Tiger1974 Skrevet 21. oktober 2018 #1 Skrevet 21. oktober 2018 Jeg er vokst opp med at mine foreldre og "alle andre" brukte ordet neger - og ikke i rasistisk betydning. Jeg har også flere gode venner som er negere. Jeg forstår at benevnelsen Nigger er negativt ladet - men ikke neger som stammer fra negroid (svart). Negere er svarte av afrikansk opphav. Man kan ikke bruke benevnelsen afrikaner, da dette også omfatter f.eks. marokkanere og egyptere - da disse er arabere og ikke negere. Åssen kom det til at det ikke var greit for noen å bruke benevnelsen neger lenger? De fleste negere selv forstår jo også at dette ikke er noe rasistisk ment overhodet og reagerer ikke. Vi er av rasen hvite (kaukasoide) - de er av rasen svarte (negroide - negere). Hva mener dere? 8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #2 Skrevet 21. oktober 2018 Selvfølgelig er ikke det ok. Anonymkode: d7272...b61 9
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #3 Skrevet 21. oktober 2018 Tror egentlig at hvite reagerer mer på ordet negler enn dem selv.. Anonymkode: 5ad0d...af6 8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #4 Skrevet 21. oktober 2018 Jeg tenker at enten skal alle kunne bruke det ordet eller ingen. Anonymkode: 0ac12...3b0 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #5 Skrevet 21. oktober 2018 Jeg forstår det heller ikke. Det var helt vanlig å si neger da jeg vokste opp. Absolutt ingenting galt med det. Hvordan det plutselig ble rasistisk å si det forstår jeg virkelig ikke. Anonymkode: 9149a...ee8 11
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #6 Skrevet 21. oktober 2018 Selvfølgelig er det ikke rasistisk å bruke order neger. Nigger, derimot er rasistisk. Anonymkode: 6daa9...8d6 14
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #7 Skrevet 21. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det ikke rasistisk å bruke order neger. Nigger, derimot er rasistisk. Anonymkode: 6daa9...8d6 Der har du forskjellen ja Anonymkode: 9149a...ee8 3
rambo Skrevet 21. oktober 2018 #8 Skrevet 21. oktober 2018 Hvorfor har folk en så stor trang til å si dette nedverdigende ordet? Svelg stoltheten og følg med i tiden vi lever i nå: 2018! 10
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #9 Skrevet 21. oktober 2018 Nei det er hverken greit eller normalt! Hilsen Afrikansk jente!!!!! Anonymkode: 668f5...540 15
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #10 Skrevet 21. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Der har du forskjellen ja Anonymkode: 9149a...ee8 Det er ingen forsjell mellom de 2. Ene er engelsk ord dem andre er norsk ord. Dere hvite tror det er greit å bruke det når dere snakker mellom dere sikkert. Si det til en fra afrika så vil han svare dere godt Anonymkode: 98267...aca
Snowbrigade Skrevet 21. oktober 2018 #11 Skrevet 21. oktober 2018 Hva annet er neger enn fornorskning av ordet nigger? Det har blitt brukt i samme kontekster og for å rakke ned på andre mennesker. Jeg lurer jo mer på - i hvilke kontekster har du behov for dette ordet? Menneskeraser er jo en ganske kunstig ting - vi er alle en blandingsrase med gradvis ulike trekk - det kan være greit å snakke om hvor folk kommer fra, men hvor ofte trenger man å beskrive etnisiteten til noen i så brede trekk uten at man har rasistiske hensikter? Ordet kaukasisk har jeg omtrent bare sett i slike debatter, Fordi det av en eller annen grunn går helt fint å bruke landet eller delen av verden folk er når man skal beskrive kaukasiske folk. 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #12 Skrevet 21. oktober 2018 Jeg har en kompis som selv kaller seg neger. Skjønner heller ikke hvorfor dette plutselig skulle være et problem, men lar være å bruke ordet fordi det plutselig er så mange som reagerer på det. Anonymkode: e54d3...435 8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #13 Skrevet 21. oktober 2018 Sukk, enda en sånn tråd. Det er ikke greit, det er et fullstendig utdatert ord i likhet med åndssvak. Anonymkode: d65dc...ea9 8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #14 Skrevet 21. oktober 2018 12 minutter siden, Tiger1974 skrev: De fleste negere selv forstår jo også at dette ikke er noe rasistisk ment overhodet og reagerer ikke. Sier hvem? Du? Anonymkode: a98a0...8ff 3
Horten Market Skrevet 21. oktober 2018 #15 Skrevet 21. oktober 2018 Neger er et nøytralt norsk ord som beskriver mennesker med opprinnelse fra Afrika. Det har overhodet ingen negative assosiasjoner på norsk. Selvfølgelig derfor kunne de vakreste barnefortellinger på norsk og svensk bruke dette ordet. Endringen kom for 10-15 år siden. Noen med forkastelige holdninger ville nekte andre å bruke dette ordet, fordi det vekket forbudte følelser hos dem selv. Husk at det viktige i kommunikasjon er å forstå hva som er ment, da kan du ikke tolke ordene slik du vil selv. Når "neger" i det norske språket er nøytralt, så er det ikke din sak å legge noe annet i det. 16
Tiger1974 Skrevet 21. oktober 2018 Forfatter #16 Skrevet 21. oktober 2018 7 minutter siden, Snowbrigade skrev: Hva annet er neger enn fornorskning av ordet nigger? Det har blitt brukt i samme kontekster og for å rakke ned på andre mennesker. Jeg lurer jo mer på - i hvilke kontekster har du behov for dette ordet? Menneskeraser er jo en ganske kunstig ting - vi er alle en blandingsrase med gradvis ulike trekk - det kan være greit å snakke om hvor folk kommer fra, men hvor ofte trenger man å beskrive etnisiteten til noen i så brede trekk uten at man har rasistiske hensikter? Ordet kaukasisk har jeg omtrent bare sett i slike debatter, Fordi det av en eller annen grunn går helt fint å bruke landet eller delen av verden folk er når man skal beskrive kaukasiske folk. Man kan da vel ikke vite om personen var fra Nigeria eller Ghana? Men han/hun var neger. 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #17 Skrevet 21. oktober 2018 Akkurat nå, Tiger1974 skrev: Man kan da vel ikke vite om personen var fra Nigeria eller Ghana? Men han/hun var neger. For det går absolutt ikke an å beskrive personen som mørkhudet? Anonymkode: a98a0...8ff 1
Mari Y Skrevet 21. oktober 2018 #18 Skrevet 21. oktober 2018 Om det er rasistisk eller ikke, så synes jeg ikke man skal bruke det.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2018 #19 Skrevet 21. oktober 2018 Husker jeg hadde negerdukke da jeg var liten. Og vi spiste negerboller. Ingenting av dette var galt da jeg var liten, det var vanlig og helt normalt. Anonymkode: 9149a...ee8 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå