedet for «henne» er verre. Der tror jeg folk faktisk tror det er greit å skrive «hun». Det skjærer i øynene mine. Anonymkode: 14073...19a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #18 Del Skrevet 22. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er visst ikke håp for denne generasjonen og forstå grunnleggende norsk språk som bruktes i tiltale hvor man viste at man var vel oppdratt og respekt for dem man henvendte seg til. Anonymkode: dbb86...60b Tull. Det er da forskjell å snakke til noen eller om noen. Du misforsto spørsmålet. Anonymkode: 5ef08...cac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #19 Del Skrevet 22. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så det er å skrive "høflig" hvis jeg skriver "Dem sa det var demmes, men det var min" ? Anonymkode: 5ef08...cac Demmes er ikke noe ord i skriftspråket såvidt meg bekjent. Anonymkode: 14073...19a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marie90 Skrevet 22. oktober 2018 #20 Del Skrevet 22. oktober 2018 Det er da en langt større epidemi å skrive/si "de" i stedet for "dem". Å bruke "dem" unødig er forbundet med sleivete lavstatusspråk. Resultatet er blitt at mange glemmer at "dem" er et faktisk ord, og eliminerer det totalt i et forsøk på å fremstå finere. "Jeg ga den til de", "jeg sa til de". Hører dette hele tiden, og ørene mine blør. Dem er til de som meg er til jeg. "Dem sa til meg" er feil. Men det er også "jeg sa til de". 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå