AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #1 Skrevet 22. oktober 2018 Vi har vært sammen i 15 år, og har både hus og barn sammen. Jeg har mest lyst til å få dekket behovene i forholdet, men det tærer på at vi er såpass lite kalibrerte, og har vært det i mange år nå. Jeg ønsker oftere sex. Partneren min er fornøyd om det går en uke eller tre mellom hver gang. Jeg kan tenke meg flere ganger i uken, gjerne hver andre dag i perioder, og aldri mer enn en uke mellom hver gang. Jeg ønsker lengre sex. Mer forspill, mer erting, mer kos. Partneren min er fornøyd om det ikke tar så lang tid. Jeg ønsker mer fokus på sex. Fantasere sammen, prøve ut noe ting, planlegge noe frekt. Partneren min har ikke samme behov. Jeg ønsker mer kos og intimitet. Sitte i armkroken til hverandre. Holde rundt hverandre. Føle nærhet og kjærlighet. Partneren synes fort det blir for mye. Likevel er det partneren min som av og til har ønsket seg åpent forhold, noe jeg synes er rart om behovet for sex og nærhet er så lite. Vi har snakket sammen om våre ulike behov, og det blir dessverre ofte slik at partneren føler seg dårlig. Jeg føler meg også dårlig over at partner viser meg lite interesse både seksuelt og emosjonelt, samtidig som det ønskes åpent forhold, når jeg har et ønske om og glede over å kunne gi partner alt som ønskes. Partner har kastet ut at om jeg er misfornøyd så er det helt greit om jeg lever ut behovene med noen andre i et åpent forhold, men jeg har ikke noe ønske om en tredjepart. Jeg ønsker helst å få dekket behovene i forholdet. Likevel begynner jeg nå å vurdere en tredjepart, fordi det tærer på både selvfølelse og selvtillit når jeg både føler meg avvist og lite ønsket. Jeg har behov for å føle meg attraktiv, tiltrekkende og fristende. Jeg savner å bli begjært. Jeg savner å være ønsket. Noe jeg frykter ved et åpent forhold er at partneren min også må få aksept for en tredjepart. Når jeg allerede føler at partneren har lite behov for meg emosjonelt og seksuelt, så blir jeg redd for at tredjeparten skal ta min plass, og at lite sex mellom oss skal bli til enda mindre sex, at lite intimitet skal bli til enda mindre intimitet, fordi det lille behovet som er skal bli tilfredsstilt andre steder. Er det noen som har tips og råd? Som befinner seg i samme situasjon? Eller som har erfaring fra åpne forhold, både positive og negative? Er det noen som har gått inn i et åpent forhold og erfart at de plutselig er blitt byttet ut til fordel for den nye parten? Anonymkode: f4e1c...f49
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #2 Skrevet 22. oktober 2018 Jeg hadde det veldig likt deg i mange år i mitt ekteskap. Min partner var til slutt grovt utro over lang tid, og det førte til vondt brudd og mye smerte blant voksne og barn. Skulle ønske hen hadde turt å ha den praten/åpenheten med meg som dere har rundt det. Nå fikk aldri jeg det valget, men med nyvunnet visdom og et mye bedre sexliv i dag så vil jeg råde deg til å beholde åpenheten og forsøke lekenheten. Les om sekusualitet, prat med din partner, forstå din partner og forsøk å møte din partner på halvveien. Sett klare regler og begrensninger dere kan enes om. Snakk evt med sexolog om det hvis du/dere er usikre. Behold tilliten, og forhåpentligvis få det bedre, på flere måter. Anonymkode: 3c6e3...22a
Gjest Anonym Bruker Skrevet 22. oktober 2018 #3 Skrevet 22. oktober 2018 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har vært sammen i 15 år, og har både hus og barn sammen. Jeg har mest lyst til å få dekket behovene i forholdet, men det tærer på at vi er såpass lite kalibrerte, og har vært det i mange år nå. Jeg ønsker oftere sex. Partneren min er fornøyd om det går en uke eller tre mellom hver gang. Jeg kan tenke meg flere ganger i uken, gjerne hver andre dag i perioder, og aldri mer enn en uke mellom hver gang. Jeg ønsker lengre sex. Mer forspill, mer erting, mer kos. Partneren min er fornøyd om det ikke tar så lang tid. Jeg ønsker mer fokus på sex. Fantasere sammen, prøve ut noe ting, planlegge noe frekt. Partneren min har ikke samme behov. Jeg ønsker mer kos og intimitet. Sitte i armkroken til hverandre. Holde rundt hverandre. Føle nærhet og kjærlighet. Partneren synes fort det blir for mye. Likevel er det partneren min som av og til har ønsket seg åpent forhold, noe jeg synes er rart om behovet for sex og nærhet er så lite. Vi har snakket sammen om våre ulike behov, og det blir dessverre ofte slik at partneren føler seg dårlig. Jeg føler meg også dårlig over at partner viser meg lite interesse både seksuelt og emosjonelt, samtidig som det ønskes åpent forhold, når jeg har et ønske om og glede over å kunne gi partner alt som ønskes. Partner har kastet ut at om jeg er misfornøyd så er det helt greit om jeg lever ut behovene med noen andre i et åpent forhold, men jeg har ikke noe ønske om en tredjepart. Jeg ønsker helst å få dekket behovene i forholdet. Likevel begynner jeg nå å vurdere en tredjepart, fordi det tærer på både selvfølelse og selvtillit når jeg både føler meg avvist og lite ønsket. Jeg har behov for å føle meg attraktiv, tiltrekkende og fristende. Jeg savner å bli begjært. Jeg savner å være ønsket. Noe jeg frykter ved et åpent forhold er at partneren min også må få aksept for en tredjepart. Når jeg allerede føler at partneren har lite behov for meg emosjonelt og seksuelt, så blir jeg redd for at tredjeparten skal ta min plass, og at lite sex mellom oss skal bli til enda mindre sex, at lite intimitet skal bli til enda mindre intimitet, fordi det lille behovet som er skal bli tilfredsstilt andre steder. Er det noen som har tips og råd? Som befinner seg i samme situasjon? Eller som har erfaring fra åpne forhold, både positive og negative? Er det noen som har gått inn i et åpent forhold og erfart at de plutselig er blitt byttet ut til fordel for den nye parten? Anonymkode: f4e1c...f49 Du reiser her en intrs. problemstilling. Mange lever i eit forhold der den eine part sitter med følelsen av at "noe mangler " og at han / hun bl.a. ikkje lenger får dekket sin nærhet og sexuelle behover. .Din partner har foreslått at dersom du er missfornøyd får du heller leve ut behovene hos noen andre En tilsvarende tilbakemelding fekk eg for noen år sidan fra min kone. " Ein skal ikkje forsøke å forandre på noen" Forelskelse gjør blind vert det ofte sagt, og de fleste opplever at når man blir kjærester og er nyforelsket så virker det meste rosenrødt. Men, så kommer kvardagen og på uforklarleg vis så blir vår personlighet og holdninger endret underveis.,og ein blir påvirket av miljøet m.v ein vanker i m.m I realiteten har din partner oppmodet deg om å bare finne deg en annen partner dersom du ikkje er fornøyd. Skal ein leve saman med ein fast partner over lang tid så handler det om god kommunikasjon, tilpassning, dialog og omstillingsevner. Virker som dere er iferd med å "vikle " dere inni en tradisjonell problemstilling, som ofte har endt med utroskap og samlivsbrudd. Endret 22. oktober 2018 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #4 Skrevet 22. oktober 2018 Tenker at det er grunner til at han ikke har så mye lyst. Stress, angst, skam, fysiske problemer med hormon, stoffskifte osv. Evt at du ikke er hans type, men at han fortsatt ønsker tilbringe livet sammen med deg. Anonymkode: aec35...99c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #5 Skrevet 22. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym Bruker skrev: I realiteten har din partner oppmodet deg om å bare finne deg en annen partner dersom du ikkje er fornøyd. Skal ein leve saman med ein fast partner over lang tid så handler det om god kommunikasjon, tilpassning, dialog og omstillingsevner. Virker som dere er iferd med å "vikle " dere inni en tradisjonell problemstilling, som ofte har endt med utroskap og samlivsbrudd. I fall jeg ordla meg feil eller misforstår deg så må jeg presisere: Partneren ber meg ikke bytte hen ut med noen annen. Hen spytter ut at jeg kan finne en annen å tilfredstille de delene av forholdet med. Uten at jeg egentlig har vist interesse eller bedt om det. Av og til blir jeg usikker på om hen faktisk mener det, da partner virker litt sår når det sies. Om det er fordi partneren føler at tanken gjør vondt, eller om det er fordi hen føler seg dårlig av at jeg føler det som jeg gjør, vites ikke sikkert. Det er fordi partner selv har snakket om åpent forhold som et fristende alternativ for sin egen del at jeg nå begynner å vurdere forslaget for min egen del. Ønsker også å få frem at jeg synes partneren min er fantastisk på alle områder. Flott forelder, samfunnsengasjert, morsom, intelligent, engasjert og dyktig i yrket sitt, snill, omsorgsfull, samvittighetsfull, empatisk, tiltrekkende - virkelig flott for både øynene og sjelen. Jeg elsker min partner på så mange områder at det gjør litt vondt å vurdere å få enkelte behov - behov jeg alltid har tenkt skal kunne dekkes i et monogamt forhold - utenfor forholdet vårt. Anonymkode: f4e1c...f49
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #6 Skrevet 22. oktober 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at det er grunner til at han ikke har så mye lyst. Stress, angst, skam, fysiske problemer med hormon, stoffskifte osv. Evt at du ikke er hans type, men at han fortsatt ønsker tilbringe livet sammen med deg. Anonymkode: aec35...99c Stress kan jeg tro på i en hverdag med jobb, småbarn og et yrke som krever sitt. Skam kan jeg også tro litt på, da jeg opplever at partner er litt usikker på seg selv rundt sex og seksuell tenning, og varierer mellom å være veldig åpen for så å være litt mer skamfull i etterkant. Jeg opplever også å bli påført skam i perioder, noe jeg mistenker kommer fra partner sin egen skamfølelse. Det kan være vondt å stå i. Jeg ønsker at vi skal være trygge på oss selv og hverandre, og lite dømmende ovenfor hverandre i sexen vår. Hormonelle endringer er også vurdert, men det er et tema det er vanskelig å ta opp. Partner hører at hen gjør noe feil og går litt i vranglås når jeg ytrer at det kan ha en innvirkning. Selv om jeg mener å også ha opplevd fysiske endringer i tillegg til psykiske hos partner, fører ikke samtalen frem. Merk: Jeg har aldri sagt noe om kjønn på noen av oss, men tusen takk for innspillene. Anonymkode: f4e1c...f49
Gjest Alterego666 Skrevet 22. oktober 2018 #7 Skrevet 22. oktober 2018 39 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Du reiser her en intrs. problemstilling. Mange lever i eit forhold der den eine part sitter med følelsen av at "noe mangler " og at han / hun bl.a. ikkje lenger får dekket sin nærhet og sexuelle behover. .Din partner har foreslått at dersom du er missfornøyd får du heller leve ut behovene hos noen andre En tilsvarende tilbakemelding fekk eg for noen år sidan fra min kone. " Ein skal ikkje forsøke å forandre på noen" Forelskelse gjør blind vert det ofte sagt, og de fleste opplever at når man blir kjærester og er nyforelsket så virker det meste rosenrødt. Men, så kommer kvardagen og på uforklarleg vis så endres noen av våre holdninger, intrs. og forelskelsen som vi kjente på første tiden svekkes. I realiteten har din partner oppmodet deg om å bare finne deg en annen partner dersom du ikkje er fornøyd. Skal ein leve saman med ein fast partner over lang tid så handler det om god kommunikasjon, tilpassning, dialog og omstillingsevner. Virker som dere er iferd med å "vikle " dere inni en tradisjonell problemstilling, som ofte har endt med utroskap og samlivsbrudd. Det er ikke utroskap dersom begge er enige om åpent forhold. Men jeg er enig i at det åpner opp for en farlig utvikling. Tillit og kommunikasjon absolutt helt imperativ viktig.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #8 Skrevet 22. oktober 2018 Tror åpent forhold høres mer forlokkende ut, enn hva det er i teorien. stusser på at partneren din ønsker åpent forhold, men uten sexlyst? Er det kanskje med tanke på deg? For å slippe "mas og press"? Og at du skal få tilfredsstilt dine behov? Ville tatt en prat med partneren om at jeg ønsker sex og nærhet med deg, kan vi jobbe sammen for å få det til, eller er det uaktuelt for hen? Diskutere om hen tror dere trenger hjelp utenfra? Og så dersom hen etter litt betenkningstid ikke har noe p komme med,eventuelt lufte tanken på hvor seriøs hen er med tanke på åpent forhold? Anonymkode: 0f6ad...1ce
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #9 Skrevet 22. oktober 2018 42 minutter siden, AnonymBruker said: Stress kan jeg tro på i en hverdag med jobb, småbarn og et yrke som krever sitt. Skam kan jeg også tro litt på, da jeg opplever at partner er litt usikker på seg selv rundt sex og seksuell tenning, og varierer mellom å være veldig åpen for så å være litt mer skamfull i etterkant. Jeg opplever også å bli påført skam i perioder, noe jeg mistenker kommer fra partner sin egen skamfølelse. Det kan være vondt å stå i. Jeg ønsker at vi skal være trygge på oss selv og hverandre, og lite dømmende ovenfor hverandre i sexen vår. Anonymkode: f4e1c...f49 Det kan ha mye å si på lysten, man kan underbevisst kutte kontakten med egne seksuelle følelser noe, noe som gjør det vanskeligere å bli kåt, samt at man føler mindre behov for sex. Jeg tror egentlig at alle friske mennesker med et sunt seksualliv vil oppleve lyst minst 4-5 dager i uka, kanskje til og med hver dag. Men mange sliter med komplekser, traumer, skam, prestasjonsangst osv. Anonymkode: aec35...99c 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #10 Skrevet 22. oktober 2018 Nei, jeg opplever at emnet åpent forhold stort sett har kommet i perioder hvor hen har hatt ekstra overskudd og følt seg ekstra bra. Så de gangene det har vært oppe som et tema vi har snakket om, føler jeg det har vært mer for partner sitt ønske. Sett bort fra de få tilfellene hvor jeg har fått det kastet mot meg når jeg har uttrykket utilfredshet for mine behov. Jeg har forsøkt å møte partner i praten om åpent forhold så godt jeg har klart (dessverre ikke så godt og nøytralt som jeg selv skulle ønske, for det gjør litt vondt for meg å vurdere det seriøst). Det har nok gjort noe av den kommunikasjonen vanskelig mellom oss, siden jeg har reagert på en negativ måte. Jeg har følt meg såret og ikke god nok når det har kommet opp som et tema, og har hatt vanskelig for å snakke om det på en god nok måte. Noe jeg angrer på, selvfølgelig. Det bidrar ikke positivt i kommunikasjonen mellom oss dersom partner føler seg dømt eller føler at det er feil å ønske noe, uavhengig av om det kan bli en realitet eller ikke. Anonymkode: f4e1c...f49
Gjest Anonym Bruker Skrevet 22. oktober 2018 #11 Skrevet 22. oktober 2018 1 time siden, Alterego666 skrev: Det er ikke utroskap dersom begge er enige om åpent forhold. Men jeg er enig i at det åpner opp for en farlig utvikling. Tillit og kommunikasjon absolutt helt imperativ viktig.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 22. oktober 2018 #12 Skrevet 22. oktober 2018 1 time siden, Alterego666 skrev: Det er ikke utroskap dersom begge er enige om åpent forhold. Men jeg er enig i at det åpner opp for en farlig utvikling. Tillit og kommunikasjon absolutt helt imperativ viktig. har man inngått ektskapskontrakt så er den brutt dersom ein velger å leve i eit åpent forhold.
Gjest Alterego666 Skrevet 22. oktober 2018 #13 Skrevet 22. oktober 2018 4 minutter siden, Anonym Bruker skrev: har man inngått ektskapskontrakt så er den brutt dersom ein velger å leve i eit åpent forhold. Hva slags ekteskapskontrakt overstyrer enigheten til voksne partnere? Kan du være mer spesifikk? Hva er represalier for å bryte denne kontrakten, mener du? Vi lever i et fritt og liberalt demokrati. Voksne mennesker står fritt til å gjøre avtaler seg i mellom.
Lava Anne Skrevet 22. oktober 2018 #14 Skrevet 22. oktober 2018 Jeg synes ikke dette høres ut som en god grunn til å ha et åpent forhold. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #15 Skrevet 22. oktober 2018 7 minutter siden, Lava Anne skrev: Jeg synes ikke dette høres ut som en god grunn til å ha et åpent forhold. Noe ønske om å utdype? Anonymkode: f4e1c...f49 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 22. oktober 2018 #16 Skrevet 22. oktober 2018 (endret) 1 time siden, Alterego666 skrev: Hva slags ekteskapskontrakt overstyrer enigheten til voksne partnere? Kan du være mer spesifikk? Hva er represalier for å bryte denne kontrakten, mener du? Vi lever i et fritt og liberalt demokrati. Voksne mennesker står fritt til å gjøre avtaler seg i mellom. Voksne mennesker kan inngå avtaler seg i mellom men da blir det en privatsak mellom dem. men de kan Ikkje endre jussen og ekteskapsloven. Mange velger idag samboerskap fremfor ekteskap, og det har mange utvilsamt smerteleg fått ærfare den dag de skal gjøre opp boet. Ellers kan du selv sørge for å holde oppdatert på ekteskapskontrakter / lovgivning. Endret 22. oktober 2018 av Anonym Bruker
Gjest Alterego666 Skrevet 22. oktober 2018 #17 Skrevet 22. oktober 2018 18 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Voksne mennesker kan inngå avtaler seg i mellom men da blir det en privatsak mellom dem. men de kan Ikkje endre jussen og ekteskapsloven. Mange velger idag samboerskap fremfor ekteskap, og det har mange utvilsamt smerteleg fått ærfare den dag de skal gjøre opp boet. Ellers kan du selv sørge for å holde oppdatert på ekteskapskontrakter / lovgivning. Du vet at du tar feil, ikke sant? Du skjønner at ekteskapsloven ikke regulerer hva man gjør med tissen sin? Jeg håper du også skjønner at evnt utroskap ikke påvirker deling av boet ved et evnt brudd? Vær så snill å si at du har såpass kunnskap.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 22. oktober 2018 #18 Skrevet 22. oktober 2018 (endret) 1 time siden, Alterego666 skrev: Du vet at du tar feil, ikke sant? Du skjønner at ekteskapsloven ikke regulerer hva man gjør med tissen sin? Jeg håper du også skjønner at evnt utroskap ikke påvirker deling av boet ved et evnt brudd? Vær så snill å si at du har såpass kunnskap. https://www.vi.no/familie/derfor-er-vi-utro-etter-50/69587234 Ektesakpsloven regulerer ikkje hva du gjør med tissen din, og en avsporing av debatten . Hos noen "står tissefanten alltid" og de greier rett og slett ikkje alltid å regulere bruken av den,og der konsekvensen ender med utroskap og eit svik og tillitsbrudd overfor partner som er heilt uakseptabelt. Ekteskapsloven regulerer ikkje bruken av den, men kjem ofte til anvendelse dersom ein har brukt "tissefanten uaktsom " og er finnes det ikkje rom for libralisering. Endret 22. oktober 2018 av Anonym Bruker
SlemUlv Skrevet 22. oktober 2018 #19 Skrevet 22. oktober 2018 7 minutter siden, Anonym Bruker skrev: https://www.vi.no/familie/derfor-er-vi-utro-etter-50/69587234 Ektesakpsloven regulerer ikkje hva du gjør med tissen din, og en avsporing av debatten . Hos noen "står tissefanten alltid" og de greier rett og slett ikkje alltid å regulere bruken av den,og der konsekvensen ender med utroskap og eit svik og tillitsbrudd overfor partner som er heilt uakseptabelt. Ekteskapsloven regulerer ikkje bruken av den, men kjem ofte til anvendelse dersom ein har brukt "tissefanten uaktsom " og er finnes det ikkje rom for libralisering. Vis meg, hvor i ekteskapsloven, står det at man ikke kan leve sitt privatliv som man vil? 1
Gjest Anonym Bruker Skrevet 22. oktober 2018 #20 Skrevet 22. oktober 2018 Akkurat nå, SlemUlv skrev: Vis meg, hvor i ekteskapsloven, står det at man ikke kan leve sitt privatliv som man vil? Ferdig snakka med deg !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå