Gå til innhold

Ny på dette med å gå ned i vekt. Håper jeg kan få litt tips å råd fra dere som har mer erfaring enn meg.😊😊 Takk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er helt ny på dette med å gå ned i vekt.

Blir helt forvirret av alt som står på nett om karbohydrater og fett, og kcal og kj.

Er det kcal jeg skal bry meg mest om når jeg ser bakpå pålegg som ost og kokt skinke og annen mat??

Prøver å gå ned litt i vekt. Er kvinne, 170cm og veier ca 85 kilo. Er det veldig ille??

Det er nok mange her inne som har mye erfaring med meg enn det jeg har.😊

Håper noen kan gi meg noen tips å råd.

Jeg må kutte ut all brus og godteri i ukedager iallefall. All hjelp taes imot med TAKK.😊😀

Anonymkode: b6059...bc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine tips:

Regn ut din BMR via en kalkulator på nett for eksempel her:

https://www.calculator.net/bmr-calculator.html

Last ned lifesum el myfitnesspal på telefonen, registrer inn ALT du spiser i løpet av et par dager og ta med ALT. Se så hvor mange kcal du ligger på ca daglig og sammenlign dette med din BMR (hvileforbrenning).

Du bør ligge ca 500 kcal i underskudd hver dag.

Du sier ingenting om trening eller hverdagsaktivitet? Anbefaler deg å trene styrke for å øke muskelmasse som igjen øker BMR, med innslag av kardio.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Trollmora skrev:

Mine tips:

Regn ut din BMR via en kalkulator på nett for eksempel her:

https://www.calculator.net/bmr-calculator.html

Last ned lifesum el myfitnesspal på telefonen, registrer inn ALT du spiser i løpet av et par dager og ta med ALT. Se så hvor mange kcal du ligger på ca daglig og sammenlign dette med din BMR (hvileforbrenning).

Du bør ligge ca 500 kcal i underskudd hver dag.

Du sier ingenting om trening eller hverdagsaktivitet? Anbefaler deg å trene styrke for å øke muskelmasse som igjen øker BMR, med innslag av kardio.

Eller gå til en PT med en vekt som kan scanne kroppen for å få vite helt nøyaktig (jeg så at den BMR kalkulatoren jeg linket til kanskje ikke var helt optimal for en nybegynner)

Skrevet

Takk 😊

Flere råd?

Skrevet
På 22.10.2018 den 14.12, AnonymBruker skrev:

Er helt ny på dette med å gå ned i vekt.

Blir helt forvirret av alt som står på nett om karbohydrater og fett, og kcal og kj.

Er det kcal jeg skal bry meg mest om når jeg ser bakpå pålegg som ost og kokt skinke og annen mat??

Prøver å gå ned litt i vekt. Er kvinne, 170cm og veier ca 85 kilo. Er det veldig ille??

Det er nok mange her inne som har mye erfaring med meg enn det jeg har.😊

Håper noen kan gi meg noen tips å råd.

Jeg må kutte ut all brus og godteri i ukedager iallefall. All hjelp taes imot med TAKK.😊😀

Fokuser på kalorier. Mere ut enn inn. Last ned appen my fitnesspal og kanskje innvister i en fitbit eller lignende for å få oversikt over brukte kalorier. Den kan også synkroniseres med MyFitnessPal.

Bra tanke å kutte ut godteri og brus i ukedager,men husk at det ikke betyr at du da kan unne deg alt i helgene. Er mange som går på den smellen. Så prøve å finne noe å kose deg med som ikke er veldig kaloririkt. Noen tips: Nicecream,frosne druer(sykt digg),smoothie,rista kikerter,popcorn med næringsgjær 

Anonymkode: 563e6...086

Skrevet

Jeg gikk ned 15kg ved hjelp av appen Lifesum. Kuttet godteri helt, også i helgene, da jeg fant ut hvor kaloririkt det faktisk er. Spiste mye sjokolade før, hver dag. Lykke til:)

Anonymkode: 9478b...69f

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned 15kg ved hjelp av appen Lifesum. Kuttet godteri helt, også i helgene, da jeg fant ut hvor kaloririkt det faktisk er. Spiste mye sjokolade før, hver dag. Lykke til:)

Anonymkode: 9478b...69f

Samme her. Den appen har vært til utrolig stor hjelp og motivasjon!

Anonymkode: 81d86...377

Skrevet

Neida, skikkelig ille er det ikke, og du er nok ikke feit men du er tjukk Jeg veide 2 kg mindre enn deg og er 2 cm kortere enn deg og jeg var tjukk og i skikkelig godt hold. Jeg åt ikke så usunt, men jeg åt mye. Om du spiser det samme som du gjør nå, men halverer mengden vil du gå ned. Legg gjerne inn noen lange perioder( 16- 32 timer uten mat et par ganger i uka)Jeg har gått ned 25 kg på den måten siden påsken i år. Klarer du å trene er det en fordel både for helsa, velvære og for utseende. Trening er ikke nødvendig for å få vektnedgang, men det er lurt( spesielt styrke) for å opprettholde muskelmasse( øke muskelmasse) ved vektnedgang. Muskler vil du ha og får du mere muskler vil også det kroppen forbrenner ved hvile øke. Lykke til😀

Anonymkode: 8a98a...118

Skrevet

Du må lære deg å telle kalorier. Den enkleste og raskeste veien ned i vekt mtp egen erfaring. I tillegg er kunnskapen du får iht energi gull verdt i fremtiden. 

Anonymkode: 4930e...d06

• Liker 1
Skrevet

Jeg meldte meg inn i Vektklubben og syns både appen og oppskriftene på nettsida har vært gull verdt. Koster penger, men da får du en app, forslag til kostholdsplan og oppskrifter der det står kaloriinnhold. Spesielt i starten syns jeg det var veldig godt å ha de oppskriftene, så jeg slapp og regne ut kaloriinnhold selv. Du kan også legge inn egne oppskrifter og matvarer der som gjør det enkelt og registrere nøyaktig kaloriinntak 😊

Men uansett hvordan du gjør det mener jeg at å telle er nøkkelen til suksess. Fikk meg noen aha opplevelser i starten med mat jeg trodde var grei, men viste seg og inneholde masse kalorier. 

Skrevet

A little goes a long way, tenker jeg. Å velge magrere og mindre kalorifattige alternativer + passe på inntaket av unødvendige, raske karbohydrater har vist seg å være nøkkelen for mange til å gå ned i vekt. Da særlig i kombinasjon med økt aktivitet. 

Jeg tenker at mange blir for detaljstyrte, og sjekker bakpå næringsinnholdet på hver eneste matvare de kjøper. Da er man gått for hardt ut, og tilbakefallet er nært. Det er bedre å først kutte de åpenbare kaloribombene; godis, snacks, brus, friterte ting, fine bakevarer osv. Man vet jo også sånn ca. hvilke matvarer som kan være greit å holde seg unna, f.eks. helmelk med mest fettinnhold, sterkt prosessert mat i butikkhyllene med masse rare ingredienser, matvarer som er tilsatt ekstremt mye sukker/salt/gjær og mat med mye mettet fett. Fokuser på å spise de tingene du vet er sunt; grønnsaker, kjøtt og fisk, grove kornprodukter, brun ris, fullkornspasta og magre meieriprodukter... vær obs på porsjonene og begrens deg til å spise kun så mye som kroppen din trenger. Kjedespising vil åpenbart føre til at vekta baller på seg.

I motsetning til flere over her tenker jeg at det er unødvendig å måtte telle kalorier. Da er det plutselig ikke en sunn livsstilsendring du holder på, men mer en kortvarig diett der du overvåker hva du spiser. Man kan godt sjekke kaloriinnhold på matvarer her og der, men det er åpenbart at man også kan spise sunne kalorier. Nøtter og avokado er jo eksempel på matvarer med høyt kaloriinnhold, men som er sunt og som kroppen likevel burde ha! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...