Gå til innhold

Når dere ser på Friends i dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys. Friends kritiserer jo de som har disse holdningene. Det er jo Ross som blir fremstilt som teit når han har problemer med Carol og Susans forhold. Spesielt Carol blir også fremstilt som svært sympatisk. Chandler og Joeys "bromance" hadde heller ikke vært et tema hvis de som skapte serien var homofobe. Chandlers får fremstilles også sympatisk når han dukker opp, mens Chandler fremstilles som den teite når han skjemmes over faren sin.

Når er Friends rasistisk? Karakteren Charlie er hot, og alle syns hun er hot. Hun er afroamerikansk. Joey er forøvrig italiensk og Monica og Ross er jødiske. 

Når det gjelder latterliggjøring av vekt, så går det nok litt mer over streken, det er jeg enig i. Allikevel viser de i en episode som handler om "hva ville skjedd hvis..." at Chandler og Monica blir forelsket selv om Monica er tjukk.

Anonymkode: 9f310...a70

Men ross er jo ikke homofob slik jeg ser det. Han virker mer sjalu på susan. Kona hans forlot ham jo pga henne liksom

Endret av Maleficenta
  • Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg antar ts ikke er en av dem som var gammel nok til å se serien da den gikk første gang. Serien var faktisk banebrytende på mange områder, og brøt flere grenser. Du må for all del ikke nærme deg Seinfeld hvis du syns Friends er krenkende, Life goes on fra samme tidsrom høres dog ut som en serie for deg. 

Og dere som kommenterer det med overvekten, de speiler bare samfunnet akkurat slik det var da og fremdeles er i dag. Overvektige blir mobbet og sett ned på hver dag, det de karakterene gjør er ikke verre en det folk flest gjør på daglig basis. Serien viser dog at de kvalitetene Monica har som overvektig verdsettes både når hun veier for mye og når hun er tynn, som lojalitet og gode matlaginskunnskaper. Personen er den samme uavhengig av vekt. Og det er vel det som er moralen, vekten gjør henne ikke til den hun er. Og at alle vitser med det er jo sant. Jeg blir ikke støtt av det, og antar jeg er feitere enn de fleste her inne. 

Anonymkode: 54d50...2a7

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar ts ikke er en av dem som var gammel nok til å se serien da den gikk første gang. Serien var faktisk banebrytende på mange områder, og brøt flere grenser. Du må for all del ikke nærme deg Seinfeld hvis du syns Friends er krenkende, Life goes on fra samme tidsrom høres dog ut som en serie for deg. 

Og dere som kommenterer det med overvekten, de speiler bare samfunnet akkurat slik det var da og fremdeles er i dag. Overvektige blir mobbet og sett ned på hver dag, det de karakterene gjør er ikke verre en det folk flest gjør på daglig basis. Serien viser dog at de kvalitetene Monica har som overvektig verdsettes både når hun veier for mye og når hun er tynn, som lojalitet og gode matlaginskunnskaper. Personen er den samme uavhengig av vekt. Og det er vel det som er moralen, vekten gjør henne ikke til den hun er. Og at alle vitser med det er jo sant. Jeg blir ikke støtt av det, og antar jeg er feitere enn de fleste her inne. 

Anonymkode: 54d50...2a7

Seinfeld strekker jo strikken myyyyye lengre enn det Friends gjør

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, Honey Dew skrev:

NO soup for you! 

;) 

Anonymkode: 6407a...1bc

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

NO soup for you! 

;) 

🤣🤣

Anonymkode: fdc47...999

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir dere da ikke sjokkerte over hvor rasistisk, homofobisk og sexist denne serien faktisk var?

Anonymkode: 60880...ec7

Nei? Når er serien det egentlig? 

Anonymkode: c1e59...ff7

Skrevet
16 minutter siden, Honey Dew skrev:

Enig.

Anonymkode: d8467...398

Gjest Lily_88
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Netflix politisk korrekt? Har du sett alle seriene på der? Det er også mulig å se på Friends på Netflix 👌

Anonymkode: c6803...5c0

Mannen kjøpte netflix abb. For lenge siden, jeg fant aldri noe som jeg likte, friends er i bakgrunnen på tv hvis jeg er på besøk, så trenger ikke netflix til det.

Skrevet

Nei. Eller dvs. når jeg en sjelden gang ser på serien så tenker jeg at en og annen vits neppe ville vært skrevet idag. Det gjelder spesielt fat jokes på unge Monicas bekostning, men også ting som spiller på kjønnsroller som ikke er like åpenbare idag. 

Men Friends ble jo også kritisert for noen av disse tingene da serien gikk på 90-tallet. Charlies karakter ble skrevet inn som respons på dette, rett og slett fordi de måtte inkludere en svart person. Det er jo ikke fullstendig uforståelig når den foregår i en multikulturell by som NYC. Krav om kvotering av ulike minoriteter i norske serier synes jeg er langt mer latterlig. 

Eneste problemet mitt med Friends er vel egentlig at det er en middelmådig komedie. Humoren er platt og lite intelligent - appellen ligger ikke i manus, men at du blir familiær med gjengen, og lærer dem å kjenne. Det er en koseserie først og fremst, bakgrunnsstøy for mange.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Marie90 skrev:

Nei. Eller dvs. når jeg en sjelden gang ser på serien så tenker jeg at en og annen vits neppe ville vært skrevet idag. Det gjelder spesielt fat jokes på unge Monicas bekostning, men også ting som spiller på kjønnsroller som ikke er like åpenbare idag. 

Men Friends ble jo også kritisert for noen av disse tingene da serien gikk på 90-tallet. Charlies karakter ble skrevet inn som respons på dette, rett og slett fordi de måtte inkludere en svart person. Det er jo ikke fullstendig uforståelig når den foregår i en multikulturell by som NYC. Krav om kvotering av ulike minoriteter i norske serier synes jeg er langt mer latterlig. 

Eneste problemet mitt med Friends er vel egentlig at det er en middelmådig komedie. Humoren er platt og lite intelligent - appellen ligger ikke i manus, men at du blir familiær med gjengen, og lærer dem å kjenne. Det er en koseserie først og fremst, bakgrunnsstøy for mange.

Den hadde ikke vært så populær om serien var støyende og hadde platt humor..

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Den hadde ikke vært så populær om serien var støyende og hadde platt humor..

Det er da masse dårlig TV som har høye seertall og går lenge. Bare se på TV Norges program.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Marie90 skrev:

Det er da masse dårlig TV som har høye seertall og går lenge. Bare se på TV Norges program.

Eksempler på serier som fortsatt vises på tv og har like stor fanskare som friends har 14 år etter serien sluttet? Du har sex og singelliv da. Men den serien bare ER genial.

• Liker 7
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:
Blir dere da ikke sjokkerte over hvor rasistisk, homofobisk og sexist denne serien faktisk var?

Når du kjenner på slike følelser, hvorfor tenker du alltid at det er noe galt med de andre? For det kan jo være deg som har en skru løs.

• Liker 5
Gjest Overrasket
Skrevet
2 hours ago, Eugene Onegin said:

Hvilken verden er det du lever i ?. I USA går jo folk rundt og blir krenket helle tiden.

Ikke på den måten vi snakker om her. Hvis du ikke krenker de kristne eller gjøre narr av grunnlovens annet tillegg er det ikke så mye som er forbudt på amerikanske TV-Skjermer. De er litt søte når det gjelder nakne pupper og slikt, men igjen, les punktet om kristne moralske voktere.

Gjest Overrasket
Skrevet
1 hour ago, Marie90 said:

Er nok ikke helt enig i det siste. Jeg synes ikke i det hele tatt at serien manglet humoristisk IQ som helhet. Et par av sesongene midtveis var ikke spesielt bra, men serien som helhet synes jeg var god humor. De lykkes spesielt godt med karikatur-humor innenfor troverdige rammer. Du vet at alt er satt på spissen, men det er ikke satt så på spissen at det blir krampaktig, og det er nettopp det jeg likte best. 

Når det gjelder spøkene om overvektige Monica så synes ikke jeg personlig at det skilte seg ut negativt. Jeg syntes da at det var befriende å se noen spøke med det uten å lage skandale.

Skrevet

Kan ikke se en eneste ting friends var krenkende, ikke en. De tok opp homofili, bromance, graviditet utenfor ekteskapet (og de giftet seg ikke da engang), masse sex utenfor ekteskapet, skilsmisse og overvekt. Ja, de harselerte med nesa til Rachel, ugly-naked-guy og overvekten til Monica (som jeg ikke synes var så veldig stor selv med fat suit), men jeg føler meg absolutt ikke krenket for det. De viste også at Chandler valgte Monica selv om hun var tykk (i hvahvis episoden). 

Elsker serien. Den blir aldri kjedelig. 

Hva mener du er krenkende egentlig? 

Anonymkode: 20df2...30e

• Liker 5
Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg kan ikke si at jeg en eneste gang har blitt sjokkert over Friends. Ser på det som en koselig serie som gikk da jeg var tenåring. Det er ikke mye å bli krenket over der akkurat.

Skrevet

Også hadde man det unormale bror søster forholdet til Ross og Monica.

Skrevet

Mistenker at mange av dere slett ikke har sett Friends siden 90-tallet. Se den en gang til! Man BLIR lei av fat Monica-, gay Chandler- og sexist Joey-vitser etterhvert. Det er så himla endimensjonalt.

Anonymkode: 4da64...17b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

NO soup for you! 

;) 

5-2.gif

Anonymkode: 658ec...7d6

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...