AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #1 Skrevet 22. oktober 2018 Min gamle bestemor har Alzheimers og bor på et sykehjem med begrenset plass. Hun er så innmari vanskelig å kjøpe gave til. Hun drikker ikke vin, spiser nesten ikke noe mat, er allergisk mot sjokolade, liker ikke godteri. Det er en kamp å få i henne mat, så noe spiselig er ikke en god ide. Hun har strikket tidligere, men greier nå ikke å holde pinnene. Kryssord er hun sluttet med. Hun sover mye på dagtid, og ellers ser hun mye på TV. Hun er aldri ute, med mindre jeg eller min mor er på besøk og tar henne med i bil. Hun bor veldig langt unna meg, så det er ikke ofte hun får besøk av meg. Hun har veggene fulle av oldebarn og barnebarn, og greier ikke å skille de fra hverandre lengre. Kalendere o.l. blir liggende i skuffen, og de siste tre oldebarna kjenner hun nok ikke til engang. Hun har fått bladabonnementer av meg tidligere, og holder fortsatt disse bladene, så nye abonnementer er ikke aktuelt. Jeg har strikket til henne, men hun klager på at det klør, og plaggene blir da ikke brukt. I fjor fikk hun et mykt pledd som hun aldri har brukt. Året før fikk hun lydbok, men det skjønte hun ikke noe av. Jeg feiret jul med henne i fjor, og hun åpnet da minst ti forskjellige hudprodukter, kremer og greier fra de andre barnebarna. Mesteparten tok hun ikke med seg hjem engang. Hva i all verden skal jeg gi henne i år? Anonymkode: 18b1c...4d9
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #2 Skrevet 22. oktober 2018 Hva med musikk fra når hun var ung? Anonymkode: b6ff7...91d 5
Belima Skrevet 22. oktober 2018 #3 Skrevet 22. oktober 2018 Er i samme situasjon med min x-svigermor. Dement og bor på hjem. De ansatte synes vi bare skal kjøpe klær hun trenger å bytte ut. "Ting" som hun selv ikke klarer å bruke har ikke noe for seg å bruke penger på. En juleblomst i vinduet er ok, for den vanner de ansatte. Så snakk med foreldrene dine om det er noe spesielt av klær hun trenger. 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #4 Skrevet 22. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med musikk fra når hun var ung? Anonymkode: b6ff7...91d God idé! Se på denne rørende videoen/historien, ts: https://www.tv2.no/a/8516639/ Når sønnen synger med sin alzheimersyke far, skjer det noe magisk Anonymkode: ac7b5...134 2
Wonders Skrevet 22. oktober 2018 #5 Skrevet 22. oktober 2018 (endret) Gode ullsokker. En pen genser Det beste jeg gav var navnelapper til klærne hennes. Noen ganger fant vi ut at det manglet klær osv, det blir jo sendt til fellesvaskeriet, og merking av klær var ikke alltid gjort korrekt. 200 lapper til 149 kr. Da trenger man navnet til personen og navnet på avdelingen hun bor på. Så når du besøker henne så festes disse på alle klærne og man minster ikke mere tøy. Ikke så romantisk men innmari nyttig. https://www.nordicprint.no/sort-hvitt-navnelapper Endret 22. oktober 2018 av Wonders 3
Hurrahei Skrevet 22. oktober 2018 #6 Skrevet 22. oktober 2018 DAB radio! Den kan hun ha på rommet sitt, og stilles inn på den musikken hun liker. 1
Belima Skrevet 23. oktober 2018 #7 Skrevet 23. oktober 2018 Når Ahlzheimers/demens rammer mennesker, så "mister" de evnen til å gjøre dagligdagse oppgaver. De klarer ikke lenger å slå på kaffetrakteren, radioen eller sette på en CD pluss mye mer. Pasientene er avhengige av at andre gjør de helt dagligdagse tingene som friske klarer. Det er det viktig å ha i tankene når en skal kjøpe gaver. Min x-svigermor løste blandt annet kryssord og leste mye bøker før hun ble syk. Elsket å ha musikk i bakgrunnen når hun ordnet i hjemmet. Etter hvert sluttet hun med dette. Ikke vasket hun opp mer eller gjorde rent i huset. Hun måtte begynne med bleier og få hjelp til å vaske og stelle seg. Når en blir så syk, så må andre gjøre alle de normale oppgavene i hjemmet. Til slutt så kan de ikke bo hjemme mer og må på institusjon. Derfor er det veldig vanskelig å kjøpe gaver til disse pasientene. De gjør jo ikke noe mer av det vi som er friske klarer. Mener ikke å være belærende, men prøver bare å opplyse dere om sykdommen.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #8 Skrevet 23. oktober 2018 Blomst? Yatzy eller andre slike enkle spill - ikke til henne selv, men så evt. barnebarn/oldebarn kan leke med mens de er på besøk? Strikk i myk bomull til henne, om ull klør? Mindre risiko for å bli ødelagt i "institusjonsvask" også. Det gjorde jeg for min egen bestemor, som ble veldig sensitiv da alderdomssvekkelsen slo inn. Bestilte også sokker fra ametrine.no - som ikke har stramme strikker, da min bestemor fikk sirkulasjonsproblemer pga mye stillesitting. Anonymkode: 69e86...1fc
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #9 Skrevet 23. oktober 2018 Glemte - den ene tingen min bestemor satte pris, var å få nye klær. Hun var alltid litt flott jåledame som elsket å kle seg opp så gleden av å pakke ut et plagg, beholdt hun lenge etter å ha blitt ganske "borte". Selv om hun egentlig ikke trengte nye klær da. Så kunne hun sitte lenge og stryke over og beundre et skjerf i yndlingsfargen, en topp i mykt deilig stoff osv. Og selv om alt neppe ble brukt, så fikk hun den gleden i hvert fall Om kløing er blitt et problem, så kan jo kanskje ekstra myke plagg være en ide? Anonymkode: 69e86...1fc 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #10 Skrevet 23. oktober 2018 Hverdagsting som gode tøfler ull cardigan ull-undertøy Anonymkode: 3640d...529
LilleL Skrevet 23. oktober 2018 #11 Skrevet 23. oktober 2018 Ingenting, hvorfor skal man på død og liv gi noe matrielt? gi henne en opplevelse, ta henne med på tur så hun kan få lytte på en elv, eller lukte fri natur. gi en håndmassasje, der du setter av feks 30min og masserer hendene hennes. eller steller neglene hennes. vask håret hennes og rull det opp, bruk god tid, for tid er det ikke for mye av på sykehjem. Gi noe som kan gi deg selv noe, tid sammen, velvære. nærvær. tid. 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #12 Skrevet 23. oktober 2018 Hvis du er stødig med symaskinen kan kanskje ett sanseteppe være tingen? Evt spørre en quilte gruppe om noen lager på bestilling. Anonymkode: 5c80c...076 2
Eneri Skrevet 4. november 2018 #13 Skrevet 4. november 2018 Syns du har fått mange gode forslag, men kom på at kanskje et tovet sitteunderlag kan være godt å ha når hun sitter mye så kanskje det blir klamt i stolen. Evt gave før jul: adventsstake som går på batteri.
Eneri Skrevet 4. november 2018 #14 Skrevet 4. november 2018 Gavekort på stell av føtter:vet noen fotterapeuter kommer innom sykehjem og tilbyr fotstell
John_Felipe Skrevet 6. november 2018 #15 Skrevet 6. november 2018 On 10/22/2018 at 12:33 PM, AnonymBruker said: Min gamle bestemor har Alzheimers og bor på et sykehjem med begrenset plass. Hun er så innmari vanskelig å kjøpe gave til. Hun drikker ikke vin, spiser nesten ikke noe mat, er allergisk mot sjokolade, liker ikke godteri. Det er en kamp å få i henne mat, så noe spiselig er ikke en god ide. Hun har strikket tidligere, men greier nå ikke å holde pinnene. Kryssord er hun sluttet med. Hun sover mye på dagtid, og ellers ser hun mye på TV. Hun er aldri ute, med mindre jeg eller min mor er på besøk og tar henne med i bil. Hun bor veldig langt unna meg, så det er ikke ofte hun får besøk av meg. Hun har veggene fulle av oldebarn og barnebarn, og greier ikke å skille de fra hverandre lengre. Kalendere o.l. blir liggende i skuffen, og de siste tre oldebarna kjenner hun nok ikke til engang. Hun har fått bladabonnementer av meg tidligere, og holder fortsatt disse bladene, så nye abonnementer er ikke aktuelt. Jeg har strikket til henne, men hun klager på at det klør, og plaggene blir da ikke brukt. I fjor fikk hun et mykt pledd som hun aldri har brukt. Året før fikk hun lydbok, men det skjønte hun ikke noe av. Jeg feiret jul med henne i fjor, og hun åpnet da minst ti forskjellige hudprodukter, kremer og greier fra de andre barnebarna. Mesteparten tok hun ikke med seg hjem engang. Hva i all verden skal jeg gi henne i år? Anonymkode: 18b1c...4d9 Det beste du kan gi henne er å gjøre hverdagen hennes enklere. Her er et par tips: 1. Fjern så mange bilder fra veggene du kan. Foreldrene hennes og barna hennes er nok. Å ha alt for mange bilde som hun ikke vet hvem er, kan påføre stress og forvirrelse og enda verre. 2. Har hun hatt en godstol tidligere? Hvis hun ikke allerede har en, skaff en lignende. Slik at hun kan kjenne seg igjen hver gang hun kommer på rommet. 3. Snakk med familien din og kom sammen om en felles gave. Gir dere henne 2+ gaver er det alle med på gjøre vondt verre. Nå vet jeg ikke hvor langt sykdommen hennes er. Men jeg har ofte sett pasienter blitt spurt et enkel spørsmål som: " Hva vil du ha på brødskivene" Dette kan være vanskelig å svare for dem. "Vil du ha ost eller syltetøy?" Noen ganger kan kun 2 valg være vanskelig. Gjør omgivelsene hennes enkelt. Lær hvordan du skal prate med henne. Skilter, lapper. Om jeg var i din situasjon hadde jeg tatt et eller flere foredrag/kurs om Alzheimer og ta det derfra. At jeg vet mer om sykdommen, må jo være en av de beste gavene hun kan få. En som forstår henne. Du høres ut som et godt menneske, Lykke til ❤️ 4
John_Felipe Skrevet 6. november 2018 #16 Skrevet 6. november 2018 1. Og et bilde av deg så klart, høres ut som du kommer til å være hennes viktigste person fremover ❤️
Brunello Skrevet 6. november 2018 #17 Skrevet 6. november 2018 Tror de fleste eldre på sykehjem ønsker seg mer besøk fremfor gaver de ikke har bruk for. 2
Drakan Skrevet 6. november 2018 #18 Skrevet 6. november 2018 Hva med en sånn robot pus? Sett folk med Alzheimer som ble veldig glad av en katt å kose med, selv om den var en robot. http://nett-tips.com/2016/11/27/robot-katt-demens-og-eldre/ http://www.justocat.com/nb/ finnes en som ser veldig ekte ut, og hørt at demente elsker disse, og de får langt bedre liv
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #20 Skrevet 7. november 2018 Enig i at et klesplagg og tøfler er gode ideer. Også en plante som kan være pyntet med noe julpynt en kan stikke i jorda ala en glitrende engel på pinne. Og en pen potte. Ga bort sistnevnte,og stor fornøyelse da den vokste så mye at hun måtte potte om. Hun har alltid elsket blomster og planter da. Anonymkode: a7f39...362
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå