Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk barne-og ungdomsarbeiderlinja på vgs for endel år siden, men gikk videre på påbygg fremfor å gå lærlingetiden min, ergo jeg fikk aldri noe fagbrev. Senere har jeg fullført sykepleien og jobbet som dette i mange år. 

Hvor vanskelig hadde det vært å fått jobb i barnehage nå tror dere? Det hadde vel vært som assistent/ufaglært siden jeg aldri tok noe fagbrev, men jeg har jo en smule erfaring fra skolen/praksisen den gang. 

Alternativet er nok å bli barnehagelærer, men det er deltid på 4 år og det vet jeg ikke om går opp med økonomi/familie osv. Huff ikke lett dette her.

Hilsen utbrent sykepleier som er drittlei turnus og som syns barnehagejobb virker kjekt og menigsfullt. 

Anonymkode: 0c1ec...37b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle kan få jobb i barnehage (med mindre du har forgrepet deg på barn selvsagt). 

Anonymkode: f9f51...0e3

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan få jobb i barnehage (med mindre du har forgrepet deg på barn selvsagt). 

Føler dette er en oppfatning alle har, men har hørt det er nærmest umulig å få fast jobb i bhg som ufaglært nå i disse dager. Eller tar jeg feil?

TS.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler dette er en oppfatning alle har, men har hørt det er nærmest umulig å få fast jobb i bhg som ufaglært nå i disse dager. Eller tar jeg feil?

TS.

Det er vanskelig ja. De søker etter barne og ungdomsarbeider og barnehagelærer. Mange får bua-utdanning gjennom jobb, så ganske mange har fagbrev nå. Men mange barnehagelærere er også veldig slitne, selv om de har andre utfordringer enn turnus.

Anonymkode: 2eee9...cf5

• Liker 3
Skrevet

Det er vanskelig å hoppe rett på en fulltidsstilling i barnehage. De fleste jeg vet om som er ufaglærte i barnehage har startet som tilkallingsvikar og så klatret seg opp i prosent. 

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk ikke noe lett lenger. Jeg er også sykepleier og tenkte i samme baner som deg fram til jeg skjønte det var ett tapt prosjekt. Nå er det barnehagelærere og barne og ungdomsarbeidere som gjelder. Det er sjelden andre stillinger ute, spesielt nå siden det nye utdanningskrav har kommet. 

Jeg hadde ikke den erfaringen fra bhg som deg, så mulig den er positiv. Men tror det kan bli veldig vanskelig, men du kan selvsagt være heldig. 

Anonymkode: 187ce...37b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke noe lett lenger. Jeg er også sykepleier og tenkte i samme baner som deg fram til jeg skjønte det var ett tapt prosjekt. Nå er det barnehagelærere og barne og ungdomsarbeidere som gjelder. Det er sjelden andre stillinger ute, spesielt nå siden det nye utdanningskrav har kommet. 

Jeg hadde ikke den erfaringen fra bhg som deg, så mulig den er positiv. Men tror det kan bli veldig vanskelig, men du kan selvsagt være heldig. 

Anonymkode: 187ce...37b

Tror uansett ikke det er så mye mer behagelig å være barnehagelærer enn sykepleier ass.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror uansett ikke det er så mye mer behagelig å være barnehagelærer enn sykepleier ass.

Jeg er barnehagelærer og skulle gjerne byttet til sykehjem om jeg kunne. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke anbefale barnehage hvis man er utbrent! 

• Liker 4
Skrevet

Det er kjempelett! Bemanningsbyråene er så desperate at nesten hvem som helst blir ansatt. Kanskje noen få kommuner er mer heldig enn andre og har nok utdannede folk som orker å jobbe i barnehage, men det er nok de færreste.

Jeg ser innimellom at barnehagene selv utlyser, men jeg tror at den enkleste veien inn er via et bemanningsbryå. Da får de testet deg uten å risikere noe : )

• Liker 1
Skrevet

Mulig det å bytte beite kan fungere for en kortere periode, men jeg tror du kommer til å bli sliten av gjennomtrekk, innsparinger og høyt sykefravær. Pasienter flest er nok mindre krevende enn småbarn. 

Skrevet

Du vil forresten få lønn for bachelor, selv om du kanskje må krangle for å få noe ansiennitet godkjent. I en assistent/vikar stilling. Å få fast som assistent uten å ha vært vikar er i mange kommuner umulig på grunn av pedagognormen som endelig kommer, og det ofte er mange vikarer med krav om fast etter mye bruk. Men kjør på. Du kan gå ablu eller bua når du har jobb, om du ønsker det. 

Anonymkode: 9d541...52f

Skrevet

Takk for svar!😊

TS.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik lengre

Skrevet

Å få full stilling vil nok ikke være så lett. Da barnehager ønsker ofte en med erfaring

Veien å gå er nok vikarbyrå og da vil du nok få foten innenfor, det er da ikke sikker du vil havne i samme bhg hver gang og en er heller ikke garantert å få jobbe hver dag. Men det er den beste muligheten for mange som vil jobbe i barnehage. Ellers er det å søke i vei. Er det barnehager du kjenner til hvor du bor kan du jo også gå innom med CV

Skrevet

Joda, det KAN være enkelt å få seg jobb i barnehage, da det alltid er behov for folk i barnehagene. Du må nok begynne som tilkallingsvikar, eller om du er heldig kan du også bli ansatt som fagarbeider med din sykepleierbakgrunn. Du kan også søke deltid barnehagelærerutdanning og eventuelt stå sterkere, jobbe litt samt studere. Det spørs helt hvor i landet du bor.

Det er tøft å jobbe i barnehage også. Mye dårlig samvittighet, lav bemanning og høyt sykefravær, kvinnedominerende yrke (desverre), du må jobbe etter skjønn hver enste dag, og man må tilpasse seg uendelig mange mennesker (foreldre, barn, medarbeidere) osv. 

Det er også verdens fineste jobb, men også slitsomt. 

Hilsen barnehagelærer

Anonymkode: 59df6...d2e

Skrevet

Takk for fine svar.

Jeg er klar over at det er tøft å jobbe i barnehage, men det er jammen tøft å jobbe som sykepleier også. Nå kjenner jeg at jeg har nådd en topp det jeg er så lei og utslitt av sykdom og lidelse. Ønsker en mer lystbetont jobb. 

TS.

Skrevet (endret)

Jeg vil igrunn anbefale å melde deg som ringevikar og se hvordan du liker det. Hadde du vært her jeg bor, ville du endt opp som fast ansatt i løpet av noen få år, dersom du passet til jobben da vi har stor mangel på vikarer og flere folk som går av med pensjon i løpet av de neste årene.

Endret av absinthia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...