Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i offentlig administrasjon i en virksomhet som stadig er i medias søkelys. Det siste halve året har det kanskje vært verre enn noensinne. Fordi en del av det som får oppmerksomhet i media, også rammer meg personlig på jobb, forsøker jeg å skaffe meg en ny jobb. Jeg opplever imidlertid plutselig at det er nærmest «umulig» å få ny jobb- og kommer ikke engang til intervju på stillinger der jeg burde ha vært høyaktuell (der etterlyst kompetanse og min kompetanse matcher nær 100 %).

Tidligere har jeg både blitt headhuntet til stillinger, og jeg har vært vant til å bestandig komme på intervju (og normalt også komme langt i intervjueundene). Jeg greier derfor ikke tro at det er noe feil med selve søknadene eller cv’en min. Det er vanskelig å tro at ikke dette har sammenheng med all den negative omtalen min nåværende arbeidsgiver stadig får i media- og at vi som jobber her ender opp med et dårlig rykte i vår bransje...

Mine personlige og profesjonelle meninger og holdninger sammenfaller overhode ikke med de som er årsak til at virksomheten har fått mye negativ omtale (og dette er jo også nettopp noe av grunnen til at jeg så gjerne vil bort herfra). Men det vet jo ikke en fremtidig arbeidsgiver- og jeg synes ikke akkurat at det er noe jeg kan omtale i et søknadsbrev heller.

Andre som har opplevd noe lignende? Og hvordan har dere i såfall greid å løse det? 

Anonymkode: b2a8e...c4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det Nav du jobber i ?

Anonymkode: 0b55a...4dc

• Liker 3
Skrevet

Nå driver ikke jeg med rekruttering, men jeg har vanskelig for å tro at en bedrifts eller organisasjons rykte skal ha noe særlig betydning for karrieremulighetene til de som er ansatt der, med mindre man er en del av toppledelsen og har fått navnet sitt eksponert i media. Hvis det gjelder en stor bedrift eller organisasjon forstår de fleste at de som jobber der ikke nødvendigvis deler bedriftens verdier eller støtter toppledelsens beslutninger, og hvis det gjelder en mindre bedrift er det vel usannsynlig at alle du har søkt jobb hos kjenner til denne «støyen».

Jeg følger bra med i media og leser daglig DN, men kan ikke komme på en eneste bedrift som har vært så omstridt at jeg ville hatt betenkligheter med å ansette folk som jobbet der. Jeg har mer tro på at det enten er markedssituasjonen eller relevansen din i arbeidsmarkedet det står på. Når søkte du jobb sist? Og søker du på en annen type stillinger nå enn før? 

Jeg fikk lettere jobb da jeg var nyutdannet enn jeg gjør nå, seks års erfaring senere. Jeg tror det skyldes en kombinasjon av økt konkurranse/dårlige arbeidsmarked og at jeg faller mellom to stoler (enten under- eller overkvalifisert for stillingene jeg søker).

• Liker 9
Skrevet

Enig med melis. Mange sliter med å få jobb, gjør det selv. Vanskelig å få en liten jobb som tilkallingsvikar til og med! Til tross for relevant utdannelse og erfaring.

Anonymkode: a9df3...dee

• Liker 2
Skrevet

Det er vel den sky-bedriften med hu linda og han coachen som ble avslørt av vg?!

Anonymkode: a78c1...f0b

• Liker 2
Skrevet

Jeg kommer ikke til å si hvilken virksomhet dette er, men det er altså innen offentlig administrasjon. Bråket rundt vår virksomhet er godt kjent innen min bransje, og de aller fleste som jobber innen min bransje har en ganske klar mening om virksomheten jeg jobber i. De fleste er negative.

Jeg søkte jobber sist ifjor høst, og søkte da på samme slags typer jobber som jeg har søkt på nå. Da kom jeg til intervju på alle tre stillingene jeg søkte på, og til tredjegangsintervju på to av dem. Bråket rundt min virksomhet ble veldig intensivert i våres, og siden den tid har jeg søkt 7 stillinger og ikke kommet på intervju til en eneste en av dem. Til iallfall 3 av disse stillingene burde jeg ha vært tilnærmet perfekt match. (Dermed selvsagt uansett ikke sagt at jeg ville ha fått jobben- da er det jo mange andre ting som også skal klaffe. Men det forundrer meg veldig at jeg ikke engang er blitt innkalt til intervju).

ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke til å si hvilken virksomhet dette er, men det er altså innen offentlig administrasjon. Bråket rundt vår virksomhet er godt kjent innen min bransje, og de aller fleste som jobber innen min bransje har en ganske klar mening om virksomheten jeg jobber i. De fleste er negative.

Jeg søkte jobber sist ifjor høst, og søkte da på samme slags typer jobber som jeg har søkt på nå. Da kom jeg til intervju på alle tre stillingene jeg søkte på, og til tredjegangsintervju på to av dem. Bråket rundt min virksomhet ble veldig intensivert i våres, og siden den tid har jeg søkt 7 stillinger og ikke kommet på intervju til en eneste en av dem. Til iallfall 3 av disse stillingene burde jeg ha vært tilnærmet perfekt match. (Dermed selvsagt uansett ikke sagt at jeg ville ha fått jobben- da er det jo mange andre ting som også skal klaffe. Men det forundrer meg veldig at jeg ikke engang er blitt innkalt til intervju).

ts

For meg så virker det som om at jobbmarkedet er i stadig skift og av disse grunner behøver ikke søknadene og CV du skrev i fjord høst er like aktuelle pr dags dato.

Det kan også hende at stedene du søker fikk den kompetansen de skulle ha i første omgang, og av disse grunner blir du utelatt nå. Eller at de heller tar inn folk uten ansiennitet   for å holde lønnskostnadene nede. 

Har hatt samme erfaring som deg, tidligere fikk jeg de fleste jobber jeg søkte på, og ble ofte kallet inn på intervju. Men så ble det stille. 

Anonymkode: 4cbed...472

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener at du har en logisk glipp i hovedinnlegget ditt, TS. Det at du søker deg vekk fra den «beryktede» arbeidsplassen skulle nettopp signalisere at du ikke identifiserer deg med stedet lenger. Det er derfor neppe det at du jobber akkurat der som er hovedårsaken. 

Hvis jobbene du søker er offentlige bør du be om utvidet søkerliste. Da ser du hvilke andre som har søkt de aktuelle stillingene, samt hvilke kvalifikasjoner de har. Da kan du også vurdere om du er blitt forbigått i ansettelsesprosessene. 

Anonymkode: bb989...614

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel den sky-bedriften med hu linda og han coachen som ble avslørt av vg?!

Anonymkode: a78c1...f0b

Jeg kan helt uten å tenke meg om komme på hele 3 offentlige instanser som dette kan være.

Av henyn til TS og fordi min arbeidsgiver og jeg selv jobber med begge disse til-og-fra, så tenker jeg ikke si noe om hvilke de er.

Anonymkode: e3296...284

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Ber du om utvidet søkerliste? Da får du informasjon om hvor mange som søker og deres bakgrunn. 

Anonymkode: 080e9...711

Skrevet

Hei TS,

Du har vel ikke tilfeldigvis rundet de magiske førti?

Fra etter forsvaret og studiene i sin tid så søkte jeg selv aldri jobb frem til de magiske førti og noe. Når jeg for et par år siden tenkte å få nye utfordringer så sendte jeg ut noen signaler i bransjen - og lente meg bakover i stolen og ventet på at "de" skulle ringe. 

To år etterpå, ingen har ringt og tilbydt meg noen konkret jobb - men jeg har blitt oppfordret til å søke et par stillinger. Det har jeg enda ikke gjort, så her sitter jeg, dag ut og dag inn, og tar inn over meg at når man runder de magiske førti pluss, så er arbeidsmarkedet ganske annerledes enn for de i begynnelsen av tyve årene og oppover. 

Har det heldigvis helt greit på jobb, så jeg kan ikke klage. Og når sant skal sies, så er det behagelig å ikke starte helt på nytt igjen, med nye arbeidsoppgaver og utfordringer som krever sitt. 

Anonymkode: 9a071...94d

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS,

Du har vel ikke tilfeldigvis rundet de magiske førti?

Fra etter forsvaret og studiene i sin tid så søkte jeg selv aldri jobb frem til de magiske førti og noe. Når jeg for et par år siden tenkte å få nye utfordringer så sendte jeg ut noen signaler i bransjen - og lente meg bakover i stolen og ventet på at "de" skulle ringe. 

To år etterpå, ingen har ringt og tilbydt meg noen konkret jobb - men jeg har blitt oppfordret til å søke et par stillinger. Det har jeg enda ikke gjort, så her sitter jeg, dag ut og dag inn, og tar inn over meg at når man runder de magiske førti pluss, så er arbeidsmarkedet ganske annerledes enn for de i begynnelsen av tyve årene og oppover. 

Har det heldigvis helt greit på jobb, så jeg kan ikke klage. Og når sant skal sies, så er det behagelig å ikke starte helt på nytt igjen, med nye arbeidsoppgaver og utfordringer som krever sitt. 

Anonymkode: 9a071...94d

Dersom man har en del arbeidserfaring og og/bra referanser fra sin bransje, så bør det ikke være noe problem å være 40+. Og det skulle neppe være så stor forskjell fra et år til et annet (TS skriver at responsen var mye bedre for bare et år siden, og på et år får neppe aldersfaktoren noen særlig betydning i hverken negativ eller positiv forstand).

Anonymkode: b1ef2...102

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg er 37, så alderen burde, enn så lenge, ikke ha all verdens betydning. Tvert imot har jeg jo nå 12 år med svært relevant arbeidserfaring bak meg etter studiene- og burde således være en veldig attraktiv kandidat. Det har jeg forsåvidt også alltid vært vant til å være- altså frem til nå i høst.

ts

Skrevet

Å passere førti er ikke nødvendigvis negativt i det offentlige. Min erfaring er motsatt. Har du riktig kompetanse får du omtrent jobb uten å søke i det offentlig.

Anonymkode: fa957...012

Skrevet

Kan det være at det er flere søkere til stillingene, nå som det er spetakkel der du jobber? Det er sikkert flere som ønsker seg bort?

Hva med å se bredere enn bare akkurat samme stilling/type jobb som du har nå? Hvor ivrig er du på å komme deg bort?

Anonymkode: 1486e...413

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...