AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #1 Skrevet 22. oktober 2018 https://www.dagbladet.no/kultur/denne-boka-er-sa-hinsides-at-jeg-vet-ikke-om-jeg-skal-le-eller-grate/70342764 Har du noen tanker om "sensitive barn"? Er det en ny oppfunnet trend, eller kan det være en ny type virkelige mennesker som blir født? Er det bare nok en variant av alternativhumbug, laget for å tjene penger? Hadde førstnevnte person solgt noe særlig hvis hun ikke hadde hatt tittelen å flyte på? Alternativverdenen er diger, folk pøser ut finn deg selv-bøker og jeg tror at hun hadde druknet uten den bakgrunnen sin. Anonymkode: 8b0f9...d56
Hjarte Skrevet 22. oktober 2018 #2 Skrevet 22. oktober 2018 Jeg tror at det finnes folk som er mer sensitive enn andre, men jeg føler at det blir veldig feil å sette folk i bås på den måten som disse gjør. Det at de fremstiller de høysensitive barna sine, og seg selv, som noen spesielle mennesker med unike egenskaper som resten av røkla liksom ikke har, gjør jo ikke saken deres noe bedre. Litt spesielt at høysensitive personer kan være så lite sensitiv 9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #3 Skrevet 23. oktober 2018 For noen skruller. Anonymkode: 95e70...834 7
Hjarte Skrevet 23. oktober 2018 #4 Skrevet 23. oktober 2018 https://www.dagbladet.no/kultur/totalslaktet-i-dagbladet-slik-svarer-prinsessen/70349934 Prinsessa mener at anmelderen misforstår. Jeg tror heller at anmelderen er som mange av oss andre lei av foreldre som mener at deres barn er så mye mer verdt enn andre barn, at man skal tilrettelegge hele verden for deres skyld. Igjen må jeg nevne at jeg tror at enkelte mennesker er mer sensitive enn andre, men at jeg kan ikke se for meg at løsningen er å tilrettelegge alt for dem. Hvordan skal de takle å leve i den virkelige verden når de hele oppveksten slipper å føle på kjipe følelser, og blir behandlet som en skjør blomst? 8
Djungelvrål Skrevet 23. oktober 2018 #5 Skrevet 23. oktober 2018 1/4 av befolkningen er jo høysensitive. Jeg og min sønn er blant de. Man kan ikke behandle 25 % av landets barn med silkehansker, det sier seg selv. 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #6 Skrevet 23. oktober 2018 1 time siden, Peonjenta skrev: 1/4 av befolkningen er jo høysensitive. Jeg og min sønn er blant de. Man kan ikke behandle 25 % av landets barn med silkehansker, det sier seg selv. Nei, men man kan lære seg å forstå hva høysensitivitet går ut på, så går det bedre for alle parter. Anonymkode: edaf4...b09 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #7 Skrevet 23. oktober 2018 Er selv høysensitiv. Spesielt for lyder og lys, og har (altfor) mye følelser (speiler andre) Forventer ikke at noen skal ta ekstra hensyn, men helt greit at flere skjønner at ikke alle er like. Mener heller ikke at vi er noe bedre enn de som ikke er det, men annerledes. Og sist. Jeg er ei helt vanlig dame som hverken er religiøs eller tror på engler.... Anonymkode: 5bea8...088 1
Djungelvrål Skrevet 23. oktober 2018 #8 Skrevet 23. oktober 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men man kan lære seg å forstå hva høysensitivitet går ut på, så går det bedre for alle parter. Anonymkode: edaf4...b09 Folk som selv finner ut at de er det kan lære seg det. Men de kan ikke forvente at de blir tatt særlig hensyn til. Det er ikke en sykdom.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #9 Skrevet 23. oktober 2018 Virker som de setter folk/barn i bås. ABUP mener min sønn er høysesitiv, men han er også veldig krevende, overdramatisk, usikker og flere andre dumme ting. Han tar ting veldig personlig veldig lett. Ikke for å kaste han under bussen altså, men såvidt jeg leste på den anmeldelsen virker det som de forhøyer det veldig. Anonymkode: 08686...558 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #10 Skrevet 23. oktober 2018 6 minutter siden, Peonjenta skrev: Folk som selv finner ut at de er det kan lære seg det. Men de kan ikke forvente at de blir tatt særlig hensyn til. Det er ikke en sykdom. Nei hvorfor ta hensyn til hverandre 🤔 Anonymkode: 5bea8...088 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #11 Skrevet 23. oktober 2018 1 time siden, Peonjenta skrev: 1/4 av befolkningen er jo høysensitive. Jeg og min sønn er blant de. Man kan ikke behandle 25 % av landets barn med silkehansker, det sier seg selv. Mao er 1/4 av befolkningen ekvivalent lavsensitive. Merkelig at ingen hyper seg opp til å være blant de, du😂? Anonymkode: 7d2dd...b8a
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #12 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg har ikke lest boken, men dette var en av de mest frekke og innsiktsløse anmeldelsene jeg har lest på lenge. Tydelig at anmelderen ikke har satt seg inn i temaet, men startet boken med egen forutinntatthet. Jeg ser at Cathrine Krøker er sykepleier ved UiO og bokanmelder for Dagbladet. Anonymkode: 4a0d2...266 2
Tanuki Skrevet 23. oktober 2018 #13 Skrevet 23. oktober 2018 Har selv noen venninner med "høysensitive" barn. Felles for barna er at det alle er bortskjemte, sutrete og aldri får tilsnakk. For lille skjøre Petter blir så lei seg når voksene blir sinte, han trenger Mamma som snakker rolig til han og trøster han. Det var den forklaringen jeg fikk etter at den lille høysensitive prinsen hadde terrorisert gutten min og hunden vår i flere timer. Jeg gav KLAR beskjed til begge barna, for å være rettferdig, at hunden skal få ligge i fred, leker skal ikke kastes veggimellom eller ødelegges. Men Petter bare holdt på, da jeg ba venninnen min om å snakke med ham så gikk hun nærmest å trøstet han fordi jeg hadde hevet stemmen da han for femte gang plaget hunden. Gjorde besøket kortere enn planlagt og inviterer dem aldri hjem til oss igjen. jadda selvføgelig er alle forskjellige og noen barn er mer utadvente enn andre, etc etc. Men "høysensitiv" virker for meg som en ny poppis motediagnose for å gjøre barn enda mer stakkarslige og "spesielle". 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #14 Skrevet 23. oktober 2018 2 timer siden, Hjarte skrev: https://www.dagbladet.no/kultur/totalslaktet-i-dagbladet-slik-svarer-prinsessen/70349934 Prinsessa mener at anmelderen misforstår. Jeg tror heller at anmelderen er som mange av oss andre lei av foreldre som mener at deres barn er så mye mer verdt enn andre barn, at man skal tilrettelegge hele verden for deres skyld. Igjen må jeg nevne at jeg tror at enkelte mennesker er mer sensitive enn andre, men at jeg kan ikke se for meg at løsningen er å tilrettelegge alt for dem. Hvordan skal de takle å leve i den virkelige verden når de hele oppveksten slipper å føle på kjipe følelser, og blir behandlet som en skjør blomst? Enig med deg. I klinisk psykologien snakker de ikke om de høysensitive som en gruppe, det et bare et karaktertrekk, som en kommenterte det er det samme som at noen er A-mennesker, mens andre igjen er B-mennesker. Martha Louise og denne Elisabeth Nordeng ser på dette som mer enn et personlighetstrekk, de knytter masse opp mot høysensititivitet som ikke har noe å gjøre med dette lille karaktertrekket. Godt eksempel på hjemmeværende overklassedamer som mangler forståelse for vitenskap og lever i en verden med masse "alternative fakta." Anonymkode: f7ca6...25f 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #15 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg har ikke lest boka, men får inntrykk av at de utleverer barna sine? Det overrasker meg veldig, spesielt Martha, så godt som hun har sjermet dem til nå. Anonymkode: aba5b...95d 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #16 Skrevet 23. oktober 2018 2 timer siden, Peonjenta skrev: 1/4 av befolkningen er jo høysensitive. Jeg og min sønn er blant de. Man kan ikke behandle 25 % av landets barn med silkehansker, det sier seg selv. Jeg skjønner ikke at en må ha et navn for dette karaktertrekket og nesten behandle det som en diagnose. Jeg er selv litt ekstra følsom, men jeg har også andre personlighetstrekk. Alle har sin personlighet, "oversensivitet" er bare en liten del av min personlighet, så hvorfor så stort fokus på dette? Jeg fungerer da fint i hverdagen, selv om jeg er litt følsom har jeg absolutt ikke behov for å fremheve dette og å knytte det opp mot alt i livet. Anonymkode: f7ca6...25f
Joppeline Skrevet 23. oktober 2018 #17 Skrevet 23. oktober 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke lest boken, men dette var en av de mest frekke og innsiktsløse anmeldelsene jeg har lest på lenge. Tydelig at anmelderen ikke har satt seg inn i temaet, men startet boken med egen forutinntatthet. Jeg ser at Cathrine Krøker er sykepleier ved UiO og bokanmelder for Dagbladet. Anonymkode: 4a0d2...266 Helt enig. Jeg har verken satt meg inn i temaet eller lest boken, men denne anmeldelsen var hårreisende forutinntatt og alt annet enn balansert/profesjonell. Måtte også google denne anmelderen for å finne ut hva slags tulling(!) det var som kunne skrive slikt møl. Mulig høysensitivitet er tull, eller/og at foreldre som mener de har høysensitive barn er plagsomme (har ingen personlig erfaring her), men denne anmeldelsen er definitivt også tull. 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 23. oktober 2018 #18 Skrevet 23. oktober 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg. I klinisk psykologien snakker de ikke om de høysensitive som en gruppe, det et bare et karaktertrekk, som en kommenterte det er det samme som at noen er A-mennesker, mens andre igjen er B-mennesker. Martha Louise og denne Elisabeth Nordeng ser på dette som mer enn et personlighetstrekk, de knytter masse opp mot høysensititivitet som ikke har noe å gjøre med dette lille karaktertrekket. Godt eksempel på hjemmeværende overklassedamer som mangler forståelse for vitenskap og lever i en verden med masse "alternative fakta." Anonymkode: f7ca6...25f Nettopp. At noen mennesker er mer sensitive/følsomme enn andre er jo selvsagt. Men alle de andre egenskapene man ifølge Nordeng og Märta "får med på kjøpet" er jo bare kvasivitenskap. At man er følsom betyr at man er følsom, punktum. Det betyr ikke at alle som er følsomme har de samme egenskapene ellers.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #19 Skrevet 23. oktober 2018 Synes generelt at det er ufint å utlevere barna sine. Mødrene legger her ut om karaktertrekk ved egne barn som stempler dem og kan hemme dem videre i livet. Og jeg tenker at disse høysensitive orkidébarna tåler det særdeles dårlig. Anonymkode: 55ae5...1ce 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #20 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg vil heller si at noen barn er mer forsiktige enn andre. Jeg var et slikt barn som ikke klarte å være for lenge i barnebursdag, ikke orket å delta i voldsom lek og sang på skolen, grublet utrolig mye...men likevel, fy faen så uempatisk jeg kunne være. Jeg var frekk mot voksne og spyttet ut grønnsakene mine. Kastet stein etter unger jeg ikke likte. Satte opp feller for mitt bøllete søskenbarn. Kan hende jeg var høysensitiv, men var iallefall ikke redd for å såre folk. Anonymkode: 0b2be...d3f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå