Gå til innhold

Er det noen som har fått helseplager av snus?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Driver med et prosjekt om akkurat dette.
Er det noen som har fått plager av snus? F.eks, høyere blodtrykk, puls, dårligere kondis osv.. og ikke minst, hvor lenge har du snust? 
Gjerne om noen vil svare! Å være anonym er helt innafor :)

Endret av FunnyBoy123
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som tannlege ser jeg hvertfall ofte konsekvensen av snus. Tannkjøtt som trekker seg tilbake, forstadier til kreft(celleforandringer) i slimhinnen, misfarging av tenner osv.

Anonymkode: 6bc59...ede

• Liker 5
Skrevet

Kan kanskje merke antydning til dårligere kondis når jeg bruker snus ja. Men konsiden min er veldig forskjellig fra dag til dag uavhengig om jeg snuser eller ikke. Ellers har jeg ingen plager. Tannkjøttet mitt har heller ikke trukket seg tilbake. Jeg blir bare litt irritert der snusen ligger over tid, men det plager meg ikke. 
Ingen jeg kjenner har heller fått plager av snus, men de som bruker løs og svart har veldig gule tenner. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, BiancaWhite said:

Kan kanskje merke antydning til dårligere kondis når jeg bruker snus ja. Men konsiden min er veldig forskjellig fra dag til dag uavhengig om jeg snuser eller ikke. Ellers har jeg ingen plager. Tannkjøttet mitt har heller ikke trukket seg tilbake. Jeg blir bare litt irritert der snusen ligger over tid, men det plager meg ikke. 
Ingen jeg kjenner har heller fått plager av snus, men de som bruker løs og svart har veldig gule tenner. 

Aha, okay! Så i alt, ikke særlige påvirkninger.. Takk for svar! :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Som tannlege ser jeg hvertfall ofte konsekvensen av snus. Tannkjøtt som trekker seg tilbake, forstadier til kreft(celleforandringer) i slimhinnen, misfarging av tenner osv.

Anonymkode: 6bc59...ede

Den ser jeg! God grunn til at mange går over til hvit-tobakk. 

Skrevet

En jeg kjenner som snuste dødde av kreft.

Anonymkode: 58288...0f9

• Liker 1
Skrevet

Jeg får angst av snus. 

Anonymkode: 33863...949

Skrevet
Akkurat nå, FunnyBoy123 skrev:

Den ser jeg! God grunn til at mange går over til hvit-tobakk. 

Jeg gikk over til Epok pga jeg fikk veldig gule tenner av hvit Skruf. Den er jo egentlig ikke helt hvit, bare posen som er det. Lei av å være konstant brun i munnvikene av det. Direkte ulekkert.
Men surhetsregulerende middel er med på å gjøre tennene gule det også, så Epok sikrer ikke at du ikke får misfargede tenner.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor hadde han kreft da? Han kan ha fått kreft uansett. Kjenner jo folk som har røyket i mange mange år og en har aldri hatt kreft. Den andre som fikk kreft av de fikk brystkreft, så det var ikke røyken.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg får angst av snus. 

Det kan være et tegn på at du egentlig ikke trenger snus, bare at tvinger deg selv til å bruke det.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skal veldig mye til å dø av snus. Så vidt jeg vet har ingen mistet livet direkte av snus. Kan hende at vedkommende hadde fått kreft uansett. Kondolerer da! 

Skrevet
Akkurat nå, BiancaWhite skrev:

Jeg gikk over til Epok pga jeg fikk veldig gule tenner av hvit Skruf. Den er jo egentlig ikke helt hvit, bare posen som er det. Lei av å være konstant brun i munnvikene av det. Direkte ulekkert.
Men surhetsregulerende middel er med på å gjøre tennene gule det også, så Epok sikrer ikke at du ikke får misfargede tenner.

Hvor hadde han kreft da? Han kan ha fått kreft uansett. Kjenner jo folk som har røyket i mange mange år og en har aldri hatt kreft. Den andre som fikk kreft av de fikk brystkreft, så det var ikke røyken.

Nikotin er en nervegift og kan på lang sikt forårsake eller være med på å forårsake kreft i hele kroppen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nikotin er en nervegift og kan på lang sikt forårsake eller være med på å forårsake kreft i hele kroppen. 

Det var da litt pessimistisk.. Alt "kan" forårsake kreft.. Er klar over at nikotin er "gift", men ikke direkte farlig. Det er hovedsakelig stoffene i snus som er farlig, ikke nikotinen selv.

Endret av FunnyBoy123
Skrevet

Ja. Men jeg synes vi får kreft av det meste snart. Det skulle vært så mye flere tilfeller av kreft dersom nikotin var såpass sterkt fremkallende. 
Radioaktive stråler gir kreft og, og det har vi rundt oss hele tiden nå med 4G. 
Tenk så mye folk går med mobilen i hånda. Det var jo en påstand om at man fikk kreft av det også, så jeg ble livredd mobiltelefonen en periode mens jeg var yngre :fnise: 
Alkohol kan gi fordøyelseskreft.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, FunnyBoy123 skrev:

Det var da litt pessimistisk.. Alt "kan" forårsake kreft.. Er klar over at nikotin er "gift", men ikke direkte farlig. 

Statistisk sett er nikotin den farligste giften i verden, fordi folk går til butikken og kjøper det frivillig, i motsetning til gift som brukes i for eksempel kjemisk krigføring. 

Skrevet
2 minutter siden, BiancaWhite skrev:

Unnskyld meg, men prøver du å bagatellisere sammenhengen mellom røyking og kreft? Alle vet da at røyking øker kreftrisikoen betraktelig. Det at ikke alle får kreft er ikke et bevis på at det ikke er kreftfremkallende. Hvis halvparten av røykerne får kreft, så vil mange også ikke få det. Du kan lese mer om hvor farlig røyking er her: https://kreftforeningen.no/forebygging/royk-og-snus/

Anonymkode: 09943...513

• Liker 2
Skrevet

Unnskyld meg, men prøver du å bagatellisere sammenhengen mellom røyking og kreft? Alle vet da at røyking øker kreftrisikoen betraktelig. Det at ikke alle får kreft er ikke et bevis på at det ikke er kreftfremkallende. Hvis halvparten av røykerne får kreft, så vil mange også ikke få det. Du kan lese mer om hvor farlig røyking er her: https://kreftforeningen.no/forebygging/royk-og-snus/

Anonymkode: 09943...513

Nei jeg trenger ikke lese om det. Jeg ser at alle som røyker får fortere forfall. Men jeg røyker ikke selv, så jeg bryr meg ikke.

Skrevet
1 minutt siden, BiancaWhite skrev:

Ja. Men jeg synes vi får kreft av det meste snart. Det skulle vært så mye flere tilfeller av kreft dersom nikotin var såpass sterkt fremkallende. 
Radioaktive stråler gir kreft og, og det har vi rundt oss hele tiden nå med 4G. 
Tenk så mye folk går med mobilen i hånda. Det var jo en påstand om at man fikk kreft av det også, så jeg ble livredd mobiltelefonen en periode mens jeg var yngre :fnise: 
Alkohol kan gi fordøyelseskreft.

Veldig mange av pasientene på Radiumhospitalet har nikotinrelatert kreft, så situasjonen du ser for deg eksisterer. Alkohol kan også gi kreft i hele kroppen, og en rekke andre sykdommer.

• Liker 1
Skrevet

Veldig mange av pasientene på Radiumhospitalet har nikotinrelatert kreft, så situasjonen du ser for deg eksisterer. Alkohol kan også gi kreft i hele kroppen, og en rekke andre sykdommer.

Ja, jeg vet at nikotin kan være fremkallende. Men jeg orker ikke å leve paranoid. Jeg snuser i perioder, så slutter jeg igjen. 

Skrevet
Akkurat nå, BiancaWhite skrev:

Ja, jeg vet at nikotin kan være fremkallende. Men jeg orker ikke å leve paranoid. Jeg snuser i perioder, så slutter jeg igjen. 

Personlig røyker jeg hver dag :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...