Gå til innhold

Hvordan fungerer det å være gift/samboere på samme arbeidsplass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet om noen som jobber sammen, blant annet i en barnehage hvor de var pedledere på hver sin avdeling. På en skole vet jeg om et ektepar som jobber som lærere begge to. 

Så vet jeg om noen som jobbet i ambulansetjenesten, hvor hun ble bedt om å bytte arbeidssted da de ikke hadde lov til å være et par pp jobben. 

Er det noe regelverk rundt dette på din jobb?

Kan det bli et problem med jobben om de begge er ansatt på samme sted? Hva med personalkonflikter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan bli problematiske situasjoner, særlig i personalkonflikter. Snakket av erfaring 

Anonymkode: 106bc...11c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har jobbet sammen med min ektefelle tidligere, og jeg har et ektepar som kollegaer i min nåværende jobb. Det jeg kan si er at det alltid kommenteres rundt ekteparet. Folk mener de får fordeler og mer tilrettelegging enn andre, at de planlegger ting som går til deres fordel i saker som angår hele personalet, rett og slett at de rotter seg sammen. Veldig urettferdig, da jeg kjenner dem godt og vet at de ofte er uenige om ting.

Men det skaper alltid drama når man er to mot andre som er en. Bare se på Farmen eller andre realityserier når det kommer to som kjenner hverandre.

Anonymkode: 1a2ea...ef1

• Liker 2
Skrevet

I en av mine første jobber, var det et veldig trivelig, stødig ektepar som jobbet på hver sin avdeling i bedriften. Ingen problemer.

• Liker 1
Skrevet

Venninnen min og (nå) mannen hennes møttes på jobb, og jobbet på samme arbeidsplass (to ulike) i i hvert fall 5 år. Jeg jobbet med dem på den siste. 

Aldri noen store intriger eller problemer av at de jobbet sammen såvidt jeg kan huske. Heller litt kjipt måtte jobbe i samme rom den dagen de hadde hatt en heftig krangel på vei til job og slike ting. De tilbragte jo mer eller mindre alle timer i døgnet sammen, men jeg syns de taklet det overraskende bra og det har fått meg til å tenke at det faktisk er mulig. De jobbet på ulike team og kunne gjerne gå en hel dag uten å utveksle mer enn et par ord.

Eneste gangen jeg kan huske det ble et upraktisk for bedriften var da det var alvorlig sykdom i hans familie og begge måtte være mye borte fra jobb. Alltid felles ferie, de måtte ha hunden med seg hver dag i 2 uker pga flytting osv...men heller upraktisk enn problematisk.

Anonymkode: 96c23...e7f

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Venninnen min og (nå) mannen hennes møttes på jobb, og jobbet på samme arbeidsplass (to ulike) i i hvert fall 5 år. Jeg jobbet med dem på den siste. 

Aldri noen store intriger eller problemer av at de jobbet sammen såvidt jeg kan huske. Heller litt kjipt måtte jobbe i samme rom den dagen de hadde hatt en heftig krangel på vei til job og slike ting. De tilbragte jo mer eller mindre alle timer i døgnet sammen, men jeg syns de taklet det overraskende bra og det har fått meg til å tenke at det faktisk er mulig. De jobbet på ulike team og kunne gjerne gå en hel dag uten å utveksle mer enn et par ord.

Eneste gangen jeg kan huske det ble et upraktisk for bedriften var da det var alvorlig sykdom i hans familie og begge måtte være mye borte fra jobb. Alltid felles ferie, de måtte ha hunden med seg hver dag i 2 uker pga flytting osv...men heller upraktisk enn problematisk.

Rettelse: kjipt for DEM å jobbe i samme rom etter en krangel.

• Liker 1
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 490cc...566

Skrevet

Jobber på en arbeidsplass med 120 ansatte, der det er flere par (noen som fikk jobb der samtidig, altså allerede var et par da begge fikk jobb der). Stort sett greit, ene paret opplevde etterhvert at han fikk ny stilling internt og ble leder for henne, da ble personalansvar for henne flyttet til annen leder. Det er helt uproblematisk.

Annet par der de står likt i jobbhierarkiet og ingen er i den posisjon at parforholdet skaffer dem jobbfordeler.

Et annet par var et helvete å forholde seg til, pga han misbrukte sin maktposisjon til å gi kona de utroligste fordeler, og hun gjorde alt hun kunne for å få viljen sin og å FÅ disse fordelene. Han var øverste leder, heldigvis pensjonist nå. 

Så fant jeg selv partner på jobben. Våre arbeidsområder snerter hverandre såvidt, og enkelte dager ser vi ikke hverandre engang. Jeg har spurt min sjef om hun oppfatter at noen på et eller annet vis syns det er vanskelig at vi er et par, og det har hun ikke fått noen tilbakemelding på. Ingen av oss kan gi den andre fordeler i jobben. 

Anonymkode: d605f...026

• Liker 1
Skrevet

Ja, jobbet sammen med et gift par som aldri klarte å legge igjen privatlivet hjemme. De kranglet høylytt på jobb, men aldri når sjefen var tilstede så de skjønte jo tydeligvis at det egentlig ikke var greit. Det var kommentarer og stikk om hverandre hver eneste dag om hvor udugelig den ene og den andre var. Veldig slitsomt og jeg ble lettet da kona sa opp. 

Anonymkode: ed724...58b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...