AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #1 Skrevet 22. oktober 2018 Lurer på noe når det gjelder kroppsform. Får ofte høre at det er viktig å ha et lavt midjemål, og at det er fettet som legger seg rundt magen som er farligst. Men hva hvis man har naturlig epleform? Feks - jeg og venninnen min har omtrent samme BMI, vi ligger begge på ca 24. Jeg trener og spiser stort sett sunt, men legger veldig fort på meg på magen. Har en såkalt epleform. Venninnen min har en pæreform, hun har en veldig smal midje og legger på seg rundt hofter og rumpe. Hun trener ikke og spiser ikke like sunt som meg. Er jeg fremdeles mer utsatt for diabetes og hjerte og karsykdom når jeg måler 80 cm rundt magen og hun 65 cm? Selv om jeg trener og hun ikke? Anonymkode: f7b9e...b75
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #2 Skrevet 22. oktober 2018 Du er jo helt på bærtur... Har ingenting å si hvor på kroppen fettet sitter om du er utsatt for diabetes. Det er insulinproduksjonen i kroppen og kosthold som bestemmer. Anonymkode: 7f9ad...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #3 Skrevet 22. oktober 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er jo helt på bærtur... Har ingenting å si hvor på kroppen fettet sitter om du er utsatt for diabetes. Det er insulinproduksjonen i kroppen og kosthold som bestemmer. Vet ikke helt hvem som er mest på bærtur her...hvor på kroppen fettet sitter har helt klart noe å si når det gjelder risiko for diabetes. "Midjemål kan gi en pekepinn på om man er i risikogruppa for metabolsk syndrom, type 2-diabetes og hjerte- og karsykdom. Men midjemål bør brukes sammen med BMI når man vurderer helserisiko" (kilde: helsenorge.no) Anonymkode: 573b2...661 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #4 Skrevet 22. oktober 2018 Godt spørsmål! Anonymkode: fe4e0...e7c
Wonders Skrevet 22. oktober 2018 #5 Skrevet 22. oktober 2018 Jeg har epleform og det sier seg selv hvor alt samler seg. Jeg går ikke rundt å tenker på eller har som formål å fokusere for mye på dette.
Gjest Plannergirl Skrevet 22. oktober 2018 #6 Skrevet 22. oktober 2018 Dessverre er noen mer utsatte for «det farlige fettet» enn andre. Eksempel er menn som oftere har fett rundt magen isteden for hofter i forhold til kvinner og har dermed også større helserisiko for livsstilssykdommer. Allikevel er ikke alt av det farlige fettet farlig, det er en liten del og kan være høyere hos tynne mennesker med en dårlig livsstil. Helse er ikke nødvendigvis synlig. Så lenge du spiser bra, er i aktivitet, ikke aktivt legger på deg og er uten helseproblemer har du ikke noe å bekymre deg for ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå