lillesky Skrevet 23. mars 2005 #21 Del Skrevet 23. mars 2005 Takk, seroxata! Stoor til deg! Ha en flott påske!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 23. mars 2005 #22 Del Skrevet 23. mars 2005 Dere som har god virkning, hvordan virker de? Jeg går rundt og er konstant bekymra. Små filleting blir blir store problemer. Jeg er redd for å lese mail, lese post, for å spørre leger om hjelp, av og til blir jeg redd hvis jeg får pm her på kg. Vil antidepressiva kunne hjelpe meg til å slappe av litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 23. mars 2005 #23 Del Skrevet 23. mars 2005 Dere som har god virkning' date=' hvordan virker de? Jeg går rundt og er konstant bekymra. Små filleting blir blir store problemer. Jeg er redd for å lese mail, lese post, for å spørre leger om hjelp, av og til blir jeg redd hvis jeg får pm her på kg. Vil antidepressiva kunne hjelpe meg til å slappe av litt?[/quote'] Den "hjelpen" jeg kan gi deg er denne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 23. mars 2005 #24 Del Skrevet 23. mars 2005 Takk. Jeg prøver å ikke bekymre meg, men det er ikke så lett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 23. mars 2005 #25 Del Skrevet 23. mars 2005 Jeg ville vært litt forsiktig med lykkepiller. Jeg skjønner selvsagt at du trenger dem, men det er mange ting som er verd eå tenke på når en skal begynne med dem. For eksempel bivirkninger!! disse er mange og plagsomme!! hva skjer når du slutter? Jeg kjente faktisk ei som tok sitt eget liv når hun sluttet med pillene...(ble heldigvis reddet, men det var nære på!) Kan få et flatt følelsesliv.. Vet at det ikke gjelder alle, men endel har sagt at dette kan forekomme.. Jeg vet veldig godt hvor vanskelig det kan være å være deprimert, men jeg hadde ville tenkt meg godt om før jeg hadde gått til steget å bruke lykkepillen, men det er ditt valg..uansett lyukke lykke til!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #26 Del Skrevet 23. mars 2005 Jeg kjente faktisk ei som tok sitt eget liv når hun sluttet med pillene...(ble heldigvis reddet' date=' men det var nære på!)[/quote'] :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #27 Del Skrevet 23. mars 2005 Og i dag tok Dagsavisen opp temaet: http://www.dagsavisen.no/debatt/article1513444.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 23. mars 2005 #28 Del Skrevet 23. mars 2005 Det er veldig mye synsing og "jeg har hørt" om antidepressiva. Jeg vet om en som sluttet med dem pga dårlig sexliv, jeg vet om flere som har klart seg bra med dem (og sluttet og blitt "vanlige"), jeg har ikke hatt noen bivirkninger (av cipralex) etter et halvt år. Se også seroxata som eksempel. Jeg tror ikke det fungerer sånn at du går til legen og ber om anti depressiva. Det viktigste er at du kommer deg til legen og får snakket med han/henne. Sammen kan dere gå videre, og eventuell medisinbehandlig kommer på banen etterhvert. Jeg brukte dessverre for lang tid på å komme meg til legen, så jeg anbefaler dere som er i samme situasjon om å bestille legetime så fort som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 23. mars 2005 #29 Del Skrevet 23. mars 2005 Jeg ville vært litt forsiktig med lykkepiller. Jeg skjønner selvsagt at du trenger dem, men det er mange ting som er verd eå tenke på når en skal begynne med dem. For eksempel bivirkninger!! disse er mange og plagsomme!! hva skjer når du slutter? Jeg kjente faktisk ei som tok sitt eget liv når hun sluttet med pillene...(ble heldigvis reddet, men det var nære på!) Kan få et flatt følelsesliv.. Vet at det ikke gjelder alle, - Jeg har ikke hatt noen bivirkninger (hittil). - Når jeg skal slutte, gjør jeg det i samråd med legen og trapper ned. - Som tidligere nevnt i denne tråden er følelseslivet mitt bedre nå enn før jeg begynte med pillene. Det er mine erfaringer, hadde vært fint å høre fra noen flere som virkelig har brukt eller bruker antisepressiva. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 23. mars 2005 #30 Del Skrevet 23. mars 2005 Dere som har god virkning' date=' hvordan virker de? Jeg går rundt og er konstant bekymra. Små filleting blir blir store problemer. Jeg er redd for å lese mail, lese post, for å spørre leger om hjelp, av og til blir jeg redd hvis jeg får pm her på kg. Vil antidepressiva kunne hjelpe meg til å slappe av litt?[/quote'] Oppsøk lege! Jeg vet det er vanskelig, men det er det lureste. Jeg er fortsatt bekymret, men nå har jeg lettere for å se fremover enn å uroe meg over dagens og gårsdagens situasjon. Og de lange og vonde nedturene mine er ikke så lange som før og de kommer ikke så ofte. Det er det jeg har erfart hittil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #31 Del Skrevet 23. mars 2005 Hvordan kan du vite det? Uten å ha prøvd? Er ikke helt med på dette utsagnet jeg.......... men jeg både trodde og tenkte akk slik sjøl...... men jeg vet noe annet i dag. Du får antakelig ikke antidepressiva av legen med en gang heller........... h*n vil nok helt sikkert snakke med deg litt lenger enn 20 min. Håper jeg......... Uansett - så håper jeg at du får det bedre etterhvert. Å slite psykisk er'kke noe man "knipser vekk" på en blunk. :-? Fordi det er pga av lavt stoffskifte. Kan vel neppe prate vekk det eller Har allerede pratet en del med legen om dette, og går på medisiner for stoffskiftet. Saken er at etter at stoffskiftet er regulert kan det ta opp til 12 mnd og bli nogenlunde normal. Jeg vet ikke om jeg klarer holde ut så lenge. Jeg prøver så klart, men jeg gruer meg til hver ny dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2005 #32 Del Skrevet 23. mars 2005 [Jeg vet ikke om jeg klarer holde ut så lenge. Jeg prøver så klart' date= men jeg gruer meg til hver ny dag. Heng på, for hver ny dag som går er du nærmere den dagen hvor tablettene vil virke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest madam butterfly Skrevet 23. mars 2005 #33 Del Skrevet 23. mars 2005 Kjenner godt igjen det du sier, Cyan Har selv veldig problemer pga. lavt stoffskifte. Det kan være et helvete med slik" hormonstorm". Mitt er under behandling, ikke funnet riktig dose, og livet kan ligne en berg og dalbane. Dette vet de som har stoffskifteproblem, og du må gjøre det som er best for deg! Ønsker deg lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 23. mars 2005 #34 Del Skrevet 23. mars 2005 Det skal jeg gjøre. Jeg vet at problemene mine forsvinner ikke med noen piller, men jeg håper de kan hjelpe meg å takle dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 23. mars 2005 #35 Del Skrevet 23. mars 2005 Noen ganger i livet kan man komme til et punkt der man trenger hjelp for å mestre hverdagen. De såkalte "lykkepillene" kan være gode å ha for mange. Det jeg derimot vet, er at min venninne - som har gått på slike piller i mange år - har problemer med å kutte ned på doseringen. Det er ikke lett å slutte med lykkepiller. Og dessverre viser nyere forskning at mange faktisk blir mer depressive av bivirkningene disse medisinene har. Er det ikke helt utrolig? Jeg personlig er mer tilhenger av å finne årsaken til og ta tak i problemene, evt. snakke med noen, enn å begynne på slike medisiner, nettopp fordi de virker sløvende og gjør brukeren likegyldig overfor virkeligheten. Enkelte har til og med utviklet selvmordstanker som følge av disse kjemikaliene. Min venninne er dessverre en av dem; hun måtte ha daglig telefonkontakt med sin fastlege over en periode fordi han var bekymret for henne. Likevel ønsket han å høyne den daglige dosen hennes. Hallo... :o "Lykkepiller" bør kun være forbeholdt dem som virkelig trenger dem, i og med at de har så mange bivirkninger. Jeg vet dessverre om konkrete tilfeller på enkelte leger som har alt for lett for å skrive disse ut til sine pasienter, og det er ikke særlig positivt. Disse legene reduseres i mine øyne til det jeg kaller "pilledoktor". Men som sagt: De som trenger dem - de trenger dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 23. mars 2005 #36 Del Skrevet 23. mars 2005 Antidepressiva fjerner ingen problemer, men hjelper deg med å takle hverdagen bedre. Når du er på det stadiet hvor alt er svart, nytter det ikke å sette seg ned og "ta seg sammen" eller å "grave etter probleme". Jeg har ikke blitt mer depressiv med pillene, tvert i mot! Jeg vet jo at jeg må slutte med dem en dag, men ett skritt av gangen! Nå trenger jeg å ha noe å se frem i mot, noe som gjør livet verdt å leve. Nedtrappingen foregår i samarbeid med lege. Derfor er det veldig viktig å ikke tukle med dosene selv, men det vet vi som bruker pillene. Og jeg vet at vi som har depresjon, har store muligheter for å få det igjen senere i livet. Men da har vi kanskje lært å kjenne igjen faresignalene? Jeg tror det er vanskelig for en som ikke har opplevd å bli dypt deprimert (eller å ha levd veldig tett innpå noen som har diagnosen) å vite hvordan det er. Det er lett å høre fra noen hvordan de har opplevd det, men jeg f.eks. forteller lite om tilstanden min annet enn at "det går bedre". Også hører man, av en eller annen grunn, alltid om de det går dårlig for, ikke de som virkelig får et nytt liv med disse pillene. Jeg kan ikke anbefale noen om å begynne på antidepressiva, det må man ta opp med legen sin. Men jeg kan fortelle at pillene har endret livet mitt til det bedre. Huff, dette ble langt :oops: ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest seroxata Skrevet 24. mars 2005 #37 Del Skrevet 24. mars 2005 Lest igjennom innleggene her nå, og.. Lykkepiller er ikke noe alle og enhver får.. Må grundig legebehandling til verks! Jeg hadde vært inn og ut hos psykologer i over fem år før jeg fikk begynne på mine piller! Men da ble det nestsiste utvei for meg, hadde valget mellom det eller innleggelse.. Og når livet ser helt mørkt ut, så vil jeg påstå at disse pillene er en bra løsning på å komme seg vekk fra disse periodene.. Det vil alltid være ulemper med de, men det er det jo med alt i disse dager.. Angående dette med selvskading og selvmordsforsøk, så vet jeg lite.. har ikke fått med meg så mye av det. Har slitt med selvskading før, men om dette er pga pillene vet jeg ikke.. Fighter; du burde snakke med en lege.. han vil hjelpe deg så godt han kan! Er ikke noe godt og gå rundt med vonde følelser, og det hjelper ofte bare å prate med noen Og Lillesky, takk, og god påske til deg også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå