AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #1 Skrevet 22. oktober 2018 Min far døde nettopp. Han var enslig og jeg og søsteren min er arvinger. Han har et stort hus som er taksert til ca 3 millioner for et par år siden. Det er mye som må gjøres på huset og det har sannsynligvis sunket i verdi siden den gang. Han har lån på huset på ca 2 millioner. Han døde etter en yrkesskade, og har fått ca halvannan million i erstatning nettopp. Disse står på hans konto. Verken jeg eller søskenet mitt vil ha råd til å beholde huset/lånet etter ham. Hvordan er det med arv i en slik situasjon? Vil banken sannsynligvis la oss selge huset, eller vil de overta det siden vi ikke kan overta lånet? Vi antar at det kan selges for mer enn det er belånt, men dette vet vi ikke om banken også mener. Vi skal selvsagt ha møte med banken og slikt, men er det noen som vet om de har anledning til å fryse lånet dersom vi setter i gang en salgsprosess raskt? Noen innspill? Anonymkode: 0ccc5...4ea
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #2 Skrevet 22. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min far døde nettopp. Han var enslig og jeg og søsteren min er arvinger. Han har et stort hus som er taksert til ca 3 millioner for et par år siden. Det er mye som må gjøres på huset og det har sannsynligvis sunket i verdi siden den gang. Han har lån på huset på ca 2 millioner. Han døde etter en yrkesskade, og har fått ca halvannan million i erstatning nettopp. Disse står på hans konto. Verken jeg eller søskenet mitt vil ha råd til å beholde huset/lånet etter ham. Hvordan er det med arv i en slik situasjon? Vil banken sannsynligvis la oss selge huset, eller vil de overta det siden vi ikke kan overta lånet? Vi antar at det kan selges for mer enn det er belånt, men dette vet vi ikke om banken også mener. Vi skal selvsagt ha møte med banken og slikt, men er det noen som vet om de har anledning til å fryse lånet dersom vi setter i gang en salgsprosess raskt? Noen innspill? Anonymkode: 0ccc5...4ea Her bør dere vurdere offentlig skifte. Privat skifte vil innebære at dere vet og forstår konsekevnsene av å skifte privat. Banken skal ha sitt utestående. Altså betalt sine lån, men de selger ikke noen fast eiendom før det går til tvangssalg, noe dere må unngå. Ellers taper dere mye penger. Få laget en plan på når huset vil være ryddet ut og tømt, samt klart for salg. Så finner dere en megler og får burdert salg. Dere arver både gjeld og formue. Anonymkode: 993d1...d76
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #3 Skrevet 22. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her bør dere vurdere offentlig skifte. Privat skifte vil innebære at dere vet og forstår konsekevnsene av å skifte privat. Banken skal ha sitt utestående. Altså betalt sine lån, men de selger ikke noen fast eiendom før det går til tvangssalg, noe dere må unngå. Ellers taper dere mye penger. Få laget en plan på når huset vil være ryddet ut og tømt, samt klart for salg. Så finner dere en megler og får burdert salg. Dere arver både gjeld og formue. Anonymkode: 993d1...d76 Dette er så ferskt at vi ikke har satt oss inn i noe ennå. Offentlig skifte er ikke aktuelt. Vi vet at vi arver både gjeld og formue, det er greit fordi vi ser for oss at huset blir solgt for mer enn det er belånt. Spørsmålet var om banken lar oss gjennomføre et salg selv, til tross for at vi begge sitter med huslån fra før og ikke ville fått overtatt lånet til far. Det ser det ut til at du mener at vi får. Anonymkode: 0ccc5...4ea
Rosa Sitron Skrevet 22. oktober 2018 #4 Skrevet 22. oktober 2018 15 minutter siden, AnonymBruker said: Min far døde nettopp. Han var enslig og jeg og søsteren min er arvinger. Han har et stort hus som er taksert til ca 3 millioner for et par år siden. Det er mye som må gjøres på huset og det har sannsynligvis sunket i verdi siden den gang. Han har lån på huset på ca 2 millioner. Han døde etter en yrkesskade, og har fått ca halvannan million i erstatning nettopp. Disse står på hans konto. Verken jeg eller søskenet mitt vil ha råd til å beholde huset/lånet etter ham. Hvordan er det med arv i en slik situasjon? Vil banken sannsynligvis la oss selge huset, eller vil de overta det siden vi ikke kan overta lånet? Vi antar at det kan selges for mer enn det er belånt, men dette vet vi ikke om banken også mener. Vi skal selvsagt ha møte med banken og slikt, men er det noen som vet om de har anledning til å fryse lånet dersom vi setter i gang en salgsprosess raskt? Noen innspill? Anonymkode: 0ccc5...4ea Har aldri hørt om at banken ikke lar arvinger ta saken i egne hender.
Testosteron Skrevet 22. oktober 2018 #5 Skrevet 22. oktober 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet var om banken lar oss gjennomføre et salg selv, til tross for at vi begge sitter med huslån fra før og ikke ville fått overtatt lånet til far. Anonymkode: 0ccc5...4ea Hvis du og/eller medarvingen din velger å ta på dere ansvaret for gjelden til faren din, så kan ikke banken forhindre at dere selger huset. Banken er sikret ved at du og/eller medarvingen din har tatt på dere gjeldsansvaret. Men hvis dere ikke tar på dere gjeldsansvaret, så kan dere ikke selge huset selv.
enkefru Skrevet 22. oktober 2018 #6 Skrevet 22. oktober 2018 Det er heftelser på huset som blir innfridd når dere selger... dette går så og si automatisk, ikke noe problem det. Blir det igjen noe, så deler dere det på to 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #7 Skrevet 23. oktober 2018 Takk for svar, alle sammen. Anonymkode: 0ccc5...4ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå