Gå til innhold

Synes dere at det er greit å fortsatt bruke benevnelsen "Neger"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vokst opp med at mine foreldre og "alle andre" brukte ordet neger - og ikke i rasistisk betydning. Jeg har også flere gode venner som er negere. Jeg forstår at benevnelsen Nigger er negativt ladet - men ikke neger som stammer fra negroid (svart). Negere er svarte av afrikansk opphav. Man kan ikke bruke benevnelsen afrikaner, da dette også omfatter f.eks. marokkanere og egyptere - da disse er arabere og ikke negere.

Åssen kom det til at det ikke var greit for noen å bruke benevnelsen neger lenger? De fleste negere selv forstår jo også at dette ikke er noe rasistisk ment overhodet og reagerer ikke.  Vi er av rasen hvite (kaukasoide) - de er av rasen svarte (negroide - negere). 

Hva mener dere?

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er ikke det ok. 

Anonymkode: d7272...b61

• Liker 9
Skrevet

Tror egentlig at hvite reagerer mer på ordet negler enn dem selv.. 

Anonymkode: 5ad0d...af6

• Liker 8
Skrevet

Jeg tenker at enten skal alle kunne bruke det ordet eller ingen.

Anonymkode: 0ac12...3b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår det heller ikke. Det var helt vanlig å si neger da jeg vokste opp. Absolutt ingenting galt med det. Hvordan det plutselig ble rasistisk å si det forstår jeg virkelig ikke.

Anonymkode: 9149a...ee8

• Liker 11
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke rasistisk å bruke order neger. Nigger, derimot er rasistisk.

Anonymkode: 6daa9...8d6

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det ikke rasistisk å bruke order neger. Nigger, derimot er rasistisk.

Anonymkode: 6daa9...8d6

Der har du forskjellen ja :tommel:

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor har folk en så stor trang til å si dette nedverdigende ordet? Svelg stoltheten og følg med i tiden vi lever i nå: 2018!

• Liker 10
Skrevet

Nei det er hverken greit eller normalt! Hilsen Afrikansk jente!!!!! 

Anonymkode: 668f5...540

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der har du forskjellen ja :tommel:

Det er ingen forsjell mellom de 2. Ene er engelsk ord dem andre er norsk ord. Dere hvite tror det er greit å bruke det når dere snakker mellom dere sikkert. Si det til en fra afrika så vil han svare dere godt ;)

Anonymkode: 98267...aca

Skrevet

Hva annet er neger enn fornorskning av ordet nigger? Det har blitt brukt i samme kontekster og for å rakke ned på andre mennesker. Jeg lurer jo mer på - i hvilke kontekster har du behov for dette ordet? Menneskeraser er jo en ganske kunstig ting - vi er alle en blandingsrase med gradvis ulike trekk - det kan være greit å snakke om hvor folk kommer fra, men hvor ofte trenger man å beskrive etnisiteten til noen i så brede trekk uten at man har rasistiske hensikter? Ordet kaukasisk har jeg omtrent bare sett i slike debatter, Fordi det av en eller annen grunn går helt fint å bruke landet eller delen av verden folk er når man skal beskrive kaukasiske folk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en kompis som selv kaller seg neger. Skjønner heller ikke hvorfor dette plutselig skulle være et problem, men lar være å bruke ordet fordi det plutselig er så mange som reagerer på det. 

Anonymkode: e54d3...435

• Liker 8
Skrevet

Sukk, enda en sånn tråd. Det er ikke greit, det er et fullstendig utdatert ord i likhet med åndssvak.

Anonymkode: d65dc...ea9

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, Tiger1974 skrev:
De fleste negere selv forstår jo også at dette ikke er noe rasistisk ment overhodet og reagerer ikke. 

Sier hvem? Du?

Anonymkode: a98a0...8ff

• Liker 3
Skrevet

Neger er et nøytralt norsk ord som beskriver mennesker med opprinnelse fra Afrika. Det har overhodet ingen negative assosiasjoner på norsk. Selvfølgelig derfor kunne de vakreste barnefortellinger på norsk og svensk bruke dette ordet.

Endringen kom for 10-15 år siden. Noen med forkastelige holdninger ville nekte andre å bruke dette ordet, fordi det vekket forbudte følelser hos dem selv.

Husk at det viktige i kommunikasjon er å forstå hva som er ment, da kan du ikke tolke ordene slik du vil selv. Når "neger" i det norske språket er nøytralt, så er det ikke din sak å legge noe annet i det.

• Liker 16
Skrevet
7 minutter siden, Snowbrigade skrev:

Hva annet er neger enn fornorskning av ordet nigger? Det har blitt brukt i samme kontekster og for å rakke ned på andre mennesker. Jeg lurer jo mer på - i hvilke kontekster har du behov for dette ordet? Menneskeraser er jo en ganske kunstig ting - vi er alle en blandingsrase med gradvis ulike trekk - det kan være greit å snakke om hvor folk kommer fra, men hvor ofte trenger man å beskrive etnisiteten til noen i så brede trekk uten at man har rasistiske hensikter? Ordet kaukasisk har jeg omtrent bare sett i slike debatter, Fordi det av en eller annen grunn går helt fint å bruke landet eller delen av verden folk er når man skal beskrive kaukasiske folk.

Man kan da vel ikke vite om personen var fra Nigeria eller Ghana? Men han/hun var neger.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Tiger1974 skrev:

Man kan da vel ikke vite om personen var fra Nigeria eller Ghana? Men han/hun var neger.

For det går absolutt ikke an å beskrive personen som mørkhudet? 

Anonymkode: a98a0...8ff

• Liker 1
Skrevet

Om det er rasistisk eller ikke, så synes jeg ikke man skal bruke det. 

Skrevet

Husker jeg hadde negerdukke da jeg var liten.

Og vi spiste negerboller.

Ingenting av dette var galt da jeg var liten, det var vanlig og helt normalt.

• Liker 9
Skrevet

Bilderesultat for eating popcorn gif

Anonymkode: fbdc3...07d

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...