Eun Skrevet 22. oktober 2018 #1 Skrevet 22. oktober 2018 Jeg har en linsesuppe som jeg har fryst og tint en gang. Kan jeg fryse denne en gang til uten å få mageproblemer eller andre kjipe konsekvenser? 😊
Jerry Lee Skrevet 22. oktober 2018 #2 Skrevet 22. oktober 2018 Det sies at opptint mat ikke bør fryses igjen. Det lever jeg etter. Men..om det er skadelig vet jeg faktisk ikke.
Eun Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2018 Akkurat nå, Jerry Lee skrev: Det sies at opptint mat ikke bør fryses igjen. Det lever jeg etter. Men..om det er skadelig vet jeg faktisk ikke. Ja, pleier vanligvis å leve etter det jeg også. I hvert fall dersom det er fisk og/eller mat som inneholder meieriprodukter. Men dette er en suppe med bare grønnsakskraft, grønnsaker, linser og krydder. Hvor stor skade kan det bli av slikt liksom?
Jerry Lee Skrevet 22. oktober 2018 #4 Skrevet 22. oktober 2018 Akkurat nå, Eun skrev: Ja, pleier vanligvis å leve etter det jeg også. I hvert fall dersom det er fisk og/eller mat som inneholder meieriprodukter. Men dette er en suppe med bare grønnsakskraft, grønnsaker, linser og krydder. Hvor stor skade kan det bli av slikt liksom? Vet ikke. Forstår heller ikke at det er "farlig"... men som sagt...sjæl fryser jeg aldri opptint mat. Kanskje andre har mer peiling enn meg.
Muskath Skrevet 22. oktober 2018 #5 Skrevet 22. oktober 2018 17 minutter siden, Eun said: Jeg har en linsesuppe som jeg har fryst og tint en gang. Kan jeg fryse denne en gang til uten å få mageproblemer eller andre kjipe konsekvenser? 😊 Jeg tror ikke du får noen kjipe konsekvenser annet enn at kvaliteten/konsistensen/ smaken kan bli forringet. Selv har jeg fryst ned opptint fisk, og det skjedde ikke noe kjipt da jeg spiste den.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #6 Skrevet 22. oktober 2018 Så lenge man gir maten en fullverdig varmebehandling før ny nedfrysning går dette bra. Altså at du har kokt opp hele suppen og ønsker å fryse ned restene. Har du derimot tint suppen, tatt til sides det du ikke trengte og så fryser dette ned igjen, går det ikke. Anonymkode: c5081...a62 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #7 Skrevet 23. oktober 2018 Men det er vel bare en anbefaling. Har man fisk som har en holdbarhet på 2 uker, som man velger å fryse, tine, fryse, tine, fryse, tine på nytt flere ganger i løpet av disse 2 ukene, så skal det ikke være farlig å spise så lenge det ikke har hatt høyere temperatur enn vanlig kjøleskapstemperatur. Altså bør man være forsiktig om man har tint det fremme på disken, i micro osv hvor deler av det kan ha blitt utsatt for høyere temperaturer enn 4C. Men i kjøleskap er det ikke farlig, det er bare det at kvaliteten forringes. Dette med at mat kan varmebehandles en gang og så fryses, for så å tines og varmes opp igjen, er et annet tema, uavhengig av om råvarene har vært fryst i utgangspunktet før maten ble tilberedt. Da dreier det seg om mathygiene fordi man får bakterievekst i temperaturområdet mellom 5-58C (ca). Derfor bør man ikke varme opp mat flere ganger enn første gang maten opprinnelig lages, og deretter maks en gang til for å varme opp porsjon som skal spises umiddelbart. Med en gang mat som har vært varmet opp gang nummer to begynner å kjøle seg ned i området under 58C og ikke blir spist umiddelbart, bør det egentlig ikke spises. Mest sannsynligvis vil det nok gå fint, men er ikke å anbefale. Så til TS kommer det helt an på hvordan den har vært tint. Dersom suppen bare har vært tint i kjøleskap (maks 4C), men bare litt av den ble spist, så kan det være trygt å fryse på nytt men at det må forventes litt forringet kvalitet. Dersom suppen derimot har stått fremme eller blitt varmet helt opp igjen, bør den ikke spises (eller fryses på nytt). Anonymkode: 6edcb...1b3 1
Eun Skrevet 23. oktober 2018 Forfatter #8 Skrevet 23. oktober 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er vel bare en anbefaling. Har man fisk som har en holdbarhet på 2 uker, som man velger å fryse, tine, fryse, tine, fryse, tine på nytt flere ganger i løpet av disse 2 ukene, så skal det ikke være farlig å spise så lenge det ikke har hatt høyere temperatur enn vanlig kjøleskapstemperatur. Altså bør man være forsiktig om man har tint det fremme på disken, i micro osv hvor deler av det kan ha blitt utsatt for høyere temperaturer enn 4C. Men i kjøleskap er det ikke farlig, det er bare det at kvaliteten forringes. Dette med at mat kan varmebehandles en gang og så fryses, for så å tines og varmes opp igjen, er et annet tema, uavhengig av om råvarene har vært fryst i utgangspunktet før maten ble tilberedt. Da dreier det seg om mathygiene fordi man får bakterievekst i temperaturområdet mellom 5-58C (ca). Derfor bør man ikke varme opp mat flere ganger enn første gang maten opprinnelig lages, og deretter maks en gang til for å varme opp porsjon som skal spises umiddelbart. Med en gang mat som har vært varmet opp gang nummer to begynner å kjøle seg ned i området under 58C og ikke blir spist umiddelbart, bør det egentlig ikke spises. Mest sannsynligvis vil det nok gå fint, men er ikke å anbefale. Så til TS kommer det helt an på hvordan den har vært tint. Dersom suppen bare har vært tint i kjøleskap (maks 4C), men bare litt av den ble spist, så kan det være trygt å fryse på nytt men at det må forventes litt forringet kvalitet. Dersom suppen derimot har stått fremme eller blitt varmet helt opp igjen, bør den ikke spises (eller fryses på nytt). Anonymkode: 6edcb...1b3 Tusen takk for lærerikt svar! Følger dette 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå