AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #1 Skrevet 22. oktober 2018 Har en 5 åring som har begynt å fortelle ting ut fra hjemmet vårt. Det verste opp i dette er at hen dikter opp/misforstår og krydrer historiene. Er veldig redd noen skal tro på dette, så er passe rasende nå! Barnet er lite, men i full stand til å gjøre skade. Har snakket med hen nå, men føler meg nesten ikke trygg i mitt eget hjem lengre.... Særlig ikke når barnet går rundt og gjør seg opp sine egne meninger. Det sier og seg selv at vi voksne ikke kan diskutere som voksne med barn til stede, da små gryter også har ører. Men det er vanskelig. Ser vi ut vinduet så skal barnet straks vite hva vi ser på. Hen ser også på ansiktsutrykk og reagerer sporenstreks når vi for eksempel ikke smiler. Så med dette blir vi nødt til å være skuespillere når barnet er hjemme. Det er helt utrolig hvor mye de følger med og blander seg. Vi kan ikke forklare enkelte ting, da det ofte blir snudd opp ned på. Vi kan for eksempel si at "mamma må følge med babyen hele tiden, for at det ikke skal gjøre slik osv". Men så kan barnet finne få å si at mamma følger ikke med babyen, og da gjør det slik osv Mon tro hva barnehagen tenker! Anonymkode: b38d5...137
Antoinette Skrevet 22. oktober 2018 #2 Skrevet 22. oktober 2018 De har garantert hørt det meste før. Alle som jobber med barn vet at de har livlig fantasi. Du trenger å roe deg ned. 10
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #3 Skrevet 22. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: hen ... Anonymkode: 166c7...219
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #4 Skrevet 22. oktober 2018 Ikke vær skuespillere i eget hjem. Barnet må jo lære at mennesker ikke alltid smiler og ler også. Anonymkode: f236c...46e 12
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #5 Skrevet 22. oktober 2018 Det beste er å være seg selv rundt barnet. Snakk normalt og oppfør dere normalt. Hvorfor skal dere spille skuespill om dere ikke har noe å skjule? Anonymkode: 9bdcc...be2 8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #6 Skrevet 22. oktober 2018 Som lærer sier jeg: hvis du ikke tror på alt barna sier om meg, så skal jeg heller ikke tro på alt det eleven sier om hjemme😆 det er ofte mye tull utav kontekst Anonymkode: 32e23...e9a 13
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #7 Skrevet 22. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke vær skuespillere i eget hjem. Barnet må jo lære at mennesker ikke alltid smiler og ler også. Anonymkode: f236c...46e Joda, men skulle bare understreke hvor nysgjerrig det er. Anonymkode: b38d5...137 1
minister-mio Skrevet 22. oktober 2018 #8 Skrevet 22. oktober 2018 Du må slutte å spille skuespill, barn trenger autentiske voksne. Ingen smiler hele tiden. 2
Lou Salome Skrevet 22. oktober 2018 #9 Skrevet 22. oktober 2018 Hva slags skade? Alle som hører på en femåring legge ut om hvordan det er hjemme (barnehageansatte, foreldre til andre femåringer) forstår da utmerket godt at alt skal tas med en klype salt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #10 Skrevet 22. oktober 2018 TS, føler du er redd for at barnet skal fortelle noe som ikke bør komme ut? Voksne folk skjønner hvordan femåringer er. Du gjør dette større enn det er. Anonymkode: 49290...7d9 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #11 Skrevet 22. oktober 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS, føler du er redd for at barnet skal fortelle noe som ikke bør komme ut? Voksne folk skjønner hvordan femåringer er. Du gjør dette større enn det er. Anonymkode: 49290...7d9 Vi bor på et sted hvor det lett går sladder/rykter. Og rykter kan dessverre bli trodd på, selv om det ikke er sant. Har lest noen steder om foreldre som ble utsatt for dette med barna, og det hele ble verre... For min del blir det urettferdig når vårt barn sier noe som er utrolig feilaktig, da jeg ikke har gjort ting som barnet hevder ute. Det er både pinlig og opprørende at hen har gjort dette, men satser på at det går fint likevel. Blir bare pissed, da jeg er en pliktoppfyllende person som er nøye med ting. Det barnet har sakt er i og for seg ikke alvorlig, men kan gi et feilaktig syn på meg. Litt tøft når barnet ikke spiller på lag med sine foreldre, men regner med dette var en del av litt vel mye babling i barnehagen. Anonymkode: b38d5...137
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #12 Skrevet 22. oktober 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bor på et sted hvor det lett går sladder/rykter. Og rykter kan dessverre bli trodd på, selv om det ikke er sant. Har lest noen steder om foreldre som ble utsatt for dette med barna, og det hele ble verre... For min del blir det urettferdig når vårt barn sier noe som er utrolig feilaktig, da jeg ikke har gjort ting som barnet hevder ute. Det er både pinlig og opprørende at hen har gjort dette, men satser på at det går fint likevel. Blir bare pissed, da jeg er en pliktoppfyllende person som er nøye med ting. Det barnet har sakt er i og for seg ikke alvorlig, men kan gi et feilaktig syn på meg. Litt tøft når barnet ikke spiller på lag med sine foreldre, men regner med dette var en del av litt vel mye babling i barnehagen. Anonymkode: b38d5...137 Begynner å høres ut som om du er redd for at folk skal få vite hvordan ting faktisk er når du har jobbet lenge med å lage et annet bilde for folk. Anonymkode: d1939...a18 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #13 Skrevet 22. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Begynner å høres ut som om du er redd for at folk skal få vite hvordan ting faktisk er når du har jobbet lenge med å lage et annet bilde for folk. Anonymkode: d1939...a18 Dette jeg også tenkte, derfor jeg spurte ovenfor, TS. Normale mennesker bekymrer seg ikke for dette. Anonymkode: 49290...7d9 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #14 Skrevet 22. oktober 2018 3 hours ago, Lou Salome said: Hva slags skade? Alle som hører på en femåring legge ut om hvordan det er hjemme (barnehageansatte, foreldre til andre femåringer) forstår da utmerket godt at alt skal tas med en klype salt. "Pappa slår mamma..." "... i monopol" Hva så? Det blir ikke noen stor sak om barnets fantasi tar overhånd, om noe blir det en artig historie. Alt trenger ikke være rosenrødt sett fra utsiden, folk er folk. Anonymkode: 3931c...037
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #15 Skrevet 22. oktober 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begynner å høres ut som om du er redd for at folk skal få vite hvordan ting faktisk er når du har jobbet lenge med å lage et annet bilde for folk. Anonymkode: d1939...a18 Tror ikke det du Vi er vanlige mennesker, og ikke kjendiser med fasade.. Vi er som vi er, og hjemmet vårt er åpent for alt og alle. Det er som sakt dritirriterende når barnet snur opp ned på ting, da "rette" personer ute kunne funnet på å bruke dette på ondsinnet/mobbende vis. Hva hadde du selv følt om ditt barn for eksempel sa at du gjorde noe dumt mot katten i huset, at hunden sto litt for lenge ute i regnvær, at den ferdige klesvasken var på størrelsen med Mount Everest, at barnet har funnet bæsj (bremsespor) i pappas truse fra skittentøyskurven, at mamma har store pupper, at bilen er full av edderkopper/maur/veps (inspirert av en og annen barne TV program). Husker en historie jeg leste et sted, hvor en far skulle levere ene barnet i barnehagen. Da presterte det å rope til en ansatt: "Du Lisbeth, vet du hva?? Pappa har stor tiss!" Nei fra spøk til alvor så er ikke dette noe gøy. Men barn sier utrolig mye rart noen ganger. Har snakket med mannen min i kveld, og vi er enige i at det ikke er alt som passer seg for offentligheten. Vi må kanskje begynne å låse toalettdøren ved dobesøk, selv om det er aldri så lite normalt. Anonymkode: b38d5...137
Gjest BearMama Skrevet 23. oktober 2018 #16 Skrevet 23. oktober 2018 Hadde ledd det bort om noen hadde sagt at mamma f.eks slår pappa. Det kan være fordi han f.eks viser meg en teknikk(han driver med kampsport) eller at han slår meg for den saks skyld 😅 Uansett hva han hadde sagt vet jeg sannheten og om noen hadde sagt det til meg hadde jeg bare begynt å le. Det er ikke normalt å bekymre seg for at barnet skal si noe negativt eller noe som minner om omsorgssvikt med mindre det er tegn til sannhet i det. Jeg er ikke redd for å vise alle spekter av følelser foran barnet mitt. Vi ler, prater, diskuterer og kan vise at gi er slitne, har en dårlig dag osv. Barnet har godt av å se at alt dette er helt normalt i et hjem. Det man ikke skal gjøre er selvsagt å krangle på en destruktiv måte, kjefte, slå eller annen oppførsel som barna ikke trenger å vitne.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #17 Skrevet 23. oktober 2018 Femåringen i nabohuset kom hit og fortalte at han hadde fått jobb hos Manchester United 😅 De sier jo alt mulig rart i den alderen. Anonymkode: c4299...c86
Lou Salome Skrevet 23. oktober 2018 #18 Skrevet 23. oktober 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det du Vi er vanlige mennesker, og ikke kjendiser med fasade.. Vi er som vi er, og hjemmet vårt er åpent for alt og alle. Det er som sakt dritirriterende når barnet snur opp ned på ting, da "rette" personer ute kunne funnet på å bruke dette på ondsinnet/mobbende vis. Hva hadde du selv følt om ditt barn for eksempel sa at du gjorde noe dumt mot katten i huset, at hunden sto litt for lenge ute i regnvær, at den ferdige klesvasken var på størrelsen med Mount Everest, at barnet har funnet bæsj (bremsespor) i pappas truse fra skittentøyskurven, at mamma har store pupper, at bilen er full av edderkopper/maur/veps (inspirert av en og annen barne TV program). Husker en historie jeg leste et sted, hvor en far skulle levere ene barnet i barnehagen. Da presterte det å rope til en ansatt: "Du Lisbeth, vet du hva?? Pappa har stor tiss!" Nei fra spøk til alvor så er ikke dette noe gøy. Men barn sier utrolig mye rart noen ganger. Har snakket med mannen min i kveld, og vi er enige i at det ikke er alt som passer seg for offentligheten. Vi må kanskje begynne å låse toalettdøren ved dobesøk, selv om det er aldri så lite normalt. Anonymkode: b38d5...137 Alt du nevner er jo veldig gøy og ingenting å bli rasende/pissed/redd for. Men du bruker ord som SKADE, urettferdig, pinlig, føler deg ikke trygg, og mener dere må endre ting i hjemmet/holde ting skjult for barnet. Det er det som er unormalt. Hadde mitt barn sagt at klesvasken vår var så stor som Mount Everest, hadde jeg ledd og sagt meg enig. Klok unge.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #19 Skrevet 23. oktober 2018 Som en lærer sa: "hvis du lar være å tro på alt barnet sier har skjedd på skolen, skal jeg la være å tro på alt barnet sier har skjedd hjemme". Dette barnet hadde fortalt på skolen at foreldrene låste henne inne i et kott, og fortalte hjemme at læreren slo henne med vått håndkle. Folk som jobber i barnehage og skole får høre mye rart, og selv om de skal være kritiske lærer de seg raskt å skille mellom fantasi og virkelighet. Av og til tar de feil, og tror på løgner, eller tror sannhet er fantasi, men mennesker er ikke ufeilbarlige, og det må man ta hvis det skjer. Anonymkode: 4bb41...82d
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #20 Skrevet 23. oktober 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det du Vi er vanlige mennesker, og ikke kjendiser med fasade.. Vi er som vi er, og hjemmet vårt er åpent for alt og alle. Det er som sakt dritirriterende når barnet snur opp ned på ting, da "rette" personer ute kunne funnet på å bruke dette på ondsinnet/mobbende vis. Hva hadde du selv følt om ditt barn for eksempel sa at du gjorde noe dumt mot katten i huset, at hunden sto litt for lenge ute i regnvær, at den ferdige klesvasken var på størrelsen med Mount Everest, at barnet har funnet bæsj (bremsespor) i pappas truse fra skittentøyskurven, at mamma har store pupper, at bilen er full av edderkopper/maur/veps (inspirert av en og annen barne TV program). Husker en historie jeg leste et sted, hvor en far skulle levere ene barnet i barnehagen. Da presterte det å rope til en ansatt: "Du Lisbeth, vet du hva?? Pappa har stor tiss!" Nei fra spøk til alvor så er ikke dette noe gøy. Men barn sier utrolig mye rart noen ganger. Har snakket med mannen min i kveld, og vi er enige i at det ikke er alt som passer seg for offentligheten. Vi må kanskje begynne å låse toalettdøren ved dobesøk, selv om det er aldri så lite normalt. Anonymkode: b38d5...137 De tingene du ramser opp virker jo til å stemme da. Ikke løgner. Ser ikke problemet. Har selv jobbet i barnehage og hørt det meste, blir ikke snakket mer om uansett det da. Anonymkode: d1939...a18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå