Tbag Skrevet 22. oktober 2018 #1 Skrevet 22. oktober 2018 Hei! Har nå kommet i en situasjon jeg ikke helt vet hvordan jeg skal takle. Har en valp på 4 mnd som plutselig for to dager siden startet å bjeffe og det MYE.Jeg blir så usikker på hvordan jeg skal håndtere det, da jeg ikke har vært borte i det, i den grad han her holder på. (er ikke ukjent med hund) Han er godt sosialisert med mennesker og dyr og har frem til nå vært veldig harmonisk, alt av lyder, situasjoner, folk, dyr etc. har vært null problem. Nå bjeffes det over en lav sko. Alt av lyder, ute, inne, på tvn. Han spretter opp fra sofaen og løper rundt i stua og bjeffer, knurrer og uler. Så da er jo spørsmålet, er dette den beryktede spøkelsesalderen? Skal jeg ignorere eller jobbe med det? Siden det kun har pågått i to dager, tenker jeg jo det at det er flott å få tatt tak i det fra starten, hvis det er noe å ta tak i. (han har ikke vært utsatt for en skummel situasjon etc. som kan ha trigget dette) Han bjeffer ikke på oss i husstanden, så tror ikke det er oppmerksomhet, da det like gjerne skjer etter tur eller annen aktivitet, som når han har ligget å slappet av, og som sagt det er ikke mot oss, han går i ett annet rom, eller bort fra oss. Men det skjer også ute, en barnevogn, dame som raker etc. Disse siste gjør jo at jeg har vært inne på tanken med spøkelsesalderen, men føler også at det i såfall er noe tidlig? Vi har prøvd å ta han ut av situasjonen, men siden vi ikke helt vet _hva_ den er, er det også litt vanskelig. Dessuten blir det jo litt vanskelig hvis han aldri kan se en ku på tv skjermen eller høre en lyd ute, uten at han går i fistel. Han har ikke mulighet til å "se" ut, så det er således ikke bevegelser ute som trigger det. Har også ignorert han da jeg ikke helt vet hva som er rett og jeg ikke ønsker å oppmuntre eller lære han til at hvis han bjeffer nok så får han oppmerksomhet. Er det noen som har noe tips til hvordan vi skal håndtere dette? jeg har googlet MASSE, men føler ikke helt at jeg får noen svar, er de samme listene som skrives på de fleste steder. Han er en blanding av Malteser og Dvergpuddel.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #2 Skrevet 22. oktober 2018 Jeg tenker at dette bare er en periode, men det må jo bort, så det ikke sitter i. Jeg har en unghund, og han hadde en slik periode. Om han bjeffet på noe han var redd for, så gikk vi bort og viste han at det ikke var farlig, og kanskje tok på det, hilste osv.. Bjeffet han for oppmerksomhet, så fikk han nei, og null oppmerksomhet. Om det er riktig, vet jeg ikke, men her funket hvertfall det. Tror de har 1-3perioder med spøkelsesalder, så er bare å stå i det. Anonymkode: c6a5c...aa4 1
Tabris Skrevet 22. oktober 2018 #3 Skrevet 22. oktober 2018 Hvis han bjeffer på ting/lyder som han reagerer på så ville jeg gått inn og jobbet med det. Si "bra!" med en gang du ser/hører noe (eller med en gang han bjeffer uten at du fikk med deg hva det var) og belønn med godbit. Gjenta til han har glemt det han reagerte på. Vær konsekvent og gjør det hver gang, ha alltid godbiter klar i en skål nært tilgjengelig. Når du jobber slik så endrer du assosiasjonen hans til det han reagerer på. I stedet for at det er noe skummelt som må bjeffes på så blir det noe positivt (assosisert med godbit i stedet) og dermed vil bjeffingen reduseres/forsvinne. I denne tråden går jeg mer inn på den type trening, hvorfor det fungerer og hvorfor man ikke belønner bjeffing (med videoeksempler) hvis du ønsker mer utdypning: 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #4 Skrevet 22. oktober 2018 Vannpistol. Seriøst, det er ufarlig, det er smertefritt, og det er en avledning som stopper bjeffing effektivt. Anonymkode: c1922...951
Tbag Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter #5 Skrevet 22. oktober 2018 14 minutter siden, Tabris skrev: Hvis han bjeffer på ting/lyder som han reagerer på så ville jeg gått inn og jobbet med det. Si "bra!" med en gang du ser/hører noe (eller med en gang han bjeffer uten at du fikk med deg hva det var) og belønn med godbit. Gjenta til han har glemt det han reagerte på. Vær konsekvent og gjør det hver gang, ha alltid godbiter klar i en skål nært tilgjengelig. Når du jobber slik så endrer du assosiasjonen hans til det han reagerer på. I stedet for at det er noe skummelt som må bjeffes på så blir det noe positivt (assosisert med godbit i stedet) og dermed vil bjeffingen reduseres/forsvinne. I denne tråden går jeg mer inn på den type trening, hvorfor det fungerer og hvorfor man ikke belønner bjeffing (med videoeksempler) hvis du ønsker mer utdypning: Tusen takk for svar! også så flott med de videoene du har i den tråden! Skal absolutt prøve den veien:) 1
Tbag Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter #6 Skrevet 22. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vannpistol. Seriøst, det er ufarlig, det er smertefritt, og det er en avledning som stopper bjeffing effektivt. Anonymkode: c1922...951 Dette blir for dumt. Har du ikke noe positivt eller konstruktivt å komme med, kan du finne på noe annet å gjøre:) 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #7 Skrevet 22. oktober 2018 Typisk «spøkelsesalder». Det går over. Overse det, lat som om du ikke merker det når dere er ute på tur. Om vår hund f.eks bjeffet på en veltet bossdunk fortsatte vi rett forbi den for å vise at det ikke var noen grunn til å bjeffe. Anonymkode: 86a17...e06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå